پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بیت ا...الحرام، جلوه گاه رحمانیت


بیت ا...الحرام، جلوه گاه رحمانیت
پیامبر خاتم (ص) که در افق اعلای کمال قرار گرفته، در ردیف بالاترین تسلیم شوندگان به خدای رحمان می باشد.
کتاب آسمانی قرآن، خطاب به پیامبر (ص) می فرماید: ای پیامبر! تو دعوت کننده ای به سوی ا... و چراغ نور دهنده می باشی.
اما حضرتش با معرفت و بصیرتی برخاسته از طهارت دل، انسان ها را به بیت ا... الحرام دعوت فرموده تا در بندگی و عبودیت خدای رحمان، روی از همه کثرات برگیرند و تنها وجه خویش را به سوی آستان توحیدی دوست معطوف دارند.
این امر نشانگر آن است که بیت ا...الحرام جلوه گاه حقایق رحمانیت و زمینه اتصال به معدن عظیم صمدی است.
از این رو، حضرت رسول (ص) در معرفی کعبه، ماوای یگانگی و پرستش، از هیچ کوششی دریغ نکرده و از این طریق، به حلیه معنوی در ماموریتت استقامت کن آراسته و از هر گونه شرکی پیراسته بوده اند.
چه حقیقتی در کعبه رحمانی نهفته و چه شان و مجد و عظمتی در این بیت وحدانیت متجلی است که در سال دوم هجرت در ماه شریف رجب، ماه شکوه و عظمت، قبله مسلمانان از بیت المقدس به سوی بیت ا...الحرام تغییر می یابد؟
اوج اهمیت و روشن ترین دلیل توجه و ارادت عمیق پیامبر (ص) به بیت ا...الحرام و دعوت انسان ها به سوی آن، تشریح نماز و حج است، نمازی که معجون اسرار رحیمی و معراج قرب ربوبی است، نمازی که در آن پیشانی سجود و ادب در مقابل این قبله رحمانی بر خاک می ساییم و شب و روز به سوی آن، بندگی و اخلاص و عشق می ورزیم.
رسول اکرم (ص) خود اولین ساجد این خانه پاک است که برترین و بیشترین اهتمام را بدان ابراز کرده و پیروان ایشان نیز به تبع حضرتش شایسته است چون پروانه عاشق به دور این مکان رحمانی طواف کنند و ارمغان ارادت و عبودیت آورند تا به عطر خوش طهارت و تجرید و انوار معرفت و تجدید زینت یابند.
حج نیز پس از نماز گواه آشکاری بر اهتمام و توجه وافر پیامبر اکرم (ص) به بیت ا...الحرام است.
حج دریای ژرفی است که در آن معارف عمیقی هم چون دعای شریفه عرفه موج می زند.حجاج بیت ا...الحرام در روز نهم ذی الحجه روز عرفه و در وادی عرفات، رو به خانه کعبه، نغمه دعای شریف عرفه یعنی معرفت را سر می دهند تا در حج تمتع به عظمت و شان کعبه معرفت حاصل کنند و با دید و بصیرتی عرفانی مناسک حج را به انجام برسانند.
عرفات صحنه ترسیم عرفان اصیل و دعای عرفه قاموس توحید ناب و زمزم دل عارفان قدس رحمانی می باشد و ره توشه ای برای زائران مامن الهی است تا به قدم معرفت به طواف کعبه نایل شوند و در پناه امن خانه توحید بر صراط مستقیم کمال و جمال رحمانی گام بنهند و از دوزخ جان سوز ناسوتی سرد و سلامت گذر کنند.
در مناسک حج نشانه های روشنی چون مقام ابراهیم است و هر کس که در این حرم امن رحمانی داخل شود، ایمن خواهد بود.
امام کاظم (ع) در تفسیر آیه ۹۷ سوره آل عمران فرمود: یعنی هر کس که وارد این حرم امن شود، در حالی که عارف به آن باشد و نسبت به آن چه بر او واجب گشته با ایمان و یقین باشد، از عذاب دوزخ ایمن شود.
پیامبر اکرم (ص) آمد تا حقیقت پنهان کعبه و واقعیت مکنون آن طی اعصار را متجلی سازد و با دعوت به جانب بیت ا...الحرام مایه قیام و حرکت مردمان به سوی چشمه معرفت رحیمی و حصار حصین و قلعه امن رحمانی باشد خداوند کعبه بیت الحرام را مایه قیام برای مردم قرار داد آن گاه که این ارض ظاهر شکل گرفت و خلعتی از آب بر تن کرد، آن موضعی که از آن پدیدار شد، کعبه بود کعبه نخستین نقشی است که بر صفحه این جهان، نمودار شد و قلب زمین در جایگاه پاک کعبه تپیدن گرفت تا در گذر تاریخ تکامل وجود، خون سرخ عشق و توحید به خدای رحمان را در شریان جان بشر بدواند و روح یکتا پرستی را در کالبد انسان ها بدمد و آن دم که پیکر زمین صورت یافت، جلوه ای از بیت المعمور ملکوت رحمانی بر لوح ارض نقش بست و پایه های بیت توحید در زمین بنا نهاده شد تا در تورق اوراق زمان مامن هدایت بشر به سوی کعبه رحمانی حضرت دوست باشد و مفتاح گشایش راز قدسی من گنجی پنهان بودم، دوست داشتم شناخته شوم، پس خلق را آفریدم تا شناخته شوم
قرآن کریم می فرماید: همانا اولین خانه ای که برای مردم وضع شد، در مکه مبارکه می باشد که هدایت عالمیان است.
در روایت است که به هنگام توفان نوح (ع) موضع کعبه در آب غرق نشد و آن را آب فرا نگرفت .
به حق حرم امن کعبه رحمانی از دست خوش توفان هر گونه عذابی در امان است و آن ها که معتکف بیت یکتاپرستی و پیراستگی از هر گونه شرکی هستند و در حصن توحید ماوا گرفته اند.
آن گاه که حضرت ابراهیم خلیل (ع) به همراه فرزند موحد خود به امر رحمانی دست در بنای کعبه بردند، در حفر آن به سنگ سرخ رسیدند که وحی شد ای ابراهیم! بنای کعبه را بر آن قرار ده .
از این رو، حضرتش به همراه خدای رحمان خانه کعبه را بر سنگ سرخ بنیان نهاد و این خود سری از اسرار رحمانیت است که سایه بر عالم ظاهر افکنده است تا به خانه کعبه چشم ارادت و محبت بورزیم و حلقه صدق و عشق راستین را بر آستانش در آویزیم.
و این گونه، کعبه این باب ورود به گلشن جنت سرای رحمانی مرکز دایره سجود و تسلیم شدگان موحد و حرمگاه امن رحمانی بر زمین قرار گرفت و با دستان توحیدی خلیل الرحمن (ع) بر بنیان محکم و جاوید آسمانی بنا نهاده شد.
یعقوب قمری شریف آبادی
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید