چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

معضل قلعه‌نویی دفاع متزلزل استقلال


معضل قلعه‌نویی دفاع متزلزل استقلال
«چه کسی را در خط دفاع به کار بگیرم؟» این پرسشی است که از عصر پنجشنبه و حذف در برابر مس رفسنجان به این سو، ذهن مشغول امیر قلعه‌نویی را خصوصا در آستانه دیدار حساس در برابر الاتحاد مشغول‌تر کرده است.سرمربی استقلال که در طول فصل جاری فوتبال (۸۸ - ۸۷)‌ بویژه اواخر آن مدام با مسائل و مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کرد و هر روز داستانی تازه برایش به وجود می‌آمد، حالا با مساله نداشتن مدافع تخصصی سالم هم مواجه است.
گویی فصل فوتبالی «امیر» باید با مصدومیت هم تمام شود. چرا که او در اولین روز بازی‌های لیگ برتر امیدرضا روانخواه را از دست داد و حالا ۳ مدافع مصدوم از جمع ۵ مدافع تخصصی‌اش روی دستانش مانده است.
حتما به یاد دارید روز بازی با فولاد خوزستان (در اهواز)‌ را که پژمان منتظری چطور آسیب دید: «ناگهان درون پای خود احساس درد شدیدی کردم و پس از آن دیگر قادر به راه رفتن نبودم. نمی‌دانم چر این مشکل به وجود آمد. البته او می‌دانست. یعنی وقتی کمی بیشتر به فصل پرفشار و بد برنامه لیگمان فکر کرد، متوجه شد که تعطیلات طولانی و سپس مسابقات ۴ روز یک بار کار دستش داده است. «متاسفانه در بد زمانی دچار این آسیب‌دیدگی شدم و نتوانستم راه طولانی لیگ برتر را تا پایان در کنار هم‌تیمی‌هایم باشم.»
البته این جای افسوس هم دارد، اما این افسوس‌ها برای امیر قلعه‌نویی، مدافع تخصصی نمی‌شود. چرا که او در بازی بعدی‌اش در لیگ برتر یکی دیگر از مدافعان ثابت خود را هم از دست داد. بیژن کوشکی در روز مسابقه با سایپا (یک هفته مانده به پایان لیگ)‌ کنار خط عرضی تکل زد و از انتهای زمین بیرون رفت و همان‌جا دراز به دراز خوابید و دیگر به زمین بازنگشت.
«وقتی پای خود را جلوی یار سایپا گذاشتم تا توپش را تکل کنم، احساس کردم چیزی درون عضلات رانم کش آمد و...» بله! این هم ماجرای کوشکی بود. تا اینجا ۲ مدافع تخصصی امیر قلعه‌نویی بشدت آسیب دیده بودند و هر کدام از این دو ۲ (منتظری) و ۶ (کوشکی)‌ هفته دیگر شرایط بازی کردن را به دست خواهند آورد.
سرمربی استقلال مجبور شد از هادی شکوری و ابراهیم تقی‌پور در بازی آخر استفاده کند و هر طور بود جام قهرمانی لیگ برتر را به دست بیاورد. ولی این پایان راه فوتبالی استقلال نبود و امیر پیش از رویارویی مجدد با «الاتحاد» عربستان یک بازی دیگر هم در پیش داشت، بازی با مس رفسنجان در زمین چمنی پر از چاله چوله (به قول هادی شکوری، «یکی دیگر از مدافعان تخصصی قلعه‌نویی هم در رفسنجان مصدوم شد.
شکوری در اواسط بازی روی زمین افتاد و او هم مانند منتظری و کوشکی دیگر از جا بلند نشد.» زمین چمن رفسنجان بظاهر سرسبز و مرتب بود، اما شرایط بسیار اسفناکی داشت. هم سفت بود و هم پر از چاله چوله. شکوری علت آسیب‌‌دیدگی‌اش را که پیچ‌خوردگی مچ پایش است، گیر کردن پای چپش درون چاله‌ای به عمق یک وجب عنوان می‌کند.
حالا امیر قلعه‌نویی را تجسم کنید که بیرون از زمین چه حالی دارد. او با علم به این که ۵ روز دیگر (از پنجشنبه گذشته)‌ باید تیمش برابر ۱۰۰ هزار تماشاگر استقلالی برابر الاتحاد صف‌آرایی کند، به این موضوع مهم فکر می‌کرد که با این وضعیت چه کسی را در خط دفاع به کار بگیرد. چراکه غیر از قربانی و تقی‌پور دیگر هیچ بازیکنی در این پست به شکل تخصصی کار نکرده است بنابراین او در اولین اقدام سراغ شکوری را از نوروزی (مسوول کادر پزشکی استقلال)‌ گرفت.
«باید شرایط او را بسنجیم و بعد درباره رسیدن یا نرسیدن هادی نظر بدهم. در حال حاضر که مچ پای او بشدت پیچ خورده و محل پیچ‌خوردگی متورم است.» اما قلعه‌نویی ۲ بازیکن دیگر دارد که تا حدی دارای توان بازی در منطقه دفاعی هستند. یدالله اکبری که در تیم استقلال اهواز یک فصل و نیم در پست مدافع آخر کار کرد، قطعا می‌تواند قلعه‌نویی را در این امر کمک کند.
غیر از او نیز حسین کاظمی می‌تواند در همین پست یاریگر هم‌تیمی‌هایش باشد، اما خب مدافع تخصصی کجا و غیرتخصصی کجا. بازی با الاتحاد روز سه‌شنبه (۱۵ اردیبهشت)‌ در تهران برگزار می‌شود و استقلال ۲ امتیازی در گروه «C» تنها در صورتی قادر به زنده کردن شانس صعودش (آن هم تحت شرایطی خاص)‌ است که بتواند از دو بازی باقیمانده‌اش در مرحله اول رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حداکثر امتیازات (۶)‌ را کسب کند.
یادمان نرود که تیم الاتحاد دارای خط حمله و هافبک بسیار قدرتمند و خطرناکی است که در جده مدافعان اصلی استقلال هم برابر این خطوط تاب نیاورده و در دو نوبت دروازه‌شان را باز شده، دیدند. باید دید امیر قلعه‌نویی برای رفع این معضل چه چاره‌ای خواهد اندیشید.
بی‌شک تنها امید او در غیاب منتظری، کوشکی، شکوری و جباری (مصدومان استقلال)‌ به بازگشت بموقع سیاوش اکبرپور است که امین نوروزی (روز گذشته)‌ خبر خوبی را درباره او به امیر قلعه‌نویی داد. «آسیب‌دیدگی عضله چهارم ران سیاوش در حال برطرف شدن است و بدون شک او به بازی روز سه‌شنبه برابر الاتحاد خواهد رسید.»
البته امین نوروزی درباره شکوری که مچ ورم کرده‌ای هم دارد، نیز اخبار امیدوارکننده‌ای به قلعه‌نویی داد. «در صورت امکان شکوری نیز به بازی با الاتحاد می‌رسد.
بنده و تمام همکارانم سعی و تلاشمان را به کار خواهیم بست تا او برسد، اما درخصوص منتظری و کوشکی کاری از دستم برنمی‌آید و آنها باید فعلا به فیزیوتراپی مشغول شوند تا هرچه زودتر بهبود یابند.»
قلعه‌نویی امیدوار است که با زوج اکبرپور و برهانی خط دفاع و هافبک الاتحاد را تا حدی در زمین خودشان مشغول کند تا کمتر به فکر حمله به دروازه تیمش بیفتند.
هرچند امکان دارد شکوری نیز به بازی مهم برابر الاتحاد برسد و بتواند ترکیب خط دفاعی قربانی تقی‌پور شکوری را کامل کند. بی‌شک تا روز دوشنبه و مشخص شدن این شرایط، قلعه‌نویی با اکبری و کاظمی هم‌ بارها تمرین ایستادن در آخرین نقطه‌ خط دفاعی تیمش را انجام خواهد داد.
منبع : پارس فوتبال


همچنین مشاهده کنید