شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


امواج آلفا واثرات شگرف آن در زندگی


امواج آلفا واثرات شگرف آن در زندگی
خوزه سیلوا، ۱۱ آگوست ۱۹۱۴ در شهر لاریدو در ایالت تکزاس آمریکا دیده به جهان گشود. چهارسال بیشتر نداشت که پدرش چشم از جهان فروبست. خوزه از همان اوان جوانی با فروش روزنامه، واکس زدن کفش و خرده کاری‌هایی از این دست نان‌آور خانواده‌اش شد.
«خوزه هیچگاه به مدرسه نرفت مگر برای تعلیم»
خلاصی خوزه از شر فقر در یکی از روزهای بهاری و هنگامی‌آغاز شد که او در یک آرایشگاه نشسته بود تا نوبتش برسد. برای پرکردن وقت، مجله‌ای برداشت و مشغول مطالعه شد. چیزی که او برای مطالعه انتخاب کرده بود، آگهی شرکت در یک دوره مکاتبه‌ای تعمیر رادیو بود.
آرایشگر تنها در صورتی آگهی را به سیلوا قرض داد که در عوض پرداخت شهریه دوره، دیپلم آن را تحویل بگیرد. طولی نکشید که دیپلم تعمیر رادیو به دیوار آرایشگاه نصب شد. خوزه ۱۵ ساله کار تعمیر رادیو را شروع کرد و از این راه تجارت موفقی را پایه گذاری کرد.
در طی جنگ جهانی دوم به یکان بی‌سیم چی‌ها پیوست. درهمین دوران بود که توسط روان‌پزشکی به نام «پاول سیلوا» معاینه شد.
سوالات عجیب و غریب پاول انگیزه‌ای برای مطالعه علم روانشناسی در خوزه شد. خوزه توانست با مطالعه و تحقیق گسترده در مورد مسائل روانشناسی و ارتباط و شباهت سیستم مغز با سیستم‌های الکترونیکی تکنیک‌هایی را کشف و پایه‌گذاری کند که موجب بهبود و تقویت حافظه در کنار درک عمیق از فعالیت‌های مغز و در نهایت افزایش ضریب هوشی فرد شود.
کتاب‌های او عبارت‌اند از:
کنترل ذهن، مدیر روشن بین، گفتگوی درونی، تصمیم گیری و هدف گذاری موفق با استفاده ازمتد سیلوا، تناسب اندام با استفاده از متد سیلوا، ادراک فراحسی روزمره با استفاده از متد سیلوا، مشاهده و تأثیرگذاری از راه دور، دستان شفابخش و....
▪ روش سیلوا چیست؟
متد سیلوا شیوه‌ای است برای ریلاکس و آرام ساختن ذهن و بدن و سپس استفاده از فرکانس‌های کم بسامد مغز و توان‌های نهایی نیمکره راست برای ایجاد نتایج و موقعیت‌های مثبت و مطلوب.
در متد سیلوا، نیمکره راست مغز کلید اصلی است چرا که نیمکره راست در تماس با شعور حاکم بر عالم(منبع خلق و پدید آورندگی) قرار دارد و بنابراین خلاق و پدیدآورنده است.
هرجا که مشکلی وجود داشته باشد، نیمکره راست راه حل خلق می‌کند.
هرجا عیب و نقصی وجود داشته باشد، نیمکره راست سلامتی و بی‌عیبی می‌آفریند.
هرجا که تضاد و ناهماهنگی وجود داشته باشد، نیمکره راست هماهنگی و توازن پدید می‌آورد.
در واقع در این متد با فرو بردن مغز شما در حالت آلفا میزان استفاده ازنیمکره راست مغز به حداکثر می‌رسد.
امواج مغزی فردی که بیدار است در حالت معمول ۲۰ سیکل در ثانیه است. امواج بالای ۱۴ سیکل در ثانیه امواج بتا نامیده می‌شود که برای ارتباط با دنیای فیزیکی خارج و برای ارتباط‌گیری با زمان و مکان و یا استفاده از حواس معمولی است.اما مغز امواج دیگری نیز دارد که سیکل‌های پایینتری نسبت به امواج بتا دارد که به ترتیب آلفا، تتا و دلتا هستند. البته امواج تتا و دلتا برای ارتباط با دنیای فیزیکی نیستند و هنگامی‌از آنها استفاده می‌کنیم که آگاه به زمان ومکان نیستیم. و از این امواج برای دیدن رویا و ارتباط روحی و شهود استفاده می‌شود که با آگاهی درونی ما مرتبط است.
از حدود یک و نیم سالگی امواج آلفا نیز کم و بیش پیدا می‌شوند که با تکامل این امواج قدرت فراگیری مغز بیشتر می‌شود و نیمکره راست مغز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. امواج آلفا در ۶ و۷ سالگی بیشترین امواج مغزی هستند و اگر در همین سنین به کودک بیاموزیم که از هر دو نیمکره مغز برای فکر کردن استفاده کند، این قدرت برای تمامی‌عمر نزد او باقی خواهد ماند. ولی معمولاً کودک چنین شانسی ندارد و استفاده او از نیمکره راست به تدریج کم می‌شود، به نحوی که ۹۰ درصد انسان‌ها در سنین بلوغ و پس از آن فقط از نیمکره چپ مغز برای فکر کردن استفاده می‌کنند. در حالت آرامش فرکانس امواج مغز ما بیشتر شامل امواج آلفا یعنی ۷ تا ۱۴ سیکل در ثانیه است. در این حالت هردو نیمکره مغز فعالیت دارند و دارای بهره‌هوشی بالاتری هستیم و مشکلات را راحت‌تر می‌توانیم حل کنیم.
خوزه سیلوا ثابت کرده است که با به کارگیری روش او مغز وارد مرحله آلفا می‌شود و سمت راست مغز که غریزی و شهودی و خلاق است به کار می‌افتد. «خوزه سیلوا به این نتیجه رسیده است که جهان هستی بوسیله یک نیروی متفکر و آگاه ساخته شده است به همین دلیل کسانی که در دانش متافیزیک کار می‌کنند، در می‌یابند که روز به روز فاصله بین علم و مذهب کوتاهتر می‌شود. او معتقد است که قدرت عیسی مسیح(ع) در استفاده از نوعی انرژی (که به منبع الهی وصل) بوده است که با آن می‌توانسته دردها و بیماری‌ها را از بین ببرد.
آنچه که در متد سیلوا پس از کشیدن سه نفس عمیق اتفاق می‌افتد همان حالت بی‌ذهنی که معمولاً در مراقبه معمولی روی می‌دهد نیست بلکه بیشتر، حالت ذهن سرشار می‌باشد.
به عبارت بهتر می‌توان گفت زمانی که افراد متد سیلوا را مورد استفاده قرار می‌دهند هر کسی ذهن خودش ر‌ا برای برانگیختن انرژی‌های خلاق خود و آلایش تحت کنترل قرار می‌دهد.
در واقع، زمانی که ما متد سیلوا را به کار می‌گیریم ذهنمان را تحت کنترل قرار می‌دهیم و «کنترل ذهن» اصطلاح مناسبی است برای توصیف آنچه که ما در متد سیلوا انجام می‌دهیم.
متد کنترل ذهن سیلوا چیزی فراتر از مراقبه معمولی است. این متد شیوه‌ای است برای استفاده از ذهن به منظور دسترسی به نهایت شعور و آگاهی.
او می‌گوید: «آنچه مهم است، آن است که هرگز نمی‌توان از این انرژی برای مقاصد منفی استفاده کرد، زیرا چنین کاری برخلاف قوانین حاکم بر طبیعت است.»
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید