سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ایرانسل ، سیم کارتی برای در دسترس نبودن


ایرانسل ، سیم کارتی برای در دسترس نبودن
۱۴سال پیش، در پی حضور نخستین تلفن بدون سیم در کشورمان، کمتر کسی گمان می کرد که افراد شماره های همراه خود را برای در دسترس نبودن، در اختیار دیگران قرار دهند! باز شدن فضای رقابتی در این عرصه منجر به حضور شرکت های همچون تالیا و ایرانسل به عنوان پیمانکار عرضه سیم کارت های اعتباری یا اپراتور دوم تلفن همراه خصوصی شد، اما تالیا با تنگ تر شدن فضای رقابتی از این عرصه دور ماند و فضا را برای حضور پرقدرت اپراتور اول و اپراتور دوم باز گذاشت. ایرانسل یا همان اپراتور تلفن همراه اگر چه با تبلیغات اغواکننده و ارائه خدمات متعدد در فروش کارت شارژ و سیم کارت، مشتریان زیاددی را به سوی سیم کارت های خود جلب کرد اما به خریداران سیمکارت هایش ثابت کرد که نابرده رنج گنج میسر نمی شود.
قطع های مکرر در حین ارتباط، تداخل صدا، در دسترس نبودن، نرسیدن پیام های متنی و... از جمله معایب آشکار سیم کارت های ایرانسل برای هر ایرانی است که حتی برای یک بار از سیم کارت های ایرانسل استفاده کرده است. البته با نگاهی زیرکانه می توان به این واقعیت پی برد که این نوع سیم کارت ها چه مزیت های غیر قابل تصوری را برای کسانی که علاقه ای به برقراری ارتباط با دیگران ندارند، به وجود آورده است.
در واقع سیم کارت های ایرانسل، مانع ارتباطی خوبی برای افرادی است که باید به طور غیرمستقیم و از طریق وسایل ارتباطی همچون تلفن همراه به دیگران پاسخگو باشند.
فراتر از مزیت های خارق العاده ایرانسل که در هیچ یک از اپراتورهای جهان نظیر آن دیده نمی شود، مساله تبلیغات گسترده و بی انتهای این شرکت در رسانه های دیداری و شنیداری است که بدون شک بسیاری از افرادی را که تاکنون تلفن همراه نداشته اند، به سوی خود جلب می کند. “هاشم محبی" که کارگر نانوایی و یکی از مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه کشور است، دلایل خرید سیم کارت ایرانسل را تبلیغات گسترده، ارزان بودن قیمت سیم کارت و داشتن تلفن همراه عنوان می کند و می گوید: سیم کارت ایرانسل بیش از این که برایم کاربری داشته باشد با اعصاب و روانم بازی می کند! وی می گوید: در نخستین روزهایی که موبایل خریده بودم گمان می کردم که گوشی تلفن همراهم دچار مشکل شده است، اما پس از مراجعه به تعمیرگاه موبایل متوجه شدم که یکی از مشکلات عادی سیم کارت های ایرانسل برقراری ارتباط با گوشی های دیگر است.
این مشترک اپراتور دوم می افزاید: پس از پیگیری های متعدد موفق به دریافت سیم کارت هدیه این شرکت شدم، اما سیم کارت هدیه نیز تفاوت چندانی با سیم کارت اولیه نداشت. چاره ای نبود و مجبور بودم با همین سیم کارت بسازم. “وهاب نوری" دانشجویی که از سیم کارت ایرانسل استفاده می کند، می گوید: در دوران دانشجویی کنترل هزینه ها یکی از اولویت های دانشجویان شهرهای میهمان است به همین دلیل اقدام به خرید سیم کارتی کردم که علاوه بر پایین بودن قیمت، میزان موجودی را نیز در اختیارم قرار دهد. وی با بیان این که در برخی از مواقع و در برخی مکان ها، برقرار کردن یک ارتباط چند ثانیه ای هم غیرممکن است، می گوید: برخی مواقع که به دنبال برقراری تماس اضطراری با دیگران هستم، با فقدان آنتن دهی مواجه می شوم و نمی توانم با وجود تلاش های مکرر با فرد مورد نظرم ارتباط برقرار کنم.
وهاب می افزاید: مسوولان ایرانسل به جای هدیه دادن به افراد باید به فکر کیفیت شبکه باشند، چرا که به تدریج مشترکان خود را از دست خواهند داد و آنان به سمت اپراتورهای دیگر خواهند رفت. “مهدی روستایی" یکی از فروشندگان گوشی و سیم کارت در تهران با بیان این که تبلیغات گسترده ایرانسل باعث می شود که خیلی ها حتی برای یک بار هم که شده اقدام به خرید سیم کارت اعتباری آن کنند، اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما رقابت بین اپراتورها تنها در عرصه کمی وجود دارد. وی گفت: به نظر می رسد کنترلی بر عملکرد اپراتورها در افزایش کیفیت وجود ندارد، چرا که سیم کارت های ایرانسل با وجود نامطلوب بودن کیفیت این شبکه بدون هیچ محدودیتی به فروش می رسند و هر روز شرایط برای فروش بیشتر این شرکت در نقاط مختلف کشور بهتر می شود. روستایی می افزاید: از آنجا که هنوز یک سوم از جمعیت کشور فاقد تلفن همراه هستند و مسوولان وعده هایی داده اند مبنی بر این که باید هر چه زودتر ضریب نفوذ تلفن همراه را در کشور گسترش داده شود، کیفیت فدای کمیت شده است. وی تصریح کرد: هم اکنون تنها مجهز شدن همه مردم به سیم کارت تلفن همراه مهم قلمداد می شود به همین دلیل نمی توان امیدی به بهبود شبکه هیچ یک از اپراتورها داشت. به گفته وی، در کشورهای توسعه یافته اپراتورها نخست در کیفیت خدمات ارائه شده و در مرحله دوم در کاهش هزینه ها رقابت می کنند، اما عزم اپراتورهای ایرانی بر فروش بیشتر و افزایش تعداد مشترکان برای گرفتن مجوزهای توسعه فعالیت ها است. “حمید رضا کاتوزیان" نایب رییس کمیسیون صنایع با انتقاد از عملکرد ایرانسل گفته که شکایت های زیادی از ایرانسل به مجلس رسیده است و نمایندگان مجلس به طور جدی پیگیر آن هستند. نماینده تهران گفت: مجلس به این دلیل که ایرانسل نخستین شرکت خصوصی با مشارکت یک کشور خارجی بود که در صنایع مخابراتی کشور آغاز به کار می کرد، با فعالیت آن موافق بود. اما نحوه خدمات ایرانسل بر خلاف تبلیغات آن، کیفیت خوبی ندارد و این امر نگرانی های نمایندگان مجلس را نیز در پی داشته است. کاتوزیان اظهار داشت: آنتن دهی این اپراتور یکی از اصلی ترین مشکلات آن است که بسیاری از مشترکان از کیفیت آن شکایت دارند. وی با بیان این که ایرانسل با طی کردن این روند باعث بی اعتمادی مردم به فعالیت های این شرکت خواهد شد، اظهار داشت: شعار "هر کجا هستید"، "از کی تا حالا" و امثال آن با عمل تطابق ندارد و به نظر می رسد بیشتر نوعی ایجاد انحراف در افکار عمو می است. آرش کریم بیگی مسوول ارتباط رسانی این شرکت در این باره به خبرنگاران می گوید: ایرانسل برای افزایش کیفیت آنتن دهی نیاز به همکاری بیشتر مردم دارد. به گفته وی، نصب آنتن داخل شهرها تقریباً یک روال عادی شده است که با برخی موانع خاص روبه روست و مهم ترین آن اول از همه خود مردم هستند. مثلاً با برخی شایعات این تفکر در بین برخی از مردم شایع می شود که این آنتن ها و دکل ها بیماری زا هستند، بنابراین کمتر کسی اجازه می دهد آنتن های BTS را در منطقه سکونت وی نصب کنیم. به گفته وی، وجود شایعاتی این چنینی که بر خلاف واقعیت است باعث شده که ایرانسل با کمبود فضا در داخل شهرها رو به رو شود. کریم بیگی افزود : البته برای نسب آنتن های مخابراتی ایرانسل، مشکلاتی نیز با سایر ارگان ها وجود دارد که خوشبختانه در تهران با مسوولان شهرداری در تهران به این نتیجه رسیده ایم که توسعه شبکه تلفن همراه امری اجتنا ب ناپذیر است. وی در پاسخ به این مساله که چنین مشکلی برای تمام اپراتورها یکسان است، از نوپا بودن ایرانسل گفت: تما م اپراتورها در سال های اولیه حرکت خود دچار چنین مشکلاتی هستند که شرکت اپراتور دوم (ایرانسل) نیز با توجه به مشترکان فراوان خود دچار برخی از این مشکلات بوده است. البته این مطلب در حالی عنوان می شود که تالیا با آنتن دهی مطلوب در شهر تهران (در حد همراه اول) نظر مثبت بسیاری از مشترکان خود را جلب کرده بود.
وی افزود: هم اکنون میان اپراتورها تعاملی ایجاد شده که آنتن ها روی یک دکل نصب شوند که این بسیاری از مشکلات مشترک اپراتورها را در نصب آنتن و افزایش کیفیت برطرف می کند.همچنین وی در توجیح وضعیت بد آنتن دهی ایرانسل اضافه کرد: ایرانسل به یک باره با شمار زیادی از مشترکان روبه رو شد و زمان کوتاهی برای تکمیل کردن و رفع مشکلات خود در اختیار داشت. البته گویا آقای کریم بیگی فراموش کرده اند که ایرانسل خود با تبلیغات گسترده تعداد مشترکان خود را روز به روز افزایش می دهد و مدت زمان مورد نیاز برای بهبود کیفیت شبکه را از مسوولان فنی خود دریغ می کند. کریم بیگی با بیان این که ایرانسل به عنوان یک اپراتور نوپا و تازه تاسیس دارای مشترکان زیادی است که هر روز به شمار آنان افزوده می شود، اظهار داشت: این روند در تهران بیشتر از سایر استان ها است به همین جهت مشکلات کیفی در این استان بیش از سایر استان ها احساس می شود. اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند ایرانسل در حوزه تلفن همراه و فروش سیم کارت، قدرت بیش از پیش تبلیغات بر افکار عمو می را به سایر فعالان اقتصادی کشور به اثبات رسانده است و از طریق تبلیغات توانسته مزد خود را از بازار سیم کارت تلفن همراه بگیرد، اما با ادامه چنین روندی در ارائه خدمات، دیری نمی پاید که ایرانسل در میان مشترکان تلفن همراه در ایران به عنوان اپراتوری شناخته خواهد شد که تنها مشترکانی که قصد دارند به هر بهانه ای از دسترس دیگران دور باشند، از آن استفاده می کنند.
منبع : ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات


همچنین مشاهده کنید