سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

سخنی با مربیان یوگا


سخنی با مربیان یوگا
کودکان ما در دنیایی سرشار از عجله، والدین پر مشغله، فشارهای مدرسه، تکلیفهای پی در پی و بی پایان، بازیهای ویدیویی، ورزشهای رقابتی، فروشگاههای بزرگ و ... زندگی می کنند. ما غالباً تصور نمی کنیم که این شرایط برای کودکان ما تنش زا باشند اما واقعیت این است که در اغلب مواقع این شرایط در کودکان ما تنش ایجاد می کنند.
تجربه به من ثابت کرده است که یوگا می تواند در کاهش این فشارها مؤثر باشد. هنگامی که کودکان روشهای سالم زیستن، رهاسازی و رشد درونی را یاد می گیرند، خواهند توانست که چالشهای زندگی را با آرامش بیشتری پشت سر بگذارند. یوگا در سنین کودکی، اعتماد به نفس و هشیاری جسمی کودک را در فعالیتی غیر رقابتی رشد می دهد. همکاری توأم با حمایت و محبت به جای تقابل هدیه ای ارزشمند برای کودکان ما خواهد بود. هدیه ای که یوگا به آنها خواهد داد.
یوگا از نظر جسمی انعطاف پذیری، قدرت، هماهنگی و هشیاری جسمی را در کودکان رشد می دهد. علاوه بر این تمرکز و احساس آرامش و رهایی نیز در آنها افزایش می یابد.
هزاران سال قبل که یوگیها، آساناهای یوگا را پایه گذاری کردند، در تماس نزدیک با طبیعت می زیستند و به همین دلیل از حیوانات و گیاهان الهام گرفتند.هنگامی که کودکان آساناها را انجام می دهند، شانس این را خواهند داشت که خود را به شکل همین عوامل طبیعی احساس کنند و کیفیت وجود آنها را حس کنند. به عنوان مثال هنگامی که حرکت شیر را انجام می دهند علاوه بر تجربه کردن قدرت و رفتار شیر، خود نیز احساس قدرت می کنند.زبان کودکانآموزش یوگا به کودکان، امکان ارزشمندی را برای تبادل احساس، دانش، اوقات خوش و پایه گذاری یک رفتار برای تمام عمر فراهم می کند. تمام آنچه برای این کار ضروری است کمی انعطاف پذیری از سوی مربی است و من این امر را هنگامی که برای اولین بار با کودکان پیش مدرسه ای کار را آغاز کردم به سرعت دریافتم. شش سال قبل من اولین تجربه ام را در آموزش یوگا به کودکان آغاز کردم. با توجه به سابقه ای که در آموزش یوگا به بزرگسالان و آموزش نگارش خلاق در مدارس داشتم، با اعتماد به نفس برای استفاده از این فرصت حرکت کردم. اما تنها پس از دو جلسه آموزش به کودکان ۳ تا ۶ ساله دریافتم که باید رویکردم را دوباره ارزیابی کنم. به تدریج آموختم که به هوش درونی کودکان احترام بگذارم و دقت کنم که چگونه به من می آموزند که چگونه به آنها بیاموزم. ما کلاسهای خود را دوباره شکل دادیم. بچه ها مرا خانم یوگا صدا می زدند و من آنها را بچه های یوگا می نامیدم. چند نکته مهمرعایت چند نکته کلی قابلیت شما را برای آموزش یوگا به کودکان افزایش می دهد. بزرگترین چالش در آموزش یوگا به کودکان، حفظ توجه و تمرکز آنها به مدت کافی است تا بتوانید فواید یوگا را اعم از ثبات، تعادل، انعطاف بدنی، تمرکز، صلح، محبت، سلامتی و ... به آنها آموزش دهید. خوشبختانه اغلب کودکان عاشق صحبت کردن هستند و دوست دارند حرکت کنند. این دو عامل را می توان در یوگا به کار برد. کودکان با رغبت فراوان برای ایفای نقش حیوانات، درختها، گلها و جنگجویان داوطلب می شوند. کافی است تنها به عنوان شاهدی از دور نظاره گر واق واق کردن آنان در حرکت سگ، هیس کردن آنان در حرکت کبری و میو کردن آنان در حرکت گربه باشید.
آنان همچنین می توانند برای باقی ماندن در حرکتها از شمارش اعداد یا تکرار حروف الفبا استفاده کنند. کودکان نیاز دارند که دنیای اطراف خود را، خودشان کشف کنند. اگر از آنها بخواهید جدی تر باشند یا حرکتها را بهتر و کامل تر انجام دهند کمکی به آنها و به خود نکرده اید. در عوض محیطی دوست داشتنی، خلاق و متعادل برای آنها فراهم کنید تا حقیقت درونی خود را آشکار کنند. هنگامی که در حرکت کبری هستند، از آنها بخواهید تصور کنند که به مار تبدیل شده اند و دست و پا ندارند. "آیا هنوز می توانید بدوید یا از درخت بالا بروید؟" یا در حرکت درخت تصور کنند که درختی بزرگ هستند و ریشه هایی عمیق در زمین دارند. "آیا می توانید ۱۰۰ سال در همین حالت باقی بمانید؟ اگر قرار بود شما را با تبر قطع کنند چه احساسی داشتید؟ دردتان می گرفت؟"در پایان باید گفت که شما کافی است خود را تنها به صورت یک تسهیل کننده در نظر بگیرید. تلاش کنید در دنیای آنها وارد شوید و با پیوستن به آنان خواهید دید که روند آموزش دو سویه خواهد شد و همه از خلاقیت، ابراز خود و رشد بهره مند خواهند شد.
مولف: مارشا ونیگ
مترجم: لاله دارائی
منبع : سایت یوگا پیام مهر


همچنین مشاهده کنید