سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

جاسوزنی مشبک


جاسوزنی مشبک
وسایل‌ لازم‌
- یك‌ قطعه‌ پارچه‌ تافته‌
- یك‌ قطعه‌ پارچه‌ طلایی‌
- یك‌ قطعه‌ پارچه‌ برای‌ آستر
- چهار قطعه‌ پارچه‌ نمدی‌ یا فُتر
- قیچی‌ زیگزاگ ‌بـُر دگمه‌
دوخت‌ این‌ جاسوزنی‌ زیبا برخلاف‌ ظاهر پیچیده‌ آن‌ بسیار آسان‌ است.از این‌ روش‌ تكه ‌دوزی‌ می ‌توانید برای‌ تهیه‌ روتختی، روكش‌ لحاف‌ و كوسن‌ و بسیاری‌ موارد دیگر استفاده‌ كنید.
ـ روش‌ دوخت‌
هشت‌ قطعهِ مربع ‌شكل‌ از پارچه‌ تافته‌ به‌ ابعاد دو برابر اندازهِ مورد نظر برای‌ كل‌ تكه‌ دوزی‌ ببرید. دقت‌ كنید مربع‌ها را از راه‌ پارچه‌ برش‌ دهید. لبه ‌های‌ هر قطعه‌ را به‌ زیر تا بزنید و اتو كنید.
۱. با قرار دادن‌ گوشه‌های‌ مقابل‌ هر مربع‌ روی‌ یكدیگر و تا كردن‌ آن، نقطه‌ مركزی‌ مربع‌ها را پیدا كنید.
۲. هر یك‌ از گوشه ‌های‌ مربع‌ها را به‌ طرف‌ مركز تا كنید، فشار دهید و سنجاق‌ بزنید.
۳. یك‌ بار دیگر هر یك‌ از گوشه‌های‌ مربع‌ها را به‌ طرف‌ مركز تا كنید، سنجاق‌ بزنید و سپس‌ گوشه‌ ها را در نقطه‌ مركزی‌ با یك‌ بخیه‌ كوچك‌ محكم‌ كنید.
۴. دو عدد از مربع‌ها را به‌ صورتی‌ كه‌ پشت‌ آنها روی‌ یكدیگر قرار بگیرد در دست‌ بگیرید و آنها را از ضلع‌ بالایی‌ پس‌دوزی‌ و به‌ هم‌ متصل‌ كنید. به‌ همین‌ ترتیب‌ دو مربع‌ دیگر نیز به‌ آنها اضافه‌ كنید تا یك‌ ردیف‌ چهارتایی‌ تشكیل‌ شود. چهار مربع‌ باقیمانده‌ را نیز به‌ روش‌ بالا به‌ هم‌ بدوزید و سپس‌ دو ردیف‌ چهارتایی‌ را به‌ یكدیگر متصل‌ كنید.
۵. فاصله‌ یك‌ گوشه‌ تا مركز یكی‌ از مربع‌ها را اندازه‌ بگیرید. ده‌ مربع‌ به‌ ابعاد هم ‌اندازه‌ با فاصله‌ به‌ دست ‌آمده‌ از پارچه‌ طلایی‌ ببرید. هر قطعه‌ را بچرخانید و به‌ شكل‌ یك‌ لوزی‌ روی‌ مربع‌ ها قرار دهید، به‌ صورتی‌ كه‌ گوشه‌ هر یك‌ از لوزی‌های‌ طلایی‌ در مركز یك‌ مربع‌ قرار گیرد. پارچه‌ های‌ طلایی‌ را با سنجاق‌ در جای‌ خود ثابت‌ كنید. برای‌ پوشاندن‌ لبه‌ های‌ پارچه‌ طلایی، لبه‌های‌ پارچه‌ تافته‌ را روی‌ آنها تا بزنید و با پس‌ دوزی‌ در جای‌ خود ثابت‌ كنید. این‌ كار را ادامه‌ دهید تا تمام‌ لبه‌ های‌ پارچه‌ طلایی‌ پوشانده‌ شوند.
۶. از پارچه‌ آستری‌ قطعه ‌ای‌ به‌ اندازه‌ پارچه‌ تكه‌ دوزی ‌شده‌ به ‌علاوهِ نیم ‌سانتیمتر برای‌ جای‌ دوخت، از هر طرف‌ ببرید. لبه‌های‌ پارچه‌ آستری‌ را به‌ زیر تا بزنید و اتو كنید. پشت‌ آستری‌ را روی‌ پشت‌ پارچه‌ تكه‌ دوزی‌ شده‌ قرار دهید و لبه‌ آنها را با پس ‌دوزی‌ به‌ هم‌ متصل‌ كنید. یك‌ دگمه‌ در وسط‌ یكی‌ از اضلاع‌ كوتاه‌ تر پارچه‌ و یك‌ حلقه‌ پارچه ‌ای‌ در ضلع‌ مقابل‌ آن‌ بدوزید. پارچه‌ نمدی‌ یا فـُتر را در قطعات‌ هم ‌اندازه‌ با پارچه‌ تكه‌ دوزی ‌شده‌ ببرید و لبه‌ این‌ قطعات‌ را با قیچی‌ زیگزاگ ‌بـُر مدل‌ دهید. پارچه‌ها را روی‌ سطح‌ زیرین‌ پارچه‌ تكه ‌دوزی ‌شده‌ قرار دهید و آنها را به‌ صورت‌ خط‌ افقی‌ در وسط‌ به‌ یكدیگر بدوزید.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید