سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

چهل سال با پوستی زیبا


چهل سال با پوستی زیبا
برای بیشتر ما، این‌که پوستمان هنگام صبح چه‌طور به نظر آید، درست مثل وضعیت آب و هوا در این‌که چطور روزی را پیش رو خواهیم داشت اثر می‌گذارد. از رختخواب که بلند می‌شویم، جلوی آینه می‌رویم و طوری به تصویرمان در آینه نگاه می‌کنیم، گویی که از پنجره به بیرون خیره شده‌ایم. چگونه روزی را پیش رو خواهیم داشت؟ یک روز روشن و آرام؟ یا رگباری از اتفاقات پیش‌بینی نشده؟ مه رقیقی از خطوط باریک؟ یا توده‌ی سیاهی از لکه‌های تیره؟
برای پاسخ گفتن به این سؤال شما که چگونه به افق‌های روشن‌تری در مراقبت‌های پوستی دست یافت، ما پای صحبت بهترین متخصصین پوست سراسر آمریکا نشسته‌ایم و از آنان خواسته‌ایم تا راهنمایی‌های سرراست، صریح و آسانی را برای تمامی سنین ارائه دهند.
● برنامه‌ی شکست ناپذیر شما: برای سنین ۲۰ سالگی‌تان
از محصولات بهداشتی-آرایشی مناسب استفاده کرده و تلاشتان را روی پیش‌گیری از آسیب متمرکز کنید دکتر رنالا هیرش، منتخب جمعیت پوست، زیبایی و جراحی زیبایی آمریکا معتقد است که: «شما در سنین ۲۰ سالگی به کرم‌های ضد چین و چروک یا لایه‌برداری پوست نیازی ندارید».
▪ پاک کننده‌ها:
لوپو می‌گوید: «اگر از پوستی نرمال (نه چرب و نه خشک) برخوردارید، کافی است که پیش از خواب آن را بشویید». در غیر این‌صورت از پاک‌کننده‌های ملایم استفاده کنید. این پاک‌کننده‌ها در مورد افرادی‌ با پوست چرب می‌توانند به صورت ژل باشند و در مورد پوست‌های خشک از ترکیبات حاوی شیر تشکیل شده باشند.
▪ ضد آفتاب:
یک مارک را انتخاب کنید، فرقی نمی‌کند که چه مارکی؛ اما اطمینان حاصل کنید که از SPF ۱۵ یا ۲۰ برخوردار است و در عین‌حال از پوست شما در برابر UVA و UVB محافظت می‌کند. ضدآفتاب را در تمام سطح پوست خود شامل صورت، گردن و سیـنه مورد استفاده قرار دهید) این نکته موضوعی حیاتی است و ارتباطی به سن ندارد).
▪ مراقبت‌های شبانه:
از یک مایع مرطوب‌کننده یا یک مرطوب‌کننده‌ی فاقد چربی استفاده کنید. بسیاری از متخصصین پوست توصیه می‌کنند که برای این منظور از رتینوئیدهای مشتق از ویتامین A استفاده کنید. این داروها بهترین داروهای ممکن (استاندارد طلایی) کاستن خطوط ظریف و چین و چروک‌های پوستی، تحریک کلاژن و درمان جوش‌های پوستی‌اند. هم‌چنین می‌توانید از محصولات OTC (فروش بدون نسخه) حاوی رتینول که نسبت به رتینوئید از کارآیی کم‌تری برخوردارند، استفاده کنید. هیرش می‌گوید: «پیش از خواب، مقداری از این کرم‌ها، به اندازه‌ی یک لوبیا را به‌طور یکنواخت در سطح صورت و نیز بالا و پایین چشم‌هایتان بمالید؛ به این ترتیب دیگر نیازی به کرم‌های چشم نخواهید داشت».
● برنامه شکست ناپذیر شما: برای سنین ۳۰ سالگی‌تان
دکتر سوزان تیلور، استادیار پوست در دانشگاه کلمبیا معتقد است: «حتی اگر به خوبی از پوستتان مراقبت کرده باشید، در سنین ۳۰ سالگی احتمالاً شاهد بروز خطوط باریک و چین و چروک خصوصاً در اطراف چشم‌ها و دهانتان خواهید بود».
▪ پاک کننده‌ها:
به هنگام صبح، از یک شوینده (پاک‌کننده‌ی) حاوی آلفاهیدروکسی اسید (AHAs) استفاده کنید تا منجر به پوسته‌ریزی شود. به هنگام عصر از یک شوینده روغنی استفاده کنید.
▪ ضدآفتاب:
علاوه برداشتن SPF ۱۵ تا ۲۰ و محافظت علیه اشعه‌های UVA و UVB، ضد آفتاب شما بایستی محتوی آنتی‌اکسیدان‌هایی، نظیر چای سبز یا سفید، انار یا ویتامین C باشد. این آنتی‌اکسیدان‌ها از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. زمان آن فرارسیده است که از کرم‌های چشم، به‌طور روزانه استفاده کنید.
دکتر تیلور توصیه می‌کند برای پوشش دادن دوایر تیره‌ی پوست، از ضدآفتاب‌های حاوی هیدروکینین، ویتامین C و ترکیبات بوتانیکال استفاده کنید. این ترکیبات نظیر اسید کوجیک، سُوی یا شیرین بیان باعث درخشندگی پوست می‌شوند. برای پوشش دادن مناطق پف کرده‌ی پوست، از ضدآفتاب‌های حاوی کافئین استفاده کنید و در نهایت برای مرطوب کردن هرچه بیش‌‌تر، ضدآفتاب‌های حاوی هیالورونیک اسید را انتخاب کنید.
▪ مراقبت‌های شبانه:
هیرش معتقد است: «از هنگامی‌که وارد دهه‌ی سوم عمرتان می‌شوید، دیگر رتینوئید یا رتینول برای شما ایده‌آل نیستند». بنابراین در صورتی‌که متخصص پوستتان، رتینوئید برایتان نسخه نکرده، از یک کرم شبانه یا سرم حاوی رتینول استفاده کنید.
● برنامه‌ی شکست ناپذیر شما: در سنین چهل سالگی‌تان
نشانه‌های آن مسافرت‌های کنار دریای دوران نوجوانی هم‌اکنون در صورتتان ظاهر می‌شود. به تدریج آثار تجمعی آسیب‌های ناشی از آفتاب را به صورت لکه، نقاط قرمز و التهاب روی پوستتان مشاهده می‌کنید. هم‌چنین کلاژن و الاستیسیته‌ی پوست خور را بیش‌ از پیش از دست می‌دهید؛ و پوستتان دچار خشکی و کمبود رطوبت می‌شود. از آن‌جایی که پوستتان هم‌چون سابق نور را باز نمی‌تاباند، درخشندگی گذشته را نخواهد داشت.
▪ پاک‌کننده‌ها:
دکتر آوا ت.شامبن، استادیار پوست دانگشاه UCCA می‌گوید: «اگر توانایی تحمل یک پاک‌کننده‌ی ملایم حاوی آلفاهیدروکسی اسید (AHA) یا سالیسیلیک اسید را دارید، یک‌بار در روز از آن استفاده کنید، در غیر این صورت هر صبح و شب پوست خو را با یک پاک‌کننده‌ی روغنی (که به انواع ژلی ارجح است) شست و شو دهید.
(می‌توانید برای این منظور از کرم پاک‌کننده‌ی ملایم، پاک‌کننده کرمی و ضد آفتاب یا شیر پاک‌کن استفاده کنید).
▪ ضد آفتاب‌ها:
دکتر شامبن در رابطه با ضد آفتاب‌ها توصیه می‌کند که توأم با مصرف ضد آفتاب وسیع‌الطیف خود که از SPF ۱۵ تا ۲۰ برخوردار است، تعدادی از کرم‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌های محتوی حداقل دو نوع آنتی‌اکسیدان مختلف نظیر لیکوپن، چای سبز و سوی نیز استفاده کنید، به نحوی که یک روز در میان کرم یا لوسیون حاوی آنتی‌اکسیدان خود را تغییر دهید.
دکتر شامبن معتقد است که قطع کردن استفاده از این کرم‌های آنتی‌اکسیدان، نفع بیشتری عاید شما می‌کند، چراکه آنتی‌اکسیدان‌ها مختلف برای برطرف کردن مشکلات متفاوتی کاربرد دارند. دکتر هیرش نیز معتقد است در صورتی‌که چین و چروک در سطح پوستتان ظاهر شده، بهتر است از ترکیبات حاوی پپتید استفاده کنید، این ترکیبات باعث تقویت کلاژن می‌شوند.
برای بهبود بخشیدن به خشکی پوست از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ی قوی حاوی اسیدهیالورونیک، پترولاتوم، کره‌ی شی یا انواع روغن استفاده کنید.
▪ مراقبت‌های شبانه:
هم دکتر شامبن و هم دکتر هیرش معتقدند که یک رتینوئید نسخه شده بهترین گزینه است. چنین ترکیبی لکه‌های قهوه‌ای را کاهش داده، پوسته‌ریزی و تولید کلان‌ژن را افزایش می‌دهد، هم‌چنین باعث افزایش ضخامت اپیدرم شده و می‌تواند آسیب‌های پیش سرطانی ناشی از تشعشع آفتاب را از میان ببرد. اگر پوست شما تحمل استفاده از رتینوئید به‌طور روزانه را ندارد، می‌توانید از آن به‌طور یک شب در میان استفاده نمایید.
● برنامه شکست ناپذیر شما: در سنین ۵۰ سالگی
حتی فکر بازنشته کردن خود از مراقبت‌های پوستی را به ذهنتان راه ندهید!
هرگز برای جلوگیری از صدمات ناشی از تشعشع آفتاب، یا برای قطع سیر پیش‌رفت آسیب‌های پیشین دیر نیست. چرخه‌ی بازسازی سلولی کند است، از این رو مهم‌ترن تغییری که شما متوجه آن خواهید شد خشکی و کاهش الاستیسیته‌ی پوستتان خواهد بود. خطوط و چین و چروک‌های پوست شما حتی پس از لبخند یا چشمک زدن هم‌چنان باقی می‌مانند؛ حفره‌های پوستتان خصوصاً در ناحیه‌ی گونه‌ها و روی بینی واضح‌تر می‌شوند. پوست شما مستعد بروز ورید‌های عنکبوتی شکل، افزایش رنگدانه (لکه‌های ناشی از سن) و لکه‌های پیش سرطانی به دنبال آسیب‌‌های تشعشع آفتاب خواهد بود.
زمانی که به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ سالگی‌تان پا می‌گذارید، تمامی مشکلاتی که در سنین ۵۰ سالگی‌تان آغاز شده بودند، شدت می‌گیرند. خوشحال نیستید که به آسودگی پس از یائسگی قدم گذاشته‌اید؟
▪ پاک‌کننده‌ها:
هر صبح و شب از یک پاک‌کننده‌ی غیر صابونی یا یک شوینده‌ی کرمی شکل و یا کف استفاده کنید.
▪ ضدآفتاب‌ها:
زمانی‌که پوستتان هم‌چنان مرطوب است از یک سرم حاوی پپتید یا یک آنتی‌اکسیدان نظیر ویتامین C استفاده کنید .
سرم‌ها، به‌طور معمول، آسان‌تر از کرم‌ها و لوسیون‌ها جذب پوست می‌شوند. سپس از یک ضد آفتاب با بازه‌ی وسیع و SPF ۱۵ یا ۲۰ استفاده کنید که دارای قابلیت محافظت در برابر UVA و UVB باشد.
▪ مراقبت‌های شبانه:
توصیه‌ی دکتر وندی اِ.رابرتن، استادیار مرکز پزشکی دانشگاه لومالیندا، این است که Renova را امتحان کنید، نوعی رتینوئید دارویی که از قابلیت مرطوب کنندگی بالاتری نسبت به سایر ترکیبات برخوردار است.
منبع : محیا نیوز


همچنین مشاهده کنید