چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


فریدون تفضلی


فریدون تفضلی
دکتر فریدون تفضلی، متولد ۱۳۱۹، یکی از اقتصاددانان برجسته ایران است. او از سال ۱۳۴۹ تدریس در دانشگاه ملی (شهید بهشتی) را آغاز کرد و از سال ۱۳۵۶ تاکنون رتبه استادی دارد.وی دارای مدرک اقتصاد از امریکا است. او هم‌اکنون در دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته اقتصاد تدریس می‌کند .
▪ گروه : علوم انسانی
▪ رشته : اقتصاد
▪ والدین و انساب :
مادر فریدون تفضلی،فرهنگی بود و پدرش به شغل آزاد اشتغال داشت." مادرم به مدت سی سال در شغل معلمی و مدیریت دبستان خدمت کرد"
▪ خاطرات کودکی :
فریدون تفضلی از از تهران قدیم چنین خاطره ای دارد: "تهران شهر بسیار خلوتی بود، جمعیت کم، هوای پاک و اتومبیل محدود و زندگی بسیار خوب و ارزان. مثلادر سال ۱۳۳۷ یادم هست که برنج، کیلویی چهار تومان بود. در سال ۱۳۵۳ هم به ۱۴ تومان رسید و قیمت یک کیلومرغ هم ۱۴ تومان بود."
▪ تحصیلات رسمی و حرفه ای :
بعد از گرفتن مدرک دیپلم، با اخذ پذیرش از چندین دانشگاه معتبر آمریکا مانند دانشگاه کلمبیا، دانشگاه ایالتی لوئیز یانا، دانشگاه ایالتی اوکلاهما و یک کالج معتبر کالیفرنیا به نام کالج هارتنل در شهر سالیناس و در سال ???? (????) به آمریکا می رود. ابتدا در شهر واشنگتن دی. سی دوره فشرده زبان انگلیسی را در مؤسسه امرسون گذرانده و موفق به اخذ دیپلم می شود. سپس عازم کالیفرنیا شده و در مقطع کاردانی اقتصاد در کالج هارتنل به تحصیل می پردازد.در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا تحصیلاتش را در مقطع لیسانس ادامه داده و در سال ???? فارغ التحصیل می شود. گرایش تحصیلی دوم یا فرعی او در این مقطع زبان انگلیسی بوده است. مطابق سنت پذیرفته شده و رایج در برخی دانشگاه های آمریکا دانشجویان باید علاوه بر رشته اصلی خود، رشته تحصیلی دومی هم برگزینند. بعد از دریافت مدرک لیسانس به مدت یک سال به عنوان کارشناس اقتصادی برای شرکت آر. جی رینولدز در لس آنجلس کار کرده است. با اخذ پذیرش از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس تحصیل در مقطع فوق لیسانس را آغاز می کند. از آنجا که دوره فوق لیسانس را با موفقیت و با نمرات عالی گذرانده بود بورس تحصیلی «Fellowship» ازدانشگاه کالیفرنیای جنوبی در دکترای اقتصاد به وی اعطا می شود؛ بدین ترتیب علاوه بر معافیت از پرداخت پنجاه درصد شهریه، از امتیاز «مرتبه دستیار تدریس» هم برخوردار می شود و دروس اقتصاد کلان، نظام های اقتصادی و اقتصاد توسعه را در آن دانشگاه تدریس کرده است. خلاصه تحصیلات دانشگاهی وی به ترتیب زیر می باشد: - مدرک کاردانی اقتصاد(A.A.) را از کالج هازننل ،سالنیاس کالیفرنیا در سال ۱۳۴۱ - کارشناسی اقتصاد (B.A.) با گرایش در زبان انگلیسی ،را در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لوس آنجلس در سال ۱۳۴۳ - یک ترم تحصیلی دانشجوی دوره کارشناسی ارشد اقتصاد ،دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لوس آنجلس از تیر ماه سال ۱۳۴۳ تا دی ماه سال ۱۳۴۳ - کارشناسی ارشد اقتصاد (M.A.) دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ،لوس انجلس ،آمریکا ممهر ماه سال ۱۳۴۴ تا دی ماه سال ۱۳۴۷ - دکتری اقتصاد (PH.D) دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ،لوس انجلس ،آمریکا ،از دی ماه سال ۱۳۴۷ تا تیر ماه سال ۱۳۴۹ - دریافت بورس تحصیلی در دوره دکتری ،دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در سال ???? به دفاع از تز دکترایش با عنوان «سهم علمی اسکار لانگه در تئوری سوسیالیسم و کاربردهای آن در یوگسلاوی و چکسلواکی» می پردازد و رساله اش با درجه ممتاز پذیرفته می شود. لانگه یکی از پیشکسوتان اقتصاد سنجی است؛ این اقتصاد دان لهستانی که مدتی نماینده کشورش در سازمان ملل بوده و بعدها در دانشگاه شیکاگو هم به تدریس و تحقیق مشغول شده بود، مباحثی را مطرح می کند که مورد توجه تفضلی هم قرار می گیرد. سوسیالیسم به دو شیوه متمرکز و غیر متمرکز حالت اجرایی پیدا کرده است. شکل متمرکز آن که شیوه استالینیستی است که دولت، مسؤول برنامه ریزی سطوح خرد و کلان اقتصادی می باشد. این شیوه در اتحاد جماهیر شوروی به اجرا در آمد و با فروپاشی آن، دچار شکست شد. اما شکل غیر متمرکز سوسیالیسم در یوگسلاوی یعنی در زمان حکومت تیتو به اجرا در آمد. دولت، صنایع مهم و پایه همچون فولاد، بانکداری و حمل و نقل را در اختیار داشته و در برخی زمینه ها مالکیت خصوصی را به رسمیت می شناخت و از جمله در زمینه تولید کالاهای خصوصی نظام رقابتی را تشویق می کرد و تفضلی در رساله اش کوشیده که سهم لانگه را در این حوزه مشخص سازد.
خاطرات و وقایع تحصیل : شهریه هر واحد درسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس در ابتدای تحصیل او ?? دلار و سپس به ?? دلار رسیده بود و البته الآن شهریه هر واحد به گفته تفضلی در آن دانشگاه به ???? دلار رسیده است. به هر حال تلاش و سختکوشی تفضلی موجب شده بود مخارج تحصیلی اش کاهش پیدا کند.
فعالیتهای ضمن تحصیل : فریدون تفضلی در دوران تحصیل در دبیرستان علمیه به فلسفه و آثار تاریخی و ادبی گرایش پیدا می کند. آثار و کتاب های نویسندگان مکاتب فکری گوناگون را در این دوران بسیاری از آثار جان لاک، برتراند راسل، دکارت و مارکس مطالعه کرده است. رمان بینوایان _ اثری نوشته شده در سالهای قبل از انقلاب کبیر فرانسه _ و سپس برخی کتاب های نوشته شده بعد از انقلاب کبیر فرانسه را مطالعه می کند و کتاب مائده های زمینی را خوانده است.
استادان و مربیان : دکتر فریدون تفضلی درباره اساتید خود چنین می گوید: " در آمریکا تعداد زیادی از اساتید من در دوره های کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاههای معتبر امریکا مانند دانشگاه هاروارد،شیکاگو و پرنیستون بودند. بعضی از آنها قبلا دانشجوی جوزف شومپتر (یکی از بزرگان علم اقتصاد جهان) و آلوین هانس در دانشگاه هاروارد بوده اند و بعضی از دیگر دانشجوی میلتون فریدمن (یکی از بزرگان اقتصاد جهان) بودند.حتی یکی از استادان من قبلا در انگلستان دانشجوی جان منیاردکینز بوده است."
▪ همسر و فرزندان :
دکتر فریدون تفضلی متاهل است. وی دو فرزند دارد. پسرش مهندس عمران است و دخترش هم در رشته کامپیوتر درس می خواند.
▪ وقایع میانسالی :
دکتر فریدون تفضلی وقتی به ایران آمد، سازمان برنامه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی، هرکدام مایل به استخدام وی بودند ولی ایشان فعالیت در دانشگاه را ترجیح دادند. دکتر تفضلی معتقد است که "در رشته اقتصاد اگر پایه ها و مبانی فلسفی را بلد باشی موفق تری و بهتر می توانی مکاتب اقتصادی را بخوانی." او شباهت مکاتب فلسفی و مکاتب اقتصادی را چنین توصیف می کند:" هر دو راجع به جهان بینی حرف می زنند و جهان بینی، منعکس کننده شرایط اجتماعی، سیاسی زمان و مکان است."
▪ مشاغل و سمتهای مورد تصدی :
- کارشناس اقتصادی ،شرکت آر .ج .رینولدز ،پاسدنیا،کالیفرنیا،آمریکا از مهر ماه ۱۳۴۳ تا مهر ماه سال ۱۳۴۴ - عضو هیأت علمی دانشگاه ملی از سال ???? به بعد (دانشگاه شهید بهشتی کنونی). - استاد دانشگاه ملی ( شهید بهشتی) از سال ???? تاکنون - معاون اداری و مالی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه ملی (?۹-???۴) - عضویت در شورای پژوهشی وزارت تعاون، ??-????. - سرپرست امور دانشجویی ،دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی از سال ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۵۱ - رئیس دروس دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی (معاون مدیر گروه اقتصاد و گروه علوم سیاسی) از سال ۱۳۵۱ تا سال ۱۳۵۹ - نماینده دانشکده علوم و اقتصاد و سیاسی در کمیته انتشارات دانشگاه از سال ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۵۲ - رئیس کمیته فوق لیسانس اقتصاد، دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی از سال ۱۳۵۲ تا سال ۱۳۵۷ - رئیس کمیته پذیرش دانشجویان انتقالی از خارج به دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی از سال ۱۳۵۲ تا سال ۱۳۵۷ - نماینده دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی در کمیته ممیزی دانشگاه برای ارتقاء اساتید و سایر کمیته های وابسته به آن(۱- کمیته منتخب دانشکده و ۲- کمیته علوم انسانی ) از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۶۹ - رئیس کمیته طرح سئوالات اقتصاد کلان و زبان تخصصی برای آزمون ورودی کارشناسی ارشد از سال ۱۳۵۰ تا کنون
▪ فعالیتهای آموزشی :
فعالیت های آموزشی دکتر فریدون تفضلی به قرار زیر است: تدریس در آمریکا : مربی اقتصاد ،دانشگاه کالفرنیای جنوبی تدریس اقتصاد خرد یک،اقتصاد کلان یک ،اقتصاد توسعه و دستیار تدریس اقتصاد کلان یک،فوق لیسانس و نظام های اقتصادی دوره دکتری استادیار کالیفرنیا از مهر ماه سال ۱۳۴۷ تا تیر ماه سال ۱۳۴۹ شالمل دروس مبانی علم اقتصاد ،اقتصاد کلان یکی ،نظام های اقتصادی ،اقتصاد توسعه تدریس در ایران : عضو هیئت علمی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی ،دانشگاه شهید بهشتی از شهریور ماه سال ۱۳۴۹ تا کنون عنوان دروس ارائه شده توسط ایشان :
الف) در سطح کارشناسی : تاریخ عقاید اقتصادی،از سال ۱۳۴۹ تا کنون ،اقتصاد کلان ۲ از سال ۱۳۴۹ تا کنون،زبان تخصصی از سال ۱۳۴۹ تا کنون ،اقتصاد کلان ۱ ،اقتصاد خرد ۱و۲ ،اقتصاد تورم
ب) در سطح کارشناسی ارشد : سیر اندیشه های اقتصادی به مدت ۱۴ سال ،اقتصاد کلان ۱ به مدت ۳۰ سال ،اقتصاد کلان پیشرفته به مدت ۱۰ سال ،تئوری درآمد و اشتغال به مدت ۸ سال ،غیره
ج) در سطح دکتری : اقتصاد کلان پیشرفته ،دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی به مدت ۲ سال
▪ سایر فعالیتها و برنامه های روزمره :
تفضلی بعد از ?? سال تدریس در دانشگاه می گوید: "محیط دانشگاه را خیلی دوست دارم و به دانشجویانم هم علاقه مندم و در عین حال به آنها هم احترام می گذارم "
▪ همفکران فرد :
دکتر تفضلی درباره اقتصاددانان چنین نظری دارد " اقتصاددانان کینزی و عقاید فریدمن را خیلی دوست دارم. فریدمن یک اقتصاددان نئوکلاسیک معاصر است. او می گوید که ما امروز همه به نوعی کینزی هستیم. کینز می گفت; وقتی مردم در سطح کلان، تقاضاشان برای خرید کالا بالا رود، تولید هم زیاد می شود. بنابراین تقاضا، عرضه خود را به وجود می آورد."
▪ آرا و گرایشهای خاص :
یکی از آثار تألیفی و گرانسنگ تفضلی، کتاب تاریخ عقاید اقتصادی است و تفضلی در این کتاب کوشیده است کلیه دیدگاه ها و نظریات اقتصادی را از عهد باستان تاکنون مورد بررسی قرار دهد. در همین راستا عقاید اقتصادی افلاطون و گاه عقاید اقتصادی رایج در چین باستان هم به بحث گذاشته شده و نظریات و ایده های مکاتب مختلف از جمله مکتب سوداگری (مرکانتیلیسم)، طبیعیون، کلاسیک، تاریخی، نئوکلاسیک، نهادی و تحولات سده گذشته مورد بررسی قرار می گیرد. تفضلی معتقد است که قدمت تاریخی عقاید اقتصادی به آثار فارابی و ابن خلدون و حتی پیش از آن به حدود ??? سال قبل از میلاد بر می گردد و افلاطون و ارسطو به مسائل اقتصادی توجه داشته و آگاهی های فلسفی خود را در مباحث اقتصادی نیز به کار برده اند. تفضلی می گوید: «تقسیم کار و اهمیت آن در جامعه اقتصادی، تمایز میان ارزش استفاده و ارزش مبادله، نقش مطلوبیت و هزینه در تعیین ارزش مبادله و وظایف پول از جمله موضوعاتی است که افلاطون و ارسطو مورد بحث قرار دادند.» به اعتقاد تفضلی «در یونان قدیم خانوار به عنوان نماینده واحد اقتصادی به شمار می رفت.
از این جهت، ارسطو اقتصاد را به صورت تدبیر منزل یا مدیریت خانه تعریف نمود و معتقد بود که اقتصاد چیزی جز مدیریت اقتصادی خانه نیست.» در واقع شاید بتوان این کتاب را به تعبیری دایره المعارفی اقتصادی بدانیم که در ??? صفحه عقاید اقتصادی فلاسفه، اندیشمندان و اقتصاددانان تاریخ بشری را به صورت فشرده تشریح کرده است. گرایش های تخصصی تفضلی در زمینه هایی مانند تئوری اقتصاد و بویژه اقتصاد کلان، تاریخ عقاید اقتصادی و متدولوژی علم اقتصاد، اقتصاد توسعه، نظام های اقتصادی و برنامه ریزی، اقتصاد نیروی کار و مسائل اقتصادی و حقوقی است. تفضلی اعتقاد دارد: «تئوری اقتصاد در درک دانش نظری اقتصاد، نقشی حیاتی را بازی می کند و ضمناً درک جامع از نظریه های اقتصادی چه در اقتصاد خرد و چه در اقتصاد کلان بدون مطالعه چگونگی پیدایش زمینه تاریخی آنها در علم اقتصاد امکان پذیر نیست. از این رو، تاریخ عقاید اقتصادی بازوی تئوری اقتصاد است. به این دلیل که به فهم بهتر رابطه بین نظریه ها و واقعیت های اجتماعی و مسائل مبتلا به آنها کمک می کند. بررسی نظریه های اقتصاددانان در تاریخ علم اقتصاد آشنایی با مبانی نظری دانش اقتصاد را به صورت علمی و منطقی امکان پذیر می سازد.»تفضلی به اندیشه های کینز و مکتب کینزی توجه بیشتری دارد. حتی فریدمن هم که یک اقتصاددان نئوکلاسیک است، گفته: «امروز همه ما اقتصاددانان به نوعی کینزی هستیم و بنابراین تفکر کینزی داریم.» به زعم تفضلی هم اکنون دو مکتب اقتصادی «کینزین های جدید» و «کلاسیک های جدید» در دنیا در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند. کینز با توجه به رکود اقتصادی سال های دهه ???? آمریکا به این نتیجه می رسد که دولت تا حدی باید در مناسبات اقتصادی دخالت داشته باشد و در حقیقت به این باور می رسد که سرمایه داری آزاد موجب رکود اقتصادی و بیکاری می شود. اگرچه هر دوی این مکتب به مالکیت خصوصی معتقد هستند ولی مکتب کینزی معتقد است که دولت باید به طور قانونی بر مالکیت خصوصی نظارت کند ولی مکتب کلاسیک های جدید مالکیت خصوصی را بدون قید و شرط و بدون دخالت دولت متعلق به بخش خصوصی می داند. تفضلی معتقد است که جامعه آمریکا دارای ??? هزار نفر اقتصاددان است و اضافه می کند که در زمان تحصیل در سمینارهای شخصی فریدمن و همچنین در کلاس های دانشجویان کینز و یا در کلاس های آلوین هانس ملقب به کینز آمریکا حضور پیدا کرده است. به اعتقاد تفضلی کسی که اقتصاد می خواند حداقل در چارچوب زندگی خودش تصمیمات منطقی و عقلایی می گیرد. او اعتقاد دارد اگر مدیریت اقتصادی با تخصص های افراد هماهنگی داشته باشد در این شرایط مدیریت اقتصادی کارآیی دارد وگرنه مدیریت اقتصادی الزاماً کارآیی لازم را ندارد. زمینه‏های علمی و تحقیقاتی: تئوری اقتصاد و تاریخ عقاید اقتصادی، نظام‏های اقتصادی و برنامه‏ریزی، اقتصاد توسعه، اقتصاد نیروی کار و مسائل آن، طرح توزیع عادلانه سیمان زمینه علمی تألیفات: اقتصاد کلان، تاریخ عقاید اقتصادی از افلاطون تا دوره معاصر، انقلاب کینزی از دیدگاه رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‏داری کمونیسم و همزیستی، راهنمایی بر عقاید اقتصادی میلتون فریدمن زمینه علمی مقالات: رابطه رشد جمعیت با رشد و توسعه اقتصادی از دیدگاه اقتصاددانان کلاسیک برنامه و توسعه، نظری کوتاه به دامنه و متدولوژی علم اقتصاد.
▪ جوائز و نشانها :
دریافت لوح تقدیر برای کتابهای اقتصاد کلان،تاریخ عقاید اقتصادی،انقلاب کینزی ازدیدگاه رشد و توسعه و تورم و تورم بسیار شدید و چند نمونه تاریخ تالیف دکتر فریدون تفضلی از طرف ریاست محترم دانشگاه شهید بهشتی دریافت لوح تقدیر برای کتابهای جان کنت گابرایت و استنیلا و منشیکوف ،سرمایه داری ،کمونیسم و همزیستی،اندیشه های سیاسی و اقتصادی میلتون فرید من و راز سرمایه داری از طرف ریاست محترم دانشگاه شهید بهشتی دریافت لوح تقدیر برای کتاب ترجمه شده اندیشه های سیاسی و اقتصادی میلتون فرید من توسط جناب آقای عطاالله مهاجرانی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
چگونگی عرضه آثار : فریدون تفضلی از آثار خود چنین می گوید: " من الان چند کتاب دارم که منتظر اخذ مجوز چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اگر مجوز داده شود، «نشرنی» آن ها را منتشر می کند. یکی کتاب «راز سرمایه» است که از اواخر بهمن ۱۳۸۴ منتظر مجوز است. کتاب دیگر، «اقتصاد فون مایزر» است. کتاب سوم هم _«راه بردگی» است که با کمک یکی از دانشجویان سابقم مشغول ترجمه اش هستیم. کتاب دیگری هم دارم به نام «اندیشه های سیاسی و اقتصادی فون هایک». از کتاب های قبلی ام هم، کتاب «اقتصاد کلان» است که تالیف است."
● آثار :
۱ ) افسانه و واقعیت در سازمان های تعاونی
ویژگی اثر : زیر چاپ
۲ ) اقتصاد کلان
ویژگی اثر : پدیدآورنده: فریدون تفضلی ناشر: نشر نی - ۱۶ آبان، ۱۳۸۶- نظریه ها و سیاست های اقتصادی ،ویراست اول ۱۳۶۶( هشت بار چاپ)
۳ ) اقتصاد لودویگ فون مایزز: به سوی یک بازنگری
ویژگی اثر : زیر چاپ
۴ ) اندیشه های اقتصادی لودویگ فون مینرس
ویژگی اثر : نشر نی _زیر چاپ
۵ ) اندیشه های سیاسی و اقتصادی فریدریش فون هایک
ویژگی اثر : نشر نی ۱۳۷۷،کتاب برگزیده سال ???? ایران
۶ ) اندیشه های سیاسی و اقتصادی هایک
ویژگی اثر : پدیدآورنده: ایمون باتلر، فریدون تفضلی (مترجم)، جعفر خیرخواهان () ناشر: نشر نی - ۲۹ خرداد، ۱۳۸۷
۷ ) انقلاب کینزی ازدیدگاه رشد و توسعه
ویژگی اثر : نشر نی ،۱۳۷۲
۸ ) تاریخ عقاید اقتصادی
ـ ویژگی اثر :
دکتر تفضلی در کتاب «عقاید اقتصادی»، شما همه نظریه های اقتصادی از دوران ارسطو تا زمان حال را بررسی کرده است. وی درباره انگیزه اش از تالیف این کتاب چنین بیان می کند: " من برای تالیف آن کتاب حدود هفت سال وقت صرف کردم و حدود پنج سال هم طول کشید تا تجدیدنظر شده آن را آماده کنم. انگیزه ام این بودکه دانسته هایم را مدون کنم و می خواستم در این زمینه کتابی بنویسم که تازگی داشته باشد و شبیه آندر ایران وجود ندارد. "-پدیدآورنده: فریدون تفضلی ناشر: نشر نی - ۲۶ خرداد، ۱۳۸۶
۹ ) تورم و تورم بسیار شدید و چند نمونه تاریخ
ویژگی اثر : انتشارات وزارت تعاون ۱۳۷۵
۱۰ ) جان کنت گابرایت و استنیلا و منشیکوف ،سرمایه داری ،کمونیسم و همزیستی
ویژگی اثر : جی نشر ۱۳۶۹
۱۱ ) راز سرمایه(چرا سرمایه‌داری در غرب موفق می‌شود و درجاهای دیگر شکست می‌خورد.)
ویژگی اثر : پدیدآورنده: هرناندو دو سوتو، فریدون تفضلی (مترجم) ناشر: نشر نی - ۰۴ اسفند، ۱۳۸۶
۱۲ ) راه بردگی
ویژگی اثر : زیر چاپ،
۱۳ ) راه نظام بردگی با مقدمه ای از میلتون فریدنی
ویژگی اثر : در دست چاپ،همکاری با آقای حمید پاداش ،دانشجوی دوره دکتری دانشگاه تهران ،نشر نی
۱۴ ) مبانی علم اقتصاد
ویژگی اثر : در دست چاپ،جان اسمیتن،برای مدیریت (کارشناسی ارشد و کارشناسی) نشر نی
منابع :
۱http://www.adinebook.com۲http://www.iran-newspaper.com/۱۳۸۵/۸۵۰۱۱۴/html/horizon.htm۵۹۶۶۷۳۳تکمیل پرسشنامه فرهیختگان توسط دکتر فریدون تفضلی بنا به درخواست بنیاد ایرانشناسی ،زمستان ۱۳۸۷۴تهرانی زاده محسن ،شرحال تخصصی استادان و دانشیاران کشور ،جلد سوم دفتر شورای جذب نخبگان ،تابستان ۱۳۷۳ ،صص۱۰۹۷-۱۰۹۸۵روزنامه سرمایه،http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۱۱۹۶۵۸۱


همچنین مشاهده کنید