سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بلندپروازی‌های باکو


بلندپروازی‌های باکو
‌پترودلارها تمایل مقامات آذربایجان به پی‌گیری برنامه‌های بلندپروازانه را تحریک کرده و آنها در برنامه‌ریزی‌های خود بر توسعة صنایع نظامی و نظامی این کشور تأکید دارند. به گزارش روزنامه روسی "نزاویسیمایا گازتا" اخیراً در این کشور دو کارخانه در حوزة تسلیحات نظامی افتتاح شده است که طبق اعلام مقامات آذری تولیدات دفاعی این کارخانه ها مطابق با استانداردهای جهانی خواهد بود. فعلاً صحبت درباره تولید سلاح های خودکار، توپخانه و مهمات جنگی در حجم پائین است. اما بنا به اعلام برخی خبرگزاری‌ها از سال جاری میلادی باکو برنامه های پردامنه‌ای را در حوزة تسلیحات نظام به مرحلة اجرا خواهند گذاشت. بر اساس اعلام منابع آذری؛ این برنامه ها به باکو اجازه خواهند داد، نه تنها نیازهای ارتش خود را تأمین کند، بلکه وارد بازار بین المللی سلاح نیز شود.
پیش‌بینی می‌شود امسال در صنایع نظامی آذربایجان بیش از ۴۳۵ قلم کالا و قطعات یدکی جنگی از جمله مونتاژ خودروهای زرهی مدرن، انواع مختلف مین‌های ضدتانک، دوربین های اُپتیکی، راکت‌های هواپیما و غیره تولید شود. آذربایجان به منظور تحقق اهداف خود در این زمینه از المان، ایالات متحده آمریکا، سوئیس، اتریش، ایتالیا، ا‌کراین، ترکیه، چین، روسیه، بلاروس، جمهوری کره و کشورهای دیگر، ۱۶۳ دستگاه و تجهیزات تکنولوژیکی و بیش از پنج هزار مورد ابزارآلات را وارد کرده است. در این بین، خودروی زرهی چهارده نفره "ماتادور" که آذری‌ها بر اساس مجوز شرکت آفریقای جنوبی "پارامونت گروپ" در کارخانه های خود مونتاژ می کنند یکی از برجسته‌ترین تولیدات نظامی آذربایجان است. ظرفیت حمل بار این خودرو زرهی ۴۵۰۰ کیلوگرم است و با طول ۶.۵۷ متر و عرض ۲.۴۷ متر قادر به حرکت در شیب ۶۰ درجه می‌باشد. بطور موازی خودرو زرهی بی تی ار-۷۰ ام نیز در کارخانه‌های آذربایان به‌سازی می شوند.
آذربایجان در زمینه تجهیز صنایع نظامی با کشورهای مسلمان و در وهله او با "برادر بزرگ" خود یعنی ترکیه همکاری می کند. بر اساس قرارداد منعقده با شرکت موشک‌سازی ترکی Roketsan، تولید سیستم های موشکی در در اندازه‌های مختلف از جمله قطرهای ۱۰۷ و ۱۲۲ میلیمتر امسال آغاز خواهد شد. ضمن اینکه بعضی از قطعات آن در کارخانه آذربایجان و خود موشک در کارخانه ترکیه تولید خواهد شد. موشک های تی آر- ۱۰۷ و تی آر بی- ۱۰۷ قادرند در فاصله هفده کیلومتری هدف را منهدم سازند. آذربایجان در صدد است طی سال های آینده با تکنولوژی پاکستانی موشک‌‌های زمین به هوا نیز تولید کند. تولید تانک و مهمات توپخانه و همچنین هواپیماهای بدون سرنشین نیز از جمله برنامه‌های آتی آذربایجان است. باکو امیدوار است تا سال ۲۰۱۶ هلی کوپترهای نظامی تولید خود در مرحلة عمیات قرار دهد.
همچنین بر اساس اعلام مقامات باکو؛ آذربایجان قصد دارد دو ماهواره ارتباطی نیز به مدار زمین بفرستد. صحبت مامدف، تحلیلگر نی‌زاوی‌سی‌مایا گازی‌یتا در مقاله ای به این مسئله پرداخته که با وجود ادامه بحران جهانی اقتصادی آذربایجان قصد ندارد از طرحهای سرمایه گذاری بلندپروازانه‌ای که پنج سال پیش فقط ارزوی آن ها رادر سر می پروراند صرفنظر کند. پرتاب ماهواره یکی از مهمترین این برنامه ها است که اتحادیه بین المللی ارتباط از راه دور نیز به تازگی چنین امکانی را در اختیار باکو قرار داده است. به گفته علی عباسف، وزیرارتباطات و اطلاعات آذربایجان، اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور سه نقطه را در مدار زمین به این کشور اختصاص داده که دو نقطه از انها برای رفع نیازهای داخلی و یکی برای استفاده بین المللی کاربرد خواهد داشت.
فعالیت در زمینه فضا برای کارشناسان اذری عرصه کاملا جدیدی است و به همین دلیل آنها قصد دارند از تجربه کشورهای پیشرو در این زمینه بهره ببرند. بر این اساس، باکو روز سی ام اوریل ۲۰۰۹ اجرای برنامه ملی فضایی خود را به مناقصه می گذارد. به گفته یک منبع اگاه در وزارت ارتباطات و فناوریهای اطلاعاتی آذربایجان، پنج شرکت روسی، امریکایی و فرانسوی در این مناقصه شرکت خواهند کرد. این کشور قصد دارد نخستین ماهواره خود را در نیمه نخست سال دو هزار و ده و دومی را در سال دو هزار و یازده به فضا پرتاب کند. این ماهواره ها برای اروپا و بخشی از اسیا برنامه پخش خواهند کرد. به گفته وزیر ارتباطات جمهوری آذربایجان تصور می شود هزینه ساخت یکی از ماهواره ها را دولت بپردازد و سرمایه برای ساخت دومی از منابع خارجی و یا بخش خصوصی داخل جذب شود. در واقع این طرح تجاری است و می توان برای آن وام پنج تا هفت ساله دریافت کرد.
به گفته کارشناسان هزینه ساخت هر ماهواره یکصد تا یکصد و هفتاد میلیون دلار خواهد بود. ضمنا رونالد ساگدییف، کارشناس برنامه «ماهواره جاده ابریشم» که هدف آن ایجاد سامانه ماهواره‌ای واحد کشورهای عضو برنامه با جذب کمک مالی روسیه و امریکاست از برنامه فضایی آذربایجان حمایت کرد.به گفته التماس مامدف، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتی آذربایجان برنامه فضایی به افزایش تعداد کانالهای تلویزیونی و برقراری سامانه ارتباطی مطمئن و پخش با کیفیت برنامه های رادیویی و تلویزیونی کمک می کند و به این ترتیب آذربایجان می‌تواند به عنوان کانال ارتباطی برای پخش برنامه های اروپا و اسیا هم عمل کند. به عقیده مقامات آذری پرتاب ماهواره ارتباطی، نخستین گام در زمینه اجرای طرحه‌ای مهم در جهت تبدیل شدن این کشور به کشور دارای صنعت فضایی خواهد بود.
منبع : ایراس


همچنین مشاهده کنید