جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

حداکثر استفاده از حداقل نخ دندان


حداکثر استفاده از حداقل نخ دندان
«هر بار نخ دندان را بین دندان‌هایم می‌کشم، لثه‌هایم خون می‌آید و زخم می‌شود. به همین دلیل اصلا من از نخ دندان استفاده نمی‌کنم!» این را بسیاری از بیماران وقتی روی صندلی دندانپزشکی نشسته‌اند، می‌گویند و حتی بعضی‌ها هم از نخ قرقره به جای نخ دندان استفاده می‌کنند. این در حالی است که بخش اصلی سطح دندان‌ها که از دسترس مسواک دور می‌ماند، فضای بین دندانی است...
اگر شما هم نمی‌دانید چه نخ دندانی را بخرید و چه طور از آن استفاده کنید، گفتگوی ما را با دکتر شیرین معماران، متخصص پروتزهای دندانی و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد بخوانید:
▪ واقعا می‌شود به جای نخ دندان از نخ قرقره استفاده کرد؟
ـ استفاده از نخ‌های متفرقه مثل نخ‌های قرقره یا نخ‌های پلاستکی و... ‌برای سلامت لثه بسیار خطرناک‌اند چون می‌تواند باعث پارگی لثه و آسیب به الیاف نگه‌دارنده دندان شود.
▪ توصیه می‌کنید چه نخ دندانی از داروخانه بخریم؟
ـ در داروخانه‌ها انواع گوناگونی از نخ دندان به فروش می‌رسد. از بین نخ‌های گوناگون دندان می‌توان علاوه بر نخ‌های معمولی به نخ‌های موم دار، ‌نخ‌های طعم‌دار، ‌نخ‌های فلوراید‌دار، ‌سوپرفلاس‌ها، ‌نوارهای دندانی و نخ دندان‌های دسته‌‌دار اشاره کرد. ‌نخ دندان یا Dental floss نواری ساخته شده از تارهای بسیار نازک نایلون یا پلاستیک (تفلون یا پلی اتیلن) است که برای خارج کردن ذره‌های مواد غذایی و غشاهایی نازک و مضر ساخته شده از میکرو ارگانیسم‌ها یا پلاک، از بین دندان‌ها به کار می‌روند. ‌با عبور دادن نخ دندان از میان دندان‌ها، ‌کناره‌های دندان به خصوص در نواحی نزدیک به لثه از مواد فاسد کننده پاک می‌شود.
▪ بهتر است چه کسانی چه نخ دندانی بخرند؟
ـ بهترین نخ دندان برای هر فرد نخی است که از بین دندان‌های وی عبور کرده و رشته رشته و پاره نشود، استفاده از نخ‌های رشته‌ای با سر پرز دار برای دندان‌های روکش دار و دندان‌های ارتودونسی شده توصیه‌ای است که دندانپزشکان به صاحبان این دندان‌ها می‌کنند. نخ‌های موم‌‌دار برای افرادی که دندان‌های بسیار فشرده دارند و نخ‌های معمولی به سختی به ناحیه بین‌دندانی‌شان وارد می‌شود، ‌کاربرد دارد. ‌گونه‌ای از نخ‌ دندان‌ها نیز وجود دارند که به کمک دسته‌ای نگه‌داشته می‌شوند. ‌این نخ دندان‌ها برای کسانی که قادر نیستند به خوبی از نخ دندان‌های معمول استفاده کنند مثل کودکان و یا افرادی که بیماری‌های مفصلی و ناتوانی‌های جسمی دارند، پیشنهاد می‌شود. ‌در بین این مجموعه متنوع از نخ‌های دندانی، ‌این شما هستید که با توجه به شرایط شخصی‌تان، ‌یکی از آنها را انتخاب خواهید کرد. ‌شاید لازم باشد که از دندانپزشک‌تان نیز در این مورد کمک بگیرید. حتما کمکتان خواهد کرد.
▪ حالا اگر اصلا نخ دندان نکشیم، چه مشکلی پیش می‌آید؟
ـ اگر از نخ دادن استفاده نکنیم، پلاک که لایه نازکی از میکروب و باکتری است بین دندان‌ها باقی خواهد ماند. این درست جایی است که مسواک از تمیز کردن آن عاجز است و درست جایی است که بیشترین پوسیدگی دندان‌ها را شامل می‌شود. همچنین در طی زمان، ‌انواع خطرناک‌تری از باکتری‌ها در رسوبات مذکور لانه می‌کنند و با ترشح مواد سمی موجب خارش و سوزش لثه‌ها می‌شوند و اگر دست به درمان نزنیم احتمال پیوره لثه نیز وجود دارد!
▪ بهترین زمان استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن است یا بعد از آن؟
ـ بهترین زمان استفاده از نخ دندان در بین مسواک زدن خواهد بود. به این صورت که وقتی مسواک زدن را شروع کردیم و خمیر دندان به خوبی کف کرده، ‌مسواک زدن را موقتاً کنار می‌گذاریم و نخ دندان را به‌ دست می‌گیریم و بعد از استفاده از نخ دندان دوباره مسواک زدن را ادامه می‌دهیم. ‌این بهترین روش است ‌اما اگر حوصله چنین کاری را ندارید، ترجیحاً بهتر است قبل از مسواک زدن اول با نخ دندان لای دندان‌ها را خوب تمیز کنید، بعد مسواک بزنید. یک بار نخ کشیدن دندان‌ها در پایان روز هم کفایت می‌کند.
▪ روش نخ کشیدن درست دندان‌ها را هم برای ما می‌گویید؟
ـ یک تکه به اندازه تقریبی ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌بریم، به طوری که بعد از گره زدن دو سر نخ دندان حلقه‌ای تشکیل شود که این حلقه نخ به درستی در بین انگشتان دو دست قرار گیرد و تسلط کافی به نخ دندان داشته باشیم. حلقه نخ دندان را لای انگشتان به صورتی می‌گیریم که انگشتان شست و سبابه آزاد باشد. ‌بزرگ و کوچک بودن حلقه تسلط ما را به نخ دندان کمتر می‌کند. از این رو بعد از مدتی طول نخ دندانی که باید ببریم و مناسب اندازه انگشتانمان باشد را به‌دست خواهیم آورد. مانور انگشتان جهت سهولت در کار با نخ دندان خیلی مهم است. ‌از انگشتان شست جهت استفاده در دندان‌های فک بالا و از انگشتان سبابه جهت پاک کرن دندان‌های فک پایین استفاده می‌شود. قرارگیری انگشتان باید به صورتی باشد که فاصله دو انگشت دست بین ۵/۱ تا ۲ سانتی‌متر باشد که بهترین موقعیت تسلط بر نخ دندان است و این فاصله را با افزایش و یا کاهش قطر حلقه نخ دندانی که ایجاد کرده‌ایم می‌توانیم به‌دست آوریم. نکته خیلی مهم در استفاده از نخ دندان این است که بعد از تمیز کردن یک ناحیه به ازای هر دندان که تمیز می‌کنید یک انگشت نخ دندان را در بین انگشتانتان بچرخانید.
▪ چرا؟
ـ تا همیشه یک ناحیه تمیز از نخ دندان در بین دو انگشت‌تان قرار گیرد. ‌حلقه بودن نخ دندان این مزیت را دارد که از کل طول نخ استفاده می‌کنید حتی نزدیکی‌های محل گره زدن نخ در صورت چرخش مداوم نخ از انتقال مواد عفونی موجود در بین یک دندان به نواحی مجاور جلوگیری خواهیم کرد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید