پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هرگز در فکر مربیگری فوتبال نبودم


هرگز در فکر مربیگری فوتبال نبودم
گری لینکر ستاره سال های دور تیم ملی انگلستان به عنوان برترین گلزن تاریخ این کشور شناخته می شود. ۴۸ گل در ۸۰ بازی ملی که شامل ۱۰ گل در جام های جهانی ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ می شود باعث شد نزد هواداران محبوبیت زیادی پیدا کند. نکته جالب در مورد لینکر این است که طی ۵۶۸ بازی (یعنی در کل دوران بازی گری) حتی یکبار هم با کارت زرد یا قرمز داوران مواجه نشد. بنابراین علاوه بر دریافت کفش طلای آدیداس در سال،۱۹۸۶ ۴ سال بعد جایزه بازی جوانمردانه فیفا را از آن خود کرد. وی در حال حاضر به عنوان آنالیزور فوتبال و گلف در بی بی سی اسپورت مشغول فعالیت می باشد. مرد افسانه ای جزیره در مصاحبه ای با سایت فیفا از خاطرات خود می گوید.
● لحظه های به یادماندنی
لینکر بعد از به ثمر رساندن ۳۸ گل در ۵۲ دیدار برای اورتون (فصل ۱۹۸۵-۱۹۸۶) پا به جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک گذاشت. با وجود درخشش در لیگ، اینبازیکن ۲۵ ساله فصل را با قهرمانی به پایان نبرد و این لیورپول بود که قهرمانی در لیگ و جام حذفی تافی ها را ناکام گذاشت. انگلستان در ۲ بازی اول خود مقابل مراکش و پرتغال به ترتیب یک تساوی و یک شکست به دست آورد اما در بازی سوم مقابل لهستان ،گری با گلی که در دقیقه ۲۵ به ثمر رساند قدرت خود را به همگان ثابت کرد.سپس مقابل پاراگوئه در مرحله یک هشتم نهایی و مقابل آرژانتین در مرحله یک چهارم نهایی بسیار خوش درخشید. در این دیدار انگلیسی ها با نتیجه ۲ بر یک مغلوب دیه گو آرماندو مارادونا شدند. لینکر از بازی درخشان اسطوره آرژانتینی در روز۲۲ ژوئن بسیار شگفت زده شده است. گلی که او با دست به ثمر رساند (دست خدا) بی شک بحث برانگیزترین و جالب ترین گل تاریخ جهانی می باشد اما ستاره انگلیسی به جای اینکه روی این موضوع تمرکز کند ترجیح داد در مورد باخت به آلمان غربی روی ضربات پنالتی در جام جهانی ۱۹۹۰ صحبت کند: «سایه روشن ۲ جام جهانی که پشت سر گذاشتم را می توان در بازی مقابل لهستان در جام جهانی ۱۹۸۶ و ۳ گلی که به ثمر رساندم دید. بسیار عالی بود اما نه فقط به خاطر گل هایی که وارد دروازه حریفان کردم. در آن سال فصل خوبی را با اورتون پشت سر گذاشتم و گل های زیادی زدم اما در ۵ یا ۶ بازی برای تیم ملی هیچ گلی به ثمر نرساندم و به همین دلیل تحت فشار قرار داشتم چرا که جام جهانی واقعه بسیار مهمی است بازی مقابل لهستان تبعات زیادی داشت و باعث شد علاوه بر دریافت کفش طلا به بارسلونا بروم.
این بدون شک اثر همان یک بازی بود. جام جهانی بسیار خاص است و بالاترین رده فوتبال محسوب می شود. در این رقابت ها بازیکنان می توانند خود را به خوبی محک بزنند. آستکا ورزشگاه بزرگی است و جو آن باورنکردنی می باشد. بازی در آنجا تجربه ارزشمندی بود. البته زمین در شرایط نامناسبی قرار داشت و همین امر باعث شد مارادونا گل دوم را به ثمر برساند. پس از حذف از جام جهانی ۱۹۹۰ بسیار افسوس خوردم چون بسیار بهتر از ۴ سال قبل بازی می کردیم و جزو تیم های برتر بودیم. در مرحله نیمه نهایی مقابل آلمان با بدشانسی مواجه شدیم و موفق نگشتیم در ضربات پنالتی آنها را شکست دهیم.» بله ضربات پنالتی، لینکر یک جمله معروف دارد: «فوتبال بازی ساده ای است ۲۲ نفر ۹۰ دقیقه دنبال توپ می دوند اما در انتها آلمان برنده می شود.»در چهارم جولای ۱۹۹۶ در تورین ضربه پنالتی کریس ویدل به تیر دروازه برخورد کرد تا آلمان غربی بار دیگر به فینال برسد. البته انگلیسی ها در مرحله قبل کامرون را دست کم گرفتند و خوش شانس بودند که به مرحله بعد راه یافتند: «ژرمن ها از روحیه خوبی برخوردار بودند اما چاشنی شانس تنها اختلاف بین ما بود. باید بگویم که سال های متمادی بازیکنان بزرگی را به عرصه فوتبال اروپا معرفی می کردند.
کامرون بشدت ما را متعجب کرد. به یاد دارم بابی رابسون در جلسه ای گفت که دستیارش اعتقاد دارد باید با مرحله بعد خداحافظی کنیم. بسیار خوب بازی کردند و خوش شانس بودیم که صعود کردیم. بر اثر اشتباه خط دفاعی آنها به گل رسیدیم اما به راستی خوب بازی کردند. وقتی نمی توانید جامی را ببرید دائماً به گذشته فکر می کنید و افسوس می خورید. اگر جام را می بردیم، می توانیم اولین قهرمانی انگلستان در خارج از خانه را جشن بگیریم اما اگر کسی قبل از اینکه وارد فوتبال حرفه ای بشود به من می گفت روزی در مرحله نیمه نهایی و یا یک چهارم نهایی جام جهانی بازی کنم هیچ گاه باور نمی کردم. انسان همیشه به دنبال افتخارات بیشتر است.» شرایط امروز لینکر بعد از اعلام دوران بازنشستگی خود تصمیم گرفت وارد عرصه مطبوعات شود. لقب او در بین بازیکنان انگلستان «دس کوچک» بود چون علاقه زیادی به «دس لینام» مفسر معروف شبکه بی بی سی داشت. اما حالا همه چیز رنگ واقعیت به خود گرفته است و لینکر مجری گری برنامه «مسابقه روز» را که بین سال های ۱۹۹۹-۱۹۸۸ توسط لینام اجرا می شد بر عهده دارد. وی در این مورد گفت: «ویدل در سال ۱۹۸۶ شهرت یافت همیشه با روزنامه نگاران و مجریان تلویزیونی بودم چون می دانستم بعد از اتمام دوران بازیگری می خواهم این کار را انجام دهم. سعی می کردم چیزهای زیادی یاد بگیرم و تجربه کسب کنم. البته این بدترین لقبی نیست که یک فرد می تواند داشته باشد.
هیچ گاه دوست نداشتم وارد عرصه مربیگری شوم. بسیاری فوتبالیست ها مربی شده اند اما کاری که انجام می دهند همراه با استرس زیاد است . سر و کله زدن با هواداران قدرناشناس، بازیکنان ناراحت و خواسته های سران باشگاه از جمله کارهای آنهاست. این یک کار ۲۴ ساعته است که ۹/۹۹ درصد از آنها روزی اخراج می شوند.» علاوه بر حضور در عرصه فوتبال این اسطوره ۴۸ ساله از زمان بازنشستگی خود را کاملاً مشغول نگاه داشته است. وی در یک فیلم و تبلیغ چیپس بازی کرده است به علاوه در امور خیریه ای نیز فعالیت دارد اما چیزی که هواداران انگلیسی را بشدت هیجان زده کرده فعالیتش در زمینه گزارش و تحلیل بازی گلف بود. این گلف باز مشتاق که تا به حال در ۵ مسابقه گلف شرکت کرده است از هر قسمت از کارش لذت می برد: «همیشه تورنمنت های گلف را نگاه می کنم تنها چیزی که زیاد دوست ندارم، مصاحبه با بازیکنان است. دوست دارم بمانم و بازی را نگاه کنم. فکر کنم بیشتر یک هوادار هستم تا یک مفسر.»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید