پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


امروز سه شنبه ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز سه شنبه ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز سه شنبه ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ برابر با ۱۱ ربیع الثانی سال ۱۴۳۰ هجری قمری و ۷ آوریل سال ۲۰۰۹ میلادی
● ۲۲ سال پیش درچنین روزی - ۱۸فروردین ماه سال۱۳۶۶هجری شمسی:
عملیات کربلای ۸ با رمزعملیاتی یا صاحب الزّمان(عج) آغازشد. هدف ازاجرای این عملیات، انهدام نیروهای دشمن و تحکیم مواضع بدست آمده در عملیات کربلای ۵ بود که درمنطقه عملیاتی شرق بصره صورت گرفت. مدت عملیات ۵ روزبود که دراین مدت قوای اسلام، علاوه بردستیابی به هدف عملیات، دهها دستگاه تانک و نفربر و تعداد زیادی خودرو ازدشمن به غنیمت گرفتند.
● ۱۲۱۰ سال پیش درچنین روزی - ۱۱ ربیع الثانی سال ۲۲۰ هجری قمری :
« ابوعلی خیاط» منجم و ریاضیدان نیمه اول قرن سوم هجری وفات یافت. این دانشمند نامی ،نزد جهانیان و متخصصین ریاصیات ونجوم از مقام والای برخوردار بود و نامش در کتاب دانشمندان طراز اول و برجسته آورده شده است. ابو علی خیاط تألیفات مهمی دارد و کتب« الموالید و سیرالاعمال» در باره مسائل فلکی از آن جمله اند. قابل توجه است که چندین اثر این دانشمند منجم به زبان لاتین ترجمه شده است .
● ۸۲۲ سال پیش درچنین روزی - ۱۱ ربیع الثانی سال ۶۰۸ هجری قمری :
« ابن خلکان قاضی »، مورخ و ادیب برجسته شافعی مذهب در موصل متولد شد. در دو سالگی با از دست دادن پدر تحت سرپرستی اتابک اربل قرار گرفت و از محضر اساتید زادگاهش و دیگر شهرهای مجاور آن دانش اندوخت . ابن خلکان در سفرهای متعدد خود با فقها و مورخین بزرگ ملاقات نمود واز علوم زمان بهره کافی جست. وی مدتها قاضی شهر دمشق بود و در این منصب فقیهی دانشمند و داوری عادل به شمار می رفت و در عین حال همواره اهتمامی خاص به فقه و اصول مبذول می داشت. او در تاریخ نحو و ادب عرب از دانش بسیار بهره مند ودر شهر شناسی صاحب نظر بود این دانشمند گرانقدردر ماه رجب سال ۶۱۸ هجری قمری در پی یک بیماری در گذشت و پیکرش در کوه قاسیون که مدفن شماری از علمای زمانه بود به خاک سپرده شد . از مهمترین آثار ابن خلکان کتاب وفیات الاعیان است که در آن به شرح احوال بزرگان و دانشمندان علوم مختلف همچنین امیران و وزیران پرداخته است . اگر چه اثر دیگری از وی موجود نیست اما احتمال می رود تألیفات دیگری نیز داشته است.
● ۷۰ سال پیش درچنین روزی - ۷آوریل سال۱۹۳۹میلادی:
حمله دولت فاشیستی ایتالیا به کشورآلبانی آغازشد. ایتالیا برای تحکیم موقعیت خود دردریای مدیترانه و تسلط بردریای آدریاتیک و همچنین فراهم کردن مقدمات حمله به یونان و دیگراهداف راهبردی به آلبانی حمله کرد. میهن پرستان آلبانی سرسختانه مقاومت کردند اما سرانجام ازقوای ایتالیا شکست خوردند و این کشور به تصرف ایتالیا درآمد.
● ۶۲ سال پیش درچنین روزی - ۷آوریل سال۱۹۴۷میلادی:
هنری فورد مخترع اتومبیل و ازمحققان اِمریکایی در۸۴سالگی درگذشت. هنری درخانواده ای تنگدست درگیرین فیلد متولد شد و ازهمان کودکی به امورفنی و صنعتی علاقمند بود. فورد درسال۱۸۹۶میلادی نخستین اتومبیل را اختراع کرد و به هنگام مرگ ثروتی هنگفت بجای گذاشت.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید