دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Monday, 23 April, 2018

روابط عمومی، سرمایه اجتماعی سازمان ها


روابط عمومی، سرمایه اجتماعی سازمان ها
اگر چه زمانی روابط عمومی در انجام کارهای تشریفاتی،برگزاری آیین های ویژه و ارائه تبلیغات سازمانی کاذب و غلو شده و تعریف شده بود اما امروز روابط عمومی یکی از بازوهای مدیریت عالی هر سازمان در ارتباطات درون و برون سازمانی است.‌
امروزه نقش روابط عمومی وحیطه فعالیت آن برهیچ‌کس پوشیده نیست. تمامی فعالان جامعه دربخشهای مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و . . . جویای روابط عمومی هایی هستند که آنان را درطراحی روشهای معقول و تعیین خط مشی های مرتبط با آینده یاری دهند.به راستی روابط عمومی با اهمیت ویژه ای که در دنیای امروز پیدا کرده به چه معناست.
دایره` المعارف آمریکانا روابط عمومی را بدین شکل تعریف کرده است:” یک زمینه فعالیت است مربوط به روابط سازمانهای صنعتی، شرکتها، مشاغل، دولت، اتحادیه‌هاو یا سایر سازمانها که هریک با مردمی چون کارمندان، مشتریان،سرمایه داران، تهیه کنندگان، اعضای احزاب سیاسی ویا عامه مردم روبرو هستند، کارهای روابط عمومی شامل است برتقویم افکار عمومی، ارزیابی وتفسیر آن به حسب منافع یک سازمان، شناساندن سازمان به مردم مربوط به خود وهمچنین آن مردم به سازمان. انجمن جهانی روابط عمومی درماه می ۱۹۶۰ تعریف زیر را جهت روابط عمومی تدوین وتصویب نمود.
“ روابط عمومی بخشی ازوظایف مدیریت سازمان است، عملی است ممتد، مداوم وطرح ریزی شده که ازطریق آن، افراد سازمانها می کوشند تا تفاهم وپشتیبانی کسانی را که با آنها سروکار دارند به دست آورند.”کنکاش در تعاریف روابط عمومی و تامل در آنها‌، نشان می دهد که نماینده فعالیت های روابط عمومی‌، اقناع مردم و جلب رضایت ‌آنان است‌، بنابراین میتوان گفت که در اصل‌، یکی از فلسفه های مهم ایجاد روابط عمومی تنظیم روابط سازمان با مردم است. نتیجه ‌آن که روابط عمومی باید فعالیت های خود را بر اساس اقناع برنامه ریزی کرده پیوسته ‌آرا و نظرات مردم را محور فعالیت های خود قرار دهد.
روابط عمومی رابطی است بین ‌(مدیریت‌، کارکنان‌ و مردم‌) به عبارتی ارتباطی دو سویه‌، که این ارتباط از طریق روابط عمومی انجام می گیرد. روابط عمومی همچون ‌آیینه ای است تا افراد و دستگاهها بتوانند از یک طرف چهره خود را در ‌آن بنگرند و از طرف دیگر به وسیله ‌آن تصویر و واکنش جامعه را در برابر خود یا موسسه مشاهده کنند. براین اساس روابط عمومی میانجی بین سازمان و گروههای اجتماعی ‌(داخلی و بیرونی‌) است.
روابط عمومی در این نقش باید بتواند بین منافع سازمان و منافع گروههای اجتماعی هماهنگی ایجاد کند و این هماهنگی ضرورتا باید همسنگ و همتراز باشد. چرا که هر سازمانی صرف نظر از نوع وظایف و فعالیت ها محتاج تنظیم ارتباطات خود با مخاطبان و بهره مندان از خدمات و محصولات ‌آن است‌، این وظیفه که با مکانیسم ‌”اطلاع رسانی‌” به ‌آنها و ‌آگاهی و ‌”اطلاع یابی‌” از دیدگاههای ‌آنان نسبت به عملکرد سازمان صورت می گیرد توسط روابط عمومی انجام می شود. روابط عمومی از دل نیاز جامعه به نهادی که پاسخگو باشد و بین مصالح فردی و منافع اجتماعی وفاق ایجاد کند سر برآورده و پا به عرصه حیات گذاشته است و لذا باید آیینه تمام نمای سازمان باشد.
دردنیای امروز روابط عمومی ها به عنوان عناصر قوی درارزیابی وتقویت برنامه ها وپیشبرد اهداف سازمانها تلقی میگردند. روابط عمومی هنرش این است که بتواند امکانات وشرایط محیط بیرونی را تشخیص دهد وآنان را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و اجرای فرامین درون سازمانی را تسهیل نماید ودرنهایت ارتباط سازمان را با بیرون ازآن، به درستی برقرار سازد. که دراین راستا اولین قدم شناخت محیط وسازمان مربوطه است ومنظور از این شناخت ، شناسایی و بررسی نقاط قوت وضعف است .
نقش اصلی روابط عمومی مدیریت وجهه یک نهاد و کمک برای جلب تأئید و رضایت عمومی برای کارهایی است که نهاد مذکور آنها را در زمره وظایف خود قرار داده است. روابط عمومی را می‌توان به یک نقش یا عملکرد مدیریتی تعبیر کرد که کانون توجهش بر روابط و ارتباطات متمرکز است و افراد و سازمانها را با دیگر گروهها (عموم) به منظور ایجاد حسن نیتی دوطرفه مرتبط می‌کند.
براین اساس جامعه مخاطبان واحد روابط عمومی بستگی به گستره فعالیت آن نهاد یا سازمان و گستردگی آن دارد. وظیفه واحد روابط عمومی برقراری ارتباط چندسویه و هماهنگ‌سازی عناصر گوناگون نهاد با یکدیگر است. نخست ایجاد هماهنگی و ارتباط متقابل میان واحدهای سازمانی بر عهده روابط عمومی است. این مهم اولین و مهمترین وظیفه روابط عمومی محسوب می‌گردد که در بالابردن بهره‌وری مجموعه ذیربط نقش اساسی را برعهده دارد. دوم، ایجاد ارتباط دوسویه بین نهاد مربوط با محیط بیرون از آن می‌باشد که از آن به جامعه مخاطبان روابط عمومی تعبیر می‌شود. این مخاطبان هم شامل ادارات و دیگر نهادهای در عرض یا در طول سازمان مربوطه‌اند و هم عامه مخاطبانی که به نحوی به سازمان ربط و نسبت می‌یابند. بدیهی است اطلاع رسانی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و نیز پاسخگویی به پرسشها و احیانا انتقاداتی که بیرون از مجموعه اداری ایجاد می‌شود بر عهده روابط عمومی می‌باشد زیرا به هر حال مهمترین هدف وجود واحد روابط عمومی جلب رضایت عمومی و مدیریت وجهه نهاد است.
نیاز به شناخت و درک متقابل به منظور تسریع دردستیابی به مقاصد و اهداف ، امروزه درسازمانها و ادارات به عنوان یک اصل اساسی درمدیریت پذیرفته شده است.این ارتباط که ازآن به عنوان روابط عمومی یاد می شود یکی ازمهمترین و با ارزش‌‌ترین عوامل موثر در سرنوشت هرموسسه وگروه محسوب میگردد.بررسی وشناخت و مطالعه مداوم محیط داخل وخارج سازمان یک وظیفه مهم روابط عمومی است. پیشرفت روز افزون وسایل ارتباط جمعی وبهره گیر ی از فناوریهای نوین اطلاعاتی وارتباطی موجب شده است تا روابط عمومیهایی بتوانند درعرصه فعالیت سازمانی موفق باشد که پژوهش مدار وتحلیلگرا باشند حرکت از جامعه صنعتی به سوی جامعه اطلاعاتی وپدیده مهم جهانی شدن زمینه شناسایی، کسب پردازش وانتقال دانش واطلاعات را فراهم نموده است واگر روابط عمومی نتواند دراین چرخش اطلاعات نقش آفرینی کند روابط عمومی مرده و ناکارآمد است.
راه اندازی تلفن گویا، سایت وپایگاههای اطلاعاتی، وبلاگ، نشریات الکترونیکی، مجله الکترونیکی درتغییر کارکردها و شکل و محتوای روابط عمومی در هزاره سوم تاثیر بسزایی داشته است ودر این عرصه سازمانی می تواند موفق عمل کند که با اطلاع رسانی واطلاع یابی به موقع چالش ها را پشت سر بگذارد. درغیر این‌صورت سازمانهای با روابط عمومی سنتی وناکارآمد در آستانه شکست وناکامی قرار می گیرد.
روابط عمومی کارآمد، یک روابط عمومی است که با سازماندهی مناسب تشکیلاتی و مدیریت علمی در قالب برنامه عمل مشخص، ضمن رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای روابط عمومی و ارائه اطلاعات مشاوره‌ای به مدیریت سازمان برای نفوذ در افکار عمومی و هدایت آن، افزون بر برنامه ریزی ویژه برای رهبران فکری، به شکل اصولی رسانه‌ها را در خدمت گرفته و به اصل اطلاع‌ یابی اهمیت ویژه داده و از طرفی با توسعه فعالیتهای افکارسنجی و ارتباطات مردمی و تولید فرآورده‌های فرهنگی سعی دارد جریان مبادله پیام بین سازمان و مخاطب را دو سویه کرده و بازخورد لازم را در جریان ارتباطی خود با مخاطبان در ابعاد درون سازمانی، ملی و بین‌المللی ایجاد کرده و ازاین طریق آثارکلان و تاثیرگذارمثبت،در سطح سازمان و برنامه‌های توسعه ملی ایجاد کند، وبا گرایش بیشتر به سمت مردم در هیئت وکیل مدافع مردم و مدعی‌العموم ظاهر شده و به صورت یک نهاد مدنی حامی و پاسدار افکارعمومی درآید.
روابط عمومی کارآمد روابط عمومی است که لحظه به لحظه در جریان فعالیت ها و تصمیمات سازمان قرار گیرد و با دانش کافی و اشراف لازم بتواند بهترین شیوه اطلاع رسانی را انجام دهد.نهاد روابط عمومی برای اثر گذاری و ایفای نقش موثر تر نیازمند تغییر نگرش ، متناسب با نیاز های زمانه است و پذیرش مسئولیت در آن باید توام با دلبستگی و عشق باشد که با چاشنی عقل و اندیشه و برنامه ریزی و پیگیری به بار بنشیند .
نگرش بنیادی و ریشه ای در روابط‌عمومی بسیار مهم است و هدفهای آینده در هر مقطع زمانی ، باید از پیش ترسیم شود زیرا نگاهی که در روزمرگی اسیر شود گرفتار انجماد و ایستایی خواهد بود، براساس تجارب علمی و توصیه های علمی مناسبترین حرکت ها در روابط عمومی ، برنامه هایی است که دستکم یکدوره چند ساله را پوشش دهد.
باید به این باور برسیم که روابط عمومی در رویکردهای امروزی نقشی کلیدی در ایجاد توسعه سرمایه اجتماعی هر سازمان دارد.این سرمایه شامل گستره ای از شبکه های ارتباطی و تعاملی،بر جا گذاشتن هنجارهای قابل پذیرش برای تمام طرف های درگیر در ارتباط و نهادینه کردن آن است.
این سرمایه اجتماعی عامل جذب سرمایه اقتصادی برای سازمان است چرا که با ایجاد ارتباط سالم،شفاف و نیرومند با مردم و نهاد های بیرونی سازمان راه توسعه علمی،تکنولوژیک،جذب دانش فنی یا تولید آن ،نو آوری،خلاقیت و کار آفرینی را هموار می کند.‌

حمید حسین زاده

منبع : روزنامه رسالت

مطالب مرتبط

الگوهای ماندگار

الگوهای ماندگار
● بازخوانی یك تجربه
هزاران سال طول كشید تا دریانوردان، قاره‌های بزرگ جدید را كشف كنند. اما برای گذشتن از دریای سركش دولت چین و سیر در دنیای اقتصادی، تجاری، اجتماعی و فرهنگی آن، فعالیت دریانوردان مجرب و از آن جمله متخصصین روابط عمومی، در عین سودآوری، جانفرسا و هیجان‌انگیز است. خانم مارگارت یافی‌یو، درباره تجربیات مفیدش در راستای پیشرفت شركت‌های خارجی در چین توضیحاتی داده است كه در زیر می‌خوانید. بیوگرافی او در پایان مقاله گنجانده شده است.
در چین، روابط عمومی به عنوان یك بخش خدماتی كاملا حرفه‌ای در حدود سال ۱۹۸۴ پایه‌گذاری شد. در آن سال، روزنامه‌ای دولتی به‌نام اكونومیك دیلی برای اولین بار عبارت روابط عمومی را به‌كار برد. در همان سال، دو شركت بزرگ روابط عمومی وارد چین شده و شروع به ارائه خدمات خود كردند.
شروع اصلاحات اقتصادی، دل‌گرم شدن سرمایه‌گذاران خارجی و فراهم شدن فرصتی مناسب برای شركت‌های خصوصی را در پی داشت تا از این رهگذر شركت‌های دولتی نیز تشویق و تحریك به پیشرفت شوند. طی این فرایند، چند نوع شركت تجاری و به‌طور همزمان سیستم‌های مختلف مدیریتی به‌وجود آمدند. در این دوره شركت‌هایی با سرمایه‌گذاری‌های مشترك چین و كشورهای خارجی، شركت‌های تعاونی چینی-خارجی، شركت‌های كاملا خارجی، شركت‌های دولتی، شركت‌های خصوصی و شركت‌های تجاری تاسیس و جایگزین ادارات دولتی قدیمی شدند. آن‌ها پیش از این توسط «سیستم‌های برنامه‌ریزی شده اقتصادی» مدیریت می‌شدند. به عبارت دیگر فعالیت‌شان بر اساس اهداف از پیش تعیین شده بود. شركت‌های جدید توسط «سیستم‌های اقتصادی و بازاری» كه بر پایه اهداف مدیریتی و در نظر گرفتن نیروهای موثر بازاری بنا نهاده شده بودند، هدایت و مدیریت می‌شدند. بنابراین، شركت‌های موجود یا شركت‌هایی بودند كه مانند موسسات دولتی اداره و سازماندهی می‌شدند و یا شركت‌های مدرنی كه توسط روش‌ها و مفاهیم وارداتی خارجی اداره می‌شدند.
در حالی كه بعضی شركت‌ها، سخت در تلاش بودند تا دست به اصلاح زده و مدیریت‌شان را تحت روش‌های جدید مدرنیزه كنند، بسیاری از شركت‌ها نیز تنها به تغییراتی سطحی بسنده كردند. برخی، از متخصصین روابط عمومی برای تبلیغ شكل و یا ماهیت جدید شركت یاری خواستند. گروهی، موفق به دسترسی به بازارهای داخلی و جهانی شدند و بعضی نیز تلاش كردند تا در بورس كشورهای آن‌سوی دریاها فعالیت كنند. سایرین حتی پس از صرف هزینه‌های كلان در تبلیغات، با شكست مواجه شدند.
با گذشت دو دهه و نیم از آغاز فعالیت روابط عمومی حرفه‌ای در چین، چنین نتیجه گرفته‌ایم كه روش‌های سنتی تبلیغات كه با اشباع كردن مطبوعات به هر قیمتی همراه است‌، با وجود سیستم‌های نوین اقتصادی بازده چندانی ندارند. ما مجبور به استفاده از طرحی مناسب و به‌كارگیری روشی متفاوت برای هر كدام از متقاضیان بودیم تا آنان را در نایل شدن به اهدافی مانند شهرت و نام و نشان شركت، كسب محبوبیت عمومی به‌عنوان گروه پیشگام در عرصه صنعت، افزایش اقبال عمومی به شركت یا افزایش سهام شركت در بازار، یاری كنیم. با وجود تنوع فعالیت متقاضیان، به‌دلیل نیازهای مشتركی كه داشتند، یك‌سری دوره‌های آموزشی را منطبق با وضعیت بازار چین در زمینه‌های مختلفی چون روابط عمومی، تبلیغات، طرح‌های بازاری و هماهنگی ورابطه با دولت، ترتیب دادیم.
● طرح‌های بازاری
جهت ارائه خدمات بهتر به متقاضیان، به ارائه طرح‌های بازاری پرداختیم. ما در این زمینه، متفاوت از سایر شركت‌های طراح طرح‌های بازاری هستیم، زیرا در تنظیم و تدوین سیاست‌ها و راه‌كارهای بازاریابی، طرح‌های فروش و فعالیت‌های تبلیغی همكاری بسیار نزدیكی با متقاضیان برقرار می‌كنیم.
بر اساس نیازها و اهداف متقاضیان، دو نوع طرح كلی ارائه می‌كنیم:
۱) طرح‌های عمودی، كه عموما موردنیاز متقاضیان صنعت‌گر است
۲) طرح‌های افقی كه بیشتر مناسب حال متقاضیانی است كه محصولات مصرفی تولید می‌كنند.
▪ طرح‌های عمودی بازار
طرح‌های عمودی، ساختارهای حاكم را – كه شامل سیاست‌های اقتصادی، ساختار دولت و اثرات مرتبط با آن است – بر اساس زمینه‌ تجارت و یا نوع تولیدات متقاضی تجزیه و تحلیل می‌كند. به این مثال توجه كنید:
طی روند اصلاحات در چین،تعدادی از ادارات دولتی، قوانینی را در راستای تمایلات و اهداف خود وضع كردند. بعضی از این قوانین نه تنها جزء فعالیت‌های پذیرفته شده بین‌المللی نیستند بلكه حتی بسیاری از آن‌ها زیان‌بار و یا در تقابل با استراتژی ملی اصلاحات اقتصادی نیز هستند.
در سال ۱۹۹۵ یك موسسه دولتی مجموعه قوانینی را تحت عنوان «قوانین زیست محیطی چین در مورد صادرات و واردات محصولات شیمیایی» منتشر كرد. این قوانین، مانع فعالیت بعضی شركت‌های بین‌المللی شیمیایی در چین گردید. ما مامور شدیم تا در مورد «تمایلات و دیدگاه‌های مختلف موجود نسبت به قوانین، ادارات و مسئولین مربوطه» تحقیقی انجام دهیم. ما با وزارت اقتصاد و تجارت، گمرك، وزارت صنایع شیمیایی، موسسه ملی حمایت از محیط زیست و ستاد ملی حمایت از قوانین زیست محیطی تماس برقرار كردیم تا در این مورد با مسئولین مربوطه به بحث نشسته و نظریات آنان را جویا شویم. بر اساس نتایج آن بررسی، برای متقاعد كردن مسئولین مربوطه و بخش‌هایی كه اصول پذیرفته شده بین‌المللی را می‌پذیرند، طرحی پیشنهاد كردیم.
یكی از مهم‌ترین دلایلی كه باعث كندی روند پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی (WTO) شده، این است كه هنوز، قواعد محدود كننده‌ای برای خارجیان در زمینه بعضی صنایع كلیدی و مهم مانند ارتباطات مخابراتی وجود دارد. با وجودی كه هنوز منتظر انجام اصلاحات در این زمینه هستیم، اما برخی از متقاضیان طرح‌هایی در مورد صنایع ارتباطات مخابراتی ارائه كرده‌ایم. این طرح به تجزیه و تحلیل ساختار صنایع ارتباطات مخابراتی، موسسات قانونگذاری مربوطه، روند قانون‌گذاری، تمایلات و سرانجام فشار وارده بر سرمایه‌گذاران احتمالی پرداخته است.
در طی این سال‌ها كه به جمع‌آوری اطلاعات و افزایش تجربه سپری شد، اطلاعات و تجارب خود را در بخش‌های فوق تخصصی تجاری مانند تولید آسانسور، تولید برق و ذخیره سوخت به‌كار گرفتیم. در جریان هم‌كاری با بخش‌های دولتی توانستیم بر دامنه اطلاعات مورد نیاز خود جهت تعیین یك خط مشی تجاری موفق بیفزاییم.
نمونه دیگر، تحقیقی است كه در مورد یك شركت خارجی تولید كننده آسفالت انجام دادیم. برای كمك به متقاضی در مورد ساخت كارخانه تولید آسفالت در چین، تعداد زیادی از بنادر دریایی دور دست و تسهیلات حمل و نقل را جهت تعیین مكان‌های احتمالی كارخانه مورد بررسی قرار دادیم. همچنین تحقیقاتی در مورد طرح‌های احداث جاده طی دو دوره«برنامه پنج ساله» انجام دادیم. به‌دلیل وسعت چین، مجبور بودیم كه بر اساس تفاوت‌های اقلیمی در نقاط مختلف كشور و نوع مواد تشكیل دهنده سطحی و مقاومت آن‌ها و البته ضمن در نظر گرفتن نوع نگرش مسئولین مربوطه به بخش‌های متفاوت جغرافیایی و اثر این تفاوت‌ها بر فروش، اطلاعات جامع و كافی به‌دست آوریم.
▪ طرح افقی بازار:
طرح افقی، مربوط به محصولات مصرفی مانند ماءالشعیر، شكلات، پاك كننده‌ها، محصولات نظافت شخصی و لوازم آرایشی است. این طرح همچنین برای رستوران‌ها نیز مناسب است.
ما معمولا با دیگر شركت‌های طراح طرح‌های بازاری جهت بهره‌مند شدن از تحقیقات آن‌ها نیز، همكاری می‌كنیم. طرح‌ها باید با توجه به سطوح مختلف درآمد، سلایق متفاوت در مصرف و آینده‌نگری در توسعه بازار شهرهای مختلف در بخش‌های گوناگون كشور، تنظیم شوند. طرح‌های پیش بازاری تولیدات جدید به ارزیابی فرصت‌ها و محیط رقابت كمك می‌كند و به متقاضی این امكان را می‌دهد كه به طرح مطلوب تولید، قیمت‌گذاری مناسب، نحوه پخش و برنامه‌های فروش دست یابد. نمونه تحقیقات پس بازاری، شامل سیستم‌های كنترل كننده خرده فرشی جهت ارزیابی میزان تاثیرگذاری برنامه‌ها و فعالیت‌های بعدی متقاضیان است.
طرح‌های افقی به پیچیدگی و ظرافت طرح‌های عمودی نیستند. شركت‌های بسیاری وجود دارند كه خدمات و اطلاعات مربوط به طرح‌های صنعتی را عرضه می‌كنند. با این وجود، طرح‌های افقی هم مشكلات خاص خود را دارند. یك نمونه قابل ذكر، در مورد یك شركت بزرگ سرمایه‌گذار در بازی‌های المپیك است كه برای جلب «افكار عمومی» به‌عنوان سرمایه‌گذار انحصاری بازی‌های ملی چین در چند رویداد ورزشی سرمایه‌گذاری كرد. اما به‌دلیل عدم وجود شناخت كافی از موسسات مربوطه در مورد این‌كه كدام اداره دولتی حق تملك بر سازمان‌ بازی‌های ملی و كدام اداره حق صدور مجوز تبلیغات را دارد، پس از گذشت چند سال به نتیجه دل‌خواه خود نرسید.● خلاصه
برای بررسی این‌كه تحت چه شرایطی یك شركت در چین می‌تواند به موفقیت دست یابد، از طرح‌های بازاری كمك گرفتیم. روابط عمومی بخش جدایی ناپذیر كسب موفقیت در تجارت است و استفاده از طرح‌های بازاری مرحله اساسی آغازین برای اطمینان از حصول نتایج رضایت‌بخش است.
چنین به نظر می‌رسد كه طرح‌های بازاری سنتی ناكارآمد باشند. شركت‌ها باید به بصیرت و درك درست از ساختار، سنت و روش‌های موجود در این كشور دست یابند چرا كه هنوز هم «سیستم‌های برنامه‌ریزی شده اقتصادی» در كنار «اقتصاد بازاری» نوین به ایفای نقش خود مشغول است. اگر محیط تجارت را به‌درستی درك نكنید، پول و زمانتان را به هدر خواهید داد.
● آموزش
ما یك‌سری برنامه‌های كلی آموزشی در زمینه تجارت و نیز یك‌سری برنامه‌های ویژه، مربوط به متقاضیان خاص جهت توسعه منابع انسانی روابط عمومی برگزار كردیم. این برنامه‌ها شامل هشت دوره‌ می‌باشند:
۱) آموزش ارتباطات دولت
بسیاری از چینی‌های مقیم كشورهای خارجی، پس از مدتی فعالیت در چین، به این نتیجه رسیدند كه صرفا داشتن آگاهی كافی از سیستم اقتصاد بازار و محصول و دارا بودن مدرك تخصص مدیریت از خارج، برای كسب اطمینان از انجام فعالیت‌های موفقیت‌آمیز تجاری كافی نخواهد بود. مدیران و كارمندان عالی‌رتبه شركت‌ها باید با ساختار دولت چین، حیطه وظایف ادارات دولتی مربوطه و سیاست‌ها و قوانین در تمام سطوح نیز آشنا باشند. با این هدف، یك‌سری دوره‌های آموزشی برای پست‌های مدیریتی مهم و حساس و كارمندان بخش‌های روابط عمومی و توسعه تجاری نیز برگزار كردیم. این دوره آموزشی شامل موارد مهم زیر بود:
▪ قواعد وظایف دولت:
شامل: روش‌های قانون‌گذاری، ساختار دولت، روش‌ها و كانال‌های ارتباطی در چین.
▪ وظایف دولت:
سیستم اطلاعات روابط عمومی، فراهم آوردن زمینه محبوبیت شركت، مدیریت بحران و تحكیم و تقویت موقعیت شركت.
▪ كارگاه هماهنگی و ارتباطات دولتی:
این كارگاه شامل موقعیت‌های شبیه‌سازی شده انواع گوناگون روش‌های برقراری ارتباط است. در این دوره از كارمندان رده بالای دولتی خواسته می‌شود تا در مورد روش‌ها و شیوه‌های قانونی (قانون‌گذاری)، سیاست‌ها، قوانین و مرز آزادی و محدودیت وظایف و اختیارات ادارات دولتی مربوطه توضیح دهند.
۲) آموزش مدیریت بحران
دوره آموزش مدیریت بحران، به‌خصوص برای محصولات مصرفی، صنایع شیمیایی و شركت‌هایی كه در خطر بحران قرار دارند، بسیار ارزشمند است. در این دوره آموزشی به بررسی انواع بحران‌ها و روش‌های مدیریت آن‌ها، دلایل بحران و راه‌كارهای مدیریتی در شرایط بحرانی، تجزیه و تحلیل نموداری مدیریت بحران، روش‌های پویش‌گرایانه جلوگیری از بحران و آموزش‌های شبیه‌سازی شده پرداخته و جزوه‌هایی در مورد مدیریت بحران آماده و ارائه می‌گردد.
۳) آموزش ارتباطات
اغلب مدیران شركت‌های چینی-خارجی در مورد درك افكار و اعمال همتایان خود با مشكل رو‌به‌رو هستند. این مسئله به مشكلات ناشی از تفاوت زبان محدود نمی‌گردد، بلكه مسئله مهم‌تر، درك پیشینه فرهنگی كشورهای غربی و روش‌های ارتباطی آن‌هاست. این دوره برای هر دو طرف چینی و خارجی مناسب و مفید است.
۴) دوره آموزش مدیریت رسانه
در عصر اطلاعات، موضوعات تجاری زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار دارند و بعضی تجار ترجیح می‌دهند كه كنفرانس‌های مطبوعاتی برگزار كنند و یا از نمایندگان مطبوعات جهت حضور در ضیافت‌های رسمی دعوت به‌عمل می‌آورند. مدیریت رسانه‌ای بسیار مهم بوده و دانش وسیعی را می‌طلبد. روش به‌كار گرفته شده توسط بعضی تجار در مورد اطمینان كردن به تبلیغات ممكن است نیاز شركت‌شان را برآورده نسازد. چنین كاری یك مدیریت رسانه‌ای بلند مدت مطلوب نخواهد بود. مدیران اصلی شركت‌ باید با تكنیك‌های برخورد مناسب با مطبوعات آشنا باشند. این برنامه‌ آموزشی به‌صورت تئوری و عملی به موضوعات زیر می‌پردازد:
وظایف رسانه‌ها و خبرنگاران، شخصیت خبرنگار، روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و مدیریت خبرنگاران. بعضی برنامه‌های آموزشی چنان تنظیم شده‌اند تا مدیران رده بالای شركت‌ها از برقراری تماس با رسانه‌ها سود بیشتری ببرند. همچنین شامل آماده‌ شدن برای انجام مصاحبه و كنفرانس‌های مطبوعاتی نیز هست.
۵) دوره آموزش مدیریت ارتباطی فروشگاه‌های بزرگ
هر چه شركت‌ها در راستای سیستم اقتصادی بازار پیشرفت می‌كنند، تلاش بیشتری برای ورود به بازارهای عمده داخلی و خارجی به‌خرج می‌دهند. مسئولین شركت باید از كانال‌ها و روش‌های برقراری ارتباط با بازارهای عمده خارجی آگاه باشند.
این برنامه آموزشی به شركت كنندگان در این دوره، اطلاعات مفصلی از ساختار و قواعد شركت‌های بزرگ مانند بورس هنگ كنگ یا بورس نیویورك و غیره را ارائه می‌كند. بخش عمده‌ای از این دوره آموزشی، درك قوانین متفاوت بین فهرست‌بندی سهام A در چین و نحوه لیست‌بندی سهام رایج در كشورهای خارجی به علاوه روش انطباق فعالیت‌های حسابداری و مالی با شیوه‌های خارجی است. همچنین آماده‌سازی و اجرای نمایش‌های سیار و طراحی اسناد و لوازم مربوطه نیز جزء بخش‌های ضروری این دوره آموزشی به‌شمار می‌رود.
۶) دوره آموزشی سیاست پخش و بازاریابی
وقتی یك دوره آموزشی درباره سیاست‌گذاری‌های پخش و بازاریابی توسط یك شركت روابط عمومی برگزار می‌شود، مسلما استفاده از تجربیات یك فرد متخصص در زمینه روابط عمومی ضروری است. طبیعتا این دوره آموزشی شامل روش‌هایی برای طراحی محصول، سیاست فراهم‌آوردن جایگاه مناسب برای محصول در بازار، سیاست تقسیم وظایف در فروشگاه‌، محبوبیت علامت و محصول شركت، فعالیت‌های فروش و تبلیغ و روش‌های كنترل بازار می‌باشد.
۷) مدیریت پرسنل روابط عمومی
بسیاری از شركت‌ها خود صاحب بخش روابط عمومی هستند و پرسنل آن بخش، وظایف گوناگونی از برپایی میهمانی‌ها و دفترداری گرفته تا فعالیت در زمینه روابط دولتی بر عهده دارند. در بعضی موارد، بیشتر فعالیت بخش روابط عمومی متمركز بر روابط داخل سازمان است. هنگامی كه اهداف بخش روابط عمومی سازمان، بیشتر فعالیت در بخش روابط خارج سازمانی است، برنامه‌های آموزشی نیز برای آنان برگزار می‌كنیم. عموما این برنامه‌های آموزشی شامل برنامه‌ها و اهداف، فعالیت‌های روابط عمومی، برنامه‌ریزی در سطح كلان یا وظایف رسمی روابط عمومی و هماهنگی و استفاده از متخصصین روابط خارجی می‌باشد.
۸) دوره آموزشی مدیریت شركت‌های روابط عمومی
از زمان ظهور حرفه روابط عمومی در چین، شركت‌هایی كه خود را شركت‌های روابط عمومی می‌خواندند، تا كنون خدمات متنوع و گوناگونی ارائه كرده‌اندو ما برنامه‌های آموزشی را برای كمك به این شركت‌ها، طراحی و برگزار كردیم تا بیشتر تاثیرگذار بوده و خدمات حرفه‌ای قابل اعتمادی را ارائه كنند.
● درباره خانم مارگارت یافی یو
خانم مارگارت یافی یو، طی پانزده سال فعالیت در زمینه روابط عمومی در چین یك متخصص تمام عیار در حیطه روابط دولتی شده است. دلیل اصلی شهرت وی آشنایی‌اش با ساختار دولت و مهارت‌هایش در برقراری ارتباط با شخصیت‌های مورد نظر در زمانی كاملا مناسب است. نایل شدن به كاهش ۵۵ درصدی عوارض واردات برای شركت شكلات‌سازی «مارس» (Mars) و به دست آوردن مجوز فعالیت برای شركت تبلیغاتی انگلیسی ساچی و ساچی (Saatchi and saatchi) در چین، دو نمونه از افتخارات حرفه‌ای او است. وی همچنین اولین شخصی است كه موفق به دریافت مجوز تاسیس شركت روابط عمومی سرمایه‌گذاری مشترك (خارجی-چینی) شده است.
اوبه جهت تجربیاتش در آموزش ارتباطات شركت‌های عمده نیز مشهور است و خدمات مهمی را برای تسهیل فهرست‌بندی چندین شركت عمده چینی مانند كینكداو(Qingdao)، برووری(Brewery)، اینگ فاند (ING fund)و گروه الكتریكی هاربین (Harbin Electrical Power Group)، عرضه كرده است. او دوره‌های آموزشی در مورد ارتباطات ادارات دولتی برای شركت گروه P&G و سایر شركت‌های سرمایه‌گذاری خارجی ترتیب داده و به شركت‌های مشهوری چون سن مینگول بیر (San Minguel Beer)، ایست من كداك (Eastman Kodak)، دان لوپ (Dunlop)، هنگ كنگ تله كوم (Hong Kong Telecom) و جنرال موتورز (General Motors) خدمات روابط عمومی حرفه‌ای عرضه كرده است.
او رییس ارتباطات دولتی یكی از شركت‌های بزرگ روابط عمومی آمریكایی در چین بود. در طول سال‌های فعالیتش، به گونه‌ای موثر متقاضیان را در زمینه‌های مدیریت بحران، روش‌های فراهم‌آوردن محبوبیت برای شركت، بازاریابی، مدیریت رسانه‌ای و البته روابط عمومی یاری داده است.
او اكنون عضو انجمن روابط عمومی چین. انجمن بین‌المللی روابط عمومی چین و مدیر مجله روابط عمومی چین است. او همچنین مقاله‌های زیادی نوشته و دوره‌های آموزشی بسیاری در زمینه روابط عمومی در چین برگزار كرده است.
او در زمینه حقوق تجاری تحصیل كرد، سپس پیش از ورود به دنیای روابط عمومی، مدیر فروش و بازاریابی یكی از بزرگ‌ترین شركت‌های مواد غذایی در چین به‌نام «E-Li» گردید.
در سال ۱۹۹۶ شركت روابط عمومی یانینگ را تاسیس كرد و هم اكنون نیز مدیر آن شركت است.

وبگردی
دادستانی که به قانون تمکین نکرد
دادستانی که به قانون تمکین نکرد - نکته دیگری که برای شخص من در ماجرای مرتضوی بسیار مهم‌تر از شرایط او در زندان است، عدم تمکین ایشان به قانون است. مرتضوی به عنوان یک دادستان و شخصیت‌های برجسته و بانفوذ قوه قضائیه حاضر نشد به قانون تمکین کند. حالا دیگر اهمیتی ندارد که مرتضوی در بند 241 باشد یا 309 یا چقدر به مرخصی بیاید، مهم این است که اتفاقات اخیر نشان داد که او هیچ پایبندی به قانون نداشته و ندارد
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها - بررسی حضور زنان در ورزشگاه ها با حضور نرگس آبیار، لاله افتخاری، حمید رسایی، حجت الاسلام محسن غرویان و فائزه هاشمی.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!