پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


حج فقرا و مهجوریت مصلی


حج فقرا و مهجوریت مصلی
اینجا شهری است که تا چندی پیش داعیه فرهنگی بودن را داشت. پایتخت فرهنگی ایران اسلامی که نامی در خور شان شهر شیراز بود، از سویی دیگر در اردیبهشت سال پیش این شهر شاهد اتفاقی بزرگ و فراموش‌نشدنی بود. پس از ۲۰ سال مقام معظم رهبری به شهر شیراز سفر کردند و تعاریفی جدید از مرکز استان فارس بیان فرمودند. وقتی ایشان در جمع مردم شیراز این شهر را سومین شهر مذهبی ایران نام نهادند انتظار می‌رفت که برنامه‌ریزی مسوولان از آن پس به سمت تبدیل شهر شیراز به قطب مذهبی کشور سوق داده شود. فرمایشات رهبری ایشان در جمع پرشور مردم شیراز فرمودند: ملت ایران همچون گذشته در مقابل هر تهدید و تحریمی می‌ایستد و تهدیدهای دشمن را به فرصت‌هایی برای ادامه پیشرفت و سرافرازی انقلاب تبدیل می‌کند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای انقلاب اسلامی را در تاریخ سرزمین کهن ایران پدیده‌ای بی‌نظیر خواندند و با اشاره به بی‌اعتنایی و کنار بودن مردم از روند جابه‌جایی قدرت‌ها و حکومت‌ها در تاریخ ایران افزودند: در حادثه عظیم انقلاب مردم اولین بار، میدان‌دار جابه‌جایی قدرت شدند و با صحت و ایمان خود تحولی بسیار عمیق را رقم زدند که این حادثه تاریخی و پیامدهای آن را باید با نگاه کلان و فراگیر مورد توجه و بررسی قرار داد. ایشان افزودند: ملت ایران با ایمان، غرور ملی و تکیه بر افتخار تاریخی و مواریث فرهنگی، انقلاب اسلامی را به‌وجود آوردند تا در سایه اسلام به استقلال و آزادی، عزت ملی، سعادت و رفاه دنیوی و سربلندی اخروی دست یابند. رهبر معظم انقلاب هدف تلاش‌های گسترده سیاسی-تبلیغاتی اردوگاه‌های سرمایه‌داری را عقب‌نشینی ملت ایران از کلیه حقوق خود از جمله، حق هسته‌ای، حق عزت، حق استقلال، حق تصمیم‌گیری و حق پیشرفت علمی برشمردند و بیان داشتند: رسانه‌های بیگانه در تلاشند هر مساله‌ای حتا حوادث طبیعی نظیر خشکسالی و مسایلی همچون گرانی را که در دنیا عمومیت دارند به عاملی برای فشار بر ملت ایران و مسوولان تبدیل کنند و مردم باید در این زمینه هوشیار باشند.
ایشان با اشاره به مرقد مطهر احمدبن موسی‌بن جعفر(ع) و برادران بزرگوار ایشان در شیراز، ایستادگی علمای جلیل‌القدر منطقه در برابر استعمارگران و همراهی مردم با علما را نشانه‌هایی از عمق اعتقادات دینی مردم این منطقه خواندند و تصریح کردند: رژیم پهلوی و حزب توده تلاش فراوانی داشتند. ایمان و اعتقادات جوانان این منطقه را سلب و حریت غرب‌زده یا شرق‌زده را بر آنان تحمیل کنند اما حضور قوی مردم و روحانیت این استان در مبارزه با رژیم شاهنشاهی نشان داده که این توطئه‌ها راه به جایی نبرده است. ایشان تاکید کردند: شرافت جوانان پرافتخار فارس و شیراز در دفاع مقدس و دیگر مراحل انقلاب نشان می‌دهد که اعتقادات عمیق دینی این مردم تغییرناپذیر است و استان فارس به دلیل مجموعه این عوامل از جمله مناطق ممتاز و پرافتخار ایران در عرصه پیشرفت علمی و دیگر عرصه‌ها به‌شمار می‌رود و این مسیر باید با ایمان و همت، هوشیاری مردم و علمای بزرگ منطقه ادامه یابد. دل‌نگرانی‌ها وقتی به بیانات رهبر معظم انقلاب می‌نگریم فاکتورهای ارزنده‌ای را می‌یابیم که نگاه دقیق مسوولان استانی به این موضوعات راهگشای بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی در سطح استان خواهد بود. تاکید ایشان بر تهاجم فرهنگی دشمن، دینداری مردم فارس و شهر شیراز موید این مطلب است که مسوولان استانی و شهری باید در برنامه‌ریزی‌های خود به این عوامل مهم نگاه عمیق داشته باشند. به هر حال رهنمودهای رهبر انقلاب می‌تواند سرمشق تحرکات و برنامه‌ریزی‌ها در شهر شیراز قرار گیرد. در حالی‌که مدت‌هاست فضای اجتماعی حاکم بر این شهر به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برای مسایل فرهنگی باید رنگ و بوی تازه‌ای به خود بگیرد. از جمله مسایلی که بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند باید برنامه‌ریزی هدفمندی درباره آن صورت گیرد موضوع نماز جمعه در شهر شیراز است. استقبال از نماز جمعه اینجا شهری است که مردم آن مسایل فرهنگی، اجتماعی و دینی در میانشان اهمیت خاصی دارد.
شیراز اکنون بیش از یک میلیون جمعیت دارد و قسمت عمده این جمعیت جوانانی هستند که برای پایه‌ریزی اصول فرهنگی، دینی و اعتقادی در باور آنها باید برنامه‌ریزی گسترده‌ای صورت گیرد. وقتی به هنگام نماز جمعه به سمت مصلی می‌رویم جمعیتی را مشاهده می‌کنیم که برای به جای آوردن یکی از بزرگترین فریضه‌های دینی به مسجد شهدا می‌روند. البته جدای از به جای آوردن نماز جمعه به عنوان یک وظیفه دینی، فضای معنوی حاکم بر این مراسم باعث می‌شود تا روح انسان طراوت تازه‌ای پیدا کند. مطمئناً نماز جمعه جایگاهی است که می‌تواند در آن توطئه تمامی دشمنان شکسته شود. نماز جمعه همان فضایی است که روح جوانان ما صیقل داده می‌شود و بهترین فرصت برای جلوگیری از خطرات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... است. بنابراین به نظر می‌رسد برای سومین شهر مذهبی ایران اسلامی و پرورش جوانانی برای آتیه این شهر بتوانیم زیرساخت‌های مناسبی را در این زمینه فراهم کنیم. مهجوریت مصلی مصلی نماز جمعه شیراز برخلاف برخی از کلانشهرهای ایران اسلامی وضعیت ظاهری مناسبی را ندارد. وقتی از خیابان‌های اطراف به این مکان می‌نگریم متاسفانه چهره‌ای مناسب از آن در ذهنمان نقش نمی‌بندد، این در حالی است که وجود برخی مراکز تجاری در اطراف این مکان مقدس باعث شده است تا وضعیت نظافت در خیابان‌های اطراف این مکان نیز با سوالات مختلفی روبه‌رو شود. از آن گذشته این مسجد مقدس گنجایش جمعیت زیادی را ندارد، به عنوان مثال تصور کنید نیمی از جمعیتی که فریضه نماز جمعه در شهر شیراز بر آنها واجب است بخواهند در مراسم نماز جمعه شهر شیراز شرکت کنند، آن‌گاه صفوف نماز به خیابان‌ها کشیده می‌شوند بنابراین می‌توان به‌خوبی نتیجه گرفت که مکان کنونی مصلی نماز جمعه با آن‌که مسجد مقدسی در شهر شیراز است اما دیگر گنجایش جمعیت شهر شیراز را ندارد. برای نماز جمعه فرهنگ‌سازی کنیم به نظر می‌رسد برای حضور جوانان و مردان و زنان شهر شیراز در فریضه عبادی-سیاسی نماز جمعه باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت پذیرد علاوه بر نیاز ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی، ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. به هر حال باید باور داشت که دشمنان نظام و انقلاب همواره در حال تخریب عقاید هستند و یکی از بهترین راه‌ها جهت خنثا کردن توطئه‌ این افراد، می‌تواند سرمایه‌گذاری معنوی در شهر شیراز باشد. به نظر می‌رسد مصلی کنوی نماز جمعه در شهر شیراز از نظر ظرفیت در خور مرکز استان چند میلیونی فارس نیست از سویی سیاست‌گذاری‌ها باید به سمتی سوق داده شود که موجب تشویق مردم جهت حضور هرچه پررنگ‌تر در نماز جمعه و همایش عظیم هفتگی مردم جهت خنثا کردن توطئه دشمنان باشد. نقش دستگاه‌ها نیاز طرح‌ریزی کلان جهت ایجاد مصلی جدید در شهر شیراز به شدت احساس می‌شود و از سویی باید بتوانیم با استفاده از برنامه‌ریزی‌های درست و اصولی جوانان را به سمت شرکت در این فریضه الهی سوق دهیم. پس از حضور آیت‌ا... ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، تغییر نگرش‌هایی در نگاه به برگزاری نماز جمعه در شهر شیراز به‌وجود آمده است. اکنون زمانی است که باید دستگاه‌هایی همچون اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، استانداری فارس و فرمانداری شیراز به صحنه بیایند و در کنار نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس تلاشی دوچندان برای خروج نماز جمعه شیراز از مهجوریت داشته باشند.
منبع : روزنامه تحلیل روز


همچنین مشاهده کنید