چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


امروز یکشنبه ۱۶ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز یکشنبه ۱۶ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز یکشنبه ۱۶ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ برابر با ۹ ربیع الثانی سال ۱۴۳۰ هجری قمری و ۵ آوریل سال ۲۰۰۹ میلادی
● ۸۹ سال پیش درچنین روزی - ۱۶ فروردین سال ۱۲۹۹ هجری شمسی:
مردم مسلمان و مبارز تبریز به رهبری شیخ محمد رضا خیابانی قیام مسلحانه خود را بر ضد دولت بیگانه پرست وثوق ا لدوله آغاز کردند . قیام کنندگان با تصرف ادارهای دولتی مخالفت خود را دولت مرکزی وابسته به بیگانه و همچنین امضای قرار داد ننگین ۱۹۱۹اعلام کردند زیراین قرار داد کلیه امور اداری ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، و فرهنگی ایران را دراختیار استعمارگران قرار می داد . شیخ محمد خیا بانی رهبر روحانی این قیام در مدت شش ماه مبارزه خواسته های مردم را به زبانی ساده تشریح می کرد.اما سر انجام با تمام رشادتهای این روحانی مبارز ، حاکم آذر بایجان که انگلیس او را مسلح کرده بود،این قیام را سرکوب کرد. بدین ترتیب بسیاری از مبارزان جان خود را از دست دادند.
● ۱۲۱۴ سال پیش درچنین روزی - ۹ربیع الثانی سال ۲۱۶هجری قمری :
« شیخ ابوالبقاء عبدالله بن حسین بغدادی» معروف به «عکبری» درگذشت . وی در ادب ، فقه و تفسیر شجری کامل داشت و در سایر علوم دینی نیز به کمال رسیده بود . این ادیب فقیه با وجود آنکه بر اثر بیماری آبله نابینا شده بود کتابهای بسیاری تألیف کرد که از آن جمله می‏توان ترکیب« ابوالبقاء ؛ و البتیان فی اعراب القران» را ذکر نمود .
● ۸۲۰ سال پیش درچنین روزی - ۹ربیع الثانی سال ۶۱۰هجری قمری :
« نجیب الدین ابوحامد علی سمر قندی» یکی از بزرگترین پزشکان قرون ششم و هفتم هجری بدرود حیات گفت . سمر قندی طبیعی فاضل بود و تحقیقات جامعی در زمینه داروهای طبی انجام داد ، و رساله‏های متعدد درباره داروهای مختلف بر شته تحریر در آورد . یکی از بهترین و مهمترین تألیفات این پزشک برجسته الاتساب و العلامات نام دارد که در باب علل و علائم بیماریهاست . از دیگر آثار ارزنده سمرقندی این طبیب ایرانی به کتب «اغذیه و کتابُ الالباب» در طب اشاره کرد . این دانشمند گرانقدر ایرانی در سال ۶۱۰ هجری به هنگام حمله مغول‏ها به شهر هرات جان خویش را از دست داد .
● ۱۲۶ سال پیش درچنین روزی - ۹ربیع الثانی سال ۱۳۰۴هجری قمری :
آیت الله میرزا عبدالرحیم نهاوندی یکی از فقها و مجتهدان بزرگ جهان تشیع درگذشت . وی در فقه و اصول ، دانش و مهارتهای نام داشت از این رو علما و فضلای بسیار در عراق و ایران از علم او بهره می‏گرفتند . آیت الله نهاوندی در جوانی از زادگاه خود نهاوند عازم بروجرد شد و پس از اتمام تحصیلات ، مقدمات علوم و سطوح فقه رهسپار نجف گردید . ایشان در نجف سالیان متمادی از محضر استادان نامدار بویژه شیخ مرتضی انصاری بهره برد و در مدت سی سال تحقیق و تحصیل در فقه و اصول ، شاگردان بسیاری را نیز تعلیم داد . پیکر آیت الله نهاوندی در صحن جدید مطهر حضرت معصومه (س) در قم به خاک سپرده شد . اما بعد از چندی به نجف انتقال یافت و در آنجا مدفون گردید .
● ۴۲۴ سال پیش درچنین روزی - ۵ آوریل ۱۵۸۵میلادی :
قتل عام وحشت ناک هارلم در شهری به همین نام که مرکز اتقلال طلبان هلندی بود به دستور فیلیپ دوم شاه اسپانیا بوقوع پیوست در این قتل عام ۶۰۰۰ تن از اتقلال طلبان و آزادیخواهان هلندی کشته شدند اما سر انجام در سال ۱۶۰۹میلادی هلند از سلطه اسپانیا خارج شد و به استقلال رسید.
● ۲۱۵ سال پیش درچنین روزی - ۵آوریل سال۱۷۹۴ میلادی:
دانتون از برجسته ترین سران انقلاب کبیر فرانسه با گیوتین اعدام شد . او از رهبران یکی از گروهای مهم دوران انقلاب فرانسه بنام اعتدال بود و فعالیت سیاسی خود را در زمان لویی ۱۶ با وکالت مجلس گسترش داد دانتون در مبارزه با روسپیر برای کسب قدرت شکست خورد. و بدستور او به گیوتین سپرده شد .بدین ترتیب حکومت ۴ماهه روسپیر که بدوره ترور معروف است آغاز شد؛ وی علاوه بر دانتون شمار دیگری از افراد انقلابی را اعدام کرد .
● ۲۱۴ سال پیش درچنین روزی - ۵آوریل سال۱۷۹۵میلادی :
معاهده بال در شهری به همین نام در سویس میان جمهوری ری فرانسه و و دولهای پروس ، اسپانیا ، و هلند ب امضا رسید .به موجب این معاهده دولتهای سه گانه هلند ، اسپانیا، و پروس در جنگ با سپاهیان فرانسه شکست خورده بودند متعهد شدند که در امور داخلی فرانسه دخالت نکنند این کشورها همچنین بلژیک و اراضی ساحل چپ رود رن رابه فرانسه واگذار کردند.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید