پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


امروز چهارشنبه ۱۹ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز چهارشنبه ۱۹ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز چهارشنبه ۱۹ فروردین ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی؛ برابر با ۱۲ ربیع الثانی سال ۱۴۳۰ هجری قمری و ۸ آوریل سال ۲۰۰۹ میلادی
● ۲۹ سال پیش درچنین روزی - ۱۹ فروردین سال ۱۳۵۹هجری شمسی:
آیت الله سید محمد باقر صدر و خواهر ایشان بنت الهدی بدست مزدوران رژیم بعثی عراق به شهادت رسیدند . آیت الله صدر در ۱۷ سالگی استادی پر آوازه بودند و به تدریس فقه و اصول در حوزه نجف پرداخت. وی از شخصیتها ی علمی اسلامی عراق بود که علاوه بر حضور فعال در صحنه های سیاسی کشور عراق و رهبری فکری سیاسی مردم در این کشوربه حوادث و رویدادهای ایران نیز دقت و توجهی تام داشت .آیت الله صدر از زمان ۱۵ خرداد با ملت ایران همگام بود و در سخنرانی های خود همواره اعمال ننگین رژیم طاغوت را آشکار می کرد و آنها را خائن به اسلام می خواند . «اقتصاد ما، خلافت انسان و شهادت انبیا و حماسه ای از نور» از مهمترین آثار آیت الله صدر بشمار می رود.
● ۱۴۲۹ سال پیش درچنین روزی - ۱۲ ربیع الثانی سال اول هجری قمری :
به امر پروردگار متعال پیامبر اسلام حضرت «محّمدبن عبدالله» تعداد رکعات نماز را تغییر دادند. تا آن زمان نمازهای روزانه در مجموع شامل ۱۰ رکعت بود و نماز سفر و حضر یک سال گذارده می شد اما از آن پس از نمازهای پنجگانه روزانه به ۱۷ رکعت افزایش یافت و مقرر گردید که هنگام سفر تحت شرایط خاص نمازهای ۴ رکعتی به ۲ رکعتی بجای آورده شود . در بحار الانوار مرحوم مجلسی به نقل از کتاب روضة الکافی علامه کلینی آمده است پیامبر اکرم(ص) ۷ رکعت به نمازهای روزانه افزود بدین ترتیب که دورمعت به نماز ظهر و دو رکعت به عصر و یک رکعت به مغرب و دورکعت به عشاء اما نماز صبح به قرار گذشته همان دو رکعت باقی می ماند این امر در مدینه پس از واجب شدن فرضیه جهاد مقرر گردید.
● ۱۶۷ سال پیش درچنین روزی - ۱۲ ربیع الثانی سال ۱۲۶۳ هجری قمری :
میر محمد مهدوی از معریف علمای قرن ۱۳ دیده از جهان فرو بست و در نجف اشرف به خاک سپرده شد . وی در فقه و حدیث و ادب عرب مهارتی بسزا داشت و در صفت پسندیده اخلاقی بویژه سخاوت و مناعت طبع از شهرتی در خور ستایش بر خوردار بود . از آثار این عالم بزرگوار کتب شرحی بر نهج البلاغه و تکملة الحیات را می توان ذکر کرد کتاب اخیر میر محمد مهدوی در باب امامت و نبردها و عزوات حضرت محمد(ص) به رشته تحریر در آمده است.
● ۱۷۱ سال پیش درچنین روزی - ۸ آوریل سال ۱۸۳۸ میلادی :
کشتی سیریوس متعلق به دولت انگلستان . سفر تاریخی خود را برای عبور از اقیانوس اطلس آغاز کرد . این نخستین بار بود که یک کشتی قصد عبور از پهنه یک اقیانوس را داشت . کشتی بخاری سیریوس از بندری واقع در ایرلند حرکت کرد و پس از ۱۸ روز به بندر نیویورک وارد شد .
● ۴۷ سال پیش درچنین روزی - ۸آوریل سال ۱۹۶۲ میلادی :
«لویی ماسینیون» خاور شناس فرانسوی در ۷۹ سالگی در گذشت . او از اعضای فرهنگستانهای شوروی سابق ، سوئد ، دانمارک ، اسپانیا ، هلند ، بلژیک و افغانستان بود . ماسینیون همچنین در انجمنهای فرهنگی و خاور شناسی بسیاری از کشورهای دنیا عضویت داشت ،از این خاور شناس برجسته تحقیقات ارزنده ای درباره ایران اسلام باقی مانده است. «تقدیس فاطمه الزهرا (س)، نیایش ابراهیم، مباهله مدینه و اصناف و طبقات مر اکش»، از آثار وی بشمار می آید .
● ۳۶ سال پیش درچنین روزی - ۸آوریل سال۱۹۷۳میلادی:
«پاپلو پیکاسو» نقاش اسپانیایی و مبتکر سبک کوبیسم در گذشت . اود ر۱۸ سالگی نقاش مشهوری شد .وسبک ابداعی او بسرعت در میان دیگر نقاشان رواج یافت . بزرگترین اثر پیکاسو گرینکا نام دارد . این تابلو نقاش وحشت خود را از بمباران شهر گرینکا در جنگهای داخلی اسپانیا مجسم کرده است .
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید