جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


خطاهای هفت‌گانه درمحوطه آشپزخانه


خطاهای هفت‌گانه درمحوطه آشپزخانه
در آشپزخانه جای سوزن انداختن نیست. چیزی را که می‌خواهید پیدا نمی‌کنید و هر بار باید کلی وقت صرف کنید. کشوها و کابینت‌ها شلوغ و نامرتب است. جای کافی برای کارهای آشپزی و پخت‌وپز ندارید. گاهی هم همه این مشکلات با هم پیش می‌آید. باید چه‌کار کرد؟ ...
برای حل هر مشکلی، اول باید علت‌های به وجود آمدنش را بررسی کرد و بعدش گشت دنبال راه حل. برای سر و سامان دادن به آشپزخانه هم همین طور. برای همین، ابتدا ۷ مشکل رایج در آشپزخانه را با هم مرور می‌کنیم، بعد برای هر کدام دنبال راه حل می‌گردیم تا با به کار بستن آنها آشپزخانه‌مان تمیز و مرتب و منظم شود.
● کابینت‌هایی پر از جعبه‌های نیمه‌پر
اغلب کابیت‌ها پر است از جعبه‌ها و بسته‌های مواد غذایی نیمه‌پر که برای استفاده یکی از آنها، باید هرچه را در کابینت هست، زیر و رو کرد. می‌خواهید یکی از ظروف پلاستیکی را از کابینت بردارید تا باقی‌مانده غذا را در آن بریزید، که یک‌دفعه بقیه ظرف‌ها کج می‌شوند و می‌افتند.
▪ راه‌حل: جعبه‌های بزرگی را که بیشتر حجم‌شان خالی‌ست، دور بیندازید و مواد غذایی‌شان را طوری که همه‌شان دیده شوند، در سبد یا ظرفی بگذارید. با این کار، هم فضای بیشتری خواهید داشت و هم انتخاب و دسترسی‌تان به مواد غذایی آسان‌تر می‌شود. بهتر است برای این کار از ظروف یا سبدهای چهارگوش استفاده کنید. اگر می‌خواهید موقع برداشتن ظرفی از کابینت‌های بالایی، بقیه نیافتند یا از جایشان سر نخورند، بهتر است از قانون تفکیک استفاده کنید. مثلا ظرف‌های بزرگ را در یک طبقه و درپوش‌ها را در طبقه دیگر بگذارید. کاسه، لیوان و ظروف کوچک‌تر را هم توی یک ظرف بزرگ قرار دهید که برای دسترسی بیشتر، بهتر است این ظرف از نوع دسته‌دار انتخاب شود.
● نور کم
معمولا سایه کابینت‌های بالا روی پایینی‌ها و سایه هود روی اجاق گاز می‌افتد و موجب می‌شود نور کافی برای پخت‌وپز وجود نداشته باشد.
▪ راه‌حل: برای زیباتر و تمیزتر شدن آشپزخانه از نور موضعی استفاده کنید. افتادن سایه و نور کم باعث می‌شود همه چیز کثیف و تیره به نظر بیاید؛ حتی اگر واقعا این طور نباشد. ضمن این که برای کارهای مربوط به پخت و پز و آشپزی و کار با چاقو و وسایل تیز و برنده، دید کافی و نور مناسب ضرورت دارد. بنابراین بهتر است برای روشن کردن فضای کارتان، از لامپ‌ها و چراغ‌هایی با نور موضعی استفاده کنید.
● کشوهایی که بسته نمی‌شوند
قراردادن وسایل آشپزی با اندازه‌ها و انواع مختلف در کشو، گاهی موجب می‌شود حتی درش بسته نشود یا دسته ملاقه از آن بیرون بزند.
▪ راه‌حل: برای سر و سامان دادن و مرتب کردن کشوهایی که وسایل و لوازم آشپزی را در آنها قرار می‌دهید، باید ابتدا وسایل را یک بار بیرون بریزید، آنهایی را که به کارتان نمی‌آید بردارید و بقیه را با توجه به اندازه و نوع تفکیک کنید. مثلا چاقوها، قاشق‌ها و چنگال‌ها را از هم جدا کنید. در کف کشو از صفحات پلاستیکی یا چوبی که قسمت‌های جداگانه دارند استفاده کنید. قاشق‌های بزرگ، ملاقه‌ها و کفگیرها را هم در ظرف بزرگ‌تری قرار دهید و در کابینت بگذارید.
● افتادن و سر خوردن قابلمه‌ و ماهی‌تابه‌
معمولا ظرف‌های بزرگ‌تر و ماهی‌تابه‌ها و قابلمه‌ها در کابینت‌های پایینی قرار می‌گیرد و پیدا کردن و برداشتن یک ماهی‌تابه با درش در کابینت عمیق و تاریک، با افتادن و سر خوردن ظروف دیگر و سر و صددای آزاردهنده همراه می‌شود!
▪ راه‌حل: نزدیک‌ترین و تمیزترین کابینت را برای قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌های پخت‌وپز استفاده کنید. برای صرفه‌جویی در فضا ظروف کوچک‌تر را در ظروف بزرگ‌تر بچینید. برای این کار می‌توانید از قفسه‌های قابل حمل یا ثابت استفاده کنید و ظروفی را که بیشتر استفاده می‌کنید در آنها قرار دهید. این قفسه‌ها معمولا جایی برای قراردادن چاقو، قاشق، ملاقه و دستمال هم دارند و با جمع کردن وسایل لازم در یک جا، کار را برایتان راحت‌تر می‌کنند.
● سینک ظرف‌شویی، اسفنج و آلودگی
ابر و اسکاچ ظرف‌شویی را که جای مناسبی برای رشد باکتری‌هاست، گذاشته‌اید کنار سینک. وای به روزی که بگندد نمک!
▪ راه‌حل: اسفنج‌ها جای مناسبی برای رشد میکروب‌ها هستند. افتادن ابر و اسکاچ‌های ظرف‌شویی در کف سینک و باقی‌ماندن غذا بر سطح و حفره‌های آن موجب ایجاد منظره و بوی بد و انتشار میکروب می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید از سبدهای فلزی مخصوص این کار استفاده کنید. ترجیحا بروید سراغ اسفنج‌های کوچک؛ چون اسفنج‌های بزرگ‌تر دیرتر خشک می‌شوند و تعداد باکتری‌ بیشتری در آنها رشد می‌کند. در ضمن، بهتر است هربار بعد از شستن ظروف، اسفنج را هم بشویید و خوب بچلانید.
● سطل آشغال‌های موقتی
اگر جای مناسبی برای قراردادن ظروف و بسته‌های قابل بازیافت نداشته باشید، گاهی ممکن است آنها را موقتا در جعبه یا ظرف بدون دری بگذارید که از پخش‌شدن بوی باقی‌مانده محتویات آن پیشگیری نمی‌کند.
▪ راه‌حل: اسم زباله و دورریختنی باعث می‌شود زیاد به موضوع توجه نکنیم و زباله‌ها را در پلاستیک و جعبه یا هر چیز دیگری قرار بدهیم؛ اما داشتن جای مناسب برای قراردادن زباله‌ها باعث می‌شود آشپزخانه‌مان تمیز و مرتب شود. برای این کار، توصیه می‌شود از سطل‌های زباله‌ی دردار در یک شکل و اندازه اما با رنگ‌های مختلف استفاده کنید. زباله‌های تر را در یک سطل و زباله‌های خشک را در ظرف دیگر بگذارید. قوطی‌ها و جعبه‌های فلزی، کاغذی و پلاستیکی را در سطل دردار بگذارید. برای روزنامه‌ها و کاغذهای تمیز هم می‌توانید از جعبه مقوایی بدون در استفاده کنید.
● کاغذها و یادداشت‌های درهم و برهم
در آشپزخانه هستید که تلفن زنگ می‌زند و گوشی را بر می‌دارید. قرار مهمانی امشب را روی کاغذ یادداشت می‌کنید، کاغذ را روی بقیه یادداشت‌ها، لیست خرید، برنامه فردا و دستور پخت کیک می‌گذارید و بعد... خب، طبیعی است که نمی‌توانید پیدایش کنید!
▪ راه‌حل: یک تخته یا بورد که بتوان کاغذها و یادداشت‌های خانوادگی و روزانه را روی آن نصب کرد، می‌تواند مشکل پراکندگی یادداشت‌هایتان را برطرف کند. برای این کار می‌توانید یک تکه موکت ضخیم یا فوم را روی دیوار، جایی جلوی چشمتان، نصب کنید.
فرزانه فولادبند
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید