پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


امروز شنبه ۱۰ اسفند ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز شنبه ۱۰ اسفند ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز شنبه ۱۰ اسفند ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲ ربیع الاول سال ۱۴۳۰ هجری قمری و ۲۸ فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی
● ۷۷ سال پیش درچنین روزی - ۱۰اسفندماه سال۱۳۱۰هجری شمسی:
ضرابخانه دولتی مجهزبه دستگاهها و ماشین آلات جدید افتتاح شد. این ضرابخانه ۵۷ سال قبل ازاین تاریخ درایران دایرشده بود اما بعلت کمبود دستگاههای مورد نیازبرای ضرب وجوه رایج مملکتی بی‎استفاده مانده بود. ضرابخانه نوبنیاد، روزانه ۲۵۰۰۰۰ریال سکه ضرب می‎کرد.
● ۵۰ سال پیش درچنین روزی - ۱۰اسفندماه سال۱۳۳۷هجری شمسی:
قانون تأسیس اداره کل هواشناسی ایران که تسکیلاتی وابسته به وزارت راه و ترابری بود ازتصویب مجلس وقت گذشت. این اداره را ازسال۱۳۳۵دکتر محمد حسن گنجی جغرافیدان ایرانی اداره می‎کرد. ایشان درمدت ۱۲سال هواشناسی ایران را براساس اصول علمی پایه ‎گذاری کرد. گفتنی است که سازمان هواشناسی ایران ازسال ۱۳۳۸شمسی به عضویت سازمان هواشناسی جهانی درآمده است.
● ۲۱ سال پیش درچنین روزی - ۱۰اسفند ماه سال۱۳۶۶هجری شمسی:
حملات موشکی حکومت بعثی عراق به شهرتهران آغازشد. دشمن بعثی حمایت ابرقدرتها بویژه اِمریکا به این حملات غیرانسانی مبادرت کرد. شایان توجه است که درمقابل این حملات حکومت بعثی عراق مجامع بین المللی سکوت اختیارکردند.
● ۳۰ سال پیش درچنین روزی - ۱۰اسفندماه سال۱۳۵۷هجری شمسی:
حضرت امام خمینی(ره) رهبرفقید انقلاب اسلامی پس از۱۵سال تبعید و دوری ازوطن به خاک مقدس قم پای گذاشتند. بدین ترتیب بعد از سالها دوری ازقم دراین شهرمقدّس به هدایت نهضتهای دینی و سیاسی میهن اسلامی پرداختند.
● ۱۲۴ سال پیش درچنین روزی - دوم ربیع الاول سال۱۳۰۶هجری قمری:
ملامحمد ایروانی معروف به فاضل ایراوانی ازاستادان بزرگ و مراجع بلند مرتبه شیعه وفات کرد. فاضل ایروانی درفقه، اصول، حدیث و تفسیردانش فراوان کسب کرده بود و درتعلیم و تربیت طلاب حوره نجف توجهی خاص مبذول داشت. ازجمله آثاراین عالم فاضل، «حاشیه برشرح لُمعه و حاشیه بررَسائِل و مَکاسِب شیخ مرتضی انصاری» را می توان نام برد.
● ۸۰۰ سال پیش درچنین روزی - دوم ربیع الاول سال ۶۳۰هجری قمری :
« ابن اثیر جزری» ملقب به« عزالدین» از مشهورترین مورخان، ادیبان و محدثان جهان اسلام در گذشت .ابن اثیر حافظ حدیث بود و تواریخ رااز بر داشت ادبیات عرب را بخوبی می دانست و به اخبا ر عربی آگاهی کامل داشت آثار و نوشته های ابن اثیر بطور کلی درباره تاریخ است و معروفترین اثر او که از جمله مهمترین منابع تاریخ است «الکامل فی تاریخ » نام دارد .مولف در این کتاب وقایع عالم را از ابتدای خلقت تا سال ۶۲۸ هجری قمری دنبال کرده است این کتاب از لحاظ جامعیت ، تاریخ طبری را به یاد می آورد .
● ۱۷۰ سال پیش درچنین روزی - دوم ربیع الاول سال ۱۲۶۰هجری قمری :
آیت الله سید محمد باقر رشتی از فقیهان و مولفان بزرگ در قرن ۱۳ هجری قمری بدرود حیات گفت . ایشان پس از اتمام تحصیلات از نجف به ایران آمد و در قم تدریس را آغاز کرد . آیت الله رشتی پس از مدتی در اصفهان اقامت گزید ودر این شهر جلسات تدریس خود را بر پا کرد . از آیت الله رشتی علاوه بر کتابخانه ای شامل صدها نسخه ارزشمند خطی، مسجدی باقیست که بهترین مسجد از نظر معماری پس از دوره صفویه بشمار می رود . آیت الله رشتی در همین مسجد مدفون گردیده است.
● ۱۸ سال پیش درچنین روزی - ۲۸فوریه سال۱۹۹۱میلادی:
جرج بوش رئیس جمهور وقت اِمریکا درنبرد ۴۰روزه خلیج فارس آتش بس اعلام کرد. بعد ازبرقراری آتش بس مذاکراتی میان نمایندگان متحدین و عراق انجام گرفت و عراق هر۱۲مادّه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را پذیرفت. نیروهای متحدین نیزمکلف شدند که خاک عراق را ترک کنند. جنگ خلیج فارس درپی حملات ناگهانی حکومت بعثی عراق به کشور کویت آغازشده بود.
● ۱۹۶ سال پیش درچنین روزی - ۲۸فوریه سال۱۸۱۳میلادی:
پیمان اتحاد سیاسی- نظامی میان دو امپراتوری مقتدر قرن۱۹میلادی یعنی روسیه و پروس به امضا رسید. هدف اصلی فرمانروایان این دو امپراتوری سرکوبی ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه بود که بارها سپاهیان روس و پروس را درجنگهای مختلف شکست داده بود. بعد ازمدتی انگلستان، اتریش و سوئد به این پیمان ملحق شدند و به این ترتیب اتحادیه هفتم دولتهای اروپایی برضدّ ناپلئون تشکیل شد.
● ۴۸۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۸فوریه سال۱۵۲۲میلادی:
قیام مردم سوئد برضدّ سلطه و نفوذ کریستیان دوم شاه دانمارک که سوئد و نروژ را تحت سلطه خویش قرارداده بود، آغازشد. رهبری این قیام را گوستاووازا ازبزرگان و شاهزادگان سوئد به عهده داشت. وی به کمک دهقانان و دیگر محرومان پروتستان مذهب سوئد برای استقلال این کشور به پاخاست. این قیام به سلطنت وازا و خلع کریستیان دوم ازاین مقام منتهی شد؛ وازا و جانشینانش به مدت ۲۹۵سال درسوئد فرمانروایی کردند. اما سرانجام درسال۱۸۱۸میلادی کارشال ژان با تیست برنادوت افسرناپلئون بناپارت این سلسله را متعرض کرد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید