چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

احمدی نژاد و نخستین چالش انتخاباتی


احمدی نژاد و نخستین چالش انتخاباتی
در حالی که با پایان مهلت ثبت نام از داوطلبین شرکت در دهمین انتخابات ریاست جمهوری تکلیف چهره های شاخص هر دو جناح و همچنین کاندیدا های مستقل تا این مرحله روشن شده است ، نشست های خبری در حاشیه ثبت نام از چهره های شاخص ، محمود احمدی نژاد و کابینه دولت نهم را با اولین چالش بزرگ روبرو کرده است .کلمات(( نگرانی )) و (( تغییر )) کلمات مشترکی بود که در سخنان هر سه کاندیدای رقیب محمود احمدی نژاد بر آنها تاکید شد .
البته نگرانی های هرسه رقیب وی از یک جنس نبود ، هرچند که نقاط مشترک بسیاری در سخنان ماه های گذشته این سه نفر مشاهده می شود . نگرانی های محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در دوران جنگ بیشتر از رویکرد های ماجرا جویانه سیاست خارجی دولت نهم و وضع نابسامان اقتصادی در سال های گذشته حکایت داشته تا آنجا که وی در یکی از سخنرانی های خود ضمن انتقاد از سیاست های خارجی دولت نهم صحبت از حرکت به سوی لبه پرتگاه و لزوم تغییر و هشیاری بیشتر در سیاست خارجی را به میان آورد . عمق این نگرانی را از آنجا می توان دریافت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این اولین بار است که از سوی یکی از مسئولین بلند پایه و محرم با نظام و انقلاب اسلامی صحبت از لبه پرتگاه به میان آمده است .
میرحسین موسوی آخرین نخست وزیر دوران جنگ نیز عمده ترین نگرانی خود را در حوزه فرهنگی و اطلاع رسانی ، جریان آزاد اطلاعات ، لزوم حفاظت از حریم خصوصی مردم ، وضع معیشتی و سیاست خارجی عنوان کرد . در حالی که کناره گیری و سکوت و امتناع از پذیرفتن هر پست و مقامی از سوی وی در دو دهه اخیر حکایت از بی میلی او به کسب قدرت داشت او نیز تنها دلیل بازگشت به صحنه خود را نگرانی در حوزه های فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی عنوان کرد و گفت آمده تا برای حفظ کرامت انسانی در این زمینه ها تغییر ایجاد کند و همین امر باعث شد تا در واپسین ساعات ثبت نام از داوطلبین سوار بر خودرو ارزان قیمت خود که از پیکان به یک دستگاه خودرو پراید هم ارتقاع پیدا کرده بود در حوزه ثبت نامی حاضر شده و شناسنامه خود را در برابر فلش دوربین خبرنگاران قرار دهد .
شیخ اصلاحات هم آمد حجت الاسلام و لمسلمین مهدی کروبی سخنان خود را با این جمله آغاز کرد (( ما برای تغییر آمده ایم )) رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با اینکه از زحمات دولت نهم تشکر کرد اما در ادامه افزود (( ما این را کافی نمی دانیم و معتقدیم تبعات سنگینی از این مجموعه و شیوه کار نصیب کشور شده است )) . وی نیز در راستای نگرانی های خود از تغییر در سفارت خانه ها ، فرهنگ ، سیاست خارجی ، برخورد با دانشگاه و دانشجویان ، مسائل اقتصادی و بخش های مختلف سخن گفت . بدین ترتیب اولین پرسشی که در استانه انتخابات در پیش روی دولت قرار می گیرد آن است که به راستی در دوره چهار ساله تصدی محمود احمدی نژاد چه اتفاقی رخ داده است که کلیه رقبای شاخص وی که البته از میان با سابقه ترین و وفادار ترین افراد به نظام و از هردو جناح می باشند دلیل حضور خود در صحنه انتخابات را نگرانی و اصلی ترین شعار خود را ایجاد تغییر عنوان نموده اند ؟ چه اتفاقی رخ داده که مجموع نگرانی های هر سه کاندیدای رقیب کل امور مملکتی را در بر گرفته است ؟ البته اگر آنچنان که صدا و سیما و مسئولین بلند پایه دولتی بر ارتقاع بی سابقه ضریب امنیت اجتماعی و بهبود وضع معیشتی مردم و افزایش اقتدار کشور در عرصه بین المللی و در نتیجه رضایت اکثریت از وضع موجود تاکید می نمایند وضعیتی ایدعال بر جامعه حکم فرما باشد قاعدتا ابراز نگرانی و شعار تغییر نتیجه ای بجز ریزش آرا به ضرر تمامی رقبای حامی این شعار و به نفع محمود احمدی نژاد نخواهد داشت .
اما آنچه کارشناسان بی طرف علوم فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی بیان می کنند و حضور کارشناسان با سابقه و سر شناسی همچون دانش جعفری ( اصول گرا و وزیر اقتصاد مستعفی دولت نهم ) غلام حسین کرباسچی ( عضو جبه کارگزاران و از مدیران ارشد دولت هاشمی رفسنجانی ) ، جهانبخش خانجانی ، قربان بهزادیان نژاد و بالا خره ابطحی و عباس عبدی ( اصلاح طلب ) و ... که از جناح های مختلف در کنار کاندیدا های رقیب محمود احمدی نژاد گرد آمده اند حکایت از حساب شده بودن نگرانی های رقبای محمود احمدی نژاد و جذابیت شعار ایجاد تغییر در میان اقشار مردم دارد .
علیرضا نصیرزاده


همچنین مشاهده کنید