شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا
چگونگی آمار گردشگری در ایران
کشور ایران یکی از قطبهای مهم گردشگری در جهان به شمار میرود که با برخورداری از سابقه دیرین تمدن و فرهنگ، طبیعت و شرایط اقلیمی گوناگون و عوامل دیگر از این دست، توانایی قرار گیری در جایگاه مناسب نقاط پر جاذبه گردشگری در سطح آسیا و بینالمللی را داراست. اما با این توصیف با وجود در اختیار داشتن جاذبههای قابل توجه، از جایگاه مناسبی در بازارهای گردشگری برخوردار نیست.
امروزه گسترش فضاهای باز جمعی و ایجاد مراکز فراغتی به ویژه فضاهای گردشگری به یکی از اهداف برنامه ریزی فراغت تبدیل شده است که علاوه بر تامین اهداف اقتصادی و زیست محیطی، نقش موثری در تعادل بخشی به گذران فراغت و تامین سلامت جسمی و روانی مردم دارد.
گردشگری در میان فعالیتهای فراغتی از بیشترین تنوع و تحرک، از یک سو، و وسیع ترین پهنه مکانی و فضایی از سوی دیگر برخوردار است. شاید بتوان گفت که گردشگری به خصوص گردشگری شهری به گونه ای تمام فعالیت های فراغتی دیگر را باخود همراه دارد و بدین سبب برنامه ریزی و مدیریت گردشگری از امور حساس و پیچیده و چند وجهی است که توجه ویژه مسئولان دولتی را می طلبد.
اما برنامه ریزی دقیق علمی وکاربردی زمانی تحقق می یابد که بر مبنای آمار علمی تهیه و تدوین گردد تا واجد خصوصیات لازم برای پذیرش گردشگر شود. در حال حاضر وظایف برنامه ریزی و مدیریت توسعه گردشگری در کشور بر عهده نهادهای مختلفی است که هر یک دارای ساختار بخشی اند و از این نظر اقدامات آن فاقد هماهنگی و همکاری لازم است.
با توجه به نبود یک رویکرد جامع و مدیریت یکپارچه در سیاستهای کلان توسعه گردشگری در کشور، متاسفانه هنوز جایگاه گردشگری در نظام برنامه ریزی ما به درستی تعریف و تبیین نشده است. که نمونه ای از آنها ارائه آمار غیر علمی و غیر منطقی گردشگران تعطیلات نوروز امسال بود.
● هدف از آمارگیری در گردشگری:
ـ ارزیابی آثار گردشگری در اوضاع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان یک مقصد: محل، شهر، منطقه یا استان
ـ برنامهریزی و سرمایهگذاری در امور زیربنائی و ایجاد تسهیلات اقامتی و رفاهی و امکانات تفریحی با توجه به تعداد مسافرانی که به یک کشور با یک محل و منطقه میآیند و میزان پولی که خرج میکنند و همچنین، با در نظر گرفتن ویژگیهای روحی، شغلی، فرهنگی، میتوان به ایجاد فرودگاهها، شرکتهای حملونقل، تعمیرگاه، غذاسرا، مهمانسرا، اماکن تفریحی و ... اقدام کرد یا امکانات موجود را توسعه داد.
ـ بالاخره کسب آمار و اطلاعات برای بررسی بازارهای گردشگری و رشد و توسعه آن ضرورت دارد؛ زیرا هنگامی گسترش هر فعالیت اقتصادی ـ اجتماعی امکان پذیر است که اطلاعات آماری دقیقی از بازارهای بالقوه و بالفعل و ویژگیهای آن بازارها وجود داشته باشد.
● تحلیلی از وضعیت آمار گردشگری داخلی ـ نوروزی
۱) آمار منتشر شده توسط سازمان گردشگری فاصله جدی با منطق و واقعیت دارد. البته در این زمینه در سال های گذشته نیز آماری کامل و همه جانبه وجود نداشته است که امکان مقایسه را ایجاد کند و نظام صحیحی برای گرفتن آمار گردشگران وجود ندارد.
۲) آمار صحیح از اصلیترین نیازهای مدیریت گردشگری برای تصمیمگیری است و اصلا نباید به نوروز ختم شود. در طول یک دوره یکساله آمارگیری، یک عدد پایه به دست میآید که در ماههای سال، هفتههای ماه و روزهای هفته، مبنای سنجش و مقایسه قرار میگیرد، متاسفانه در فصل تابستان که تقاضای گردشگری داخلی بیشتر است هیچ آمار منطقی وجود ندارد.
۳) با توجه به اعلام رسمی سازمان در تعطیلات نوروز ۱۳۸۸ اعلام کردند که ۹۰۸/۲۹۵/۹۹ نفر سفر داشتیم که این تعداد گردشگر نیست. بر این اساس، نتوانستند مشخص کنند که چند گردشگر در طول تعطیلات نوروز داشتیم و آمار سالانهای نیز منتشر نمیشود که چه تعداد گردشگر داخلی در سال گذشته داشتیم.
۴) با توجه به اینکه بخشی از نظام آمارگیری، نظام تعطیلات است لذا این نظام باید بسیار دقیق باشد این نظام به هم ریخته آماری، متأسفانه در سالهای اخیر تشدید شده و هیچ اقدام جدی برای اصلاح آن انجام نشده است. در نوروز که تعداد سفرهای انجامشده را اعلام کردند، ورودی و خروجی استانها اندازهگیری شد، یعنی تعداد افرادی را که وارد یا خارج شهرها شدند، محاسبه و آمار استانها را با هم جمع کردند که حاصل آن، تعداد سفرهای انجام شده است.
مشکل این سیستم آن است که مثلا یک گردشگر از شهر تهران بهسمت مشهد حرکت میکند و در این میان، از مسیرهای مختلفی عبور میکند و در شهرهای مختلف شمالی ثبت میشود (حتی بدون یک شب اقامت) و در عمل، این آمار تعداد سفر را نشان میدهد و تعداد افرادی را که سفر کردهاند، نشان نمیدهد و در کشور نیز به همین وضع آمار سفرهای نوروزی ارائه می شود. لذا با مجموعهای از آمارهای به هم ریخته غیر قابل اعتماد روبهرو هستیم که هرگونه ارزیابی و برنامه ریزی را با مشکل مواجه می کند.
۵) انواع متفاوت آمار برای برنامه ریزی گردشگری مورد نیاز است، مثلا باید بدانیم که در بخش تقاضا چه مقدار گردشگر وارد یک استان شده است، این گردشگران به چه بخشهایی رفته، در چه مکانی و به چه مدت زمانی اقامت و هزینه کردهاند و از چه وسیله حملونقلی استفاده کردهاند.
غلامحسین کریمی
مدرس دانشگاه و پژوهشگر رشته برنامه ریزی توریسم
مدرس دانشگاه و پژوهشگر رشته برنامه ریزی توریسم
منبع : سایت تابناک
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اسرائیل ایران اصفهان ایران و اسرائیل انفجار استان اصفهان حمله ایران به اسرائیل گشت ارشاد حجاب ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت وعده صادق
سیل فراجا طرح نور تهران زلزله هواشناسی فضای مجازی قتل قوه قضاییه سیلاب شهرداری تهران سازمان هواشناسی
بانک مرکزی قیمت خودرو ایران خودرو فرودگاه قیمت طلا بازار خودرو خودرو قیمت دلار تورم حقوق بازنشستگان قیمت سکه بورس
تلویزیون سینمای ایران احسان علیخانی کتاب دفاع مقدس موسیقی تئاتر
اینترنت
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا سازمان ملل جنگ غزه روسیه امیرعبداللهیان اتحادیه اروپا عملیات وعده صادق چین اسراییل
فوتبال شمس آذر قزوین پرسپولیس لیگ برتر علی دایی باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا صنعت نفت آبادان رئال مادرید بارسلونا بازی تراکتور
هوش مصنوعی گوگل تلگرام ناسا فناوری سامسونگ ایلان ماسک اپل وزیر ارتباطات عیسی زارع پور
خواب چاقی پیاده روی گیاهان دارویی