سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


پیش‌بینی IDC از رکود سرمایه‌گذاری در صنعت ICT


پیش‌بینی IDC از رکود سرمایه‌گذاری در صنعت ICT
روند رکود اقتصادی همچنان ادامه دارد. این وضعیت به تدریج گریبان کشورها و صنایع مختلف را گرفته است تا جایی که این شرایط به منفی شدن رشد تولید ناخالص داخلی در بسیاری از کشورهای بزرگ و تاثیرگذار در بازار جهانی منجر شده است. با این اوصاف گویا راه‌ گریزی از این رکود فراگیر برای صنعت پویا و به‌روز فناوری اطلاعات (IT) هم باقی نمانده است.به گزارش واحد مرکزی خبر،این موضوع به نگرانی اغلب کارشناسان درباره آینده صنعت IT منجر شده که در نهایت نتیجه این دغدغه‌ها به انتشار یک گزارش تحلیلی درباره پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در صنعت IT در سال ۲۰۰۹ منتهی شده است.این گزارش که توسط موسسه تحقیقاتی IDC انجام و منتشر شده است، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT در سال ۲۰۰۹ تحت تاثیر رکود اقتصادی با رشد سالانه تنها ۵/۰درصد همراه خواهد بود. این در حالی است که پیش‌بینی کارشناسان برای سرمایه‌گذاری جهانی IT در سال ۲۰۰۹ در ماه نوامبر، رشد ۶/۲درصدی را نشان می‌داد.
از طرفی در صورتی که رکود اخیر بازار سهام در آمریکا همچنان ادامه پیدا کند، کاهش چشمگیری در میزان درآمد شرکت‌های بزرگ IT- که اغلب در این کشور تجمع دارند- اتفاق می‌افتند.بر اساس گزارش اخیر IDC ، پیش‌بینی می‌شود که سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT در سال ۲۰۰۹ به ۴۴/۱ تریلیون دلار خواهد رسید.با این وجود تحلیل‌گران بازار معتقدند که بیشترین تاثیر رکود اقتصادی متوجه بازارهای جهانی سخت‌افزار خواهد بود که بر اساس پیش‌بینی‌های اخیر میزان رشد سرمایه‌گذاری جهانی در این بازار در سال ۲۰۰۹ به دنبال رکود بازار انواع سرور، کامپیوترهای شخصی، پرینتر و دستگاه‌های چندکاره تا ۶/۳درصد خواهد بود.در مقابل اما میزان سرمایه‌گذاری جهانی در بازار نرم‌افزار و خدمات IT در سال ۲۰۰۹ با رشد ۴/۳درصدی همراه است. این در حالی است که پیش‌بینی‌های اخیر برای سرمایه‌گذاری جهانی در بازار نرم‌افزار رقم ۶/۴درصدی یا ۷/۳درصدی را نشان می‌داد.
● سرمایه‌‌گذاری مناطق مختلف دنیا:
پیش‌بینی IDC برای سرمایه‌گذاری در صنعت IT ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ رشد سالانه تنها ۱/۰درصد را نشان می‌دهد، در حالی که پیش‌بینی ماه نوامبر برای این رقم برابر ۹/۰درصد بوده است.میزان سرمایه‌گذاری IT در منطقه اروپای غربی در سال ۲۰۰۹ هم با رشد ۱/۰درصدی همراه است، در حالی که پیش‌بینی ماه نوامبر این رقم برابر رشد ۲/۱درصدی بوده است.کارشناسان IDC انتظار دارند که سرمایه‌گذاری IT در کشورهای آلمان و انگلستان در سال ۲۰۰۹ هیچ رشدی نسبت به سال ۲۰۰۸ نداشته باشد و حتی رشد این سرمایه‌گذاری در کشورهای فرانسه و ایتالیا به رقم منفی هم برسد.
رشد سرمایه‌گذاری در صنعت IT منطقه آسیای پاسیفیک هم کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که این میزان برای سال ۲۰۰۹ به رشد ۴/۱درصدی برسد. این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری IT در چین در سال ۲۰۰۹ به رشد ۵/۶درصدی و کمتر از پیش‌بینی قبلی ۱/۹درصدی برسد. در هند هم رشد این سرمایه‌گذاری در این سال به ۷/۵درصد و کمتر از پیش‌بینی قبلی ۱۰درصدی خواهد رسید.ژاپن هم قرار است رشد سالانه ۸/۱درصدی را در میزان سرمایه‌گذاری صنعت IT خود در سال ۲۰۰۹ تجربه کند.در منطقه آمریکای لاتین اما پیش‌بینی میزان رشد سرمایه‌گذاری IT در سال ۲۰۰۹ رقم ۴درصد را نشان می‌دهد.در این میان براساس گزارش IDC، در برزیل به عنوان یکی از بزرگترین قطب‌های صنعت IT این منطقه، این سرمایه‌گذاری با رشد ۶درصدی در سال ۲۰۰۹ همراه خواهد بود. در حالی که پیش‌بینی سرمایه‌گذاری IT سال ۲۰۰۹ در برزیل در ماه نوامبر رقم ۹درصدی را نشان می‌داد.پیش‌بینی IDC از میزان سرمایه‌گذاری IT در سال ۲۰۰۹ در منطقه اروپای شرقی و مرکزی به رشد ۵/۷درصدی می‌رسد. منطقه خاورمیانه و آفریقا هم به عنوان کشورهای در حال توسعه رشد بیشتری را نسبت به مناطق دیگر تجربه خواهند کرد. گزارش IDC در این مورد نشان می‌دهد که رشد سرمایه‌گذاری IT در این مناطق به ۸درصد در سال ۲۰۰۹ خواهد رسید. در حالی که به گفته اقتصاددانان این رکود اقتصادی بزرگ منجر به ایجاد کمترین میزان رشد تولید ناخالص داخلی در کشورها بعد از جنگ جهانی دوم شده است. صنعت IT جهانی هم بزرگ‌ترین و البته تاثیرگذارترین رکود مالی خود را تجربه می‌کند.
● شرکت‌های بزرگ IT در رکود:
در چنین وضعیت رکودی طبیعتا شرکت‌های بزرگ‌تر، میزان تاثیرپذیری و حساسیت بیشتری هم پیدا می‌کنند. Google: این شرکت بزرگ در آخرین روزهای سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که میزان درآمد سالانه آن با رشد ۱۸درصدی نسبت به سال ۲۰۰۷ و رشد ۳درصدی نسبت به فصل سوم سال ۲۰۰۸ به رقم ۷/۵میلیارد دلار رسیده است.
اریک اشمیت، مدیرعامل Google در این مورد می‌گوید: این شرکت نتایج مالی قانع‌کننده‌ای را با وجود مشکلات اقتصادی جدی در سال ۲۰۰۸ به دست آورده است. رشد درآمد سرانه این شرکت هم مناسب بوده است. با این همه اما هنوز معلوم نیست که این روند رکود اقتصادی تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاران و سهامداران Google با ادامه این وضعیت چه تصمیمی خواهند گرفت. در چنین شرایطی Google برای ورود به عرصه‌های دیگری مانند موبایل و نمایشگرهای بزرگ باید کمی محتاطانه‌تر عمل کند.»
▪ Dell: طبق اعلام این شرکت در پایان سال ۲۰۰۹، درآمد این شرکت به دنبال کاهش میزان سرمایه‌گذاری جهانی IT با کاهش سالانه ۱۱درصدی مواجه شده است. مدیران Dell معتقدند که میزان تقاضای کاربران نهایی عامل تعیین‌کننده‌ای در این شرایط است.
«مایکل دل»، مدیر عامل این شرکت در این مورد گفته است: «در چالش عرضه و تقاضا در بازار، مدل تجاری شرکت ما به سرعت تحت تاثیر شرایط اقتصادی جهان قرار گرفت.»
▪ Cisco System: خبرها نشان می‌دهند که درآمد این شرکت در فصل اول سال ۲۰۰۹ با رشد سالانه ۱/۸درصدی به رقم ۳/۱۰میلیارد دلار رسیده است. «جان چمبرز» مدیرعامل این شرکت معتقد است: «Cisco توانست در این وضعیت رکود اقتصادی، به درآمد و رشد خوبی دست پیدا کند. استراتژی شرکت ما بر تمرکز روی نحوه مدیریت تجاری در شرایط رکود استوار است و به عقیده من همین استراتژی هم شرکت ما را توانست نجات دهد. با این حال فکر می‌کنم باید محتاط و دقیق‌تر از گذشته عمل کنیم.»
▪ Alcatel-Lucent: این شرکت مخابراتی اعلام کرد که درآمد فصل چهارم سال ۲۰۰۸ آن با کاهش سالانه ۵/۷درصدی و رشد فصلی ۹/۱۶درصدی همراه بوده و به رقم ۹۸/۱۶میلیارد یورو رسیده است. این شرکت انتظار دارد که بازار تجهیزات مخابراتی و خدمات مرتبط با آن برای شرکت در سال ۲۰۰۹ با کاهش ۸ تا ۱۲درصدی مواجه شود. «بن وروایان» مدیرعامل این شرکت در این مورد می‌گوید: «میزان درآمد این شرکت در فصل چهارم به شدت تحت تاثیر وضعیت اقتصادی دنیا قرار گرفته است.»
▪ Intel: بعد از رکورد قابل توجه این شرکت در فصل سوم سال ۲۰۰۸ که با رشد فصلی ۸درصدی به درآمد ۲/۱۰میلیارد دلاری آن منتهی شد، intel اعلام کرد که درآمد آن در فصل چهارم سال ۲۰۰۸ با رشد سالانه ۲۳درصدی به ۲/۸میلیارد دلار رسیده است.
«پاول اوتلینی» رییس و مدیرعامل این شرکت در این باره می‌گوید: «در حالی که جو نامطمئنی بر اقتصاد جهانی حاکم است، intel تلاش می‌کند تا به تولید، نوآوری، گسترش و ایجاد بازارهای جدید برای خود ادامه دهد. به این ترتیب سرمایه در گردش این شرکت از سال ۲۰۰۶ تا حالا به ۳میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.»
▪ Microsoft: غول نرم‌افزاری دنیا هم با شروع سال میلادی جدید اعلام کرد که درآمد فصل چهارم سال ۲۰۰۸ آن با رشد سالانه ۲درصدی و به دنبال فروش خوب نرم‌افزارهای تجاری و کنسول Xbox۳۶۰ این شرکت به ۶۳/۱۶میلیارد دلار رسیده است.
▪ Yahoo: درآمد فصل سوم سال ۲۰۰۸ این شرکت با رشد سالانه تنها یک‌درصدی به ۷۸۶/۱میلیون دلار رسیده است.
«جری یانگ» مدیرعامل قبلی این شرکت در این مورد گفته بود: «از آنجایی که شرایط اقتصادی و تبلیغات آنلاین در این فصل چندان امیدوارکننده نیست، ما تمرکز خود را روی ادامه استراتژی سال ۲۰۰۸ خود برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های نوآورانه و رقابتی می‌گذاریم».
Motorola : این شرکت آمریکایی با پایان سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است که درآمد حاصل از فروش آن در فصل چهارم سال ۲۰۰۸، با رشد سالانه ۲۶درصدی به رقم ۱/۷میلیارد دلار رسیده است.
«جی براون» مدیرعامل بخش کاربری اینترنت پرسرعت روی گوشی‌های موبایل این شرکت معتقد است: «در حالی که وضعیت نابسامان اقتصادی امروز دنیا ما را به سمت تضعیف پیش می‌برد، ما اما تنها به دنبال ثبات و تعادل هستیم».
▪ Orascom : این شرکت مخابراتی اعلام کرده است که درآمد این شرکت در ۹ ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۰۸ با رشد سالانه ۱۲درصدی به ۵۶۶/۳میلیون دلار رسیده است.
هیات مدیران این شرکت معتقدند که این درآمد برای شرکت Orascom اگرچه قانع‌کننده نیست، اما امیدوارکننده است. ما سعی داریم با افزایش تعداد کاربران خود، این شرکت را در وضعیت باثباتی قرار دهیم».
▪ Sun Microsystems : این شرکت نرم‌افزاری هم در پایان فصل اول سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که درآمد آن با کاهش سالانه ۱/۷درصدی به ۹۹/۲میلیارد دلار رسیده است.
«جاناتان شوارتز» مدیرعامل Sun Microsystems در این مورد می‌گوید: «رکود اقتصادی همچنان ادامه پیدا می‌کند و کاربران ما را هم نشانه می‌رود. با این حال ما هنوز هم سعی داریم با سیاست نوآوری، مدل تجاری گذشته خودمان را دنبال کنیم».
▪ Vodafon : درآمد فصل چهارم سال ۲۰۰۸ این شرکت با رشد سالانه ۳/۱۴درصدی به رقم ۴۷/۱۰میلیارد دلار رسیده است.
«ویتوریو کولاو» مدیرعامل شرکت مخابرایت Vodafon در این مورد گفته است: «اگرچه رشد درآمد شرکت ما با وجود رکود اقتصادی مثبت بوده است، اما این رقم در مقایسه با فصل‌های گذشته سال ۲۰۰۸ چندان هم امیدوارکننده نیست»
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید