جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

من‌یو - آرسنال، رویای نیمه‌نهایی انگلیسی


من‌یو - آرسنال، رویای نیمه‌نهایی انگلیسی
منچستریونایتد و پورتو؛ این دو نام در کنار هم همیشه یادآور بازی تاریخی سال ۲۰۰۴ است. فصلی که مورینیو را مورینیو کرد تا اسم این مربی جاه طلب به فوتبال اروپا و دنیا سنجاق شود. مورینیو در دومین ماه از سال ۲۰۰۴ منچستریونایتد را در پورتو با دو گل مک‌ کارتی شکست داد و تا دقیقه ۹۰ بازی برگشت در الدترافورد (دو هفته بعد) به دلیل گلی که تیمش در خانه خورده بود حذف شده بود ولی گل دقیقه ۹۰ کاشتینیا بازی را به تساوی یک - یک تبدیل کرد تا برتری ۳ بر ۲ در مجموع دو بازی به نام مورینیو ثبت شود و آنها به یک‌چهارم نهایی صعود کنند. امسال وقتی به حکم قرعه قرار شد این دو تیم در یک‌چهارم نهایی مقابل هم بازی کنند همه نگاه‌ها به سوی سرآلکس فرگوسن برگشت. منچستری‌ها که هنوز هم به یاد آوردن شادی‌ عجیب مورینیو در الدترافورد عذابشان می‌دهد، به دنبال گرفتن انتقامی سخت از پورتویی بودند که در این فصل اقتدار سال‌‌های گذشته را ندارد؛ ولی نتیجه بازی رفت کار آنها را سخت کرد. با این حال شخصا فکر می‌کنم ‌من‌یو حتی با وجود نتیجه بازی رفت می‌تواند به نیمه‌نهایی صعود کند. فرگوسن در لیگ برتر، لیورپول را در یک قدمی‌اش می‌بیند؛ اما در لیگ قهرمانان راه نزدیکتری به قهرمانی دارد به شرط آنکه از پس این بازی بربیاید. فرگوسن وقتی به حریف نیمه‌نهایی نگاه می‌کند انگیزه فراوانی برای برد پیدا می‌کند چون یا باید با ویارئال روبرو شود یا با آرسنال که هر دوی آنها از حریفانی مثل چلسی، بارسلونا و لیورپول ضعیف‌ترند.
من‌یو در بازی شنبه مقابل ساندرلند ۷۵ دقیقه از برباتف بازی گرفت و اگرچه نمایشی ضعیفی از او دید؛ اما به دلیل بازگشت این بازیکن خوشحال است. هنوز مشخص نیست ریو فردیناند در بازی امشب بازی می‌کند یا نه که اگر برگردد حضور او در کنار ویدیچ می‌تواند دوباره خط دفاعی شیاطین را آسیب‌ناپذیر کند.
فرگوسن که پیشتر گفته بود اگر دو جام دیگر بگیرد از مربیگری خداحافظی خواهد کرد در شرایطی ایده‌آل برای رسیدن به یکی از این دو جام قرار گرفته است. از اوایل دهه ۹۰ که سیستم جدید لیگ قهرمانان اروپا راه‌اندازی شد هیچ تیمی نتوانسته از مقام قهرمانی‌اش دفاع کند و فرگوسن به دنبال شکستن این رکورد است.
در نقطه مقابل پورتو قرار دارد که بجز فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ که جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا به دفتر این باشگاه رفت، هیچ وقت از یک‌چهارم نهایی این لیگ بالاتر نرفته‌ و به همین دلیل هنوز هم شادی مورینیو بعد از شکست موناکو در فینال سال ۲۰۰۴ در تیتراژ برنامه‌های ورزشی این کشور دیده می‌شود. فریرا مربی این تیم بعد از بازی رفت با من‌یو گفته بود باید دینی که به مردم پورتو و پرتغال داریم ادا شود و امشب باید ثابت کند واقعا به دنبال رسیدن به نیمه‌نهایی است.
بازی دوم امشب مسابقه‌ای است که تیم انگلیسی بخت بیشتری در آن دارد. ویارئال در مسابقات اروپایی، با تیم‌های بزرگی از جمله منچستریونایتد بازی کرده ولی هرگز در ورزشگاه خانگی‌اش شکست نخورده و به همین دلیل تساوی آرسنال در ال‌مادریگال را باید نتیجه‌ای درخور توجه برای آرسن ونگر و توپچی‌های لندنی بدانیم.
آرسنال که با گل زیبای آد‌بایور بازی را به تساوی کشاند، از هر جهت امیدوارانه به بازی برگشت نگاه می‌کند. خبر مایوس‌کننده برای ویارئال این است که مارکوس سنا، بازیکن کلیدی این تیم که نبض حملات تیم را در میانه میدان کنترل می‌کند و تک گل تیمش را در بازی رفت زد، در جریان بازی تلخ این هفته مقابل مالاگا مصدوم شد و به احتمال زیاد بازی امشب را از دست می‌دهد. فقط این مشکل، ویارئال را تهدید نمی‌کند. آنها که روزهای درخشانی را در طول این فصل تجربه‌ کرده‌اند، ۳ بازی است که به طور محسوسی افت کرده و شنبه‌شب هم در ال‌مادریگال بازی را با دو گل به مالاگا تقدیم کردند تا ۱۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه وادار به واکنش شوند.
در کنار تمام این مسائل باید به نقاط قوت میزبان هم توجه کنیم تا بدانیم آرسنال برای برد در بازی امشب از چه بخت بالایی برخوردار است. بازگشت بهنگام فاب‌رگاس، تمدید قرارداد فان‌پرسی و بازگشت آدبایور از دوران مصدومیت یک ماهه آن هم با گلی که در بازی رفت زد، همه را به این نتیجه مشترک می‌رساند که توپچی‌ها در پایان بازی امشب در ورزشگاه امارات صعود می‌کنند. آرسن ونگر تا کنون به قهرمانی لیگ قهرمانان نرسیده و حالا که هیچ امیدی برای قهرمانی در لیگ برتر جزیره ندارد امیدوار است پیروز از این مسابقه بیرون بیاید.
تنها نکته برجستبه بازی امشب، روبر پیرس است. بازیکنی که ۶ سال به عنوان ژنرال خط میانی قرمزهای لندنی بازی کرد ولی با دلخوری از این تیم رفت. همه چیز از تعویض او در فینال لیگ قهرمانان فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ شروع شد که بعد از اخراج لمن در بازی با بارسلونا، ونگر در انتخاب بازیکنی برای تعویض دروازه‌بان ذخیره مردد مانده بود و پیرس را انتخاب کرد تا او در دقیقه ۱۸ بیرون کشیده شود. این تعویض آنقدر برای او غیر قابل تحمل بود که بلافاصله بعد از پایان فصل به ویارئال رفت و اگرچه تا کنون هیچ وقت در انتقادش از ونگر، پا را از دایره ادب فراتر نگذاشته ولی مشخص است که برای آن تعویض از دست هموطنش ناراحت است. هرچند پیرس در بازی رفت روی نیمکت نشسته بود ولی هیچ بعید نیست که امشب بازی کند که اگر این گونه شود او با استقبال بی‌نظیر تماشاگران لندنی روبرو خواهد شد چون او یکی از محبوبترین بازیکنان تاریخ آرسنال بود و با این تیم، قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی یک فصل انگلستان را در کارنامه دارد.
به اعتقاد من می‌تواند یکی از نیمه‌نهایی‌های این فصل، کاملا انگلیسی باشد و این کیفیت فوتبال تیم‌های انگلیسی در کنار افت تیم‌های ایتالیایی در لیگ قهرمانان و حتی جام یوفا (که اودینزه در آن حضور دارد و شاید فرداشب حذف شود) می‌تواند اتفاقات معنادار فوتبال اروپا در این فصل نام بگیرد.
عادل فردوسی پور
منبع : خبر آنلاین


همچنین مشاهده کنید