پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

از کابوس لیگ هفتم تا قهرمانی استقلال در لیگ هشتم


از کابوس لیگ هفتم تا قهرمانی استقلال در لیگ هشتم
تیم فوتبال استقلال تهران درحالی با پیروزی بر پیام مشهد و با ۶۶ امتیاز قهرمان هشتمین لیگ برترفوتبال ایران شد که این باشگاه در یک سال اخیر با اتفاقات زیادی مواجه شد.
آبی پوشان پایتخت در روزهایی که هفته های زیادی تا تمام شدن لیگ باقی بود، قهرمانی شان را حتمی می دیدند و در روزهای پایانی لیگ برتر تا یک قدمی دوم شدن رفتند. اما آنها با شکست پیام که در آن نوزدهمین پیروزی شان را به دست آوردند، توانستند بالاخره عنوان ارزشمند قهرمانی را به نام خود ثبت کنند.
در زیر نگاهی داریم به زندگی پرپیچ و خم استقلالی که از فردای پایان لیگ هفتم حرفه ای، دنبال این بود تا فصل کابوس واری را که با مدیریت علی فتح الله زاده و مربیگری ناصر حجازی و فیروز کریمی سپری کرده بود، به دست فراموشی بسپارد.
● بحران و بلاتکلیفی، آرامش و امیدواری
شکست خانگی استقلال در هفته پایانی لیگ هفتم آن هم در روزی که تیم پیروزی با شکوه هرچه تمام تر جشن قهرمانی برپا کرده بودند، استقلالی ها را براین واداشت که هرچه زودتر شرایط بحرانی را پشت سر بگذارند. اولین اقدام برای برون رفت از ناکامی، دوباره نیمکت به امیر قلعه نویی بود تا بلکه این مربی بتواند با قهرمانی در جام حذفی تا حدودی سیزدهم شدن در لیگ برتر را فراموش کند.
همانطور که پیش بینی می شد، تیم تحت رهبری قلعه نویی با شکست دادن فولاد اهواز و پگاه گیلان قهرمان جام حذفی شد تا با روحیه بهتر و اعتماد به نفس بالاتری خود را آماده حضوری شایسته در هشتمین دوره لیگ برتر کند.
● بدترین شروع در تاریخ لیگ برتر
یک پیروزی دو بر صفر برابر ابومسلم این نوید را به استقلال و استقلالی ها می داد که آنها لیگ هشتم را کاملاً برخلاف آنچه در لیگ هفتم نشان داده بودند، تجربه خواهند کرد. اما سه شکست برابر پگاه، مس و صبا و یک تساوی خانگی مقابل سپاهان رتبه هفدهمی را بعد از ۵ بازی برای آنها به ارمغان آورد! تا خیلی از کارشناسان از همان هفته های اول نسبت به آبی پوشان با دیده تردید نگاه کنند، چون در طول هفت دوره لیگ برتر هیچگاه اتفاق نیفتاده بود که استقلال که بی شک همیشه باید به عنوان یک مدعی وارد مسابقات شود، از ۱۵ امتیاز ممکن فقط چهار امتیاز را به حساب خود واریز کرده باشد.
● خروج فتح الله زاده، ورود واعظی آشتیانی
اینکه علی فتح الله زاده چندان موردتوجه سازمان تربیت بدنی نبود، نکته ای بود که همه از آن باخبر بودند. وقتی استقلال لیگ برتررا با بدترین شکل ممکن شروع کرد، بهترین فرصت بود تا مدیر دیگری به جای او سکان مدیریت باشگاه را به عهده بگیرد.
واعظی آشتیانی که با ریاست در فدراسیون دوچرخه سواری چهره ای مشهور در ورزش بود، اول به عضویت هیئت مدیره و بلافاصله پس از آن با رأی اعضای هیئت مدیره به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه انتخاب شد تا از «جو» بی سروصدای دوچرخه سواری به دنیای پرهیاهوی فوتبال واستقلال پابگذارد.
مدیرعامل جدید با حمایت همه جانبه «مسعود زریبافان» که نماینده تام الاخیار رئیس مجمع بود، شرایط را برای فعالیت مناسب می دید و در نهایت امروز هم با قهرمانی در لیگ برتر بخشی از برنامه هایش را «به ثمر نشسته» می بیند.
● مدیر خوش قدم
هیچ کس تصور نمی کرد که استقلال بعد از چهار هفته نبردن، بتواند با یک پیروزی پرگل از بحران عدم نتیجه گیری در هفته های اول فصل خارج شود.
اما امیر قلعه نویی که دنبال اثبات توانایی هایش به مدیر جدید بود، در هفته هفتم باترکیبی هجومی تیمش را به رویارویی استقلال اهواز فرستاد ودر نهایت با کسب نتیجه شش بر صفر شاگردان اکبر میثاقیان را وارد بحران کرد تا این برد نقطه شروعی باشد برای بردهایی که درنهایت منجر به قهرمانی شد.
● صدرنشینی در اولین هفته دور برگشت
استقلال در اولین هفته نیم فصل دوم باید با ابومسلمی بازی می کرد که در بلاتکلیفی مربیگری به سر می برد، شاگردان امیر قلعه نویی درآن بازی که به میزبانی ورزشگاه ثامن مشهد برگزار شد با گل های مهدی امیرآبادی و سیاوش اکبرپور حریف بحران زده را شکست دادند تا هم بعد از هفته های پایانی لیگ ششم حرفه ای که با صمد مرفاوی صدرنشین بودند، دوباره در رتبه اول جدول رده بندی لیگ برتر جای بگیرند و هم اینکه خود را برای اولین بار در لیگ هشتم مدعی اول قهرمان شدن معرفی کنند.
تا پیش از این تیم هایی چون صبای قم، ذوب آهن اصفهان و پیکان قزوین توانسته بودند صدرنشینی را قبل از استقلال در لیگ هشتم تجربه کنند.
● استقلال گلزن ترین تیم لیگ برتر
«۷۰گل در ۳۴بازی» این آمار را می توان دلیل اصلی قهرمانی استقلال دانست. آنها که در نهایت نتوانستند به لحاظ امتیازی به ذوب آهن برتری داشته باشند با احتساب «۲۰+» تفاضل نسبت به شاگردان ابراهیم زاده قهرمانی را از آن خود کردند تا نقش گلزنی های متوالی و بیش از حد متعارف آنها پررنگ شود.
استقلالی ها برای اینکه بتوانند رکورد ۶۱ گل استقلال اهواز را بشکنند، در هفته بیست و سوم دروازه صبای قم را باز کردند تا با ۹ گل دیگری که در یازده هفته باقی مانده زده شد، حالا ادعا کنند که کمتر تیمی می تواند به این زودی ها عنوان «گلزن ترین» را از چنگ آنها خارج کند.
● ۹۰دقیقه های به یادماندنی
اینکه یک تیم بتواند در طول ۳۴ بازی، هشت دیدار را با اقتدار کامل به نفع خود به پایان ببرد، نشان می دهد که آن تیم اگر نمی توانست به مقام قهرمانی برسد، موجب تعجب اذهان عمومی را فراهم می ساخت. در زیر نگاهی داریم به دیدارهایی که استقلالی ها با نتیجه ای خیره کننده از زمین مسابقه خارج شدند.
«پیروزی شش بر صفر برابر استقلال اهواز در ورزشگاه آزادی در هفته هفتم» پیروزی پنج بر دو برابر مقاومت سپاسی در ورزشگاه آزادی در هفته دهم»، «شکست دادن تیم پاس در ورزشگاه قدس همدان با نتیجه چهار بر دو در هفته یازدهم»، «زدن پنج گل در برابر یک گل پیام در چارچوب هفته آخر نیم فصل اول در تهران»، «پیروزی خانگی چهار بر دو خانگی برابر داماش با وجود عقب افتادن از این تیم در هفته هجدهم»، «پیروزی خارج از خانه چهار بر یک برق شیراز در هفته بیست و دوم»، «پیروزی یکطرفه پنج بر یک مقابل راه آهن در بیست و پنجمین هفته لیگ برتر» و به دست آوردن «پیروزی سه بر صفر مقابل ملوان در هفته سی و یکم در ورزشگاه آزادی» نتایجی بودند که در آن امیر قلعه نویی و تیمش خود را شایسته قهرمانی معرفی کردند و در نهایت هم با اتکا به آمار گلهای زده بالا در این بازی ها به هدف نهایی که همان بر تن کردن ردای قهرمانی بود، رسیدند.
● دور از انتظارهای استقلال
قهرمان لیگ هشتم در جریان لیگ بارها نتایجی را در کارنامه اش به ثبت رساند که موجب می شد همه را از نوع خود ناامید کند، باخت برابر پگاه، شکست سه بر یک مقابل صبای قم، نتیجه صفر بر یک غیرمنتظره خانگی مقابل تیم مجید جلالی، شکست مقاومت سپاسی با اختلاف دوگل در حالی که تا دقیقه ۶۰ چهار گل دریافت کرده بود و البته عوض کردن نتیجه پیروزی با تساوی در دقیقه های آخر در دیدارهای رفت و برگشت شهرآورد تهران که اتفاقا در هر دو دیدار امیر قلعه نویی مسبب اصلی از دست دادن سه امتیاز مقابل رقیب سنتی متهم شد، بازی هایی بودند که آبی ها را با انتقادات زیادی روبرو کرد.
● کفش طلای آبی
چه کسی تصور می کرد که یکی از گل نزن ترین مهاجمان لیگ هفتم، در هشتمین دوره لیگ برتر هم آقای گل شود و هم خود را شریک رضا عنایتی در عنوان «رکورددار»ی معرفی کند.
آرش برهانی در پنج بازی اول لیگی که تمام شد، همچون لیگ هفتم موفق به گلزنی نشد، اما او در هفته هفتم و با به ثمررساندن دو گل به تیم همنام اهوازی موتور گلزنی اش را به کار انداخت تا جایی که در پایان هفته سی و چهارم با ۲۱ گل زده کفش طلای فوتبال ایران را به ویترین افتخارات شخصی خود اضافه کرد.
نقطه اوج هنرنمایی این مهاجم گلزن در هفته دوازدهم بود که برابر پیکان «هت تریک» کرد تا از همان روز خود را به عنوان جدی ترین مدعی آقای گلی مطرح کند.
● قلعه نویی، پرافتخارترین مربی لیگ برتر
دقیقا در روزهایی که امیر قلعه نویی با هجمه های ریز و درشتی خود را زیر سؤال می دید، با به دست آوردن دومین قهرمانی در لیگ برتر، حالا با دو قهرمانی و یک نایب قهرمانی پرافتخارترین مربی محسوب می شود که در هشت دوره اخیر روی نیمکت لیگ برتر نشسته است. البته باید عدم سقوط استقلال اهواز با او را هم به کارنامه وی بیافزاییم، چرا که ارزش حفظ یک تیم بحران زده در جمع لیگ برتری ها می تواند با قهرمان کردن یک تیم پرامکانات همسان تلقی شود.
علی پروین، فرهاد کاظمی، مجید جلالی، ملادن فرانچیچ، علی دایی، افشین قطبی و بالاخره امیر قلعه نویی(۲بار) توانسته اند تیم های خود را در لیگ برتر فوتبال ایران به مقام قهرمانی برسانند.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید