پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بلفاروپلاستی هر چین و چروکی را رفع نمی‌کند


بلفاروپلاستی هر چین و چروکی را رفع نمی‌کند
جراحی پلاستیک چشم و صورت یکی از فوق تخصص‌های چشم‌پزشکی است که به قسمت‌های اطراف چشم و صورت می‌پردازد: جراحی زیبایی چشم‌ها (شامل بیماری‌های مادرزادی پلک، بازسازی پلک‌ها، تومورها، بیماری‌های این ناحیه و همچنین اعمال زیبایی این ناحیه)، حدقه چشم و مجاری چشم و جراحی‌های زیبایی اطراف چشم و صورت است. با توجه به این‌که چشم و ابرو در هر صورتی بیشترین توجه را جلب می‌کند، این رشته یکی از شاخه‌های مهم تخصص چشم محسوب می‌شود. عمل‌های زیبایی که در این گروه قرار می‌گیرند، «بلفاروپلاستی»، «کشیدن صورت» و «ایمپلنت»‌ها و «پروتزها»یی هستند که زیر پوست برای زیبایی گذاشته می‌شوند. تزریق بوتوکس و تزریق ژل برای از بین بردن افتادگی‌های پلک، پوست اضافی پلک و پف‌هایی که وجود دارد نیز در زمره همین جراحی‌هاست. برای آشنایی با این قبیل جراحی‌ها با دکتر ابوالفضل رحیمی، متخصص چشم و فوق‌تخصص جراحی پلاستیک چشم و صورت به گفتگو نشسته‌ایم...
▪ آقای دکتر! جراحی بلفاروپلاستی واقعا چشم‌ را زیباتر می‌کند؟
ـ شل‌شدگی و از دست رفتن قوام پوست و بافت‌های نگه دارنده در پلک‌ها باعث پف پلک‌ها و آویزان شدن پوست این ناحیه می‌شود. علاوه بر این ظاهری نازیبا درست می‌کند و گاهی این افراد از سنگینی پلک‌ها و گاهی کاهش میدان بینایی‌شان شاکی هستند. در این موارد جراحی زیبایی چشم و صورت یا بلفاروپلاستی انجام می‌شود. می‌توان بلفارولاستی را جراحی پلاستیک و زیبایی پلک نامید.
▪ افراد در چه سنینی می‌توانند این اعمال را انجام دهند؟
ـ بهترین کاندیداها برای این جراحی چ ه مرد و چه زن افرادی هستند که از لحاظ جسمی و روانی سالم هستند و تصور واقع بینانه‌ای از عمل خود دارند. اگر کسی تصور اشتباهی از این عمل داشته باشد، بعد از عمل به آن تصور اشتباه خود نخواهد رسید. در واقع دو نوع جراحی‌های زیبایی داریم: یا می‌خواهیم فرد را به سن قبلش باز گردانیم و ظاهر او را جوان‌تر کنیم و بیشتر افراد دارای سن ۳۵ سال به بالا هستند و یا می‌خواهیم شرایط بیمار را تغییر دهیم. مثلاً به طور ژنتیکی ساختمان کره چشم طوری است که پف زیادی دارد، پس در این گونه افراد در سنین پایین‌تر هم می‌توان این اعمال را انجام داد.
▪ آیا می‌توان با بلفاروپلاستی، چروک‌های خنده را در اطراف چشم‌ها برطرف کرد؟
ـ نه! متاسفانه گاهی پزشکان ما به این نکته توجه نمی‌کنند که بلفاروپلاستی قادر به اصلاح چین و چروک‌های که به هنگام خنده نمایان می‌شوند، نیست. بهترین درمان چین و چروک‌های خنده، تزریق بوتاکس است و اینها با جراحی اصلاح نمی‌شود و با بلفاروپلاستی تنها پف‌ها و پوست‌های اضافی اصلاح می‌شوند.
▪ گاهی بعد از جراحی زیبایی پلک، صورت شخص نامتقارن به نظر می‌آید. چرا؟
ـ ببینید؛ ما باید ساختمان صورت را به طور کامل بشناسیم؛ مثلا ابرو باید فاصله خاصی تا لبه پلک داشته باشد و در بعضی موارد نمی‌توانیم برای اصلاح پف و یا پوست اضافی پلک بالا و یا اشکالات دیگر این پوست را برداریم. در اعمال زیبایی چشم، بعد از جراحی اصلاحی فاصله ابرو از لبه پلک به هیچ‌وجه نباید از یک سانتی‌متر کمتر شود، در غیر این صورت فرد دچار مشکلاتی خواهد شد.
▪ آیا اعمال زیبایی چشم، درد هم دارند؟
ـ نه؛ بلفاروپلاستی معمولاً دردناک نیست. این جراحی معمولاً به صورت موضعی انجام می‌شود و لازم نیست به بیمار بی‌هوشی عمومی دهیم.
▪ و مراقبت‌های بعد از عمل؟
ـ کمپرس سرد در ۴۸ ساعت نخست بعد از عمل بسیار مهم است. پانسمان‌های خیلی ظریف با چسب‌های استریل به جای استفاده از گازها کمک می‌کند که کمپرس سرد بهتر استفاده شود و در عین حال چشم‌های مریض بسته نشود، به خصوص در بلفاروپلاستی که یا روی ۴ پلک انجام می‌شود (گاه هر ۴ پلک گاه دو پلک بالا و گاه دو پلک پایین جراحی می‌شوند) بستن کامل چشم بیمار باعث می‌شود بیمار نتواند چیزی را ببیند و این احساس خوبی نیست.
▪ و چه عوارضی دارد؟
ـ از عوارض شایع آن، کبودی است که بسته به پاسخ بافتی افراد، از چند روز تا حدود دو هفته، ممکن است طول بکشد. برگشتن پلک به هنگام کشیدگی پوست نیز ازعوارضی است که نباید پیش بیاید و در اصل، مسوولیت جراح است که اندازه‌گیری و تکنیک‌های مناسب را به کار برد. از عوارض نادر این است که در اثر اضافه برداشتن، پلک کامل بسته نشود. ما توصیه می‌کنیم افرادی که می‌خواهند این عمل را انجام دهند از حدود ۱۰ روزتا دو هفته قبل از عمل دارو‌های مسکن؛ آسپرین، مفنامیک اسید، بروفن و این خانواده دارویی را قطع کنند. در بعضی موارد خون‌ریزی هم داریم.
▪ و توصیه پایانی؟
ـ بیماران می‌توانند از پزشک متخصص بخواهند عکس قبل و بعد از عمل بیماران قبلی را ببینند تا نسبت به این اعمال دیدگاه منطقی‌تری یابند. مشکلی که وجود دارد این است که گاهی اوقات این جراحی خیلی ساده انگاشته می‌شود و توسط افراد غیرمتخصص و حتی گاهی در مطب‌ها به صورت ناقص انجام می‌شود که باید گفت این عمل مهمی است و باید در اتاق جراحی مجهز و ترجیحاً توسط فوق تخصص همین رشته یعنی فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم انجام شود.
یاسمین ثریا
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید