جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


هدفگذاری و فرمول موفقیت


هدفگذاری و فرمول موفقیت
● هدفگذاری را با تعیین ساده شده ی هدف شروع کنید
قبل از اینکه واقعا "از زمین بلند شوید" و به سوی مقصدتان حرکت کنید، می توانید یک رشته قدم هایی را برای برنامه ریزی بردارید که احتمال داشتن سفری موفق را در آینده بسیار افزایش می دهد.
۱) تصمیم بگیرید که در هر یک از زمینه های زندگیتان واقعا چه می خواهید. دقیق باشید. هدفتان را آن قدر روشن بیان کنید که یک بچه هم بتواند آن را بفهمد و برای بچه دیگری شرح دهد. مثلا به جای گفتن " من می خواهم پول خیلی زیادی بدست آورم" بایستی مقدار "خیلی زیاد " را واضح بیان کنید که معنی آن مشخص باشد. در به دست آوردن هدفی که نامشخص و مبهم است، نمی توانید با انگیزه و مصمم شوید.
۲) هدفتان را نوشته و آن را قابل اندازه گیری کنید. هدفی را که نمی توان نوشت صرفا یک آرزو است،"هدفی است که انرژی پشت آن وجود ندارد." وقتی آن را قابل اندازه گیری می کنید،هدفی مشخص را خلق کرده اید که به سوی آن نشانه بگیرید.
۳) موعد مقرری را در نظر بگیرید. باید برایتان کاملا مشخص باشد که چه زمانی می خواهید این هدف را بدست آورید. ضمیر ناخود آگاه شما موعد مقرر را دوست دارد و این مهلت قدرت های ذهنیتان را فعال کرده و آنها را به پیش میراند.
۴) تمام موانعی را که بایستی در راه رسیدن به هدف از پیش رویتان بردارید مشخص کنید. چه چیز بدی ممکن است روی دهد؟ چه چیزی بین شما و هدفتان قرار دارد؟ چرا هم اکنون هدفتان را ندارید؟ چه چیزی شما را به عقب می کشد یا می خواهد بکشاند؟ اهداف را روی کاغذ بیاورید. مشکلات و سختی های گوناگون را که ممکن است تجربه کنید، روشن تر مشخص کنید، در حل مشکلات و از بین بردن آنها اگر اتفاق بیفتد آماده تر خواهید شد.
۵) دانش و مهارت های بیشتری را که در کسب هدفتان نیاز مند خواهید بود را مشخص کنید. بدانید که برای رسیدن به چیزی که قبلا هرگز به آن دست نیافته اید، مجبور خواهید بود چیزی را بیاموزید و تمرین کنید که قبلا هرگز آن را انجام نداده اید. هر آنچه شما را به موقعیت امروزتان ترغیب می کند، برای ترغیب فردایتان کافی نخواهد بود. هر هدف جدید نیازمند اکتساب و یادگیری دانشی جدید و یا مهارتی نو است.
۶) افرادی را در نظر بگیرید که برای دستیابی به هدفتان به کمک و همکاری آنها احتیاج دارید. کسب اهداف بزرگ، مستلزم همکاری افراد بسیاری است. هر چه بیشتر و بهتر بدانید که افراد مورد نظرتان واقعا چه کسانی هستند، قدمهایی را که لازم است برای کسب همکاری و حمایت شان بردارید، مناسب تر خواهند بود.
۷) فهرستی تهیه کنید و جوابهایتان به موارد فوق را به ترتیب و بر اساس اولویت بنویسید. لازم است در ابتدا چه کاری انجام دهید؟ مهمترین مورد چیست؟ فهرست فعالیت هایی که به ترتیب و اولویت و به صورت سازمان یافته ای نوشته اید، همان نقشه و کارهای قدم به قدمی است که سرانجام شما را به سوی هدفتان و مقصدتان راهنمایی می کند.
با پیروی از هفت گام فوق می توانید به بیشتر اهدافی که برای خودتان چیده اید، دست یابید. با پیروی از یک فرمول ساده می توانید برای تعیین مهمترین مقصد، هدف شماره یک خودتان از آن استفاده کنید.
● فرمول موفقیت تضمین شده
با این فرمول می توانید زندگیتان را دگرگون کرده و به مهمترین مقصد جدول زمانبندی تان دست یابید. این فرمول در برگیرنده چهار قدم ساده است. مردم سراسر جهان به من گفته اند که این چهار قدم آنها را قادر ساخته است که هر چه سریعتر رویاهایشان را به واقعیت تبدیل کنند!
▪ قدم نخست: استفاده از روش ده هدفی
یک برگه سفید بردارید و کلمه " اهداف" و تاریخ امروز را بالای آن درج کنید. ده هدفی که آرزوی رسیدن به آن در آینده را دارید یادداشت کنید. از فن جادو یا ورد استفاده کنید و تصور کنید هیچ محدودیتی از هیچ نوع وجود ندارد. ده وضعیتی را که دوست دارید در آینده به آن برسید بنویسید. همچنین ده چیزی را بنویسید که دوست دارید در آینده آنها را بدست آورید یا انجام دهید، گویا وقوع آنها در آینده تضمین شده است.
در اینجا چند راهنمایی را ذکر میکنم:
۱) جملاتتان را به زمان حال ساده بنویسید گویا هم اکنون به هدفتان رسیده اید. ذهن شما فرامینی را که به زمان حال ساده باشد می تواند ثبت کند. به جای نوشتن " هر سال....... دلار به دست خواهم آورد."بنویسید، "من هر سال...... دلار به بدست می آورم."
۲) جملات خود را به صورت مثبت بنویسید. به جای نوشتن " من سیگار نخواهم کشید" بنویسید "من یک فرد غیر سیگاری خواهم بود."
۳) به صورت شخصی بنویسید. برای این تمرین و تا آخر عمرتان هر هدفی را با کلمه ی "من" آغاز کنید. شما تنها آدمی در این جهان هستید که می توانید از کلمه "من" استفاده کنید که به خودتان ارجاع یابد. زمانی که یک هدف با جمله مثبت خبری را با "من" آغاز کنید ضمیر نا خودآگاه و ضمیر فرا آگاه ذهنتان آن را به عنوان فرمانی مهم که از مرکز فرماندهی صادر شده فورا می پذیرند. هر یک از ده هدفتان باید با کلمه "من" آغاز شود و به صورت حال ساده، مثبت و شخصی نوشته شود و در آن فاعل هم به کار ببرید.
▪ قدم دوم: مهمترین هدفتان را انتخاب کنید
زمانی که اهدافتان را نوشتید، تصور کنید که اگر این اهداف را برای مدتی طولانی و مشتاقانه بخواهید، دیر یا زود، به آنها دست خواهید یافت. همچنین تصور کنید که اگر می توانستید هر یک از این اهداف را انتخاب کنید، ظرف بیست و چهار ساعت برایتان محقق می شدند. حال این سوال را از خودتان بپرسید: اگر می توانستم همین حالا به یکی از این اهداف موجود در فهرست برسم،که مهمترین تاثیر را بر زندگیم بگذارد، آن هدف چه بود؟ پاسختان هر چه بود، دور همان هدف خط بکشید. حالا این هدف مهمترین قصد واقعی شما، هدف اولیه تان و مهمترین مقصد است برای برداشتن گامهای بعدی در سفر زندگیتان.
▪ قدم سوم: یک نقشه آماده کنید
این هدف را در بالاترین قسمت یک کاغذ سفید بنویسید. اطمینان حاصل کنید که آن به زمان حال ساده، مثبت و شخصی می نویسید و دقیقا همان طوری شرح می دهید که گویا هم اکنون به آن دست یافته اید کامل و دقیق. یک خط هم برای مطالب اضافی جا بگذارید. فهرستی تهیه کنید از مشکلاتی که مجبور خواهید بود بر آنها غلبه کنید، اطلاتات و مهارت هایی را که به آنها احتیاج خواهید داشت و افرادی را که برای رسیدن به هدفتان به همکاریشان احتیاج پیدا خواهید کرد در این فهرست بنویسید. این اطلاعات را به یک نقشه تبدیل کرده و سازماندهی کنید و سپس بلافاصله به سوی مقصدتان حرکت کنید.
▪ قدم چهارم: طوفان فکری را در مورد اهدافتان تمرین کنید
طوفان فکری شما را مجبور می کند که بر چگونگی کسب هدفتان تمرکز شدیدی داشته باشید. یک کاغذ دیگر بردارید و اهداف شخصی تان را به صورت سوالی در بالای آن بنویسید. مثلا اگر هدفتان مالی است می توانید بنویسید، "چگونه می توانم........ دلار تا سی ویکم اکتبر سال ....... بدست آورم؟"
سپس جواب هایتان را منظم بنویسید. برای این سوال بیست جواب در نظر بگیرید. بیشتر از بیست جواب هم می تواند باشد ولی حداقل آن بیست پاسخ است. سه تا پنج جواب اولتان کاملا ساده خواهد بود. می توانید بنویسید که از این بیشتر یا از آن کمتر می توانید انجام دهید. پنج سوال بعدی کمی دشوارتر خواهد بود و احتیاج به خلاقیت بیشتری دارد . ده پاسخ آخر به نظم و تمرکزی بسیار نیازمند است. شما مجبور خواهید بود برای بیست پاسخ کسب هدفتان، غرق تفکر در ذهن خلاقتان شوید و از نیروهای آن کمک بگیرید.
● توصیه های توماج فریدونی
برایان تریسی یکی از مربیان و الگوهای زندگی من در مورد آموزش و مشاوره موفقیت بوده است که تاثیر بسزائی را در زندگی فردی و حرفه ای ام گذاشته است.
مدت ها پیش از آموزش های برایان بهره مند شدم و در همان موقع به خودم قول دادم تا به تک تک پیشنهادات و توصیه های او عمل کنم. من به تمامی توصیه های او عمل کرده ام و همین تعهد به عمل باعث ایجاد دگرگونی مثبت در زندگیم شده است. این دگرگونی تا آنجا بوده است که حتی امروزه در سمینارها و سخنرانی هایم اغلب اصول او را تدریس می کنم.
همیشه خودش نیز این جمله را در همه جا تکرار می کند و من نیز احساس می کنم باید این توصیه را به شما داشته باشم. چه شما به توصیه ها و تکنیک های این مقاله اعتقاد داشته باشید و چه نه، چه به آنها عمل کنید و چه سرسری از کنار آنها عبور کنید به هر صورت زمان می گذرد. زمان برای من مفید گذشت و تنها دلیل آن فایده ها اجرا و عمل بوده است.
من هر بار که سخنرانی می کنم بسیاری ادعا می کنند که شیفته سخنان من شده اند و می خواهند تصمیم بگیرند که زندگیشان را متحول کنند اما زمانی که دست به تحقیق می زنیم می بینم تنها عده انگشت شماری به تحول و موفقیت رسیده اند. زمانی که این مساله را از اساتید بزرگ دیگر جهان جویا شدم آنها نیز گفتند نه فقط در کشور شما، در کشور ما و سایر کشورهایی هم که بوده ایم همین وضعیت در جریان است. اما چرا؟! دلیل ساده است. تنها عده کمی هستند که در قبال خود ایثار و از خودگذشتگی دارند. تنها عده محدودی هستند که از سختی ها و راه نمی هراسند و بر خلاف مشکلات تا به آخر ایستادگی به خرج می دهند. همه چیز در عمل خلاصه می شود و مابقی موارد تماما بی اساس و بی ارزش هستند.
من تئوری دارم به اسم "مثلث سرمایه ها" که بیان می کند انسان دارای سه سرمایه اصلی متشکل از زمان، ذهن و روابط است که مابقی سرمایه ها از آنها نشات می گیرند و مهمترین این سرمایه ها، زمان است. ذهن در طول زمان باز می شود و یا حتی کاربرد خود را از دست می دهد و روابط با کمک ذهن اما بر پایه زمان شکل می گیرند، قدرت می یابند و یا حتی از بین می روند.
به هر حال شما هم از داشتن "مثلث سرمایه ها" مستنثی نیستید و زمان مهمترین دارایی و سرمایه ی کل دوران زندگی و حیات شما است. برای استفاده از این سرمایه چه تصمیمی دارید؟! هیچ سرمایه ای جاودانه نیست...
نویسنده: برایان تریسی- توماج فریدونی
منبع: www.Blog.Toomaj.com


همچنین مشاهده کنید