جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


هزار مسجد چشم انتظار ارتقاء


هزار مسجد چشم انتظار ارتقاء
کلات نادری، خبرنگار خراسان- در دامنه شمالی کوه های سر به فلک کشیده هزار مسجد و در حد فاصل شهرهای کلات نادری و درگز، دهستانی زیبا و کوهستانی با ناهمواری های سر سبز و رویایی پوشیده از درختان جنگلی، با آب و هوایی لطیف و بانشاط به نام «هزار مسجد» قرار دارد. سرتاسر این دهستان مناظر دل نشین و چشم اندازهای زیبایی دارد. تنها یک رودخانه دائمی در حاشیه مرکز دهستان جریان دارد که مردم علاوه بر دام داری، در شالیزارها نیز به کشت برنج مرغوب اشتغال دارند. وجود زمین های کشاورزی بسیار حاصل خیز و مراتع و پوشش گیاهی مناسب، کشاورزان و دام داران را به ادامه تلاش و کوشش علاقه مند کرده است. زیارتگاه و تفرج گاه بابارمضان نیز این دهستان را به یکی از مهم ترین مناطق گردشگری کلات تبدیل کرده است و توجه بیشتر مسئولان گردشگری در زمینه احداث پارکینگ و فضاهای رفاهی و بهداشتی باعث عزیمت بیشتر دوست داران طبیعت به این نقطه خواهد شد. مرکز دهستان هزارمسجد روستای لاین نو با جمعیت تقریبی ۳ هزار و ۱۰۰ و ۶۵۸ خانوار، از امکاناتی هم چون آب، برق و تلفن برخوردار است. فاصله مرکز دهستان تا کلات ۳۵ و تا درگز ۸۰ کیلومتر است. جمعیت دهستان ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام شده که در ۱۴ روستا سکونت دارند. اغلب مردم منطقه به زبان کرمانجی صحبت می کنند.
● ضرورت ارتقای دهستان
مردم این دیار سال هاست که در انتظارند تا دهستان هزارمسجد به بخش ارتقاء پیدا کند. حمید گنج بخش عضو شورای اسلامی لاین نو می گوید: خواسته مردم هزارمسجد ارتقای این دهستان به بخش است اما هنوز عملی نشده است و این امر برای مردم به یک رویا تبدیل شده است. وی گفت: امیدوارم به زودی حق مسلم آنان ادا شود تا موجب آبادانی، خیر و برکت بیشتر برای منطقه شود. علی غفوری از فرهنگیان لاین هم می گوید: ارتقای هزارمسجد از دهستان به بخش ضروری است ولی متاسفانه تاکنون این درخواست که مهم ترین اولویت مردم است، برآورده نشده است.
● طرح هادی
یکی از مشکلاتی که مرکز دهستان هزارمسجد همچون برخی روستاهای این شهرستان با آن مواجه است، پروژه طرح هادی لاین نو است. اکبر افروند دهیار لاین نو با بیان این مطلب می افزاید: فاز نخست این پروژه از سال ۱۳۷۴ آغاز شده است ولی متاسفانه از فاز دوم خبری نیست. وجود چاله و دست انداز در خیابان به دلیل استفاده از آسفالت سرد، از بین رفتن جوی و جدول ها و محدود بودن وسعت طولی خیابان از مشکلات این طرح است. حمید گنج بخش روستای لاین نو را جزو ۴ روستای منتخب استانی ذکر می کند و می گوید: برای به سازی روستا حدود ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است و شورای اسلامی با همکاری بنیاد مسکن اولویت هایی را برای این اعتبار مشخص کرده است. توسعه خیابان اصلی از شمال به جنوب یکی از اولویت های ماست که حدود ۸۵ درصد زیرسازی و بسترسازی خیابان انجام شده و اجرای آیلند و آسفالت آن هم، به زودی انجام خواهد شد.
● تامین انرژی
تامین منابع انرژی و سوخت مورد نیاز مردم از دیگر دغدغه های مسئولان این دهستان است. حسن ایراندوست عضو شورای اسلامی لاین نو می گوید: با توجه به عبور لوله گاز درگز از مسیر این دهستان، مردم انتظار دارند مسئولان اقدامات لازم در زمینه گازرسانی به مرکز دهستان و روستاها را در دستور کار خود قرار دهند. وی می افزاید: در این رابطه درخواست های متعددی داشته ایم و با توجه به عبور خط لوله انتظار داریم طرح مطالعاتی و گازرسانی به منازل مردم انجام شود تا مردم برای تامین انرژی به دلیل کوهستانی بودن منطقه نگرانی نداشته باشند.
● ذخیره آب کشاورزی
ذخیره سازی و تامین آب کشاورزی در این منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با توجه به این که بیش از ۹۵ درصد مردم منطقه کشاورز و دام دار هستند و اغلب درآمد کشاورزان وابسته به تولید محصولات آبی است، ایجاد سد و ذخیره سازی آب کشاورزی بسیار ضروری است. گنج بخش عضو شورای اسلامی می گوید: متاسفانه در فصولی که کشاورزان به آب نیاز ندارند، آب رودخانه ۷ ماه در سال روانه جمهوری ترکمنستان می شود و تدبیری برای ذخیره آب اندیشیده نشده است. افروند دهیار روستا می گوید: رودخانه لاین تنها رودخانه هزار مسجد است و کشاورزان در فصل زراعت با مشکل کم آبی مواجه می شوند لذا استفاده از آب باید به صورت بهتری مدیریت شود. لاین یکی از مراکز تولید برنج مرغوب کلات به شمار می رود و در حاشیه رودخانه تقریبا ۷۰۰ هکتار زمین، زیرکشت این محصول می رود که متاسفانه به دلیل کاهش میزان بارندگی و خشکسالی های اخیر و کاهش میزان آب، برداشت محصول هم به شدت کاهش یافته است.
● آب آشامیدنی
آب آشامیدنی مردم لاین نو در حال حاضر از چاهی که در جنوب روستا واقع است تامین می شود و پاسخ گوی نیاز مردم نیست. گنج بخش عضو شورای لاین نو می گوید: برای تامین آب آشامیدنی، پروژه آبرسانی کوثر در دست اقدام است. این پروژه آب چشمه عرب چاه در دامنه کوه های هزارمسجد را به تمامی روستاهای این منطقه خواهد رساند. حسن ایراندوست عضو دیگر این شورا، کیفیت آب چشمه عرب چاه را بسیار عالی عنوان می کند و می گوید: طرح مطالعاتی این پروژه به اتمام رسیده و مظهر چشمه هم بازسازی شده است. این طرح با تلاش و پی گیری آب و فاضلاب روستایی کلات و فرمانداری به مرحله اجرا رسیده و امیدواریم سال آینده اعتبار مورد نیاز آن تامین شود.
● دام داری
به دلیل وجود مراتع فراوان در کوهپایه های هزارمسجد، این منطقه به یکی از مراکز دام داری تبدیل شده بود ولی متاسفانه به دلیل نبود مدیریت صحیح بیش از نیمی از دام های این دهستان راهی کشتارگاه ها شدند. ایراندوست با بیان این مطلب دلیل کاهش تعداد دام را حمایت نکردن مسئولان ذکر می کند و می گوید: هنگام خشکسالی از کشاورزان و دام داران حمایت لازم نمی شود و با این که اغلب دام داران تحصیلات خوبی دارند اما از سوی مرکز ترویج و جهاد کشاورزی در زمینه فعالیت های آموزشی، فرهنگی و تجهیز و توسعه دام داری ها اقدامی انجام نشده است.
● راه روستایی
در حال حاضر در دهستان هزارمسجد به استثنای جاده کلات-درگز، ۶ کیلومتر راه آسفالته وجود دارد و در صورت آسفالت شدن ۱۲ کیلومتر جاده خاکی، مردم از جاده ای مناسب برخوردار خواهند شد. افروند دهیار روستا با بیان این مطلب می افزاید: جاده کلات به لاین فاقد استانداردهای لازم است و دلیل آن هم نامناسب بودن زیرسازی جاده و مشکلات فنی مثل پیچ های خطرناک است. این جاده از علایم لازم و کافی برخوردار است و به تازگی نیز بخش هایی از آن روکش آسفالت شده است.
● فضاهای آموزشی و ورزشی
دهستان هزار مسجد و روستاهای آن فضاهای آموزشی مناسبی دارند. در مرکز دهستان ۲ مرکز شبانه روزی دخترانه و پسرانه در مقطع متوسطه وجود دارد. علاوه بر آن جوانان از یک سالن سرپوشیده ورزشی و یک زمین چمن فوتبال استفاده می کنند. گنج بخش عضو شورا می گوید: کلنگ مجتمع آموزشی با مساحت ۶ هزار و ۴۰۰ مترمربع به زمین زده شد و با اعتباری ۵/۱ میلیارد تومانی در حال ساخت است. ۲ هکتار زمین نیز از سوی یک خیر برای احداث مجتمع ورزشی اهدا شده است که تربیت بدنی شهرستان درصدد جذب اعتبارات لازم برای احداث این فضاست. حسن ایراندوست در رابطه با دیگر پروژه های در دست اجرا می گوید: در حال حاضر یک جایگاه عرضه سوخت در دست احداث است که با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی به زودی به بهره برداری خواهد رسید. آتش نشانی لاین نو نیز از دیگر پروژه های آینده ماست که پی ریزی آن انجام شده است و امیدواریم با تخصیص و تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه با سرعت و حساسیت بالاتری پی گیری شود. در روزگاران گذشته دهستان هزارمسجد مکانی مهاجرپذیر بود ولی اینک به دلیل کثرت مهاجرت سه روستای کرناوه شور، رجب آباد و خاکستر از سکنه خالی شده است. اکبر افروند دهیار لاین نو با بیان این مطلب می افزاید: روستای خاکستر زمانی مرکز فرهنگی کلات محسوب می شد و با این که دارای پاسگاه انتظامی، مخابرات، مراکز آموزشی و جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ خانوار بود اینک به یک روستای متروکه تبدیل شده است. حمید گنج بخش امکانات بهداشتی و درمانی لاین نو را مناسب توصیف می کند و می گوید: با توجه به کمبود پزشک خوشبختانه با درایت مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان و تلاش و کوشش نیروهای بومی که با اخلاص انجام وظیفه می کنند مردم از این خدمات راضی هستند.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید