سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


از کرامات کمد دیواری


از کرامات کمد دیواری
خیلی‌ها موقع خرید یا اجاره کردن خانه، پس از دیدن و پسندیدن آشپزخانه، اتاق‌ها را از نظر داشتن کمد دیواری بررسی می‌کنند که کمددیواری‌هایی بزرگ و جادار داشته باشند. خیلی‌ها بر این باورند که کمددیواری‌های بزرگ و جادار در یک خانه حتی می‌توانند نقش یک اتاق را ایفا کنند. واقعیت این است که وجود کمددیواری در هر خانه یک امتیاز محسوب می‌شود چرا که اگر بزرگ و جادار باشد هم جایی برای ذخیره وسایل اضافی است و هم جای خوبی برای نگهداری ظروف اضافی، کتاب، رختخواب، میز اتو، میز چرخ خیاطی و انواع لباس‌ها...
کمد دیواری نباید فقط به عنوان مکانی برای انبار کردن لوازم اضافی باشد. بهتر است داخل کمد دیواری طبقه‌بندی شود تا وسایل به تفکیک درون آن قرار بگیرد. اگر فضای داخل کمددیواری بزرگ است می‌توان لوازم را در هر طبقه به طور مجزا در آن چید.
بسیاری از خانه‌های امروزی ‌آن‌قدر بزرگ نیست که چند کمددیواری داشته باشد، بنابراین با طبقه‌بندی مناسب می‌توان خیلی از وسایل اضافی را درون کمد دیواری قرار داد؛ مثلا طبقه‌ای برای مرتب چیدن کتاب‌ها، قرار دادن لباس‌ها، گذاشتن میز اتو و اتو و...
مهم این است که همه وسایل در جای خودشان به طور مرتب و منظم قرار بگیرند تا در موقع لزوم بتوان به راحتی به آنها دسترسی داشت.
● نظافت کمد دیواری
بهتر است کمد دیواری‌ها را حداقل هر ماه یکبار تمیز کنیم. برای این کار لازم است وسایل داخل آن را خالی کنیم. بهتر است هر طبقه از کمد دیواری را به طور مجزا خالی کنیم و بعد از تمیز کردن هر طبقه، وسایل آن را مجددا دورن آن بگذاریم. با یک دستمال مرطوب، کف و دیواره‌های آن را گردگیری کنیم و سپس با یک دستمال خشک آن را خشک کنیم تا کاملا تمیز شود. برخی خانم‌ها روی طبقه‌بندی کمد دیواری را با یک مشمع یا تکه‌ای موکت تمیز می‌پوشانند؛ بهتر است آن موکت یا مشمع هم برداشته شود و بعد از شستشو مجددا کف طبقه پهن شود.
بعد از پاک کردن طبقه‌ها باید لوازم داخل آن هم کاملا تمیز و گردگیری شود و سپس هر کدام سرجای مخصوص خود قرار بگیرد.
یک نکته که باید به آن توجه کنیم این است که کمددیواری، بهتر است نزدیک مکان‌های مرطوب و نمناک مثل حمام و دستشویی نباشد. گاهی اوقات بخشی از کمد دیواری را به چیدن رختخواب اختصاص می‌دهیم. اگر شما هم این کار را می‌کنید، توجه کنید که دیوار پشتی کمد دیواری نمناک نباشد چون سبب مرطوب و نم‌دار شدن رختخواب می‌شود و چون رطوبت و تاریکی جای مناسبی برای رشد سریع قارچ‌ها و میکروب‌ها است این نم سبب تشکیل قارچ و گاه کپک می‌شود. بنابراین بهتر است هر از چند گاهی درب کمد دیواری باز بماند تا هوا در داخل کمد جریان پیدا کند و از ایجاد کپک جلوگیری شود و بوی نامطبوع آن از بین برود.
همچنین در صورتی که از رختخواب‌ها و لباس‌ها به مدت طولانی‌ استفاده نکرده‌اید حتما آنها را از داخل کمد دیواری خارج کنید و اجازه دهید هوا در میان آنها جریان پیدا کند.
● قفسه‌های بالایی کمد دیواری
قفسه‌های بالایی کمد دیواری هم جایی مناسب برای لوازمی است که زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بنابراین قبل از چیدمان لوازم، آنها را دسته‌بندی کنید و لوازمی را که احتیاج ندارید در بخش بالایی کمد دیواری بگذارید. البته یادتان نرود این مکان هم باید هرچند وقت یکبار تمیز و مرتب شود و حتی و سایل به‌طور مرتب و منظم در آن چیده شود.
نکته مهم دیگر این است که برای برداشتن اشیایی که در طبقات بالایی کمد دیواری قرار دارد بهتر است از یک چهارپایه محکم با ضامن ایمنی که ارتفاع آن مناسب است استفاده کنید. بعضی‌ها برای برداشتن لوازم ضروری خود از بالش روی چهارپایه‌های کوچک استفاده می‌کنند. قرار دادن یک یا دو بالش روی چهارپایه و بالا رفتن از آن برای برداشتن وسایل، کار بسیار خطرناکی است و چه بسا سبب سقوط از آن و بروز شکستگی دست و پا می‌شود.
● یک ابتکار
اگر در دیوارهای اتاق‌های منزل‌تان فرورفتگی‌هایی با حداقل ۳۰ سانتی‌متر عرض وجود دارد، می‌توانید دیوار را به یک کمد دیواری سراسری از کف تا سقف تبدیل کنید و از آن استفاده کنید. این کمد دیواری را می‌توانید قفسه‌بندی کنید و جایی درست کنید که از آن برای آویختن لباس‌های خود و افراد خانواده‌تان استفاده کنید. حتی می‌توانید بسیاری از لوازم و خرده‌ریز‌های مختلف را در آن قرار دهید.
● اصول ایمنی کمددیواری‌
اگر در خانه کودک نوپایی دارید، از آنجا که کودکان در این سن بسیار کنجکاو و فعال هستند قطعا دیده‌اید که زیاد به سراغ کمددیواری می‌روند و می‌خواهند همه چیز را بیرون بریزید. بنابراین بهتر است برای حفظ ایمنی کودک خود این نکات را در مورد ایمنی کمد دیواری رعایت کنید:
▪ درب کمددیواری را حتما بعد از استفاده و برداشتن هر وسیله‌ای قفل کنید تا کودک داخل کمد نرود و از گیر افتادن او در کمد جلوگیری شود.
▪ اشیای خطرناک، نوک‌تیز و دارای گوشه‌های برنده را در طبقات بالاتر کمد دیواری قرار دهید تا از دسترس کودک دور باشد.
▪ لوازمی مانند میز اتو و خود اتو را طوری در کمد دیواری قرار دهید که دور از دسترس کودکان باشد و احتمال افتادن و سقوط آنها به حداقل برسد.
▪ هرگز وسایل تیز و خطرناکی مانند قیچی، چاقو، پیچ‌گوشتی و سوزن را بدون اینکه درون ظروف مخصوص دردار قرار دهید، در کمد دیواری رها نکنید.
▪ صندلی، چهارپایه و جعبه را در کنار کمددیواری قرار ندهید چون ممکن است کودکان از آن بالا رفته و به طبقات بالا دسترسی پیدا کنند.
▪ کلید درب کمد دیواری را بعد از انجام کار از روی آن بردارید تا کودک نتواند درب آن را باز کند.
▪ برای ایمنی بیشتر می‌توانید از قفل و دستگیره‌های مخصوص کودکان استفاده کرده و روی در کمددیواری قفل کودک نصب کنید.
سهیلا عابدین‌پور
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید