پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


امروز شنبه ۱۵ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز شنبه ۱۵ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز شنبه ۱۵ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ برابر با ۸ ربیع الثانی سال ۱۴۳۰ هجری قمری و ۴ آوریل سال ۲۰۰۹ میلادی
● ۶۸ سال پیش درچنین روزی - ۱۵ فروردین ۱۳۲۰ هجری شمسی:
پروین اعتصامی شاعر گرانقدر ایرانی در ۳۵ سالگی در گذشت. او در مدرسه آمریکایی ها تحصیل کرد اما همواره یک زن شرقی باقی ماند ،پروین از چنان تبحری در تکلم زبان انگلیس برخوردار شد که پس از فراغت از تخصیل به مدت دو سال ادبیات انگلیسی و فارسی را در همان مدرسه تدریس کرد .اشعار پروین عموما در سه قلب قصیده ، قطعه و مثنوی اند و آنچنان یکدست سروده شده اند که گویی شاعر مهم را در یکروز در قالب شعر ریخته است . شعر پروین بیش از آنکه شخصی باشد و افکار واحساسات او را بیان کند حاکمان و زور مداران را مخاطب قرار می دهد . « قدرت طبع اودر شرح و وصف طبیعت و نمایش احساسات انسانی» به خوبی در اشعارش مشهود است. «دیوان اشعار پروین» ارزشمندترین اثر اوست .
● ۲۸ سال پیش درچنین روزی - ۱۵فروردین ۱۳۶۰ هجری شمسی:
عملیات محور کرخه –دزفول با موفقیت به پایان رسید در این عملیات سپاهیان اسلام چندین کیلومتر ازمنطقه را از لوث وجود دشمن پاک کردند و گره کثیری از افراد دشمن را به اسارت گرفتند .
● ۱۱۹۸ سال پیش درچنین روزی - ۸ ربیع الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری :
«حضرت امام حسن عسگری(ع)» یازدهمین اخترتابناک آسمان ولایت و امامت در مدینه منوره پای به عرصه حیات نهادند . آن حضرت در سه سالگی به اتفاق پدر گرامیشان به سامرا مهاجرت کردند و در مدت سیزده سال اقامتشان در این شهر از محضر پدر عالمشان کسب فیض نمودند . در پی رحلت امام علی النقی(ع) ایشان ۵ سال و اندی وظیفه امامت را درفضای سیاسی و اجتماعی نامناسب به عهده گرفتند . دوران امامت امام حسن عسگری مقارن با اوج قدرت سیاسی و نظامی عباسیان بود . درآن هنگام که بنی عباس در محو آثار اولاد پیامبر اسلام(ص) متوسل به هر دسیسه و توطئه ای می شدند . ایشان درحفظ اسلام و آثار ائمه سعی و تلاش فراوان نمودند . عاقبت در حالی که از شدت شکنجه و آزارهای بنی عباسی رنجور و ناتوان شده بودند به منزل انتقال یافتند و پس از مدتی به دستور خلیفه معتمد عباسی مسموم وبه درجه رفیع شهادت نائل آمدند . امام یازدهم (ع) ملقب به هادی و تقی بودند و کنیه های مبارک ایشان نیز« ابواحمد ؛ ابوالقاسم ؛ و ابوالخلف» ذکر شده است .
● ۱۰۸۵ سال پیش درچنین روزی - ۸ ربیع الثانی سال ۳۴۵ هجری قمری :
« ابوبکر محمد بن حسن بن یعقوب عطار» معروف به «ابن مُقسَم» قاری بزرگ قرآن کریم، مفسر، محدث و نحودان بغدادی درگذشت . او علم ادب را از ثلعب آموخت و درقرائت از عباس بن فضل رازی دانش اندوخت . ابن مقسم تألیفات متعدد در نحو و لغت دارد اما بیش از همه به علوم قرآنی و قرائت اشتغال داشت . کتابهایی چون« الانوار فی تفسیر القرآن؛ و احْتِجاجُ القرائات» از جمله آثار این مفسر و عالم قرن چهارم هجری می باشند .
● ۹۱ سال پیش درچنین روزی - ۸ ربیع الثانی سال ۱۳۳۹ هجری قمری :
آیت الله شریعت اصفهانی ادیب و مفسر قرن چهاردهم هجری بدرود حیات گفت . او درزادگاهش اصفهان در محضر علمای این شهربه تحصیل علوم مختلف پرداخت . شریعت اصفهانی حکیمی متکلم ، فقیهی اصولی و ادیبی رجالی بود و دراکثر علوم عقلی و نقلی به ویژه در علم رجال و حدیث سرآمد هم عصران خود بشمار می فت . وی همچنین پس از فراگیری اصول در سال ۱۲۹۶ هجری عازم عراق گردید و بعد از مدتی تدریس در زمره مراجع تقلید شیعیان جهان قرارگرفت . از آثار شریعت اصفهانی کتابهای افاضةالقدیر فی حلِّ العَصیرْ؛ حاشیه فصول ؛ قاعده صدور؛ و قاعده ضرر را می توان نام برد .
● ۲۱۸ سال پیش درچنین روزی - ۴ آوریل ۱۷۹۱ میلادی:
«ساموئل مورس » نقاش و مخترع تلگراف متولد شد. ا و ابتدا نقاشی می کرد ولی بعدها در دانشکده ییل به تحصیل فیزیک مشغول شد و درباره الکتریسته تحقیقاتی کرد. مورس در سال ۱۸۳۵ میلادی نخستین دستگاه مورس را ساخت و الفبای مخصوصی برای فرستادن پیام ابداع کرد که به الفبای مورس مشهور است؛ گفتنی است نخستین پیامی که مورس با تلگراف مخابره کرد این بود : «چنین بود خواست خدا » .
● ۱۰۱ سال پیش درچنین روزی - ۴آوریل سال۱۹۰۸۴ میلادی:
«ریچارد رایت» نویسنده بزرگ سیاهپوست امریکایی در یکی از شهرهای ایالت می سی سی پی در خانواده های فقیرزاده شد. سراسر زندگی او در رنج سختی سپری شد و حاصل دوران نویسندگی اش کتبی چون « پسرک سیاه، رانده شده ، شکم ماهی و اطفال عمو توم » است .
● ۶۰ سال پیش درچنین روزی - ۴آوریل سال۱۹۴۹۴ میلادی:
پیمان آتلانتیک شمالی ناتو منعقد شد. در این پیمان سازمان بروکسل متشکل از کشورهای بلژیک ،فرانسه ، لوکزامبورگ ، هلند و انگلستان ،و همچنین کشورهای کنادا و دانمارک ، ایسلند، ایتالیا ، نروژ ، پرتقال ، و امریکا شرکت داشتند ، اعضای این پیمان اعلام کردند که حمله به هر یک از کشورهای عضو پیمان ناتو را حمله به همه اعضای آن تلقی میکنند . آلمان ،یونان و ترکیه از دیگر کشور هایی بودند که به این پیمان ملحق شدند . اسپانیا نیز آخرین کشوری بود که به عضو یت این پیمان درآمد. تشکیل ناتو از نتایج جنگ سرد محاصره برلین بود .
● ۴۹ سال پیش درچنین روزی - ۴آوریل سال۱۹۶۰ میلادی:
کشور سنگال مستقل شد ، سنگال پس از استقلال ، با سر زمین مالی فدراسیون مالی را تشکیل داد اما بعد از بروز اختلافاتی بین دو کشور از عضویت استعفا کرد ودر سال ۱۹۶۰استقلال کامل خود را با نظام جمهوری اعلام کرد .
● ۴۱ سال پیش درچنین روزی - ۴آوریل سال۱۹۶۸ میلادی:
مارتین لوتر کینگ از چهره های درخشان مبارز سیاه پوست امریکا به دست یک سفید پوست نژاد پرست بقتل رسید لوتر کینگ مبارزه با تبعیض نژادی را پیشینه خود ساخته بود و همنوعان خود رااز هر خشونتی بر حذر می داشت در سال ۱۹۶۳میلادی جنبش عظیمی به رهبری وی با راهپیمایی بزرگ به منظور رفع تبعیض نژادی و اخذ حقوق سیاهان در امریکا بر پا شد مارتین لوترکینگ بواسطه مبارزات صلح آمیز و بدونخشونت در جهان شهرت ودر سال یافت ۱۹۶۴میلادی موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد .
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید