پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بسته پیشنهادی آب، کشاورزی و منابع طبیعی ـ بخش ششم


بسته پیشنهادی آب، کشاورزی و منابع طبیعی ـ بخش ششم
▪ حبوبات:
در سال ۲۰۰۷ میزان تولید حبوبات جهان معادل ۶۱۳۴۱ هزار تن بوده است و در این سال ۱۷۰ کشور جهان به کشت حبوبات پرداخته‌اند. کشورهای هند، چین، کانادا، برزیل و نیجریه پنج کشور برتر تولیدکننده حبوبات به ترتیب با تولید ۱۴۵۰۰، ۶۱۹۷، ۳۳۴۷، ۳۲۰۳ هزار تن ۱/۵۱ درصد از کل تولید جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.
بیشترین عملکرد در واحد سطح حبوبات در بین کشورهای منطقه در سال ۲۰۰۷ متعلق به تاجیکستان با ۳۲۷۸ کیلوگرم در هکتار می‌باشد و پس از آن کشورهای آذربایجان، ارمنستان، عربستان و ترکمنستان به ترتیب با عملکرد ۲۲۰۹، ۱۸۳۹، ۱۸۲۲و ۱۸۰۶ کیلوگرم در هکتار در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند. میزان عملکرد در واحد سطح حبوبات آبی و دیم در ایران در این سال به ترتیب ۱۸۱۴ و ۵۱۹ کیلوگرم در هکتار می‌باشد.
▪ پسته:
بررسی وضعیت تولید پسته در سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد که از ۱۹ کشور تولید کننده این محصول، ۵۰۱۴۵۱ تن پسته تولید شده است. کشورهای ایران، امریکا، ترکیه ، چین و سوریه پنج کشور برتر تولید کننده پسته می‌باشند. کشورهای مذکور به ترتیب با تولید ۲۳۰ ، ۱۱۰ ، ۷۸ ، ۳۸، ۲۹ هزار تن ، ۸/۹۶ درصد از کل تولید جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.
▪ انگور:
بررسی وضعیت تولید انگور در سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد که از ۹۲ کشور تولید کننده این محصول، ۶۶۲۷۲ هزار تن انگور تولید شده است. کشورهای ایتالیا، فرانسه،‌ چین، امریکا و اسپانیا پنج کشور برتر تولید کننده انگور می‌باشند. کشورهای مذکور به ترتیب با تولید ۸۵۱۹ ، ۶۵۰۰ ، ۶۲۵۰، ۶۱۰۵ ، ۶۰۱۳ هزار تن ۳۸/۵۰ درصد از کل تولید جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.
▪ سیب:
بررسی وضعیت تولید سیب در سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد که از ۹۵ کشور تولید کننده این محصول، ۶۴۲۵۶ هزار تن سیب تولید شده است. کشورهای چین، امریکا، ایران، ترکیه و روسیه پنج کشور برتر تولید کننده سیب می‌باشند. کشورهای مذکور به ترتیب با تولید ۲۷۵۰۷، ۴۲۳۸، ۲۶۶۰، ۲۲۶۶، ۲۲۱۱ هزار تن ،۵/۶۰ درصد از کل تولید جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.
▪ خرما:
بررسی وضعیت تولید خرما در سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد که از ۳۸ کشور تولید کننده این محصول، ۶۴۲۲ هزار تن خرما تولید شده است. کشورهای مصر، ایران، عربستان، امارات و پاکستان پنج کشور برتر تولید کننده خرما می‌باشند. کشورهای مذکور به ترتیب با تولید ۱۱۳۰، ۱۰۰۰، ۹۷۰، ۷۵۵ و ۵۱۰ هزار تن، ۶۸ درصد از کل تولید جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.
▪ زیتون:
بررسی وضعیت تولید زیتون در سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد که از ۴۱ کشور تولید کننده این محصول، ۱۷۴۵۶۴۹۰ تن زیتون تولید شده است. کشورهای اسپانیا، ایتالیا، یونان، ترکیه و تونس پنج کشور برتر تولید کننده زیتون می‌باشند. کشورهای مذکور به ترتیب با تولید ۵۷۸۷، ۳۴۸۱ ، ۲۶۰۰ ، ۱۵۲۵ ، ۹۰۰ هزار تن، ۹/۸۱ درصد از کل تولید جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید