یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ / Sunday, 18 February, 2018

انیس آیات آسمانی شویم


انیس آیات آسمانی شویم
از آنجایی که «قرآن» به عنوان معجزه جاوید پیامبر خاتم(ص) هدایتگر انسان‌ها در مسیر صلاح و موفقیت می‌باشد بایستی بخصوص در شرایط فعلی که آثار هجمه فرهنگی دشمنان به وضوح نمایان است،نسبت به تعمیم و گسترش همه جانبه این پیام الهی در جامعه همت مضاعف نمود، چرا که این امر وظیفه هر مسلمان وظیفه شناس است.
اسلام دینی است که پیامبرش می‌فرماید: «اطلبو العلم من المهد الی اللحد» که این موضوع نمایانگر ارزش، اهمیت و جایگاه آموزش و تعلیم و تعلم و زیربنای یک تربیت صحیح و منطقی است و به استناد این اصل آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت قرآنی در میان جامعه جایگاهی ارزشمند و پسندیده دارد که لزوم توجه و جدی و عمیق به آن اجتناب ناپذیر می‌نماید. لذا به همین مناسبت نگارنده به منظور توسعه و ترویج فرهنگ و آموزش‌های قرآنی با تاکید بر تشکیل جلسات غیر رسمی و مردمی(۱) آموزش قران (حتی المقدور در مساجد) و توجه و بهره‌گیری از حواشی ارزشمند آن جهت تبلیغ و انتقال مفاهیم قرآنی، راهکارهایی را به قرار زیر پیشنهاد می‌نماید؛
از آنجایی که موضوع «وحدت» در ابعاد مختلف آن کانون توجه بسیاریاز فرامین الهی است، لذا توصیه می‌شود که در برگزاری دوره‌های آموزشی بالاخص برای نوجوانان و جوانان، آن را از قالب کلاسیک و رسمی خارج کرده و آنان را به شکلی دوستانه در کنار یکدیگر در محیطی معنوی همچون مسجد قرارداد تا علاوه بر امکان ایجاد دوستی‌های سالم میان قرآن آموزان با آموزش‌های لازم آنها را به صورت یک گروه منسجم و همبسته سازماندهی کرد تا بدین وسیله بتوان از خود گروه به عنوان یک وسیله تبلیغ معارف قرآن، بهره‌برداری کرد.
در برگزاری دوره‌های آموزشی بایستی وقت شناس بود و قرآن آموزان را نیز به این مهم توجه و عادت داد که در راس ساعت مقرر جلسه را شروع و تمام کنند.
محیط برگزاری دوره‌ها بایستی پاکیزه، تمیز، خوشبو با دمای متعادل حتی الامکان با معماری یا دکور و تزئینات مناسب و مرتبطی باشد که افراد را با معارف قرآن پیوند بیشتری بدهد.
محیط برگزاری دوره‌ها بایستی به قدر کافی جاذب و جالب باشد که این امر به عواملی همچون خصوصیات معلم، ابزارهای آموزشی،‌ امکانات آموزشی، تعداد قرآن آموزان، فضا و محیط آموزی از لحاظ سکوت و پاکیزگی و زیبایی و... مشوق‌های مادی و معنوی، دعوت از قاریان و حافظان خردسال و بزرگسال و... بستگی دارد.
اثر بخشی و کارایی این گونه جلسات به آن است که به صورت مستمر و دائم باشد. یعنی تا زمانی که قرآن آموز، خود بتواند از روی مصحف بخواند، بفهمد و حتی بدان عمل نماید، ادامه داشته باشد؛ درست همانند مواد اولیه یک محصول که وارد یک کارخانه می‌شود و پس از طی فرایند تولیدی و پردازش‌های لازم بر روی آن به عنوان یک محصول خارج می‌شود.
حتی الامکان از قرآن آموزان پذیرایی هر چند مختصر به‌عمل آورده شود، چرا که این امر به شکستن فضای رسمی جلسه کمک کرده و رغبت علاقه بیشتر آنان به شرکت در جلسه (خصوصا کودکان و نوجوانان) را بر می‌انگیزد.
یکی از ارکان فرهنگ سازی، تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح است. فلذا بایستی به اندازه کافی در خصوص فضائل تعلیم و تعلم قرآن و نحوه بهره‌مندی از جلسات آموزش قرآن از طرق مختلف همچون استفاده از پلاکارد، تراکت، جزوه، کتاب، CD، تبلیغات نفر به نفر و... با رعایت محتوا، تبلیغات و اطلاع رسانی شده باشد.
تشکیل گروه‌های ۳ یا ۴ نفره از قرآن آموزان برای اموری همچون حفظ، تفسیر، مفاهیم، ترجمه و... و برگزاری مسابقه جهت ایجاد حس رقابت سالم بین قرآن آموزان همچنین در قالب این جلسات می‌توان اقدام به برپایی محافل انس با قرآن و نیز تشکیل گروه تواشیح و موارد مشابه نمود.
استفاده از قرآن آموزان برای چاپ و انتشار نشریات قرآنی که محتوای آن با استفاده از مطالب خود آنان و نظارت معلم یا مدرس جلسه باشد و توزیع آن میان نمازگزاران یا جلسات قرآنی همجوار. (همچنین در صورت تمایل می‌توان از روزنامه دیواری استفاده کرد.)
برای ایجاد جذابیت بیشتر در طرح درس معلمان از مطالب مربوط به آواشناسی و صورت و لحن اعجازهای قرآنی و موارد مشابه استفاده شده باشد. ضمنا جلسات قرآنی بایستی حتی الامکان دارای دو بخش نظری (برای انتقال اطلاعات نظری) و عملی (خواندن از روی مصحف) باشد تا ضمن ایجاد تنوع و جذابیت بیشتر موجبات فراگیری بهتر شرکت کنندگان را فراهم کند.
در جهت ترویج فرهنگ قرآنی در میان عموم نیز علاوه بر امور فوق می‌توان از پیام‌های تحت عنوان هر هفته با یک آیه یا حدیث که مرتبط با زندگی روزمره مردم باشد در مساجد و یا نمازخانه‌‌های مدارس و ادارات استفاده نمود.
کار گرافیکی بر روی آیات قرآن و قاب گرفتن و نصب آن در محل‌های دائمی و یا بر روی برزنت‌های بزرگ و نصب در اماکنی مانند مساجد نیز می‌تواند در جلب توجه موثر باشد.
بهره‌گیری از معلمان با اخلاص و دلسوز که بدور از وسواس و مرید و مراد بازی فعالیت می‌کنند. چرا که رفتار و شئونات معلم به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم الگوی قرآن آموزان قرار می‌گیرد. برای این کار بایستی عناصر مخلص و عاشقی که وجود دارند، گزینش کرد و ضمنا از کار آنان به نحوه شایسته تقدیر کرد تا موجبات دلگرمی‌شان فراهم شود.
در بعضی زمان‌ها مثل شب قدر، نماز مغرب و عشاء، مناسبت‌های ملی و مذهبی که جمعیت در مساجد و اماکن مذهبی زیادتر است. بایستی ائمه جماعات، سخنرانان، مادحین و سایر خدمتگزاران به آستان مقدس قرآن و عترت در حد مقدورات خود و از طرق مقتضی، در این ایام راجع به اهمیت قرآن آموزی و احادیث وارده و تشویق فرزندان به یادگیری قرآن به مامومین توصیه کنند، چرا که در این ایام زمینه پذیرش پیام الهی در مردم بیشتر است.
ایجاد، تاسیس و یا تقویت و تجهیز کتابخانه‌ها و نوارخانه‌های محلی برای استفاده قرآن آموزان از نوارها و یا CD قرائت قرآن و آموزش آن و نیز استفاده از CD یا نوارهای سخنرانی و فیلم و کتاب برای ایجاد معرفت بیشتر نسبت به معارف دینی و قرآنی.
ارتباط و تعامل با بخش‌های قرآنی رسانه ملی تا ضمن تهیه و تولید برنامه یا اخبار از جلسات قرآنی فعال، موجبات تشویق شرکت کنندگان را فراهم آورند. ضمن آنکه می‌توان فیلم پخش شده را نیز ضبط و در اختیار قرآن آموزان قرار داد.
استفاده از فن مناظره و مباحثه در موضوعات قرآنی میان قرآن آموزان موجبات مطالعه در مفاهیم قرآنی، تمرین سخن گفتن و سخنرانی در جمع، اقناع مخاطب و... را فراهم می‌آورد.
می‌توان تابلوها و بردهای مخصوصی را برای جلسات قرآن در نظر گرفت تا قرآن آموزان مقالات، نقاشی‌ها، عکس‌ها، نظرات و... خود را به نمایش بگذارند.
از قرآن آموزانی که به لحاظ درسی و علمی به موفقیت‌هایی رسیده‌اند، تقدیر و تشویق به عمل آید. تا علاوه بر پرورش روح به تقویت استعدادهای فکری قرآن آموزان نیز کمک شود. ضمن اینکه وقتی والدین یک جوان و نوجوان با این تشویق‌ها مواجه شوند و مطمئن شوند که فرزندشان با شرکت در این جلسات و محافل، ضربه درسی نمی‌خورد، بلکه تشویق هم می‌شود، از شرکت او در جلسات قرآنی حمایت می‌کنند.
در قرآن‌های قدیمی مطالب آموزشی مربوط به تجوید و مفاهیم را در قالب نمودار، جداول یا اشکال مختلف (مثل درخت) ترسیم می‌کردند که ضمن کمک به درک مطلب، جنبه جذابیت و به خاطر سپاری را افزایش می‌داد. حتی الا‌مکان این روش‌ها در تدریس علوم قرآنی احیا شود.
برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی می‌توان از برپایی نمایشگاه محلی استفاده کرد که در آن آثار و دستاوردهای قرآنی قرآن آموزان یک محله یا منطقه برای نمایش به عموم مردم به صورت مثلا ماهانه مورد توجه قرار می‌گیرد.
نکته مهم در اکثر نکات و راهکارهای فوق، دادن نقش و مسئولیت به قرآن آموزان است که ضمن احساس اهمیت در خود به نوعی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی را نیز تجربه کنند، تا از این رهگذر بتوانند آینده فرهنگی و اجتماعی جامعه خود را نیز به روشنی رقم بزنند.
اما لوازم یا صفات اخلاقی رفتاری یک معلم یا مبلغ موفق نیز به غیر از اخلاص پیش گفته شده، خصوصیاتی همچون: آگاهی، عدالت و دوری از حب و بغض، دارای سعه صدر و استقامت، قاطعیت و شهامت، انتقاد پذیری، توکل به خدا داشتن، مردمی بودن و دارای ارتباط خوب و سازنده، خوش سابقگی، صداقت، منظم و وقت شناس بودن، متواضع و گذشت، تمیز و خوش‌بو و دارای ظاهری آراسته بودن و... می‌باشد.
شیوه‌های تبلیغی نیز با توجه به آموزه‌های قرآن کریم می‌تواند شامل موارد زیر باشد : یادآوری نعمت‌ها و رحمت‌های الهی مثل: رزق و روزی و...، تحریک عواطف، سوال از مخاطب، بیان تاریخ و سرنوشت پیشینیان،بشارت و انذار، تلقین، تشبیه و تمثیل، برهان و مناظره (مخصوص اهل علم)، استفاده از هنر یا القای غیر مستقیم مثل: اجرای نمایش و مسابقه و...، قصه گویی، تداعی معانی، برقراری تعادل میان دنیا و آخرت، شیوه قیاس میان حق و باطل، شیوه فرض مخالف (باز پس گیری نعمت‌ها، امکانات، توانایی‌ها، راحتی‌ها و...)، معرفی الگوهای خوب یا بد، تداوم و تکرار (برای افرادی که از نظر روحی دیرتر پذیرای حق می‌شوند بخصوص در امور اخلاقی)، دعوت به مشترکات (برای کاهش میزان مقاومت و عناد و فاصله) و نهایتا پرسش و پاسخ.
امید است در سایه سار الطاف حضرت حق، روزی فرا برسد تا ندای «حی علی القرآن» در جامعه اسلامی‌مان به گوش جان شنیده شده و بسیج عمومی و خودجوش تعلیم و تعلم کلام وحی و تدبر در مفاهیم وعمل به فرامین آن در سطح عموم مردم، محقق گردد.

امیر خسروی - مدرس علوم قرآنی
پی‌نوشت:
-۱ تشکیل جلسات غیر رسمی و مردمی آموزش‌های قرآنی که به صورت خودجوش بالاخص در مساجد تشکیل می‌شود به دلیل آنکه فارغ از انگیزه‌های مادی و با نیت اجر معنوی ناشی از تعلیم و تعلم کلام وحی بوده و معمولا در طی مدت مدیدی نیز استمرار داد. ضمن ایجاد علاقه و اشتیاق به شرکت و آموختن در مردم تاثیر بسیاری در فراگیری آموزه‌های مکتب قرآن و مهارت‌های تلاوت داشته و دارد.

منبع : روزنامه رسالت

مطالب مرتبط

سوره لیل (شب)


سوره لیل (شب)
سوره لیل (شب)، دارای ۲۱ آیه، ۷۱ كلمه و۳۰۲ حرف است كه سوره نهم در نزول بر پیامبراسلام (ص) می باشد و در مكه نازل شده است. این سوره برای بیان احوال مومنان و كافران همراه با سوگند خداوند است.
● سوگند خداوند
«قسم به شب كه تمام جهان را بپوشاند و قسم به روز، آنگاه كه آشكار و هویدا شود و جهان را جلوه روشنایی بخشد و قسم به خلقت نر و ماده، همانا سعی و تلاش شما متفاوت است؛ چرا كه بعضی از شما در جهت نجات و رستگاری تلاش می كنید و بعضی دیگر به سوی هلاكت و گرفتاری می روید».
● گروه اول
كسی كه در راه خدا اموال و حقوق را عطا وتقوا پیشه می كند و تصدیق كلمه حسنی می نماید، پس زود باشد كه وی را توفیق و آسانی دهیم برای اطاعت و بندگی كه با طیب نفس اقدام نماید».
از حضرت علی (ع) روایت شده است: «روزی حضرت رسول (ص) به جنازه ای حاضر شد وچوبی در دست داشت و به طریق تفكر آن را به زمین می زد و بعد از آن فرمود: هیچ كس نباشد مگر آن كه او را در بهشت و دوزخ جایی باشد. مردی عرض كرد: ای رسول خدا(ص) پس ما عمل را ترك كنیم؟ حضرت فرمود: كار كنید كه هركسی مهیا شده برای كاری كه آفریده شده است وسپس آیه را خواند». همچنین در خبر است از سرور كائنات كه فرمود: هیچ روز آفتاب برنتابد مگر آن كه بر دوطرف آن، دو فرشته باشند كه خدای را می خوانند برای كسی كه مالش را انفاق می كند: بارخدایا! عوض او را به تعجیل برسان، و همچنین
برای كسی كه مالش را انفاق نمی كند به این كه: خدایا! مالش را تلف كن. و بعد از آن فرمود: تصدیق این حرف در این آیات است: فاما من اعطی واتقی و صدق بالحسنی فسنیسره للیسری».
● گروه دوم
اما كسی كه به انفاق و گفتن كلمه توحید بخل ورزید و خود را به سبب شهوت دنیا از پاداش خداوند بی نیاز داشت و كلمه نیكو و پسندیده توحید را تكذیب كرد، پس او را برای عسر وتنگدستی و عذاب به خاطر عناد و لجاجت مهیا گردانیم، و آنگاه كه بمیرد و هلاك شود، اموال ودارایی، او را از عذاب دفع نكند. شان نزول و داستان همسایه فقیرابن عباس نقل می كند:
● آیات سوره اللیل
درباره مردی از انصار بود كه در سرای وی درختی ازخرما قرار داشت كه بعضی از شاخه هایش در منزل همسایه او، كه مردی فقیر و عیالوار بود، آویخته بود و صاحب آن درخت هرگاه كه بربالای درخت می رفت و میوه های خرما را می چید، چیزی به بچه های همسایه فقیر نمی داد وچه بسا اگر خرمایی از درخت به زمین می افتاد، آن مرد از درخت پایین می آمد و میوه ها را ازدست و دهان كودكان می گرفت. مرد فقیر شكایت به نزد پیامبر اسلام (ص) برد
وموضوع را به محضر حضرت عرض كرد، حضرت مرد انصاری را طلبید و بدو فرمود: آن درخت را به من بفروش تا من درخت خرمایی در بهشت به تو دهم. مرد گفت: این درخت خرمای بسیارخوبی است و آن را نمی فروشم. مردی دیگر به نام ابودحداح این قضیه را شنید و نزد مرد انصاری رفت و گفت: من آن درخت خرمای تو را كه درهمسایگی مرد فقیر است می خرم. مرد انصاری گفت: قضیه من با رسول خدا(ص) را شنیده ای كه من آن درخت را به درختی در بهشت نفروختم؟ ابودحاح اصرار كرد و سرانجام گفت: من بوستانی از درخت خرما دارم كه شامل چهل درخت خرماست، آن بوستان را در ازای این درخت به تو می فروشم. انصاری راضی شد و با حضور گواهان معامله انجام شد. ابودحداح به خدمت رسول خدا(ص)رسید و عرض كرد، حاضرم آن درختی را به درخت كه شما در بهشت وعده فرمودید، بفروشم.
و این معامله نیز انجام شد و حضرت درخت خرما را به مرد فقیر بخشید، سپس حق تعالی این سوره را فرستاد و در آن فرمود: سعی آدمیان مختلف است، عده ای مانند مرد انصاری برای دنیا سعی می كنند و عده ای مانند ابودحداح برای آخرت تلاش می كنند.
● همه چیز در دست خداست
«به درستی كه هدایت مردم بر ماست و سرای دنیا و آخرت برای ماست، پس شما را به آتشی كه زبانه می كشد، بیم می دهیم و شقی ترین مردم بدان و اصل می شود; كسی كه توحید و معاد را تكذیب می كند و از اطاعت خداوند سرباز می زند، و پرهیزكار; همان كسی كه مالش را در راه خیر و خداوند انفاق می كند، از آن آتش دورباشد، و انسان پرهیزكار با تقوا به خاطر منت گزاری بر مردم یا چشم داشت از كسی، انفاق نمی كند، مگربه خاطر رضایت و خشنودی پروردگار برتر خود، و به زودی از ثواب و پاداش پروردگار خودخشنود خواهد شد».
● ثواب خواندن سوره اللیل
از حضرت رسول (ص) نقل شده است كه حضرت فرمود: «هر كس این سوره را بخواند و برخواندن آن مداومت داشته باشد، حق تعالی چندان به او رونق كرامت فرماید كه بی حساب باشد و به آن خرسند و راضی شود، او را از عسر و تنگدستی نجات دهد، امور دنیوی و اخروی او را سهل و آسان كند و او را با صلحا و شهدا محشور فرماید».

طرز تهیه فلافل با نخود و عدس سبز
طرز تهیه فلافل با نخود و عدس فلافل با نخود و عدس سبز,طرز تهیه انواع فلافل,طرز تهیه فلافل خوزستان,پخت فلافل با نخود و عدس سبز,مواد لازم برای تهیه فلافل,نحوه درست کردن فلافل با نخود و عدس سبز,آموزش آشپزی,سایت آشپزی
وبگردی
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟ - اقتصاد سیاسی - محمودسریع القلم با بیان اینکه تقابل ما با جهان هزینه دارد،گفت:»هیچ انسانی پیدا نمی شود که بگوید با ظلم موافقم هستم،اما حکمرانی در کشور باید سود و زیان کند که با چه هزینه ای می خواهد این موضوع را پیش ببرد.»
سیف بعد از کاهش 30 درصدی ثروت مردم بجای استعفا وعده داد / عقب نشینی از کاهش دستوری نرخ سود
سیف بعد از کاهش 30 درصدی ثروت مردم بجای استعفا وعده داد / عقب نشینی از کاهش دستوری نرخ سود - تدابیر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز؛ شامل انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی، انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و طرح پیش فروش سکه بهارآزادی در نشست...
دولت ثبات و امید 4 سال پیش در مورد ارز چه گفت؟
دولت ثبات و امید 4 سال پیش در مورد ارز چه گفت؟ - یادآوری سخنی از رئیس جمهور،در برنامه تلویزیونی "دیدگاه"، پیش از انتخابات سال 1392 و نگاهی به نرخ ارز امروز ، 25 بهمن 1396
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!!
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!! - امیرقادری منتقد سینما: حاتمی کیا یک فیلم بد و کاریکاتوری ساخته است
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر - آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سید عباس صالحی وزیر ارشاد برپا شد.