جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آمریکا اشغالگر و غارتگر!


آمریکا اشغالگر و غارتگر!
ابعاد رسوائی مالی اختلاس و حساب سازیها در جریان بازسازی عراق به قدری گسترده شده که فریاد اعتراض نهادهای نظارتی و مراکز حسابرسی فدرال را هم بلند کرده است . روزنامه انگلیسی « ایندیپندنت » از سرقت ۱۲۵ میلیارد دلار از اموال عراق و اختلاس و حساب سازی مربوط به کمکهای مالی برای بازسازی این کشور خبر داده است . این روزنامه می نویسد : مقامات آمریکائی مرتبط با پرونده های مالی در عراق و طرحهای بازسازی این کشور از سال ۱۳۸۳ تاکنون در هر فرصتی سرگرم پر کردن جیب خود و عناصر مرتبط بوده اند. گوئی در این زمینه نوعی مسابقه میان مقامات نظامی شرکتهای مقاطعه کاری و مقامات غیرنظامی وجود داشته که هر یک بتوانند سهم بیشتری از این همه ثروتها را به کام خود سازند.
انگشت اتهام در این زمینه فقط به سوی یک یا چند نفر یا گروه نیست بلکه در واقع طیف وسیعی از افراد و گروهها بویژه مقامات مرتبط با مسائل عراق در این « غارت بزرگ قرن » مشارکت فعال داشته و دارند. موضوع مهم دیگر اینست که این موارد اختلاس فقط در یک مقطع زمانی کوتاه صورت نگرفته بلکه بررسیهای نهادهای نظارتی فدرال آمریکا نشان می دهد که تقریبا بدون استثنا در تمامی طول دوران اشغال عراق این موارد عینا صورت گرفته و هیچ مقطع زمانی خاصی نبوده که « دوران پاکدستی » گردانندگان جنگ عراق معرفی شود. دفتر تحقیقات فدرال فهرست اسامی مسئولان سیاسی ـ نظامی و شرکتهای مقاطعه کاری متهم در این موارد را در اختیار دارد و سرگرم تحقیق و بررسی در زمینه ابعاد سرقت اختلاس و حساب سازی در پرونده های مالی جنگ در عراق است . نتایج این بررسیها قرار است کمتر به رسانه ها درز کند ولی با تغییر دولت احتمال دارد که دمکراتها دیدگاه دیگری در این زمینه داشته باشند و برای بهره برداریهای سیاسی ـ تبلیغاتی به افشاگری در این زمینه تمایل جدی داشته باشند.
تحقیقات در این زمینه حتی شامل « ژنرال جی گارنر » نخستین حاکم آمریکائی عراق پس ازاشغال این کشور و همچنین « پل برمر » دومین حاکم عراق نیز خواهد شد ولی فعلا بررسیها بر روی سرهنگ « آنتونی بل » مسئول سابق قراردادهای بازسازی عراق و « رونالد هلرد » مسئول قراردادهای عراق در سال ۱۳۸۳ متمرکز است . بررسیهای کنگره نشان می دهد که تقریبا تمامی مقامات ارشد نومحافظه کاران در دوران بوش کوچک در این اختلاسها و حساب سازیها دست داشته اند و سرنخ اصلی تمام موارد به « دیک چنی » معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا ختم می شده است . اگرچه اتهامات وارده طیف وسیعی از عملیات غیرقانونی را شامل می شود ولی اصلی ترین موارد اتهام عبارتند از :
اختلاس و برداشت پول و اموال از حسابها بدون وجود مجوز قانونی .
عدم واریز درآمدها به حساب خزانه که مشخصا به درآمدهای نجومی حاصل از فروش نفت عراق باز می گردد.
فروش بیش از حد مجاز نفت با تنظیم اطلاعات غیرواقعی و انتقال درآمدهای آن به حسابهای خاص . در این زمینه شرکت « هالیبرتون » متهم است که با خودداری از نصب کنتور بر روی خروجی خطوط لوله صادرات نفت عراق در مقیاسی نجومی بیش از مقادیر اظهار شده نفت عراق را به خارج صادر کرده و درآمدهای آنرا به جیب زده است .
حساب سازی و تنظیم اسناد جعلی و غیرواقعی در خصوص عملیات بازسازی عراق . از جمله موارد فراوانی وجود دارد که ادعای عملیات بازسازی شده ولی بازرسی ها نشان می دهد که اطلاعات ارائه شده واقعیت ندارد و با مشخصات ادعائی تطبیق نمی کند.
مواردی از اسناد و مدارک مالی تنظیم شده ادعا می کند که بازسازهائی انجام شده ولی بر اثر اقدامات تروریستی منهدم گردیده است . برخی از موارد انهدامی دقیقا توسط شورشیان مسلح شده از جانب شرکت آمریکائی باصطلاح امنیتی « بلک واتر » ویران شده اند و در واقع ویرانه های ایجاد شده برای سرپوش گذاشتن بر خطاها و اقدامات غیرقانونی مقاطعه کاران بوده که اساسا نوسازی موردنظر را انجام نداده اند و یا برای فرار از نظارتهای بعدی مراکز باصطلاح بازسازی شده را با هماهنگی خود ویران کرده اند.
تحقیقات کنگره و نهادهای نظارتی فدرال نشان می دهد که شرکت باصطلاح امنیتی « بلک واتر » دستکم در ۲۰۰ مورد عملیات خرابکاری و اقدامات تروریستی در عراق مستقیما دست داشته و صدها مورد دیگر را بطور غیرمستقیم « هدایت عملیاتی » کرده است که منجر به قتل هزاران نفر شهروندان عراقی شده و در عین حال ویرانی بخش وسیعی از امکانات شهری و تاسیسات زیربنائی و خانه های مسکونی در عراق بهمراه داشته است .
شرکتهای حسابرسی مستقل که توسط کنگره و نهادهای نظارتی به کار دعوت شده اند در یک مورد از اختلاس ۹ میلیارد دلاری توسط « پل برمر » حاکم آمریکائی عراق خبر داده اند که وجوه حاصل از فروش نفت عراق را شخصا به جیب زده و این موارد متعدد در هیچ حساب دولتی عراق یا آمریکا ثبت نشده است .
البته مقامات شرکتها و مقاطعه کاران آمریکائی در اقدامات غیرقانونی دیگری هم در عراق نقش داشته اند که بار مالی و ابعاد آن از دیدگاه مالی به درستی قابل بررسی نیست . از جمله غارت میراث فرهنگی و اشیا عتیقه با قدمت چندهزار ساله از موزه ملی عراق که توسط ژنرال « جی گارنر » و بیشتر « پل برمر » صورت گرفته و بعدا رده های پائین تر مقامات نظامی و سیاسی آمریکا هم به جرگه سارقین میراث فرهنگی عراق پیوسته اند. از جمله « ریچارد پرل » رئیس سابق شورای سیاست دفاعی در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون ) جزو این فهرست قرار دارد.
با اینهمه شواهد و قرائن موجود نشان می دهد که آنچه انعکاس یافته فقط بخش کوچکی از غارت ثروتهای ملی عراق بوده است و سرقت ۱۲۵ میلیارد دلاری اشغالگران عراق هم تمامی ثروت از دست رفته در عراق نیست . بعلاوه حتی افشاگری تیم جدید کاخ سفید صرفا در چارچوب رقابتهای حزبی صورت می گیرد و ممکن است هر لحظه ابعاد آن مهار شود و هیچگونه اطلاع رسانی دیگری در این مورد انجام نشود. لکن همین مقدار اطلاعات موجود هم بخوبی نشان می دهد که اشغالگران چه بلائی را بر سر عراق مردم مظلومش و ثروتهای آن آورده و ویرانه ای را ایجاد کرده اند که بازسازی واقعی آن دهها سال به طول می انجامد و در واقع اشغالگران عراق را دهها سال به عقب رانده اند.
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید