سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


۳ قانون اساسی در خانه‌‌های سالم


۳ قانون اساسی در خانه‌‌های سالم
همه ما دوست داریم محیط زندگی‌مان تمیز و سالم و سرسبز باشد اما بیشترمان نمی‌دانیم که با روش‌های ساده‌ای می‌شود به این هدف دست پیدا کرد. آشنایی با قوانین سه‌گانه زیر و اجرای توصیه‌های مربوط به هر یک از این ۳ قانون کمک‌تان می‌کند خانه‌ای سبزتر و سالم‌تر داشته باشید...
۱) قانون اول: انرژی باید ذخیره شود
▪ از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنید. این لامپ‌ها که امروزه همه جا در دسترس است تنها یک چهارم لامپ های معمولی انرژی مصرف می‌کند و ۱۰ برابر لامپ‌های پرمصرف عمر می‌کند.
▪ چراغ‌ها را خاموش کنید. در صورتی که چراغ اتاقی بی‌مورد روشن است و از آن استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید. اگر روشنایی اتاق به اندازه‌ای است که می‌توانید در آن کار کنید، چراغ را روشن نکنید. در روز حداکثر از روشنایی طبیعی به جای لامپ استفاده کنید حتی می‌توانید از چراغ‌های اتوماتیک که خود به خود خاموش می‌شود، استفاده کنید.
▪ توجه کنید که دما تنظیم باشد. یخچال و فریزر بیشترین مصرف‌کنندگان انرژی در خانه هستند. دقت کنید که این وسایل بیشتر از آنچه لازم است، کار نکنند. دمای مناسب یخچال ۴ درجه سانتی‌گراد است و فریزر هم در دمای ۴ درجه زیر صفر موادغذایی را سالم نگه می‌دارد. توجه کنید که درب یخچال نباید بی‌دلیل باز و بسته شود. باز نگه داشتن در یخچال سبب هدر رفتن انرژی زیاد می‌شود.
▪ دوشاخه‌های بدون استفاده را از پریز بکشید. وسایل الکتریکی از جمله تلویزیون، کامپیوتر و دستگاه‌های دی‌وی‌دی ووی‌سی‌دی در صورتی که استفاده نمی‌شوند، بهتر است از پریز برق جدا شوند.
▪ از وسایل برقی به طرز موثرتری استفاده کنید. قبل از استفاده از ماشین لباس‌شویی، خشک‌کن و ماشین ظرف‌شویی، صبر کنید تا به اندازه کافی لباس یا ظرف برای شستن داشته باشید. بعد از استفاده از خشک‌کن فیلتر آن را تمیز کنید و حتی‌المقدور از نور و هوای آزاد برای خشک کردن لباس‌ها استفاده کنید.
▪ پرده‌هارا کنار بزنید. ارزان‌ترین و بهترین منبع گرمایشی، نور خورشید است. پس پرده را کنار بزنید تا از نور و گرمای طبیعی استفاده کنید و اتاق با نور طبیعی روشن شود.
▪ در و پنجره‏ها را درزگیری کنید. تا جایی که امکان دارد با گرفتن درزهای در و پنجره‌ها مانع از هدر رفتن گرما و انرژی شوید. وسایل گرمازا و خنک‌کننده خراب را تعمیر کنید و در صورتی که قابل استفاده نیستند و انرژی را هدر می‌دهند، آنها را عوض کنید.
۲) قانون دوم: هوا باید پاک باشد
▪ در خانه سیگار نکشید. یکی از مهم‌ترین راه‌های پاک ماندن هوا در خانه این است که حداقل در خانه سیگار نکشیم. سیگار کشیدن در خانه مثل این می‌ماند که یک اتوبوس دیزلی را به خانه دعوت کرده باشیم. سیگار منبع مواد سمی است و حتی افرادی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند بیشتر از فرد سیگاری در خطر هستند.
▪ پای گل و گیاه را به خانه باز کنید. رشد و پرورش گیاهان در اطراف منزل و حتی در خانه مثل نوعی فیلتر طبیعی عمل می‌کند. خیلی از گیاهان آلاینده‌های مضر مثل گرد و غبار فرش‌ها، مبلمان و حتی وسایل الکترونیکی را به خود جذب می‌کنند. بنابراین هوای داخل خانه‌تان را با پرورش گل و گیاه پاک و پاکیزه نگه‌دارید. بیرون از خانه هم می‌توانید گل‌های رونده و درختچه‌های کوچک بکارید.
▪ از نشانگر منوکسیدکربن استفاده کنید. منوکسیدکربن یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو و بسیار کشنده است. برای جلوگیری از مسمومیت منوکسیدکربن از یک هشداردهنده گاز منوکسیدکربن استفاده کنید.
۳) قانون سوم: سمیت باید به حداقل برسد
▪ پاک‌کننده‌های غیرسمی را انتخاب کنید. برای تمیز کردن محیط منزل از محصولات پاک‌کننده و شوینده‌ای استفاده کنید که سبب بروز مشکلاتی برای سلامت شما نشوند و حتی محیط زندگی شما را هم آلوده نکنند.
▪ از حشره‌کش‌ها کمتر استفاده کنید. به جای اینکه برای کشتن حشرات ریز و موذی مثل مورچه و سوسک و مگس حشره‌کش‌های مختلف خریداری کنید، سعی کنید همیشه خانه‌تان را تمیز نگه‌دارید تا مجبور نشوید از این مواد شیمیایی که برای سلامت شما و خانواده‌تان مضر است، استفاده کنید. با استفاده از توری روی پنجره‌ها و تمیز کردن مدام آشپزخانه و درپوش گذاشتن روی موادغذایی می‌توانید از شر این حشرات رهایی یابید.
▪ در حیاط یا تراس خانه یک باغچه کوچک درست کنید. در خانه خود یک باغچه کوچک درست کنید و سبزیجات خوردنی را خودتان پرورش دهید. این کار نه تنها باعث احساس شادابی و نشاط در شما می‌شود بلکه باعث کاهش آلودگی‌ هوای خانه‌تان هم می‌گردد.
▪ زباله‌هایتان را جداسازی‌کنید. زباله‌های خانه نه تنها سبب آلودگی و انتشار عوامل بیماری‌زا در خانه می‌شوند بلکه سبب بوی نامطبوع مخصوصا در آشپزخانه می‌شوند بنابراین سعی کنید سطل زباله در‌دار و ترجیحا دو ظرف زباله مجزا داشته باشید که زباله‌هایی که قابل بازیافت است را از سایر زباله‌ها جدا کنید. بقایای نان‌های غیرقابل استفاده، زباله‌های کاغذی و شیشه‌ای و باقی‌مانده غذاها را هر یک در ظرف مخصوص خود به طور جداگانه قرار داده و در ساعت مشخصی آنها را بیرون از منزل قرار دهید.
▪ در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. سعی کنید باغچه کوچک منزل‌تان را صبح زود یا عصرها وقتی که هوا خنک‌تر است، آبیاری کنید. تبخیرآب وقتی هوا خنک است، کندتر صورت می‌گیرد. ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی‌تان را نیز تا زمانی که کاملا پر نشده روشن نکنید و پس از اینکه میزان مخزن به اندازه کافی پر شد، آن را روشن کنید. هنگام استحمام، مسواک زدن و کارهای ساده روزمره در مصرف آب صرفه جویی کنید و توجه داشته باشید که نباید به هیچ عنوان آب را هدر دهید. برای شستن ظرف‌ها هم می‌توانید سینک ظرف‌شویی را پر از آب کنید و ابتدا همه ظرف‌ها را شسته و سپس آب‌کشی نمایید.
مژگان کریمی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید