سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا
بررسی وضع مطلوب و موجود عملکرد یادگیری در نظام آموزش استثنایی ـ بخش ۴
● ارزیابی وضع موجود:
▪ نظام مدیریت و برنامهریزی راهبردی:
الف) ضعفها و تهدیدها
۱) غفلت از فراگیری (تلفیق) آموزشی در اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی
۲) حذف بخش اجرایی از اختیارات قانونی مصوب مجلس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بعد از اجرای طرح تجمیع واحدهای مرتبط با آموزش در سازمان آموزش و پرورش استانها
۳) کم توجهی به مفهوم وسیعتر تامین نیازهای ویژه آموزش و پرورش برای مشکلات شکست تحصیلی در ایران
۴) کمبود قانون بالادستی حمایت از معلولان و یا ناقص بودن آنها؛ همانند نقص در قانون جامع معلولان
ب) قوتها و فرصتها
۱) وجود دستگاه مستقل برای سیاستگذاری، برنامهریزی کلان و نظارت بر آموزش و پرورش ویژه
۲) توجه مؤثر بر ارتقای آموزش تلفیقی یا فراگیر با اجرای طرح تجمیع در سازمان آموزش و پرورش استانها
۳) سرمایهگذاری قابلی در توسعهی کمی آموزش و پرورش استثنایی در ایران با تمهیدات سرمایهی زیربنایی و بیمهی درمان و بیمه آتیه دانشآموزان استثنایی
۴) توجه مؤثر به آموزش و پرورش قبل از دبستان در گروههای مختلف استثنایی و اعطای نقش تدریجی مداخله به هنگام به آن
۵) وجود آمادگی تخصیصی و سرمایه زیربنایی در گسترش برنامه مداخله به هنگام در کشور؛ به گسترهای از تخصصهای آموزشی و توان بخشی
▪ نظام منابع انسانی:
الف) ضعفها و تهدیدها
- تداوم نامناسب مرکز تربیت معلم استثنایی با سطح کاردانی
- وجود معلمان حقالتدریس و سرباز معلم با دانش و مهارت ناکافی؛
- کمبود نیروهای تخصصی حوزه توانبخشی در مدارس استثنایی
ب) قوتها و فرصتها
- افزایش آمار شاغلین با مدارک علمی لیسانس و بالاتر در مقایسه با آموزش و پرورش عادی
- وجود توان علمی و تخصصی در مدارس استثنایی برای آموزش معلمان مدارس عادی برای ارتقای دانش و مهارت معلمان در تامین نیازهای ویژه
▪ نظام منابع مالی:
الف) ضعفها و تهدیدها
- ناکافی بودن منابع تخصیصی دولتی و درآمدی برای تامین نیازهای ویژه مرتب معلولیت به نحوی که هزینه اضافی به خانواده تحمیل نشود.
- ناکافی بودن تنوع منابع درآمدی؛ علیرغم وجود تنوع منابع در اساسنامه سازمان
ب) قوتها و فرصتها
- وجود منبع مالی ویژه برای دانشآموزان استثنایی با برنامههای ویژه بیمهی درمان، بیمهی آتیه
- تنوع منابع پیش بینی شده در قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی
▪ نظام برنامهریزی درسی:
الف) ضعفها و تهدیدها
- کم توجهی به تفاوتهای فردی در برنامهریزی درسی و عدم انعطاف در تامین نیازهای ویژه تحصیلی هر دانشآموز در ساختار آموزش و پرورش
- نبود جایگاه مناسب برای برنامهریزی درسی فردی شده در نظام برنامهریزی درسی در ایران برای تامین نیازهای ویژه دانشآموزان
- نداشتن استقلال مدارس در تامین برنامه درسی در مدارس استثنایی و عادی
ب) قوتها و فرصتها
- تجربه موفق در تالیف کتابهای درسی ویژه برای گروههای مختلف استثنایی، به ویژه در دوره قبل از دبستان
- وجود دانش و مهارت حداقل قابل قبول در شاغلین مدارس ویژه برای تحول علمی و فناوری در نظام برنامهریزی درسی
▪ نظام تحقیقات:
الف) ضعفها و تهدیدها
- ایجاد فاصله بین سازمان آموزش و پرورش استثنایی و پژوهشکده مربوطه از نظر هماهنگی کامل نیازهای ویژه پژوهش بعد از ادغام پژوهشکده استثنایی در پژوهشگاه
ب) قوتها و فرصتها
- وجود پژوهشکده استثنایی و شورای تحقیقات استانها، با تجربهای ۱۲ ساله از تحقیقات ویژه
- ادغام پژوهشکدهی استثنایی در پژوهشگاه و فراهم شدن فرصت مشارکت تحقیقاتی همه بخشهای آموزش و پرورش در حوزه کودکان استثنایی و آموزش و پرورش فراگیر
● راهبردها:
۱) تشخیص کودک استثنایی و مداخله به هنگام باشد.
۲) برای پیشگیری، تشخیص، مداخله و آموزش کودک نیازمند آموزش ویژه بین دستگاههای مختلف، از جمله آموزش و پرورش استثنایی، وزارت بهداشت، بهزیستی و وزارت رفاه (بیمه ها)، هماهنگی کامل برقرار باشد.
۳) فاصله میان تشخیص و مداخله پیش از دبستان اهمیت زاید الوصفی درآموزش و توانبخشی کودک استثنایی دارد و لازم است به این دوره طلایی (که دوره مهد کودک وپیش دبستانی را در بر میگیرد) توجه شایستهای شود.
۴) آموزش و پرورش استثنایی لازم است بر اساس فلسفه و رویکرد آموزش فراگیر باشد. این امرمستلزم زمینهسازی فرهنگی و اجتماعی به ویژه در آموزش و پرورش عادی است.
۵) سازمان آموزش و پرورش استثنایی در امر پیشگیری نیز مشارکت فعال داشته باشد.
۶) معلمانی با مهارتهای کافی برای آموزش کودکان استثنایی در نظام آموزش فراگیر تربیت شوند و سطح دانش و مهارتهای معلمان فعلی آموزش وپرورش عادی و استثنایی نیز افزایش یابد.
۷) بر آموزش زبان به عنوان مهارت اساسی تعلیم و تربیت در نظام آموزش و پرورش استثنایی تاکید شود.
۸) انعطافپذیری آموزشی و مدرسه محوری در نظام استثنایی تقویت شود.
۹) برنامه آموزش انفرادی در آموزش و پرورش استثنایی رایج شود.
۱۰) ضریب پوشش آموزش و پرورش استثنایی به حداکثر افزایش یابد و همه طبقات کودکان استثنایی را در برگیرد.
۱۱) والدین در مراحل و فرایندهای مختلف تشخیص، جایدهی،آموزش و توانبخشی کودک استثنایی مشارکت فعال داشته باشند.
۱۲) برای تشخیص، مداخله، آموزش، توانبخشی و حرفهآموزی هیچ هزینهای بر کودک استثنایی و خانواده وی تحمیل نشود.
۱۳) انگیزهها و مشوقها برای جذب معلمان ماهر و کارآزموده به آموزش استثنایی افزایش یابد.
۱۴) نظام ارتقای علمی و آموزشی مناسبی برای معلمان آموزش استثنایی تهیه و تدوین شود.
۱۵) اصل کمترین محدودیت درباره محیط فیزیکی و یادگیری کودکان استثنایی سرلوحه قرارگیرد.
۱۶) از فناوریهای نوین در آموزش و پرورش استثنایی استفاده شود.
۱۷) به آموزشهای حرفهای کودکان استثنایی توجه ویژه شود.
۱۸) آموزشهای فرهنگی و مذهبی در برنامهی درسی همه کودکان استثنایی قرار گیرد.
۱۹) نظام پژوهشی مناسبی برای تحقیقات در حیطه آموزش و پرورش استثنایی و چگونگی به کارگیری آنها تدوین شود.
منبع : خبرگزاری ایسنا
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی عملیات وعده صادق ایران و پاکستان حجاب دولت مجلس رئیس جمهور دولت سیزدهم
تهران سیل پلیس هواشناسی بارش باران وزارت بهداشت شهرداری تهران فضای مجازی قتل سلامت سازمان هواشناسی آتش سوزی
بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو دلار سایپا بورس تورم مالیات
کتاب تلویزیون سریال رادیو سینمای ایران محمدرضا گلزار نمایشگاه کتاب فیلم سینما تئاتر فیلم سینمایی معماری
کنکور ۱۴۰۳ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان بنیاد ملی نخبگان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه روسیه فلسطین جنگ غزه چین ترکیه اتحادیه اروپا اوکراین حماس طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال باشگاه پرسپولیس اوسمار ویرا باشگاه استقلال رئال مادرید بارسلونا بازی سپاهان فوتسال لیگ برتر
گوگل همراه اول ایلان ماسک اپل شیائومی مایکروسافت هوش مصنوعی تبلیغات فناوری تلگرام سامسونگ ناسا
افسردگی یبوست پیری صبحانه