سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


بیمه نامه بدنه اتومبیل و شرایط عمومی آن


بیمه نامه بدنه اتومبیل و شرایط عمومی آن
از آنجایی که بیمه نامه های اتومبیل از متداولترین بیمه نامه هاست که عموم مردم از آنها استفاده می کنند، لذا در ابتدا با انواع بیمه های اتومبیل آشنا می شویم:
برای هر وسیله نقلیه دو نوع بیمه می شود تهیه نمود :
۱) بیمه ثالث یا بیمه مسوولیت مدنی دارندگان وسایط نقلیه موتوری
۲) بیمه بدنه بیمه ثالث طبق قانون اجباری و بیمه بدنه اختیاری می باشد. در زیر با شرایط بیمه بدنه و سپس با شرایط بیمه ثالث آشنا می شویم:
● بیمه نامه بدنه
این بیمه نامه خسارت وارد به اتومبیل بیمه شده ناشی از برخورد دو اتومبیل، برخورد اتومبیل با یک جسم ثابت یا متحرک، برخورد اشیا به اتومبیل (اتومبیل در حال حرکت یا ساکن)، واژگون شدن، سقوط، آتش سوزی، صاعقه، انفجار، سرقت کلی، خسارت حین دزدی به خودرو را جبران می نماید و همچنین هزینه های متعارفی که بیمه گذار برای نجات خودروی خسارت دیده و جلوگیری از توسعه خسارت و نیز انتقال موضوع بیمه خسارت دیده به نزدیک ترین محل مناسب برای تعمیر آن پرداخت می گردد، حداکثر تا ۲۰درصد کل خسارت وارده قابل جبران خواهد بود.
ضمنا بیمه گذار می تواند با پرداخت حق بیمه اضافی، خطرات سرقت در جای (جزئی) قطعات و لوازم، شکست شیشه، هزینه ایاب و ذهاب، پاشیدن اسید، رنگ و سایر مواد شیمیایی بر روی خودرو و سیل و زلزله را نیز از طریق بیمه نامه بدنه تحت پوشش قرار دهد.
در صورتی که برای اولین بار اقدام به خرید بیمه بدنه می نمایید یا از بیمه نامه بدنه قبلی خود خسارت دریافت نموده اید یا پس از انقضای مدت بیمه نامه اقدام به تمدید آن نموده اید، آوردن خودروی مورد بیمه به واحدهای صدور جهت کارشناسی بازدید اولیه ضروری می باشد. بیمه بدنه دارای یک سری شرایط عمومی می باشد که معمولابه پیوست بیمه نامه تقدیم بیمه گذار می گردد و دارای یک سری شرایط خصوصی می باشد که معمولادر متن بیمه نامه و در قسمت توضیحات نوشته می شود. توضیح اینکه شرایط خصوصی مقدم بر شرایط عمومی می باشد.
● تخفیف در حق بیمه
در صورتی که در مدت اعتبار بیمه نامه خسارتی اعلام نشود و بیمه گذار موجب پرداخت خسارتی از طرف بیمه گر نگردد، هنگام تجدید بیمه نامه مشروط به تحویل سالم بیمه نامه سال قبلی، تخفیفی در حق بیمه اعمال می گردد که در حال حاضر برای سال سال اول ۲۵، سال دوم ۳۵، سال سوم ۴۵ و سال چهارم درصد۶۰ تخفیف منظور می گردد. برخی از سازمان ها یا گروه ها طبق توافق با بیمه گران ۲۰ درصد تخفیف مازاد بر موارد بالادر یافت می کنند.
به هنگام وقوع حادثه موارد زیر را به یاد داشته باشید:
۱) به هنگام وقوع حادثه مراتب را به پلیس راهنمایی رانندگی یا پلیس راه از طریق شماره تلفن ۱۱۰ اطلاع دهید تا مامورین انتظامی در محل حاضر شده و نسبت به تهیه کروکی و گزارش حادثه اقدام نمایند.
۲) بیمه گذار موظف است حداکثر ظرف مدت ۵ روز از تاریخ اطلاع، وقوع مراتب را به بیمه اعلام نماید.
۳) در صورتی که خسارت بالاتر از ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال باشد، مامورین پلیس موظف به تهیه و ارائه کروکی و گزارش صحنه تصادف می باشد.
۴) هر بیمه گذاری می تواند در هر سال یکبار خسارت بدون کروکی دریافت نماید که رقم خسارت بسته به نظر کارشناس بیمه حداکثر ۳.۰۰۰.۰۰۰ می باشد.
۵) پس از حضور پلیس و تهیه کروکی یا در خسارت های پایین که نیازی به کروکی و گزارش پلیس نمی باشد (برای استفاده از این مورد فقط سالی یکبار مجاز می باشد)، وسیله نقلیه را به کنار جاده یا خیابان انتقال دهید تا سد راه رانندگان دیگر نباشد.
۶) برای گرفتن خسارت از محل بیمه نامه بدنه داشتن گواهینامه معتبر الزامی است.
۷) در این نوع بیمه امکان دارد که حادثه مقصر انسانی نداشته باشد، مثلاافتادن درخت بر روی وسیله نقلیه. در این حالت نیز بایستی که گزارش مقامات انتظامی وجود داشته باشد.
۸) جهت گرفتن خسارت بایستی اصل بیمه نامه، گواهینامه معتبر و متناسب در زمان حادثه، کارت ماشین و خودروی بیمه شده به واحد خسارت بیمه گر ارائه گردد.
۹) خسارت بیمه بدنه فقط در وجه مالک وسیله نقلیه قابل پرداخت است در مواقع تغییر مالکیت باید جهت صدور الحاقیه تغییر نام به شرکت بیمه گر مراجعه شود.
۱۰) در مواقعی که تهیه گزارش مقامات انتظامی امکان پذیر نمی باشد بایستی با مراجعه به نزدیک ترین شورای حل اختلاف به محل وقوع حادثه نظر کارشناس رسمی دادگستری را اخذ و به همراه سایر مدارک به بیمه گر ارائه نمود.
۱۱) در هر حادثه مبلغی از خسارت ایجاد شده بر عهده بیمه گذار می باشد که به آن فرانشیز گفته می شود. میزان فرانشیز خسارت در حادثه اول ۱۰% مبلغ خسارت حداقل ۵۰۰.۰۰۰ریال، میزان فرانشیز حادثه در خسارت دوم ۲۰% مبلغ خسارت حداقل ۱.۰۰۰.۰۰۰ریال و میزان فرانشیز حادثه در خسارت سوم ۳۰% مبلغ خسارت حداقل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال است.
۱۲) فرانشیز برای رانندگانی که سابقه رانندگی آنها در تاریخ حادثه کمتر از ۳ سال یا سن آنها کمتر از ۲۵ می باشد. ۱۰% بیشتر از فرانشیزهای ردیف بالامی باشد.
۱۳) فرانشیز خسارت شکست شیشه به ازای ۲۰% مبلغ خسارت (حداقل ۵۰.۰۰۰ ریال)
۱۴) فرانشیز خسارت سرقت اعم از جزئی و کلی ۲۰%مبلغ خسارت
۱۵) فرانشیز خسارت کلی ناشی از حوادث (به جز سرقت) ۱۰% مبلغ خسارت
۱۶) فرانشیز خسارت ناشی از تصادفات رانندگی در صورتی که راننده اتومبیل بیمه شده مقصر نباشد و مقصر شناخته شده ای وجود داشته و امکان تعقیب مقصر نیز فراهم گردد، ۵% و حداقل به میزان ۵۰۰.۰۰۰ ریال
چه مواقعی خسارات بیمه بدنه قابل پرداخت نمی باشد:
۱) راننده وسیله نقلیه فاقد گواهینامه رانندگی معتبر باشند.
۲) گواهینامه راننده با وسیله نقلیه مورد استفاده مطابقت نداشته باشد. (مثلاراننده سواری دارای گواهینامه موتورسیکلت باشد)
۳) وسیله نقلیه غیر از کاربری متعارف خود مورد استفاده قرار بگیرد، مثلااز خودروی سواری به عنوان بکسل کننده وسیله نقلیه دیگر استفاده گردد.
مواقعی که خسارت به صورت کامل پرداخت نمی شود:
۱) تغییر کاربری وسیله نقلیه مثلادر بیمه نامه مورد استفاده وسیله نقلیه شخصی ذکر شده، ولی از همان وسیله نقلیه به عنوان کرایه یا آژانس استفاده گردد.
۲) استفاده از وسیله نقلیه به طوری که ریسک مورد بیمه تشدید گردد. در این گونه موارد به نسبت حق بیمه پرداخت نشده از میزان خسارت پرداختی کسر می گردد و مابقی بر عهده بیمه گذار (راننده مقصر) می باشد.
منبع : کارنا


همچنین مشاهده کنید