چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


احیای مدیریت اسلامی در دولت نهم


احیای مدیریت اسلامی در دولت نهم
معاونت هماهنگی و پیگیری حوزه معاون اجرایی ریاست جمهوری در پاسخ به یادداشتی در همین ستون مطلبی ارسال کرده است که عینا می خوانید:
روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ ۱۲/۱۲/۸۷ اقدام به انتشار یادداشتی با عنوان «مدیریت به سبک دولت نهم» نموده است لذا این پاسخ برای تنویر افکار عمومی با عنوان «احیای مدیریت اسلامی در دولت نهم» جهت درج در اولین شماره در همان ستون ارسال می‌شود.
حکایت است که فردی به مجلسی رفته بود، در پایان وقتی از محفل خارج شد، کفش خود را پیدا نکرد. هر چه بیشتر جست، کمتر یافت! با خود گفت: ۴ حالت بر این ماجرا مترتب است:
اول اینکه من پابرهنه به این مجلس آمده‌ام که کفشم در این مکان نیست.
دوم اینکه من آمده‌ام و بازگشته‌ام که کفشم را پیدا نمی‌کنم.
سوم اینکه من اصلا به این مجلس نیامده‌ام تا کفشم در اینجا باشد و چهارم اینکه هر سه گزینه فوق درست است!
با خواندن یادداشت مذکور یقین حاصل شد که از همان ادله و سیاق استفاده شده است و شاید نوشته برای ادای دین باشد یا اجرت المثل!
اگر چنین باشد، نتیجه آن همان فرضیه‌هایی می‌شود که در یادداشت آمده است، لابد چنین است که باورها مخدوش است و حال دیگر فرقی نمی‌کند حتی اگر مولای متقیان امام علی (ع) به این نوع مدیریت در جامعه سفارش و تاکید فرموده باشند.
با عنایت به اینکه حضور در بین آحاد مردم از آموزه‌های مدیریت دینی و اسلامی است، چگونه است که عده‌ای چشم بر ارزش‌های متعالی اسلامی بسته و برای برآمدن مقصود خود از فراموش کردن آموزه‌های دینی ابایی نداشته باشند. آن امام راحل که فلسفه زندگی را با نفس رحمانی خود دگرگون کرد، بارها بر این مهم تاکید داشتند که برای دنیای دیگران آخرت خود را خراب نکنید، انصافا هیچ احتمال یا فرضیه دیگری برای حضور دولت در دورترین نقاط محروم کشور نمی‌توانید برشمارید.
مثلا تصمیم به برچیده شدن ۵۰هزار کپر در جنوب استان کرمان و شمال استان هرمزگان که با فرض هر کپر، هفت نفر یعنی ۳۵۰هزار نفر از محروم‌ترین و مظلوم‌ترین افراد، دارای خانه امن می‌شوند و با گازکشی ۹۰۰کیلومتری از غرب به شرق برای انتفاع مردم مظلوم استان سیستان و بلوچستان یا اجرای خط‌ راه‌آهن در جنوب شرق کشور که شرایط اتصال به راه‌آهن بین‌المللی (پاکستان را به ترکیه وصل می‌کند) و زمینه اشتغال جدید برای کم توقع‌ترین مردم کشور را در دورترین نقطه مرزی فراهم آورد و ... را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟!
بنا به فرضیه اول خودتان این اقدامات را ناشی از ناتوانی مدیران دولت امروز در شهرستان‌های دوردست می‌دانید یا اعتقاد به اتخاذ تصمیم در مرکز کشور و پشت درهای بسته؟!
لازم است جهت تنویر افکار گردانندگان این جریده که اجازه انتشار چنین تحلیل‌های سطحی را می‌دهند، یادآور شویم که تعدادی از استان‌های کشور همانند بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، ایلام و ... که تولیدکننده اصلی گاز در کشور هستند، شهروندانشان از این نعمت الهی محروم بوده‌اند.
آیا این عدم بهره‌مندی بر اساس فرضیه دوم مقاله مذکور ناشی از عدم اعتماد به مدیران دولت نهم در شهرستان‌های دوردست بوده است یا بی‌توجهی نسبت به صاحبان اصلی این نعمت در استان‌های مذکور؟!
و اما در رابطه با فرضیه سوم باید متذکر شد که به طور حتم گردانندگان آن جریده می‌دانند که دولت نهم از بدو فعالیت تاکنون به طور متوسط هر ۲۰ روز یک سفر استانی را با جدیت به منظور جبران فرصت‌سوزی‌های گذشته به تمامی استان‌ها داشته است و این اقدام از پرافتخارترین اقدامات عمل‌گرایانه این دولت بوده و به طور قطع اطمینان داده می‌شود که تفکر دولت نهم در کشور حاکم است.
این رویه با جدیت ادامه خواهد داشت، چرا که در پس این حضور پرنشاط، بهترین شرایط لازم برای تقویت اعتماد عمومی، وحدت ملی و در نهایت افزایش اقتدار ایران اسلامی رقم خورده و خواهد خورد، به نحوی که پس از دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این وحدت ملی مثال زدنی است که خود علتی است اساسی برای تداوم این حرکت ارزشمند اسلامی، بنابراین چه خوب است عزیزان در مقام نقد، منصفانه قلم بزنند تا نتیجه آن سیاه نمایی و تخریب نباشد. چرا که اساسا هیچ گاه نمی‌توان با عینک بدبینی ابداعات بی‌بدیل را به مسلخ برد یا زیبایی‌های مسرت بخش را انکار کرد.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید