سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


هفت خان خانه تکانی


هفت خان خانه تکانی
خانه تکانی را می توان دل مشغولی بانوان دانست، دل مشغولی که گاهی تا لحظه تحویل سال هم بانوی خانه را درگیر خود می کند. خانه تکانی از رسوم بسیار قدیمی ایرانیان است و نوعی استقبال از نوروز به شمار می رود. اصطلاح خانه تکانی در مورد شستن، تمیزکردن، تعمیر کردن، دکوراسیون و خلاصه هر چیزی که به چشم آید مربوط می شود و البته فقط مختص حوالی نوروز است و بس. بانوان ایرانی با شروع اسفند ماه دلهره تمیز کردن و رفت و روب خانه را دارند و این دلهره به طور معمول تا لحظه تحویل سال ادامه می یابد. چرا که به قول یکی از بانوان، کار خانه تمامی ندارد و هرکجایش را تمیز کنی، یک جای دیگرش می ماند. البته این جمله بیشتر در مورد منازل بزرگ قدیمی است . امروزه با شیوع زندگی آپارتمان نشینی و زندگی در خانه های کوچک ۷۰ تا ۱۲۰ متری که نه زیرزمین دارد و نه دوپوشه و انباری و پستو، به نظر می رسد منازل در تمام طول سال به طور نسبی تمیز باشد و گویا نیاز به تکاندن آن وجود ندارد.اما هنوز هم بیشتر بانوان ایرانی اعتقاد دارند برای استقبال از سال نو باید خانه تکانی کنند. تازه ترین تحقیقات نشان داده است که ذرات قارچ میان گرد و غبارهای نهفته منازل خطر ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می دهد و انجام خانه تکانی که یک بار در سال انجام می گیرد، می تواند باعث ارتقای سلامت خانواده شود.
● مشغله امروز بانوان شاغل
این روزها تعداد بانوان خانه دار نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است و بیشتر بانوان به کارهای بیرون از خانه مشغول هستند. به همین دلیل فرصت کمتری برای انجام عملیات خانه تکانی است. این گونه افراد باید خانه تکانی را به تدریج انجام دهند به عنوان مثال ۲ ماه پایانی سال را به این موضوع اختصاص دهند. هر چند به قول یکی از بانوان بجنوردی این روش چندان مناسبی نیست چرا که خانه تا روز عید دوباره به حال اول خود برمی گردد. یا این که عملیات خانه تکانی را به نیروهای خدماتی بسپارند که این نوع را هم بعضی از بانوان نمی پذیرند.
● چیزی مثل هفت خان رستم!
از آن جا که هر کاری در زندگی نیاز به برنامه ریزی دارد، خانه تکانی هم از این قضیه مستثنا نیست و بهتر است بانوان کارهای خود را به طور برنامه ریزی شده پیش ببرند. به قول یکی از بزرگان این قشر، روند خانه تکانی چیزی مثل هفت خان رستم است. جالب این که ۷ راهکار وجود دارد که به خانه تکانی خوب کمک می کند. اولین راهکار این است که همه کارها را برای روزهای آخر سال نگذارید. به عنوان مثال اگر جزو آن دسته از بانوانی هستید که خیالتان بسیار راحت است و یا تاکنون هنوز فرصت نکرده اید، بهتر است از همین حالا شروع کنید حتی شده با یک کار کوچک. یادتان باشد اولین قدم برای انجام هر کاری سخت ترین مرحله است و اگر این مرحله سخت را پشت سر بگذارید، بقیه مراحل خود به خود و با کمی انرژی پیش می رود.راهکار دوم این است که قبل از شروع به کار، فهرستی از تمام قسمت هایی که باید تمیز شود تهیه کنید و این فهرست را جایی نزدیک چشم قرار دهید، مثلا به در یخچال نصب کنید و با انجام هر کار، مقابل آن تیک بزنید. به این ترتیب اشتیاق شما با دیدن مراحل به انجام رسیده و نزدیکی به پایان کار بیشتر و بیشتر می شود. در همین فهرست برای تمیز کردن هر اتاق زمانی درنظر بگیرید. به عنوان مثال اگر از امروز شروع می کنید به تمیز کردن اتاق نشیمن، پایانی هم برای آن درنظر بگیرید و خودتان را ملزم کنید که به طور مثال ظرف ۲ روز آینده نظافت و رفت و روب و شست وشوی مربوط به این اتاق به طور کامل به پایان رسیده باشد. چنان چه به زمان بندی خود مقید باشید و به آن عمل کنید، با انجام هر مرحله احساس بسیار خوبی نصیبتان می شود.
● راز تمیزی
خانه تکانی لازم نیست اقدامی بزرگ و عجیب به نظر بیاید چرا که واقعا این چنین نیست. قرار است برای نوروز آماده شوید، قرار است خانه تان را مهیای پذیرای میهمانان نوروزی کنید و تمام تلاش شما در این جهت است، بنابراین به خانه تکانی به دید کاری دوست داشتنی نگاه کنید و با این نیت در زمان های بسیار کوتاه روزانه هم عملیات خانه تکانی را انجام دهید به طوری که هیچ وقتی را بیهوده از دست نداده باشید. شاید بسیاری از بانوان دوست دارند بدانند چرا خانه دسته ای از افراد همیشه و در تمام ایام تمیز است؛ این گونه افراد به نظافت عادت کرده اند و حتی هنگام گذاشتن کلید روی جا کلیدی هم دستی روی آن می کشند.
● از کل به جزء
همیشه کارها را از کل به جزء دسته بندی کنید به این معنی که کارهای مهم و اصلی را همان اوایل انجام دهید و ریزه کاری ها را به روزهای پایانی موکول کنید. این کار ۲ حسن دارد، اول این که در شروع کار و هنگامی که انرژی بالایی دارید، وقت خود را به انجام کارهای پیش پا افتاده هدر نداده اید. دوم این که بدون اضطراب کار خانه تکانی را پیش برده اید.اصغرزاده یکی از بانوان بجنوردی که چنین تجربه ای دارد می گوید: سال گذشته به دلیل این که اولین سال خانه داری ام بود و تجربه خانه تکانی نداشتم، از داخل کمدها شروع به خانه تکانی کردم. ریزه کاری های این بخش موجب شد تا لحظه تحویل سال که چه عرض کنم تا سوم فروردین مشغول خانه تکانی باشم!
● با یک تیر ۲ نشان
همه کارها را به تنهایی انجام ندهید، از همسر و فرزندان خود کمک بگیرید تا هر کدام گوشه ای از کار را بگیرند. به عنوان مثال از فرزندتان بخواهید اتاقش را تا جایی که می تواند خودش مرتب کند و نگویید «بچه که نمی تواند خانه تکانی کند، کار اضافه هم برای آدم درست می کند» شاید حرف شما درست باشد اما با این کار حس اعتماد به نفس و فعالیت و مشارکت در کارهای منزل را در فرزندتان ایجاد کرده اید؛ عادت خوبی که بعدها هم به درد شما می خورد و هم آینده فرزندتان. به آن دسته از افرادی که زیاد مته به خشخاش می گذارند هم توصیه می کنیم، پس از انجام نظافت از سوی فرزند یا همسرتان و در صورتی که رضایت نداشتید، خودتان دستی دیگر به سر و گوش اتاق بکشید، البته مراقب باشید کسی متوجه نشود!در ضمن مثل قدیمی ها فکر نکنید، چرا که شرایط شما مثل آن ها نیست. اگر قدیمی ها معتقد بودند که هر چیزی که خار آید، روزی به کار آید دلیل نمی شود که شما وسایل نابه کار خودتان را روی هم تلنبار کنید. زیرا شما فضای کافی برای همه این ها ندارید و اگر بخواهید به همین منوال پیش بروید سال به سال بر سختی کارتان در خانه تکانی اضافه می شود، آن هم به دلیل وجود وسایلی که شاید هیچ روزی به کار نیاید. بنابراین دور و برتان را زیاد شلوغ نکنید، همین امروز از شر آن همه خرده ریز راحت شوید. یادتان باشد لباسی را که چند سال است دیگر نمی پوشید، نیاز امروز برخی افراد است، کافی است کمی به دور و بر خود نگاه کنید، پس نزدیک سال نو هم کار خود را سبک کنید و هم عمل نیکی انجام دهید.
● حس خوبی مثل حس تازگی
ممکن است هنگام خانه تکانی یک نکته را فراموش کرده باشید که برای یادآوری عرض می کنیم، خوش بگذرانید، یعنی خانه تکانی را با گوش سپردن به یک موسیقی خوب یا برنامه های رادیو انجام دهید.
یک مورد دیگر که می تواند در تغییر روحیه شما و دیگر اهالی خانه موثر باشد، تغییر دکوراسیون است. شما می توانید پس از انجام هر مرحله از مراحل نظافت و رفت و روب، با جابه جایی وسایل، چهره جدیدی به منزل خود ببخشید. سال جدید را با خانه ای جدید آغاز کنید، به این صورت احساس نو بودن در خانواده شما القا می شود، حس خوبی مثل حس تازگی.
به نظر نمی رسد یادآوری این نکته لازم باشد که شست وشوی بدون دستکش و گردگیری بدون ماسک و کار بدون وقفه چه عواقبی را می تواند برایتان ایجاد کند. جابه جایی وسایل سنگین هم همین طور. وسایل سنگین را با کمک دیگران جابه جا کنید.در ضمن نظافت با مواد شیمیایی شوینده را در محیط های دربسته مثل حمام انجام ندهید، از نردبان بالا نروید و لوازم برقی را به تنهایی نظافت نکنید. قدر سلامتی تان را بدانید تا ان شاءا... تا صد سال آینده هم بتوانید خودتان خانه خودتان را بتکانید!
تقی نژاد
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید