پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


امروز دوشنبه ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز دوشنبه ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز دوشنبه ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ برابر با ۱۰ ربیع الثانی سال ۱۴۳۰ هجری قمری و ۶ آوریل سال ۲۰۰۹ میلادی
● ۸۴ سال پیش درچنین روزی - ۱۷فروردین ماه سال۱۳۰۴هجری شمسی:
آیت الله شیخ محمد مهدی خالصی کاظمی فقیه و مرجع عالیقدرشیعه درمشهد مسموم و شهید شد. آیت الله خالصی ازروحانیون مبارز با اشغالگران بیگانه و استعمارگران بود. پس ازآن که شمال ایرا ن را قوای روسیه ولیبی را نیروهای ایتالیا اشغال کردند ایشان مراجع بزرگ را به کنفرانس اول کاظمین دعوت کرد. دراین کنفرانس سرزمینهای اسلامی برای مبارزه با اشغالگران به وحدت فراخوانده شدند. درکنفرانس دوم کاظمین علاوه برنیروهای مبارز مسلح، آیت الله خالصی و فرزندش به سوی جبهه های عراق حرکت کردند. بدین ترتیب رهبری قیام ۱۹۲۰عراق به ایشان واگذارشد. «عَناوینُ الاُصول» ازآثارتألیفی آیت الله خالصی کاظمی است.
● ۴۵ سال پیش درچنین روزی - ۱۷فروردین ماه سال۱۳۴۳هجری شمسی:
حضرت امام خمینی(ره) که از۱۵خرداد ۱۳۴۲به دست عمّال رژیم پهلوی زندانی شده بودند، براثرفشارهای مردمی و اعتراضات روحانیان داخل و خارج کشوراززندان آزاد شدند. ایشان ماهها درزندانهای رژیم پهلوی بسربردند و دراین مدت تظاهرات و فعالیتهای وسیعی برای آزادی حضرت امام اززندان درسراسرکشورانجام گرفت. تأثیراین حرکت به حدّی بود که شاه ناچارحضرت امام خمینی را اززندان آزاد کرد.
● ۲۹ سال پیش درچنین روزی - ۱۷فروردین ماه سال۱۳۵۹هجری شمسی:
رژیم بعثی عراق ۱۵۰۰۰تن ازایرانیان و فرزندان ایرانی تبارآنان را که ازسالها پیش مقیم عتبات عالیات بودند؛ با وضعی اهانت بارازعراق بیرون آمد. این اقدام رژیم بعثی عراق برای ایجاد تنگناهای اقتصادی و اجتماعی و وارد آوردن فشارهای گوناگون برجمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.
● ۱۲۲۹ سال پیش درچنین روزی - ۱۰ ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری :
«حضرت معصومه (س)» دخت گرامی امام موسی کاظم(ع) در شهر مقدس قم دیده از جهان فرو بست . ان بانوی گرامی در ذیقعده سال ۱۷۳ و به قولی ۱۸۳ هجری در مدینه منوره چشم به جان گشودند. دوران زندگی حضرت معصومه (س) با مصیبت فراق پدر بزرگوارش امام کاظم (ع) ، جدایی ودوری از برادر والامقامشان امام رضا(ع) در دنیایی از غم و اندوه سپری شد. ایشان بانویی آگاه از حوادث روز ، محدثه ای سخنور و معلّمی توانا بود ، و شاگردان بسیاری تحت نظر وی به یادگیری اصول اسلامی می پرداختند. همچنین کرامات بسیاری از ایشان نقل شده است که بیانگر روح بزرگ و شأن رفیع آن بانوی مؤمن و دریا دل در پیشگاه پروردگار متعال می باشد. به نقل از علامه مجلسی حضرت معصومه (س) یک سال پس از ورود امام رضا (ع) به خراسان به شور وشوقی تمام به قصد زیارت برادر رنج سفر را بر خود هموار ساخت اما در راه بیمار شد و سرانجام در قم توقف نمود. گفتنی است توقف ایشان در قم به مدت ۱۷ روز ادامه یافت و بعد از آن روح آن بانوی معصوم به ملکوت اعلی پیوست و در همان شهر مقدس بخاک سپرده شد و امروز حرم مطهر حضرت معصومه(س) زیارتگاه شیفتگان اهل عصمت و ولایت می باشد.
● ۱۰۰ سال پیش درچنین روزی - ۱۰ ربیع الثانی سال ۱۳۳۰ هجری قمری :
قزاقان متجاوز روسی بارگاه حضرت امام رضا (ع) را در مشهد به توپ بستند. این امر در پی ژاندارمری خزانه توسط مورگان شوستر صورت گرفت زیرا دولت روسیه این اقدام خزانه دارکل وقت ایران رل مخالف اهداف توسعه طلبانه خود می دانست . از این رو اولتیماتومی بر مبنای سه اصل به دولت ایران برای پذیرفتن آن ۴۸ ساعت مهلت قائل شدند. اخراج مورگان شوستر از ایران استخدام اتباع خارجی با اجازه دول روس و انگلیس و پرداخت هزینه لشکر کشی روسیه به ایران اصول سه گانه مزبور را شامل می شد. پس از رد این اولتیماتوم از جانب مجلس شورای ملی ، نیروهاتی روس مستقر در قزوین وقوای دیگر از روسیه که در مشهد بودند، همزمان باهم حرم مطهر امام رضا (ع) را به توپ بستند و جنایتی دیگر را آفریدند. در اثر این حمله به سردرها ، و گلدسته های آستان مقدس خسارات فراوانی وارد آمد و خزانه حضرت به بانک استقراضی روس منتقل گردید و عده زیادی در این حادثه وحشتناک و غیر انسانی مجروح و کشته شدند.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید