سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

کوسن سه رنگ


کوسن سه رنگ
وسایل موردنیاز:
سه قطعه پارچه در سه رنگ مختلف ـ قیطان ـ چسب نواری ـ قیچی معمولی و زیگزاگ بر ـ نخ خیاطی و نخ گلدوزی در رنگهای متنوع ـ چند تكه پارچه برای روكش كردن دكمه ها ـ سه عدد دكمه پرسی ـ دستگاه پرس دكمه و چرخ خیاطی ـ یك كوسن ابری به ابعاد ۲۶*۴۰ سانتیمتر.
۱ـ یك قطعه پارچه به ابعاد ۴۲*۲۸ سانتیمتر برای پشت كوسن و یك قطعه دیگر به ابعاد ۴۲*۲۶ سانتیمتر از پارچه ای به رنگ دیگر برای جلوی كوسن ببرید. با استفاده از الگوی طرح دالبر دو قطعه به ابعاد و شكل الگو از پارچه سوم ببرید. سه قطعه ۱۱ سانتیمتری از قیطان بریده و هر یك را به صورت حلقه ای درآورید. بر روی یكی از پارچه های لبه دالبر هر یك از حلقه های قیطانی را به صورتی در میان دو دالبر قراردهید كه سرباز قیطانها با لبه پارچه مماس باشد. آنها را با نوار چسب در جای خود ثابت كنید.
۲ـ پارچه لبه دالبر دیگر را طوری برروی پارچه اول قراردهید كه روی پارچه ها به طرف هم باشد و لبه ی دالبر پارچه و دو ضلع كوتاه مجاور آن را با در نظر گرفتن یك سانتیمتر جای دوخت بدوزید.
۳ـ روی پارچه را به طرف بیرون برگردانید و چسب های نواری را از قیطان ها جدا و پارچه را خوب اتو كنید.
۴ـ با نخ گلدوزی به رنگ متفاوت با رنگ پارچه از فاصله نیم سانتیمتری لبه پارچه به موازات اضلاع دوخته شده پارچه یك ردیف بخیه ساده بزنید.
۵ـ ابتدا لبه یكی از اضلاع بلند پارچه ی روی كوسن را یك سانتیمتر تو گذاشته و با چرخ خیاطی بدوزید، سپس پارچه لبه دالبر را برروی پارچه پشت كوسن قراردهید و پارچه ی روی كوسن را نیز به صورتی كه روی آن بر روی پارچه پشت و پارچه لبه دالبر قرارگیرد و لبه دوخته شده آن نیز به طرف بالا و پارچه لبه دالبر باشد، برروی آنها بگذارید. به این ترتیب لبه ی دوخته شده پارچه روی كوسن حدود سه سانتیمتر پایین تر از لبه پارچه های دیگر قرارمی گیرد و داخل دوخت نمی رود. اكنون هر چهار ضلع كوسن را با در نظر گرفتن حدود یك سانتیمتر جای دوخت با چرخ خیاطی بدوزید.
لبه های پارچه ها را با قیچی زیگزاگ بر، بریده و مرتب كنید، سپس روكش كوسن را به روبرگردانید.
۶ـ سه دایره از پارچه های رنگی به قطر ۶ میلیمتر بیشتر از قطر دكمه ها ببرید و آنها را با نخ های گلدوزی رنگارنگ بیارایید.
۷ـ دكمه ها را با استفاده از دستگاه پرس روكش كنید.
۸ـ دكمه ها را در جای خود در برابر هر یك از حلقه های قیطان بدوزید كوسن ابری را داخل روكش كنید و دكمه ها را ببندید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید