جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

«قطبی‌زدگی» هدیه همدلی


«قطبی‌زدگی» هدیه همدلی
افشین قطبی سفرش به آلمان را جهت تماشای بازی وحید هاشمیان لغو کرد تا در دو برنامه زنده تلویزیونی ورزش و مردم شبکه اول سیما و ورزش از نگاه دو حاضر باشد. قطبی بیش از ۴ بار در فاصله‌ای ۳۰ ساعته رودرروی مردم قرار گرفت تا برنامه‌های فنی‌اش برای هدایت تیم ملی با وقفه روبه‌رو شود. انتخاب قطبی پس از برکناری اجباری محمد مایلی کهن گامی از فدراسیون فوتبال و سازمان ورزش بود برای ایجاد همدلی. همدلی در شرایطی که تیم ملی برای صعود نیاز دارد تا تیمی همدل یا آن طور که قطبی می‌گوید: «۷۰ میلیون نفری» در کنار هم گام بردارند تا راه صعود ممکن شود. این همدلی اما معنایش اتفاقی است که در دو روز گذشته افتاد؟ قطبی که هفته قبل از حضور در سیما طفره رفته بود چرا مجبور شد برنامه‌های ملی‌اش را کنسل کند و مدام در شبکه‌های مختلف سیما باشد؟ خودش در واکنش به این اتفاق می‌گوید: «خب من باید به آلمان می‌رفتم اما به این نتیجه رسیدم که حضور در برنامه‌های ورزشی و ارتباط با مردم می‌تواند در ایجاد تعامل با رسانه‌ها و همدلی بیشتر مؤثر باشد.» این جمله را او در برنامه ورزش و مردم به زبان آورد. در برنامه‌ای که گفته‌های سرمربی تقریباً همانی بود که کمتر از ۱۲ ساعت قبل از آن با عادل فردوسی پور، گفته بود. قطبی فهرستی ۴۱ نفره را برای تشکیل اردوی تیم ملی اعلام کرده است که در آن تعداد بازیکنان استقلال و پرسپولیس یکسان است و تقریباً تمام بازیکنانی که در این مدت دعوت نمی‌شدند به اردو برگشتند غیر از نیکبخت و شیث رضایی، دو بازیکنی که شخص قطبی با آنها همکاری مشترک موفقی نداشته است. دو بازیکنی که البته مدت‌هاست جایی هم در فهرست بازیکنان ملی ندارند.
«بدون شک اعتدال بهتر از هر روشی است. هرچه افشین بیشتر در برابر مردم قرار بگیرد بیشتر از برنامه‌هایش باز می‌ماند. در شرایط ویژه‌ای که تیم ملی دارد باید تلاش همه این باشد که از حاشیه‌ها کاسته شود اما همین مصاحبه‌های متوالی خود بحران می‌سازد.» فریدون معینی کارشناس فوتبال و رئیس پیشین کمیته آموزش فدراسیون فوتبال این جمله را می‌گوید. او هم مانند بسیاری از نزدیکان قطبی از عواقب حضور بیش از حد سرمربی تیم ملی در رسانه‌ها می‌هراسد. اتفاقی که می‌تواند مردم را «قطبی زده» کند. یکی از نزدیکان افشین از حضور متوالی قطبی در سیما آن هم در فاصله‌ای کمتر از ۲۴ ساعت دل خوشی ندارد. او معتقد است تقریباً تمام آنچه قطبی در این برنامه‌ها گفته یکسان بوده و این تکرار بیش از حد واژه‌ها مردم را دلزده می‌کند. اتفاقی که اثری سوء برای قطبی و تیم ملی دارد. اما این مداومت حضور قطبی در تلویزیون چیزی نیست که خواسته این مربی باشد که نوعی جبر است و حتی سرمربی تیم ملی هم چنین خواسته‌ای نداشته است. کمیته تیم‌های ملی اهرمی برای این فشار بوده. با این وجود حتی فدراسیون فوتبال هم چاره‌ای غیر از چینش چنین برنامه فشرده‌ای برای مربی تیم ملی نداشته است. قطبی از ابتدا قرار بود تنها در این مدت کوتاه در کنفرانس‌های مطبوعاتی که هر دو هفته یکبار در سالن کنفرانس فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود با مردم سخن بگوید و یا با شروع تمرینات تیم ملی دقایقی پس از هر تمرین به سوالات پاسخ دهد. بر همین اساس هم بود که قطبی پس از انتصاب به عنوان سرمربی تیم ملی دعوت به برنامه ورزش و مردم را رد کرد.
این کار و البته ممانعت مسئولان فدراسیون با انجام مصاحبه جداگانه خبرنگاران سیما با سرمربی تیم ملی در پایان کنفرانس مطبوعاتی او باعث واکنش سیما شد. نامه‌ای محرمانه از گروه ورزش سیما به فدراسیون فوتبال و تهدید به ایجاد خلل در رابطه دوسویه میان رسانه ملی و تیم ملی باعث می‌شود برنامه قطبی به کلی تغییر کند. او مسئولیت می‌یابد که ۲۴ ساعت پر تراکم را در سیما باشد. فهرست تیم ملی هم این قدر با تأخیر اعلام می‌شود که تقریباً اختصاصی برنامه ۹۰ باشد. منصور پورحیدری هم با حضور قطبی در رسانه‌ها مخالف است و می‌گوید: «هرچه قطبی بیشتر در رسانه‌ها باشد احتمال ایجاد چالش بیشتر می‌شود. مثلاً یک مجری از او درباره بازیکنی می‌پرسد و حرفی می‌شنود که می‌تواند چالش به همراه بیاورد. درحالی که ما الان نیاز به آرامش مطلق داریم. مثلاً در ۹۰ فردوسی‌پور از افشین درباره بازیکنی پرسید و سرمربی تیم ملی در جواب گفت باید به اطلاعات بازیکن در کامپیوترم مراجعه کنم. این حرفها می‌تواند خیلی زود حساسیت ایجاد کند. قطعاً اگر قطبی به تماشای بازی هاشمیان می‌رفت، بهرام شفیع و بینندگانش بیشتر خوشحال می‌شدند تا اینکه به اجبار سرمربی را به تلویزیون بیاوریم.»امیر قلعه‌نویی هم تقریباً نظری مشابه با پورحیدری دارد. او دوره حضور خود در تیم ملی را یادآوری می‌کند و می‌گوید: «امیدوارم افشین در ارتباط با رسانه‌ها مراقب باشد. رسانه‌ها پدر مرا در تیم ملی در آوردند. حمایت شان برایم کابوس ساز شد و بعد هم که خواستند انتقاد کنند، اصلاً رحم نکردند. تیمی که اصلاً انسجام نداشت را بهترین تیم ملی تاریخ لقب دادند و من با حذف تیم ملی مسبب شکستی تاریخ ساز شدم درحالی که واقعاً شرایط آن طور نبود که رسانه‌ها ساختند.»
برابری، این هدیه همدلی است. اینگونه هم تماشاگران استقلال راضی می‌شوند و هم پرسپولیسی ها. این تاکتیک قدیمی‌ترین سیستمی است که مربیان ملی در شرایط دشوار و بحرانی به کار می‌بندند و افشین قطبی در فهرست ۴۱ نفره‌اش آن را رعایت کرده است. او تقریباً همه آنها را که در دوره دایی به فراموشی سپرده شده بودند را فرا‌خوانده است. فریدون معینی درباره فهرست تیم ملی می‌گوید: «آنچه مشخص است و همه باید به آن احترام بگذاریم اختیار مربی در گزینش است. او حتماً برنامه مشخصی داشته. بدون شک اگر خلیلی را دعوت کرده برایش برنامه دارد. او بازیکنان بیشتری دعوت کرده که اردویش در روزهایی که تعدادی از بازیکنان نمی‌آیند خالی نباشد. قطبی خیلی خوب می‌داند که فقط می‌تواند روی کارهای روحی موفق شود. او باید همدلی بسازد و بازیکنان را مصمم کند. نیاز دارد که تیمی با تجربه داشته باشد و از بهترین‌ها استفاده کند. همدلی با تعداد مساوی ایجاد نمی‌شود، با موفقیت به‌دست می‌آید.» این درست همان نکته‌ای است که پورحیدری بر آن تاکید دارد.
او که خود در زمان مربیگری ملی‌اش بر تعداد مساوی بازیکنان قرمز و آبی تاکید می‌کرد درباره فهرست جدید ملی می‌گوید: «۴۱ نفر که خیلی کم است قرار بود ۷۰ میلیون نفر دعوت شوند» این جمله را می‌گوید و می‌خندد و تاکید می‌کند شوخی کرده و بعد ادامه می‌دهد: «افشین هم از جوان‌ها دعوت کرده و هم با تجربه ها. او می‌خواهد اول باتجربه‌هایی مثل هاشمیان، کیا، خلیلی، رحمان و حتی کریم را در تمرینات محک بزند. هر کدام از این‌ها توان دویدن داشته باشند، به کار می‌آیند ولی جوان‌ها هم در اردو هستند. اگر این بازیکنان جواب ندادند خیلی زود جایشان را بگیرند. این فهرست شاید کمی شلوغ باشد اما اگر چنین منطقی داشته باشد قابل قبول است در غیر این صورت اگر با هدف خواباندن صداهای مخالف باشد قابل قبول نیست.» پورحیدری البته در پایان می‌گوید: «هدف اصلی این است که تیم به جام جهانی برود. این کار تنها با تلاش بدست می‌آید نه با نمایش غیر واقع همدلی.»
منبع : خبر آنلاین


همچنین مشاهده کنید