جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


امروز چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۸ صفر سال ۱۴۳۰ هجری قمری و ۴ فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی
● ۳۰ سال پیش درچنین روزی - ۱۶ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ هجری شمسی:
حضرت امام خمینی(ره) رهبر فقیه انقلاب اسلامی با صادر کردن اعلامیهای از احساسات پاک مردم به مناسبت بازگشت ایشان به وطن تشکر کرد.در آخرین روزهای حیات رژیم طاغوت جمعی از نمایندگان مجلس شورای ملی که به دستور امام خمینی(ره)استعفا کرده بودند به حضور ایشان رسیدند.در این اوضاع بختیار نخست وزیر غیر قانونی رژیم که هنوز هم در صدد حفظ حکومت شاهنشاهی بود همچنان با سخنان بیهوده خود را در رأس دولت و قدرت اعلام می کرد. در همین روز مجلس شورای ملی در جلسه علنی خود لوایح مربوط به انحلال سازمان اطلاعات و امنیت کشور یا ساواک و محاکمه نخست وزیر، وزیران و مقامات عالیرتبه را تصویب کرد.
● ۱۳۹۵ سال پیش درچنین روزی - ۸ صفرسال۳۵هجری قمری:
سلمان فارسی صحابی بزرگ پیامبرعالیقدراسلام بدرودحیات گفت و درشهرمداین بدست مبارک حضرت علی (ع) به خاک سپرده شد. سلمان نخستین ایرانی بود که اسلام آورد و قبل ازآن «روزبه» نام داشت اما پس ازپذیرفتن اسلام، «سلمان» خوانده شد. سلمان فارسی درمیان پیشتازان اسلام و یاران والای پیامبر(ص) مقامی ممتازداشت و همچنین درمیدانهای جنگ با دشمنان اسلام شخصیتی توانمند و رشید ازخود بروزداده بود. شرکت فعال سلمان درجنگ خندق و پیشنهاد وی مبنی برحفرخندق بدورشهرمدینه شاهدی برتدبیراو درمیدانهای پیکاراست. سلمان پس ازرحلت حضرت محمد (ص) و درزمان خلافت و امامت حضرت علی (ع) به ولایت مداین منصوب شد و درهمین مقام بود که با زندگی وداع کرد و به حضرت حق پیوست.
● ۶۶۲ سال پیش درچنین روزی - ۸ صفرسال۷۶۸هجری قمری:
« اِبن نُباته» شاعرو نویسنده عرب درگذشت. او ازمحضردرس بسیاری ازفضلا و ادیبان عصرخود بهره برد و مدتی هم کاتب دارُ الاِنشای شهردمشق بود. ابن نُباته درکنارکارهای دیوانی و دولتی به سرودن شعرپرداخت. شعراو آکنده ازصنایع بدیعی است و انعکاس چندانی ازاوضاع زمان درآنها مشاهده نمی شود.
● ۶۴ سال پیش درچنین روزی - ۴ فوریه سال ۱۹۴۵ میلادی :
کنفرانس سیاسی ایالات در شبه جزیره کریمه در جنوب روسیه و شمال دریای سیاه آغاز شد. هدف از تشکیل این کنفرانس بحت درباره مشکلات سیاسی نظامی پس از جنگ و تقسیم آلمان به چهار منطقه بود. در این کنفرانس برای تسلیم و تصرف آلمان تصمیم نهایی گرفته شد و مقرر گردید که آلمان بدون قید و شرط تسلیم شود. و دولتهای آمریکاو انگلستان و روسیه هر یک منطقه ای از آلمان را تصرف کنند. از فرانسه نیز دعوت شد به عنوان عضو چهارم کمسیون نظارت منطقه ای را به عهده گیرد.از دیگر تصمیمات کنفرانس یالتا خلع سلاح آلمان ، محاکمه و مجازات جنایتکاران جنگ و وادار کردن آلمان به پرداخت غرامت می توان نام برد. هم چنین مقرر شد به وضعیت نابسامان لهستان نیز رسیدگی شود.
● ۶۱ سال پیش درچنین روزی - ۴ فوریه سال ۱۹۴۸ میلادی :
کشور سیلان یا سریلانکا به استقلال رسید. این کشور پس از سالها سلطه پرتقالی ها و هلندی ها در سال ۱۷۹۸ میلادی مستعمره انگلستان شد. مردم سریلانکا از زمان جنگ جهانی اول نهضت استقلال طلبانه خود را آغاز کردند. این کشور ابتدا جزء کشورهای مشترک المنافع انگلستان شناخته شد . سرانجام در سال ۱۹۷۲ میلادی سیلان بطور رسمی مستقل شد و از آن پس به سریلانکا تغییر نام یافت. سریلانکا نزدیک به چهارمیلیون مسلمان دارد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید