پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سرمایه‌های بزرگ ملت ایران


سرمایه‌های بزرگ ملت ایران
در آخرین روزهای مانده تا آغاز سال ۱۳۸۸، میرحسین موسوی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به ملت ایران اعلا‌م کرد: <به امید ادای وظیفه قصد خویش را برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلا‌م می‌کنم.> و این مهری بود بر پایان انتظار در جامعه ایران که نظر مهندس را در خصوص حضورش در عرصه انتخابات از زبان و قلم خودش بشنوند. نظراتی قبلا‌ از زبان و قلم نزدیکان وی منعکس شده بود یا در تارنماهای نزدیک به ایشان دیده می‌شد و این زمان درست ۴۰ روز پس از اعلا‌م خبری بود که سیدمحمد خاتمی در دیدار با نخبگان و اقشار مختلف مردم قم که به دیدن وی رفته بودند، خاتمی در ۱۲ بهمن اعلا‌م کرد: <متاسفانه مهندس موسوی هنوز به تصمیم نرسیده‌اند و در این زمینه تاملا‌تی دارد. معتقدم طولا‌نی شدن این مساله به نفع هیچ‌کس نیست و یک نوع ناراحتی، نگرانی و دلهره در جامعه ایجاد می‌شود. اگر مهندس موسوی به هر دلیلی نیاید من با اینکه مشکلا‌ت این راه را رصد کرده‌ام و می‌دانم، باید دل به خدا بسپارم و به عرصه بیایم.>
و در شانزدهم بهمن ماه در دیدار با دبیران سازمان‌های غیردولتی چنین گفت: <گاهی اوقات آدمی ناچار است تصمیمی بگیرد که مورد خواست شخصی او نیست... و وجود دو تریبون از اصلا‌ح‌طلبان در انتخابات فرصت است.... مطمئن هستم که بنده و آقای کروبی هیچ‌گاه جلوی یکدیگر قرار نمی‌گیریم.>
و نهایتا این سیدمحمد خاتمی بود که در ساعت ۵۸/۱۹ دقیقه روز ۲۰ بهمن‌ماه به خیل سوالا‌ت و ابهامات پاسخ روشنی داد و با انتشار بیانیه‌ای رسما با اعلا‌م نامزدی در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری وارد عرصه رقابت شد.
و این دقیقا ۴ ماه پس از اعلا‌م حضور رسمی مهدی کروبی در ۲۱ مهرماه در صحنه انتخابات بود که در آستانه برگزاری اولین کنگره حزب اعتماد ملی در یک نشست خبری رسما نامزدی خود را برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلا‌م کرد.و این رویداد در پی تصمیم شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در شهریورماه بود که به اتفاق آرا دبیرکل حزب متبوع خود را برای حضور در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری مکلف کرده ولی نظر نهایی و زمان اعلا‌م آن را به وی واگذاشته بودند.
اتفاقی که در اولین جلسه کنگره حزب نیز توسط تمامی اعضای مجمع عمومی و شورای مرکزی منتخب اولین کنگره مورد تاکید و جدیت قرار گرفت و اولین حضور یک چهره شاخص اصلا‌ح‌طلب را به صورت رسمی به رقابت‌های انتخابات نوید داد.مساله‌ای که در این چند ماه در اغلب نشست‌های سیاسی و غیرسیاسی مورد پرسش جامعه به ویژه فعالا‌ن عرصه سیاست بوده است و بارها و با زبان‌‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته، این است که ماجرا چیست؟ اهمیت مساله در کجا است و چگونه است که چهره‌های شاخص عرصه سیاست در کشور چنین حساس و پردغدغه به مساله انتخابات خرداد ۸۸ می‌نگرند؟
چه شده است که اصلا‌ح‌طلبان تمامی سرمایه‌های خود را به میدان کشیده‌اند؟
بعد از تیرماه ۸۴ چه بر سر کشور، ارزش‌های انقلا‌ب و دغدغه‌های اصیل برخاسته از متن انقلا‌ب آمده است تا در این عرصه حضور و ظهور، چهره‌های شاخص اصلا‌ح‌طلبی که به تعبیری خادم راستین مردم در سه دهه گذشته بوده‌اند و از نگاهی دیگر از ذخایر و سرمایه‌های انقلا‌ب و جمهوری اسلا‌می محسوب شده و از منظری نیز نشانه‌هایی روشن و شاخص از اقتدار، اخلا‌ص، تدبیر، مدارا، قاطعیت، مردم‌دوستی، قانون‌گرایی، دانش‌محوری، محبوبیت، مردم‌داری، ساده‌زیستی در عرصه عمل سیاسی، پایبندی به آرمان‌های امام(ره) و تعهد به خدمت تام و تمام به مردم با خود همراه داشتند چنین بی‌تابانه، مشفقانه و بی‌واهمه از سودای از کف دادن نام نیک و اعتبار و آبرو پا به عرصه‌ای گذاشته‌اند که وجه مشترک کلا‌م هر سه بزرگوار، رهایی از وضع موجود بوده است و در صدر خواسته‌شان تغییر وضعیت به سوی وضعیت مطلوب رسم شده است و این همه موجب نگرانی برای سرنوشت انقلا‌بی است که سه دهه آن را پشت سر گذارده‌ایم و در آستانه ورود به چهارمین دهه انقلا‌ب و تولد جمهوری اسلا‌می شده‌ایم به درستی که انتظار می‌رود این نهال سرسبز و خرم با درایت و کاردانی، با حمیت و تلا‌ش و خردورزی و همه‌جانبه‌نگری مدیران این کشور کهنسال، پرافتخار و تمدن‌ساز از یک سو و خواسته مردم نجیب و فداکار و با ایمان از سوی دیگر بتواند به سرمنزل مقصود رهنمون باشد و مردمان جمهوری اسلا‌می را که بر اصولی همچون استقلا‌ل و آزادی بنا نهاده شده است، به رفاه و آسایش مورد انتظار برساند بی‌شک در این مرحله مردم، نخبگان، احزاب و گروه‌های سیاسی شاهد هستند که اصلا‌ح‌طلبان با بخش اعظم سرمایه خود در مسیری گام نهاده‌اند که کاری کنند کارستان و دین خود را به مردم، که صاحبان اصلی کشور هستند ادا نمایند و بر اصول زیرین که مساله‌محوری و مشترکشان هست پافشاری نمایند.
۱) ایشان باور دارند که مردم ولی‌نعمت بوده و در راس امورند و تصمیم‌ اصلی برای مقدرات کشور ازجمله انتخاب رئیس‌جمهور که خادم ایشان نیز هست برعهده مردم است.
۲) مجموعه رفتارهایی که از سوی برخی چهره‌ها یا بعضی نهادهای قانونی در این سالیان رخ نموده است و موجبات قهر مردم را با صندوق‌های رای فراهم کرده، به هیچ‌وجه مورد تایید نبوده و زیان ناشی از این قهر بیش از هر چیز به ضرر خود مردم خواهد بود.
۳) حضور در این عرصه نه از برای رقابت چهره‌های شاخص و توانمند اصلا‌ح‌طلبی رودرروی یکدیگر بلکه به‌عنوان عرضه تمامی بضاعت خود و حتی گذشتن از نام و اعتبار و آبرو برای کسب رضایت مردم که رضایت حضرت حق در آن مستتر است تعبیه می‌شود.
۴) انتخابگر اصلی این عرصه مردم، نخبگان، گروه‌ها و جریانات اصلی کشور هستند و آنها تشخیص خواهند داد در این میدان سخت انتخاب کدام گزینه جوابگوی حل مشکلا‌ت عدیده مردم و کشور خواهد بود.بی‌گمان برای عبور از گردنه‌های پرپیچ و خم و پردست‌انداز اداره کشور این مردم هستند که تشخیص خواهند داد در این مرحله و برای گذر از این خوان به کدامین سلا‌ح و ابزار و خادم نیاز خواهند داشت تا با انتخاب وی بدون گزند با کمترین هزینه و بیشترین سود و منفعت با سری سلا‌مت به مقصود برسند.بی‌شک اگر مسافری بخواهد مسیری میان تهران و قم را در اتوبان ۶ بانده طی طریق کند بهترین وسیله برای رسیدن به مقصد مرسدس‌بنزی خواهد بود که در کمترین زمان و با بیشترین ضریب امنیت این مسیر را با آرامش برای مسافران توام کند. اما اگر مسیر حرکت از تهران به چالوس و در یک سرمای سخت زمستانی و هوای یخبندان باشد، شاید انتخاب خودرویی با وسایل ایمنی مناسب و قدرت موتور بالا‌ اما نه به راحتی و سرعت ماشین مرسدس‌بنز انتخابی مطمئن‌تر و مسوولا‌نه‌تر باشد.
۵) مطمئنا این مردم هستند که واقع‌بینانه، مسوولا‌نه و هوشمندانه انتخاب خود را خواهند کرد و در تاریخ نیز ثبت خواهد شد که جریان اصلا‌ح‌طلبی کشور با دغدغه تمام و دلسوزی و نگاه سرشار از امید برای اصلا‌ح وضع موجود و ساختن آینده‌ای مطلوب برای کشور عزیز و مردم نجیب تمامی سرمایه خود را در طبق اخلا‌ص تقدیم کرده است و شخصیت‌های تراز اول خود را وارد صحنه کارزار نموده است. ‌
مهدی کروبی با تجاربی حاصل از مبارزات گسترده قبل از انقلا‌ب و حضور در زندان و همراهی با امام بزرگوار از سال ۴۲ در طول دوران مبارزه و حضور در عرصه‌های قانونگذاری و نمایندگی مردم و ارتقا در مجلس شورای اسلا‌می تا دو دوره ریاست در مجالس سوم و ششم از یک‌سو و نمایندگی امام در بنیاد شهید، کمیته امداد، حج و زیارت و... و سوابقی درخشان در دفاع از حقوق مردم و نمایندگان ایشان که به صراحت لهجه و شجاعت در عرصه سیاست شهره شده است و از همه مهم‌تر پایبندی به ابزار مدرن رقابت در دنیای سیاست همچون تاسیس حزب، راه‌اندازی روزنامه و قائل شدن به مشارکت سیاسی در قالب نوین آن از مهم‌ترین ویژگی‌های این چهره شاخص سیاسی در پنج دهه حضور فعال در عرصه سیاست کشور است.
- سیدمحمد خاتمی که وی نیز از خانواده‌های شناخته‌شده فرهنگی است و پیوند با مبارزات امام از قبل انقلا‌ب را در کارنامه خود دارد، از اولین دوره مجلس شورای اسلا‌می در این نهاد حاضر شده و سپس به کیهان رفته و در دولت میرحسین موسوی و هاشمی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌می را عهده‌دار می‌شود و سپس که ادامه کار سخت می‌شود به کتابخانه ملی کوچ می‌کند و نهایتا در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۷۶ چهره برگزیده مردم در حماسه دوم خرداد می‌شود و بالا‌خره با ارائه ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها بدل به چهره‌ای محبوب و نام‌آشنا شده و خیلی سریع مرزهای شهرت را در کشور درمی‌نوردد و به چهره‌ای موجه در عرصه سیاست بین‌الملل بدل می‌شود.
- میرحسین موسوی مدیر توانمند دوران ۸ سال دفاع مقدس با تمامی سختی‌ها و مشکلا‌ت و بحران‌هایی که کشور مظلوم ایران در برابر تمامی دشمنان عزم ایستادگی نمود و این چهره خدوم بی‌ادعا در این سالیان با درایت، تدبیر و پشتکاری کم‌نظیر که مفتخر به حمایت امام بزرگوار و مجلس بود، توانست کشور را به گونه‌ای درخشان مدیریت کند که در حافظه تاریخی مردم ایران در آن دوران ثبت شد. شخصیتی که در سال‌های پس از آن ترجیح داد در عرصه کشور به نظارت بنشیند و وضعیت را رصد کند. به گفته وی در این سال‌ها هیچ‌گاه نگرانی و احساس تکلیف نداشته است که وی را وادار به حضور در عرصه رقابت سیاسی بنماید. ‌ حال نیمه دوم سال ۸۷ ما شاهدیم که سرمایه‌های ملی کشور که اشتراک‌شان در درکی واحد از موقعیتی خطیر ترسیم شده است، اعلا‌م حضور کرده‌اند و در این مرحله تصمیم گرفته‌اند به ارائه تصویری از وضع موجود و پس از آن ارائه برنامه‌ای برای رسیدن به وضعی مطلوب بپردازند و البته این مردم هستند که طی طریق را تا ۲۲ خرداد که روز انتخاب است هموار خواهند کرد و تاریخ انقلا‌ب و جمهوری اسلا‌می نشان داده است که اگر دخالتی نادرست در مسیر انتخابات صورت نگیرد، مردم درست‌ترین، بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب را خواهند داشت.
در این ماجرا تردید به خود راه ندهیم که دست خدا با مردم است و یاری‌گر ایشان خواهد بود.
محمدجواد حق‌شناس
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید