سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


امروز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱۲ صفر سال ۱۴۳۰ هجری قمری و ۸ فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی
● ۳۰ سال پیش درچنین روزی - ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ هجری شمسی:
آخرین تلاش مذبوحانه رژیم ستمشاهی در قالب تظاهراتی محدود شکل گرفت. هدف از این تظاهرات حمایت از قانون اساسی شاهنشاهی و دولت غیرقانونی بختیار بود. در این تظاهرات عمال رژیم پهلوی و خانواده‏هایشان حضور داشتند و شعارهای آنان اغلب به حمایت از حکومت سوسیال دمکراسی بختیار بود. این گروه در ورزشگاه امجدیه سابق گرد آمدند و به تظاهرات پرداختند. در همین روز اعلام شد که مزدوران گارد شاهنشاهی به پادگان نیروی هوایی حمله‏ور شد‏ه‏اند تا برخی از انقلابیون را دستگیر کنند. اما هجوم آنان با شکست مواجه شد و در مقابل مردم انقلابی تاب مقاومت نیاوردند.
● ۲۳ سال پیش درچنین روزی - ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۶۴ هجری شمسی:
نخستین مرحله از عملیات والفجر هشت با رمز یا زهرا، یا زهرا، یا زهرا آغاز شد. رزمندگان اسلام در همان ابتدای عملیات والفجر هشت موفق شدند که از آبهای اروند رود بگذرند و دشمن را با حملات برق آسای خود مضحمّل کنند. عملیات والفجر هشت نتایج ارزشمندی را از جهات سیاسی و نظامی دربرداشت که از جمله قطع ارتباط دریایی عراق با آبهای آزاد، و آزادسازی شهر فا و به همراه تأسیسات نفتی و اقتصادی مهم آن را می‏توان برشمرد. عملیات والفجر هشت در منطقه‏ای اجرا شد که تنها راه ارتباطی ـ آبی عراقی با آبهای آزاد بود از این رو این عملیات برارزش مقاومت دلیرانه سلحشوران اسلام در هشت سال دفاع مقدس افزود.
● ۱۲ سال پیش درچنین روزی - ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۷۵ هجری شمسی:
استاد رسام عرب زاده از چهره‏های درخشان طراحی فرش و بافت آن بدرود حیات گفت. استاد عرب زاده نقاشی و طراحی بر روی فرش را در تبریز، و نقاشی بر روی کاشی را در تهران آموخت و سپس طراحی و نقش پردازی فرش را با شیوه‏ای متفاوت که شامل آفرینش طرحهای سرشار از ابتکار بود در تهران آغاز کرد. استاد عرب زاده شیوه جدید گره آویز یعنی کاربرد چهار گره به جای یک گره را ابداع کرد. استاد عرب زاده در سال ۱۳۷۵ شمسی شصت و شش قطعه فرش از مجموعه دست بافته‏های نفیس خود را برای تشکیل بنیاد فرهنگی ـ هنری فرش رسام عرب زاده اهداء کرد و پایه‏های اولیه تشکیل این بنیاد را پی ریخت.
● ۱۳۹۵ سال پیش درچنین روزی - ۱۲ صفر سال ۳۵ هجری قمری :
بنابر برخی از روایات سلمان فارسی از صحابه پیامبر گرامی اسلام (ص) رحلت کرد ودر شهر مدائن بدست حضرت علی (ع) بخاک سپرده شد .سلمان از مشاهیر صحابه و یاران حضرت رسول گرامی (ص) بود و از ادیان و مذاهب مختلف زمان خود آگاهی کامل داشت . وی در پرهیز گاری و کاردانی شهره زمانه بود از جمله اقدامات مدبرانه وهوشیارانه سلمان که حاکی از کاردانی اوست در هنگامه جنگ غزوه خندق بود که مسلمانان را به حفر خندق پیرامون شهر مدینه راهنمایی کرد و موجبات امنیت وپیروزی رابرای مسلمانان فراهم آورد . سلمان فارسی در اواخر عمر حکومت مدائن را برعهده داشت ودر این مقام در نهایت عدالت حکومت کرد .
● ۲۶۷ سال پیش درچنین روزی - ۸فوریه سال۱۷۴۲میلادی:
شیل شیمیدان سوئدی ازبنیانگذاران شیمی متولد شد. او با وجود تنگدستی خانواده به سبب علاقه بسیاربه تحصیل ادامه داد و بویژه به تحقیقات گسترده‎ای درشیمی پرداخت. شیل پس از۵سال موفق شد گاز کلررا کشف کند. این گازازعناصرمهم شیمی بشمارمی‎رود و ازآن درصنعت نساجی برای سفید کردن منسوجات استفاده می‎شود.
● ۱۸۱ سال پیش درچنین روزی - ۸فوریه سال۱۸۲۸میلادی:
ژول ورن نویسنده فرانسوی بدنیا آمد. او که همواره دردنیای تخیلاتش بسرمی‎برد با نوشتن داستانهایی که غالباً جنبه پیشگویی‎های علمی داشت به شهرت جهانی دست یافت. هنراو دربه کارگیری عبارتهای ساده‎ برای بیان مطالب علمی و جغرافیایی نقاط مختلف جهان بسیاردرخورتوجه است. ژول ورن با قصه ها و داستانهای تخیّلی خود مردم را با شگفتی های جهان علم آشنا ساخت. گفتنی است که او دردوران تحصیلش درپاریس با الکساندردوما آشنا شد و ازاین نویسنده برجسته فرانسوی درسهای بسیاری آموخت. ازمشهورترین آثارژول ورن «سفربه مرکززمین، پنج هفته دربالن و بیست هزارفرسنگ زیردریا» را می‎توان نام برد.
● ۴۶ سال پیش درچنین روزی - ۸فوریه سال۱۹۶۳میلادی:
سرهنگ عبدالسّلام عارف با کودتای خونین زمام اموررا درعراق بدست گرفت. او باهمکاری سرهنگ عبدالکریم قاسم و کودتا و بمباران هوایی کاخ وزارت دفاع، محل اقامت قاسم وی را به قتل رساند و خود رئیس جمهور عراق شد. عارف طرفدار اتحاد با مصربود و درزمان قاسم به علت مخالفت با وی دستگیرو محکوم به اعدام شد. اما بعدها بخشوده شد و سرانجام درسال۱۹۶۶میلادی درسانحه هوایی کشته شد و برادرش عبدالرّحمن عارف جانشین اوشد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید