سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

مشکل یک سوم مردان


مشکل یک سوم مردان
این روزها عده زیادی از مردان به کلینیک سلامت خانواده و ناتوانی جنسی مراجعه می‌کنند تا درباره یکی از مشکلات خود در زمینه ارتباط زناشویی با همسرشان مشاوره کنند. موضوع به این سادگی نیست چون با ایجاد افسردگی و اضطراب در زوجین، موجب اختلال در سلامت روان و رفتار آنان و در برخی موارد پرخاشگری هر دو نفر می‌شود. یکی از همین نمونه‌ها آقایانی بودند که در طی روزهای گذشته از طریق نامه و پیامک، از مشاوران و متخصصان سلامت، درباره مشکل و اختلال خود سوال کرده بودند. آنان به اختلال در خاتمه رابطه زناشویی به صورت زود هنگام دچار شده بود. مشکلی که بسیاری از مردان جوان متاهل و حتی مردانی پس از سال‌ها زندگی مشترک به آن دچار می‌شوند. در این باره بیشتر بدانیم...
پژوهشگرانی که روی این بیماری کار میکنند، اعلام کردند که میتوانند این اختلال را تعریف کنند. به گفته آنها انزال در این بیماران در کمتر از ۱۱۸ ثانیه از شروع مقاربت صورت میگیرد.
از طرفی زود انزالی یا انزال زودرس به حالتی گفته می‌شود که فرد زودتر از زمانی که می خواهد به انزال برسد و یا اینکه به حدی زود به انزال برسد که همسرش از ارتباط زناشویی لذت کافی نبرد البته باید انتظارات، واقعگرایانه باشند. این تعریفی است که مورد تایید اکثر متخصصان مسایل جنسی یا سکسولوژی است.
● زمان استاندارد انزال
زمان استانداردی برای رسیدن به انزال در نظر گرفته نشده است. با وجود اینکه طبق نظر اکثریت افرادی که در مطالعات شرکت داشته‌اند یک سری زمان‌هایی پیشنهاد شده اما هیچ کدام قطعی نیستند چون این زمان بسته به نظر و رضایت افراد از رابطه زناشویی‌شان از هر زوج تا زوج دیگر متفاوت است اما پیشنهاد شده که اگر در ۵۰ درصد یا بیشتر موارد ارتباط زناشویی انزال زمانی اتفاق افتاد که فرد و یا همسرش راضی نبودند یعنی فرد مشکوک به این اختلال هست و می‌توان وی را مورد تشخیص و درمان قرار داد. در ضمن این مهم است که اول ببینید چه زمانی متوجه شدید که این اختلال را دارید و از کجا متوجه شدید. آیا خودتان ناراحتید؟ همسرتان از روش رابطه راضی نیست و یا از جایی یا کسی شنیدید که مثلا اگر رابطه زناشویی زیر ?? دقیقه باشد، مشکل دارید؟ معمولا گرفتن شرح حال دقیق از زوجین جزو سنجش‌های اولی‌‌ است که برای تشخیص و درمان این اختلال انجام می‌شود، چون رابطه زوج‌ها در ایجاد و یا دامن زدن به این مشکل نقش به سزایی دارد.
● دلایل و عواقب
نشانه اصلی انزال زودرس، انزالی غیر قابل کنترل است که قبل از انجام گرفتن رابطه زناشویی و یا مدت زمان بسیار کمی پس از آن با میزان تحریک کم و خلاف میل فرد اتفاق بیفتد. این مساله می‌تواند باعث نارضایتی جنسی در هر دو طرف شده و اضطراب ناشی از این مشکل را بیشتر کند. انزال زودرس یکی از متداولترین اختلال فعالیت زناشویی در مردان است و ممکن است برای هر مردی در بعضی از مراحل زندگی رخ دهد. زود انزالی یا انزال سریع یکی از مشکلات شایع در مردان است. تقریبا یک سوم از مردان دچار انزال زودرس هستند. در این مقاله هرجا صحبت از ارگاسم می‌شود، منظور اوج فعالیت در یک رابطه زناشویی و خاتمه آن است. اکثر موارد انزال زودرس فاقد عامل یا دلیل خاص است. عوامل روانی مثل اضطراب، احساس گناه یا افسردگی نیز ممکن است به انزال زودرس منجر شوند. در برخی موارد، انزال زودرس ممکن است به خاطر عوامل پزشکی مثل مشکلات هورمونی، آسیب‌های جسمی و یا عوارض جانبی بعضی داروها باشد. ابتلا به این عارضه منجر به بروز اختلالات روان مانند اضطراب، افسردگی و سردی روابط زوجین می‌شود و بر روان آنان تاثیر می‌گذارد و به همین علت، بسیار مهم است که درباره این عارضه بیشتر بدانیم و به موقع به مشاور مراجعه کنیم.
متخصص و پزشک مربوطه سابقه فعالیت زناشویی و پزشکی شما را بررسی خواهد کرد و آزمایش کلی را انجام خواهد داد. ممکن است پزشک بخواهد با همسر شما نیز صحبت کند چون انزال زودرس ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد. پزشک، آزمایش لازم را انجام می‌دهد تا مشکلات پزشکی فرد را بررسی کند.
● روش درمان
در بسیاری از موارد، انزال زودرس خود به خود درمان می شود. انجام تمرینات ریلکسیشن و آرام سازی و استفاده از متدهای منحرف کردن حواس می‌تواند در به تاخیر انداختن انزال کمک کند. در بعضی مردها ترک مصرف دخانیات و مواد مخدر بسیار کمک کننده خواهد بود. متخصص از شما و همسرتان می‌خواهد که روی متدهایی برای به تاخیر انداختن انزال کار کنید. این تکنیک‌ها تشخیص و کنترل احساساتی است که باعث انزال زود رس می‌شود. در سایر موارد برای کاهش حساسیت در آلت تناسلی، استفاده از کاندوم توصیه می‌شود. مشاوره‌ها و رفتار درمانی خط اول درمان این عارضه به شمار می‌رود و می‌تواند اضطراب ناشی از این مساله را کاهش دهد. مرحله بعدی، استفاده از کاندوم است.کاندوم سبب کاهش تحریک پذیری می‌شود. در صورتی که یک کاندوم قادر به این کار نباشد از دو کاندوم می‌توان استفاده کرد ضمن اینکه کاندوم سبب جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی و بارداری هم می‌شود. استفاده از دارو، گام سوم در درمان انزال زودرس است. این داروها به این دلیل استفاده می‌شوند که یکی از عوارض جانبی این گونه داروها، جلوگیری از ارگاسم است که باعث به تاخیر انداختن انزال می‌شود.
● استفاده از شیوه ماستر و جانسون
این شیوه، در چهارمین مرحله از درمان افراد مبتلا به انزال زودرس انجام می‌گیرد که به همکاری خود فرد و همسرش نیاز مبرم دارد. این روش شامل یادگیری تشخیص و کنترل احساسی است که به ارگاسم منجر می‌شود. این روش نیاز به اراده و تمرین دارد ولی بسیار موثر است. برای آموزش و تمرین این روش باید به مشاوران و متخصصان سلامت جنسی در کلنیک‌های سلامت خانواده مراجعه شود تا با آموزش خصوصی در این باره، کار به نحو موثر صورت گیرد.
● درمان‌های موضعی
استفاده از کرم‌ها و اسپری‌های کاهش‌دهنده حس سطحی دستگاه تناسلی نیز سبب کاهش احتمال زود انزالی می‌شود. به یاد داشته باشید که قبل از آغاز فعالیت زناشویی، موضع را با صابون شستشو دهید تا از بیحسی بیشتر آلت جلوگیری شود. متاسفانه از این روش به صورت خودسرانه و بسیار معمول استفاده شده که عوارض زیادی را در پی دارد. استفاده از بی‌حس‌کننده‌های موضعی، در آخرین مرحله از درمان افراد مبتلا به انزال زودرس قرار دارد و به هیچ‌وجه نباید در ابتدای کار از آن استفاده کرد. استفاده از روش‌های موضعی باید با تشخیص و صلاحدید پزشک و براساس سیر درمان و بهبودی باشد.
● نامه وارده
مدیرمسوول محترم هفته‌نامه سلامت
باسلام و احترام، با توجه به نامه شماره ۳/۲/۸۳۸۵/۱۵۶ مورخ ۲/۱۰/۸۷ اداره کل روابط عمومی، در خصوص گفتگوی آن هفته‌نامه (مورخ ۳۰/۹/۸۷) با آقای دکتر اکبر رهنما تحت عنوان «الفبای آموزش سلامت جنسی در مدارس»، ضمن تایید کلی نظرات مصاحبه شونده محترم، نکات زیر جهت اطلاع اعلام می‌گردد.
۱) آنچه در بحث آموزش و پیشگیری از مشکلات جنسی دانش‌آموزان باید جدی گرفته شود، رویکرد و جهت‌گیری ارزشی هر جامعه می‌باشد که ارزش‌های دینی و اخلاقی جامعه ما، منطبق بر آگاهی، خویشتن‌داری و سلامت نفس می‌باشد.
۲) مشاوران و مربیان جهت تعمیق هویت جنسیتی، وظایف و نقش‌هایی متناسب با ارزش‌ها و قابلیت‌هایی که مذهب و دین برای هر دو جنس قایل می‌باشد، به امر پیشگیری می‌پردازند.
۳) ایجاد چترهای حمایتی برای کودکان و نوجوانان (دانش‌آموزان) از طریق آگاهی بخشی به خانواده‌ها باعث می‌شود تا از آسیب‌های روانی ـ اجتماعی و بلوغ زودرس پیشگیری شود.
۴) در هنگام نیاز و طرح سوال دانش‌آموزان، باید متناسب با درک و فهم و ویژگی‌های سنی هر جنس، منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی پاسخ داده شود.
۵) بخشی از آسیب‌های فردی و اجتماعی جامعه امروزی به عدم آشنایی و رعایت نکات اساسی فرهنگ اسلامی ایرانی در خانواده‌ها بر می‌گردد که نیازمند برنامه‌ریزی و آموزش پیشگیری (به ویژه پیشگیری اولیه) می‌باشد.
۶) آموزش بلوغ در ابعاد جسمانی و روان شناختی بیشتر به دوره راهنمایی تحصیلی برمی‌گردد که ضرورت توجه والدین، مربیان، مشاوران و معلمان را جلب می‌نماید.
۷) ایجاد سیستم‌های حمایتی، مراقبتی و اصول پیشگیری به ویژه آموزش خانواده‌ها و اولیای مدارس می‌تواند زمینه‌ساز تربیت جنسی کودکان و نوجوانان و در نهایت تضمین کننده مردان و زنان و خانواده سالم و کارآمد باشد.
۸) آموزش جنسی، نیازمند نگاه فرآیندی، کنش و واکنش طبیعی والدین و آگاهی و هوشیاری مربیان متناسب با چرخه سن و جنس کودکان و داشتن نقشه‌ای جامع است که این امر در سایه برنامه‌ریزی مبتنی بر آموزش‌های اسلامی، ممکن و میسور می‌باشد.
عزت‌اله فولادی
سرپرست دفتر مشاوره امور تربیتی و تحصیلی و معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش
دکتر سید کاظم فروتن
استاد اورولوژی دانشگاه شاهد
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید