شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چرا روز همبستگی کشمیر را پاس می داریم؟


چرا روز همبستگی کشمیر را پاس می داریم؟
از سال ۱۹۹۱ هر ساله مردم پاکستان روز پنجم فوریه را به عنوان روزی برای اعلا م همبستگی با مردم کشمیر که از بیش از شش دهه قبل در راه دست یابی حق تعیین سرنوشت خود به مبارزه و ایثارگری پرداخته اند پاس می دارند.
برای درک اهمیت برگزاری «روز همبستگی کشمیر» لا زم است از تاریخچه اشغال کشمیر توسط هند که به تقسیم شبه قاره، پس از یک قرن حاکمیت انگلیس در سال ۱۹۴۷ بر می گردد مطلع گردیم. بر اساس قانون استقلا ل هند و طرح تقسیم مورخ ۳ ژوئن ۱۹۴۷ که در تاریخ ۱۸ جولا ی همان سال توسط پارلمان انگلیس به تصویب رسید هند تحت استعمار بریتانیا می بایست به دو کشور مستقل تقسیم گردد. مناطقی که از اکثریت هند و ها برخوردار بودند هند و ایالت های غربی و شرق بنگال که از اکثریت مسلمانان برخوردار بودند جزو کشور پاکستان قلمداد می شدند.
براساس معیارهای این تقسیم ایالت های شاهزاده نشین می بایست با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیائی و جمعیتی یا به پاکستان و یا به هند ملحق گردند. کشمیر با داشتن ۸۷ درصد جمعیت مسلمان گرایش طبیعی به الحاق به پاکستان داشت اما اهداف شوم حاکم وقت کشمیر، مهاراجاهاری سینگ و کنگره ملی هند راه را برای نابود کردن آینده میلیون ها تن از مردم کشمیر هموار ساخت. هند با پیاده کردن ارتش خود در کشمیر در ۲۷ اکتبر ۱۹۴۷ و با نادیده گرفتن روح طرح تقسیم و بر خلا ف خواست های کشمیری ها این ایالت را اشغال نمود.
مردم کشمیر از همان روز اول اشغال غیر قانونی را نپذیرفتند و از آن موقع مشغول مبارزه آزادی خواهانه خود می باشند. آنان نبرد مسلحانه ای را که از حمایت خیزش عمومی برخورد بود آغاز کردند. در اول ژانویه ۱۹۴۸ هند به شورای امنیت سازمان ملل متحد رجوع کرد و این شورا در قطعنامه های خود که مورد پذیرش پاکستان و هند نیز بوده آتش بس، تعیین خط آتش بس، غیر نظامی کردن ایالت کشمیر را تصویب کرد و خواهان برگزاری یک همه پرسی آزاد و بی طرف از سوی سازمان ملل شد. تعیین خط آتش بس به تقسیم کشمیر در دو بخش جامو و کشمیر آزاد و کشمیر تحت اشغال هند منجر شد. مرحله اول قطعنامه های سازمان ملل(آتش بس) که همانا آتش بس بوده است مورد اجرا قرار گرفت در حالی که غیر نظامی کردن این سرزمین و برگزاری همه پرسی تحت نظارت سازمان ملل تا به امروز اجرا نشده است.
تاسف بارترین جنبه مناقشه کشمیر این است که هند که خود این موضوع را به سازمان ملل ارجاع داده بود بعدا از وعده هائی که در مقابل جامعه بین المللی در خصوص حل و فصل مناقشه و دادن حق تعیین سرنوشت خویش به مردم کشمیر داده بود سرباز زد.
مردم این سرزمین اشغالی، پس از مشاهده ناکامی تمامی راه های حل و فصل مناقشه کشمیر در سال ۱۹۸۹ به منظور کسب حق تعیین سرنوشت خود خیزشی را آغاز کردند. این قیام هر روز قوت گرفت تا هند را وادار کند با پاکستان پشت میز مذاکره بنشیند. ولی متاسفانه در صورتی که پاکستان انعطاف قابل ملا حظه ای را در مذاکرات صلح از خود نشان داد رویکرد سرسختانه هند همچنان به عنوان مانع بزرگی در راه حل و فصل مناقشه کشمیر باقی ماند.
علی رغم تداوم مذاکرات صلح میان هند و پاکستان و آغاز اقدامات اعتماد ساز بین دو کشور در امتداد خط کنترل وضعیت در سرزمین اشغالی کماکان تغییری نکرده است به خاطر اینکه نیروهای هندی با کشتار مردم بی گناه، دستگیری جوانان، بی حرمتی به زنان و آتش زدن منازل مسکونی به شدیدترین وجه به نقض حقوق بشر پرداخته اند.
جای بسی تعجب است به جای اینکه هند اعتراضات شدیدی را که در نیمه دوم سال ۲۰۰۸ روی داد به عنوان رفراندوم مردم کشمیر علیه اشغال غیر قانونی سرزمین خود از سوی هند بشمارد، هند دست به برگزاری یک انتخابات نمایشی جهت فریب جامعه بین المللی و تحمیل یک حکومت دست نشانده دیگر بر مردم کشمیر زد. طی روند یک ماهه انتخابات مقامات اشغالگر تمامی رهبری حریت را به زندان افکند یا تحت بازداشت خانگی قرار داد و کل دره کشمیر را تحت محاصره قرار داد.
پاکستان مکررا تاکید کرده است که هرگز هیچ گزینه ای را جهت حل و فصل مساله اساسی بین هند و پاکستان که بر خلا ف خواست مردم کشمیر باشد مورد پذیرش قرار نخواهد داد. رئیس جمهور پاکستان آصف علی زرداری و نخست وزیر این کشور سید یوسف رضا گیلا نی مکررا گفته اند که کمشیر متعلق به کشمیری هاست و آنها تعیین کننده سرنوشت خویش هستند.
از نظر تاریخی به دلا یل متعددی پاکستان و مردم پاکستان با کشمیری ها اعلا م همبستگی می نمایند. عمده ترین دلا یل عبارتند از : پیوندهای مشترک فرهنگی، عقیدتی، جغرافیایی و احساسی که برای قرن ها مردم این دو منطقه را به یکدیگر پیوند داده است. به علا وه مردم پاکستان به درستی احساس می کنندکه کشمیر برنامه ناتمام تقسیم شبه قاره می باشد.
مساله اصلی کشمیر میان هند و پاکستان ، پاکستان را با چهار جنگ روبه رو کرده و بخش عمده درآمد ملی را به سمت بودجه دفاعی سوق داده است. رهبران جهان به ضرورت حل و فصل مناقشه کشمیر بین هند و پاکستان به منظور پرهیز از هرگونه پیشامد که ممکن است به بروز فاجعه در منطقه منجر شود تاکید دارند.
بدین منظور است که روز همبستگی کشمیر را پاس می داریم. بنابراین روز ۵ فوریه روز تایید مبارزه کشمیری ها در راه عدالت، صلح، حقیقت و حقوق اولیه انسانی است.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید