چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نادیده های پیام رهبری


نادیده های پیام رهبری
پیام رهبری در روز اول سال ۸۸ ، نکات بی شماری را در خود جای داده بود که با گذشت زمانی قابل توجه از آغاز سال، کوچکترین توجهی به آن ها نشده است و تمام توجه ها بر روی عبارت«اصلاح الگوی مصرف» متمرکز مانده است.هرچند باید گفت این امر، مهم است اما مقولات دیگری در این پیام بود که درادامه به آن اشاره خواهد شد.
۱) «نزدیکی نوروز امسال به ایام ولادت خاتم النبیین(ص) و امام جعفر صادق(ع) باعث شرافت عید نوروز است.»
«تبدیل احوال ملت ایران به نیکوترین احوال، نیازمند توجه و لطف پروردگار است.»
این دو جمله به وضوح، لزوم متکی بودن مردم و نظام ایران به حضرت حق را به اثبات می رساند و علاوه بر اینکه توجه به خدا و اولیای خاصش در تمام امور را گوشزد می کند، رابطه ی سیاست و دیانت را در نظام ایران مورد تاکید قرار می دهد و این جمله معروفِ سیاسی ما عین دیانت ماست را به ذهن متوادر می کند.
۲)«خبرهای خوش هسته ای که اثبات کننده ی توانایی ملت ایران ... بود ... حقیقتا شگفت آور ... است.»
«دنیا قانع شده است که راه پیشرفت هسته ای ملت ایران را نمی شود بست.»
«پیشرفت های ایران ... نشان دهنده ی بی اثر بودن تحریم هاست.»
«شکست مفتضحانه ی صهیونیست ها این تجربه بسیار مهم را برای مردم دنیا به ارمغان آورد که می توانند در مقابل ستمگران بایستند.»
«ایران از درون می جوشد ... و با اتکاء به جوانان پر تلاش ... تبلیغات و ترفندهای دشمنان را خنثی می نماید.»
الف)در این جملات، شاهد حمایت تلویحی از اقدامات جسورانه دولت نهم در زمینه بی توجهی به تهدیدات و حرکت به سمت هسته ای شدن بودیم.
ب)پاسخی بود به مدعیان خود باخته در برابر بیگانگان و تاکید بر این نکته که بدون تعظیم در برابر دیگران، ایران و ایرانی توانایی پیشرفت، تا سرحد تصورات را هم دارد.
ج)تاکید بر این نکته که مردم بدانند وقتی رقبای دکتر احمدی نژاد، تحریم ها را نقطه ضعف دولت می دانند، سخت در اشتباه هستند.
د)ارائه ی راه حل در زمینه ادامه موفقیت ها: ایشان بر روی اتکاء به جوانان تاکید کردند که خود این مسئله حاوی سه نکته است:
اولا، این سخنان در راستای تقویت اعتماد نفس ملی بیان شده اند.
ثانیا، مسئولیت را بر دوش جوانان متعهد سنگین تر کرده و آنها موظف شده اند تا با وجود تمام محدودیت ها و موانع، جز به اعتلای کشور خود فکر نکنند و جز در راه تحقق آن گام برندارند.
ثالثا، لازمه ی این اتکاء به جوانان که به خنثی کردن ترفندهای دشمن خواهد انجامید، این است که تمامی امکانات برای ارتقای علمی آنها بسیج شود، در مقابل حرکات عدالت خواهانه ی آن ها سنگ اندازی نشود و ... .
۳)ایشان با اشاره به تشکیل مجلس هشتم و کارهای خوبی که مجلس و دولت با همکاری یکدیگر انجام داده اند، افزودند:«امیدواریم این همکاری ها همچنان ادامه داشته باشد.»
آنچه از این جمله به ذهن می رسد آن است که ایشان، هر دو قوه را(و چه بسا هر سه قوه و تمامی مسئولان کشوری را) از سنگ اندازی هایی که منافع حزبی را تامین می کند، برحذر داشته و به همکاری هایی که باید در ذیل قانون اساسی صورت بپذیرد دعوت کرده اند.
۴)«به رغم این بحران بزرگ که از آمریکا شروع شد ... مسئولان کشور توانستند کشور و دولت را ... از بحران جهانی تا حدود زیادی دور نگه دارند که البته باید همچنان مراقب بود.»
الف)
۱)اشاره ضمنی به کشوری که با سیاست های خود در جهان باعث بحران جهانی شده، قابل توجه بود.
۲)توجه تلویحی به این موضوع که اثرات این امر در آمریکا به عنوان مبدا بحران، بیش از نقاط دیگر است که این تاکید، وضعیت نامساعد مردم آمریکا را به رخ سرمداران این کشور می کشد، این موضوع را با ظرافت خاصی به جهانیان گوشزد می کند و به خود باختگان هم می گوید که آنجا اول و آخر دنیا نیست!
۳)نکته بسیار زیبا و موشکافانه دیگر اینکه، ایشان نوع نظام اقتصادی حاکم بر آمریکا یا همان سرمایه داری را بسیار ظریف به چالش می کشند و از طرفی دیگر به افراد به اصطلاح کارشناس اقتصادی داخلی که همه چیز را در کاپیتالیسم می بینند، تنبه ای بیدار کننده می دهند.
ب) رد انتقادات جانبدارانه ی کارشناس نماهایی که، اثرات بحران را در ایران، بسیار بیش از حد تصور اعلام می دارند و ازآن، برای به نقد کشیدن دولت بهره می برند.
ج)اعلام هشدار در مورد اینکه هنوز احتمال افتادن در باتلاق بحران وجود دارد و اشاره به این امر که«باید همچنان مراقب بود.»
۵)«باید شعار نوآوری و شکوفایی را همچنان با جدیت پیگیری کنیم.»
این جمله، به ما این پیام را می دهد که پایان یک سال، به معنای پایان پیام و شعاری که برای آن سال انتخاب شده است نمی باشد و این نام گذاری ها ، بهانه ایست برای شروع حرکاتی که باید در آن سال آغاز شوند( و علی الخصوص در سال های بعد ادامه یابند) تا به پیشرفت کشور منجر گردند.
۶)«جلب لطف و رحمت الهی به تلاش و همت آحاد مردم ... بستگی دارد.»
«همه ما، بخصوص مسئولان قوا ... وآحاد مردم باید ... در مسیر تحقق این شعار ... اصلاح الگوی مصرف در همه ی زمینه ها، برنامه ریزی و حرکت کنیم.»
الف)تاکید زیاد بر این نکته که صرفا توکل به خدا وعدم فعالیت، نصرت را به همراه ندارد.
ب)تاکیدی ظریف براین (متاسفانه) ضعف مردم ایران، که همواره مشکلات را ازدید فعالیت های نامناسب مسئولان می بینند و برای اقدامات غیر اصولی خود که نه تنها در جهت کمک به مسئولان نیست بلکه به اقدامات آنها ضربه نیز می زند، اشاره ای دارد. دربطن آن
نیز،این نکته به وضوح دیده می شود که اگر مردم نخواهند و بسیاری از اعمال خود را اصلاح نکنند و یا خدای ناکرده دست یاری مسئولان را رد کنند، هیچ وقت رسیدن به قله اوج امکان پذیر نیست.
۷)«با استفاده صحیح و مدبرانه از منابع کشور، مصداق برجسته ای از تبدیل احوال ملت به نیکوترین حالها، ظهورو بروز می یابد.»
الف)در مصرف منابع ملی( به عنوان انفال و بیت المال) باید وسواس شدیدی به خرج داد.
ب)برای بهره برداری مفید و حداکثری از منابع، باید انتخاب متصدیان برای تمامی مراحل(از مرحله کشف تا مصرف نهایی) بر پایه ی علم و ضوابط یاشد نه روابط.
ج)حداکثر امکانات علمی باید بسیج شوند تا استفاده از منابع(از کشف و استخراج تا الی الآخر) توسط متخصصان بومی تحقق پذیرد«تا به فضل الهی شاهد تبدیل احوال ملت به نیکوترین حالت ها باشیم.» زیرا وابستگی به هر شکلی، مانع از بهبود اوضاع کشورها می شود.
نکوهی رضا
http://۲۰۶۲.blogfa.com/post-۵۶.aspx


همچنین مشاهده کنید