شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آیا پلی استیشن می میرد؟


آیا پلی استیشن می میرد؟
از زمان عرضه پلی‌استیشن ۳ بیش از دو سال گذشته است.
شرکت سونی بالغ بر دو سال است که پلی استیشن ۳ را عرضه کرده است ولی همچنان خبری از عرضه مدل جدیدی از سوی این شرکت شنیده نمی‌شود. قطعاً در اینکه این محصول توانسته است به اوج خود برسد شکی وجود ندارد و باید شرکت سونی به فکر محصول جدیدی باشد تا از رقیب سرسخت خود یعنی مایکروسافت عقب نماند. به خصوص اینکه بنا به اخباری که از سوی سایت‌های مختلف منتشر شده است، درصد فروش این محصول در حال افت می‌باشد که خود به دو دلیل قیمت بالاتر و قدیمی بودن دستگاه نسبت به ایکس باکس ۳۶۰ مربوط خواهد شد. با تمامی این موارد شرکت سونی ۴ را حل را در پیش دارد تا بتواند این کنسول را حفظ کند و از سوی دیگر نیز ۳ دلیل وجود دارد که سونی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.
سونی چه کارهایی را باید انجام دهد:
۱) کاهش قیمت
کاهش قیمت اولین کاری است که سونی باید برای حفظ این کنسول در بازارهای جهانی انجام دهد. قیمت تمام شده‌ی این کنسول برای بسیاری از خریداران قابل پرداخت نیست و اگر هم قابل پرداخت باشد به دلایل گوناگونی توجیه اقتصادی ندارد. در واقع سونی با کم کردن از قسمت کنسول بازی خود می‌تواند این امید را داشته باشد که بسیاری از خریداران کنسول‌های بازی به سمت پلی‌استیشن ۳ کشیده شوند و در نهایت در فروش سالانه‌ی این دستگاه تاثیر چشمگیری دیده شود.
۲) افزایش روحیه
شاید در سال اخیر مشکل پلی‌استیشن ۳ فقدان بازی‌های انحصاری بود. در سال‌های گذشته بازی‌های اختصاصی بیشتری برای این کنسول ساخته شده بود و دلیلی بود که بسیاری به سوی این کنسول کشیده شده بودند. اما در سال گذشته تعداد بازی‌هایی که به صورت اختصاصی برای دو کنسول ایکس باکس و نینتندو به صورت اختصاصی عرضه شده بودند بیشتر شده است. از دلایلی که سبب شده است تا فروش این کنسول نیز کاهش یابد عدم عرضه بازی‌های اختصاصی با کیفیت برای این کنسول می‌باشد در صورتی‌که برای دیگر کنسول‌ها، بازی‌های اختصاصی بسیار تاثیرگذارتر بوده‌اند.
۳) افزایش کارایی
زمانیکه شرکتی در حال افول باشد سعی می‌کند که با پیوستن به یک مساله تاثیر گذار خود را به سمت بالا بکشد. اما شرکت سونی چنین عملکردی را برای پلی‌استیشن ۳ انجام نداده است. در واقع سونی با دیدن کاهش ضریب نفوذ کنسولش نسبت به دیگر کنسول‌ها دست به اقدام جدی برای افزایش کارایی کنسول بازی خود نکرد و بی تفاوت نشسته است، مگر اینکه برنامه‌ای جدی و حیرت‌اور را در برنامه‌ی خود داشته باشد.
۴) تبلیغات
متاسفانه شرکت سونی در زمینه تبلیغات بسیار ضعیف کار کرده است. درواقع خریداران متوسط را به سمت خود نتوانسته است جذب کند. در واقع تبلیغات سونی به گونه‌ای بوده که تنها توانست بخشی را به خود جذب کند که توانایی بالایی در خرید این دستگاه داشتند و با چنین تبلیغاتی به سمت آن جذب شده‌اند.
پلی استیشن ۳ یکی از کنسول‌های بازی نسل بعد است که متاسفانه در تبلیغات این شرکت حرفی از این خصیصه کمتر یا اصلاً نشده است، در حالی که رقبای این شرکت از این مساله به خوبی سود برده‌اند.
سونی چه کارهایی را نمی‌تواند بکند:
۱) تبر به ریشه‌ی پلی استیشن ۳ بزند
شرکت سونی هرگز نمی‌تواند پلی استیشن ۳ را از رده خارج کند. دلیل این امر نیز بسیار ساده و روشن است. شرکت سونی برای ساخت این کنسول بازی هزینه‌های بسیاری برای تجهیز و به روز رسانی آن کرده است و از سوی دیگر درآمدهای هنگفتی نیز از بغل آن درآورده که تا به امروز نیز ادامه دارد. این دلایلی است که ساخت کنسول جدید بازی را برای سونی تا چند سال آینده غیر ممکن خواهد کرد.
۲) رها کردن پلی استیشن گرانقیمت
شرکت سونی در سال ۲۰۰۸ مدای از پلی‌استیشن را عرضه کرد که در نوع خود بسیار گرانقیمت بود. قیمت این دستگاه که بالغ بر ۸۰۰ هزارتومان می‌شد برای سونی فروش خوبی را به ارمغان آورده بود. از همین رو، دل بستن به فروش چنین مدل‌هایی، سونی را به این باور رسانده است که فعلاً می‌تواند بر روی این کنسول مانور دهد تا چند سال آینده و با پیشرفت بیشتر تکنولوژی مدل جدیدی را از پلی استیشن عرضه کند.
۳) بستن استدیوهای داخلی
شرکت سونی در داخل خودش استدیوی بسیار مجهزی دارد که توانسته است بازی‌های بسیار خوبی نیز عرضه دارد. وجود این استدیو که اغلب اوقات بازی‌های اختصاصی پلی‌اتیشن ۳ را می‌سازد برای شرکت سونی بسیار حایز اهمیت خواهد بود. در واقع موجودیت این استدیو باعث می‌شود تا پلی‌استیشن ۳ بتواند شانه به شانه با رقیب دیرینه‌ی خود یعنی ایکس باکس ۳۶۰ رقابت سختی داشته باشد. البته قطعاً با عرضه مدل‌های جدیدتر ایتن استدیو نیز می‌تواند برای مدل‌های جدیدتر پلی‌استیشن بازی‌های اختصاصی بسازد اما شاید تجهیز استدیو کمی هزینه بر باشد، آن‌هم در زمانیکه بحران اقتصادی بسیار فراگیر شده است و این نیز از دلایلی می‌تواند باشد که سونی همچنان به این دستگاه دل بسته است.
چندی پیش در خبری خواندم که در آن ذکر شده بود، فروش PS۳ نسبت به X۳۶۰ پیشرفت بیشتری داشته است. البته این درصد بالاتر تنها مربوط به سه ماهه‌ی آخر سال می‌باشد و دلیل آن را نیز می‌توان در عرضه پلی‌استیشن ۸۰ گیگ را به صورت گسترده‌تر در آمریکای شمالی دانست. با تمامی این اوصاف شرکت سونی با عرضه پلی استیشن ۳ هم به یک موفقیت بزرگ رسید و هم از سوی دیگر تا چند سال آینده نمی‌تواندمدل جدیدی را عرضه کند. اما این انتظار از سوی بسیاری از گیمرها مطرح شده است که پلی استیشن ۳ عمر خود را کرده و حال سونی باید مدل جدید را در رقابت با x۳۶۰ عرضه دارد.
محمد کاشی


همچنین مشاهده کنید