سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ / Tuesday, 25 September, 2018

روابط عمومی، سرمایه اجتماعی سازمان ها


روابط عمومی، سرمایه اجتماعی سازمان ها
اگر چه زمانی روابط عمومی در انجام کارهای تشریفاتی،برگزاری آیین های ویژه و ارائه تبلیغات سازمانی کاذب و غلو شده و تعریف شده بود اما امروز روابط عمومی یکی از بازوهای مدیریت عالی هر سازمان در ارتباطات درون و برون سازمانی است.‌
امروزه نقش روابط عمومی وحیطه فعالیت آن برهیچ‌کس پوشیده نیست. تمامی فعالان جامعه دربخشهای مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و . . . جویای روابط عمومی هایی هستند که آنان را درطراحی روشهای معقول و تعیین خط مشی های مرتبط با آینده یاری دهند.به راستی روابط عمومی با اهمیت ویژه ای که در دنیای امروز پیدا کرده به چه معناست.
دایره` المعارف آمریکانا روابط عمومی را بدین شکل تعریف کرده است:” یک زمینه فعالیت است مربوط به روابط سازمانهای صنعتی، شرکتها، مشاغل، دولت، اتحادیه‌هاو یا سایر سازمانها که هریک با مردمی چون کارمندان، مشتریان،سرمایه داران، تهیه کنندگان، اعضای احزاب سیاسی ویا عامه مردم روبرو هستند، کارهای روابط عمومی شامل است برتقویم افکار عمومی، ارزیابی وتفسیر آن به حسب منافع یک سازمان، شناساندن سازمان به مردم مربوط به خود وهمچنین آن مردم به سازمان. انجمن جهانی روابط عمومی درماه می ۱۹۶۰ تعریف زیر را جهت روابط عمومی تدوین وتصویب نمود.
“ روابط عمومی بخشی ازوظایف مدیریت سازمان است، عملی است ممتد، مداوم وطرح ریزی شده که ازطریق آن، افراد سازمانها می کوشند تا تفاهم وپشتیبانی کسانی را که با آنها سروکار دارند به دست آورند.”کنکاش در تعاریف روابط عمومی و تامل در آنها‌، نشان می دهد که نماینده فعالیت های روابط عمومی‌، اقناع مردم و جلب رضایت ‌آنان است‌، بنابراین میتوان گفت که در اصل‌، یکی از فلسفه های مهم ایجاد روابط عمومی تنظیم روابط سازمان با مردم است. نتیجه ‌آن که روابط عمومی باید فعالیت های خود را بر اساس اقناع برنامه ریزی کرده پیوسته ‌آرا و نظرات مردم را محور فعالیت های خود قرار دهد.
روابط عمومی رابطی است بین ‌(مدیریت‌، کارکنان‌ و مردم‌) به عبارتی ارتباطی دو سویه‌، که این ارتباط از طریق روابط عمومی انجام می گیرد. روابط عمومی همچون ‌آیینه ای است تا افراد و دستگاهها بتوانند از یک طرف چهره خود را در ‌آن بنگرند و از طرف دیگر به وسیله ‌آن تصویر و واکنش جامعه را در برابر خود یا موسسه مشاهده کنند. براین اساس روابط عمومی میانجی بین سازمان و گروههای اجتماعی ‌(داخلی و بیرونی‌) است.
روابط عمومی در این نقش باید بتواند بین منافع سازمان و منافع گروههای اجتماعی هماهنگی ایجاد کند و این هماهنگی ضرورتا باید همسنگ و همتراز باشد. چرا که هر سازمانی صرف نظر از نوع وظایف و فعالیت ها محتاج تنظیم ارتباطات خود با مخاطبان و بهره مندان از خدمات و محصولات ‌آن است‌، این وظیفه که با مکانیسم ‌”اطلاع رسانی‌” به ‌آنها و ‌آگاهی و ‌”اطلاع یابی‌” از دیدگاههای ‌آنان نسبت به عملکرد سازمان صورت می گیرد توسط روابط عمومی انجام می شود. روابط عمومی از دل نیاز جامعه به نهادی که پاسخگو باشد و بین مصالح فردی و منافع اجتماعی وفاق ایجاد کند سر برآورده و پا به عرصه حیات گذاشته است و لذا باید آیینه تمام نمای سازمان باشد.
دردنیای امروز روابط عمومی ها به عنوان عناصر قوی درارزیابی وتقویت برنامه ها وپیشبرد اهداف سازمانها تلقی میگردند. روابط عمومی هنرش این است که بتواند امکانات وشرایط محیط بیرونی را تشخیص دهد وآنان را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و اجرای فرامین درون سازمانی را تسهیل نماید ودرنهایت ارتباط سازمان را با بیرون ازآن، به درستی برقرار سازد. که دراین راستا اولین قدم شناخت محیط وسازمان مربوطه است ومنظور از این شناخت ، شناسایی و بررسی نقاط قوت وضعف است .
نقش اصلی روابط عمومی مدیریت وجهه یک نهاد و کمک برای جلب تأئید و رضایت عمومی برای کارهایی است که نهاد مذکور آنها را در زمره وظایف خود قرار داده است. روابط عمومی را می‌توان به یک نقش یا عملکرد مدیریتی تعبیر کرد که کانون توجهش بر روابط و ارتباطات متمرکز است و افراد و سازمانها را با دیگر گروهها (عموم) به منظور ایجاد حسن نیتی دوطرفه مرتبط می‌کند.
براین اساس جامعه مخاطبان واحد روابط عمومی بستگی به گستره فعالیت آن نهاد یا سازمان و گستردگی آن دارد. وظیفه واحد روابط عمومی برقراری ارتباط چندسویه و هماهنگ‌سازی عناصر گوناگون نهاد با یکدیگر است. نخست ایجاد هماهنگی و ارتباط متقابل میان واحدهای سازمانی بر عهده روابط عمومی است. این مهم اولین و مهمترین وظیفه روابط عمومی محسوب می‌گردد که در بالابردن بهره‌وری مجموعه ذیربط نقش اساسی را برعهده دارد. دوم، ایجاد ارتباط دوسویه بین نهاد مربوط با محیط بیرون از آن می‌باشد که از آن به جامعه مخاطبان روابط عمومی تعبیر می‌شود. این مخاطبان هم شامل ادارات و دیگر نهادهای در عرض یا در طول سازمان مربوطه‌اند و هم عامه مخاطبانی که به نحوی به سازمان ربط و نسبت می‌یابند. بدیهی است اطلاع رسانی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و نیز پاسخگویی به پرسشها و احیانا انتقاداتی که بیرون از مجموعه اداری ایجاد می‌شود بر عهده روابط عمومی می‌باشد زیرا به هر حال مهمترین هدف وجود واحد روابط عمومی جلب رضایت عمومی و مدیریت وجهه نهاد است.
نیاز به شناخت و درک متقابل به منظور تسریع دردستیابی به مقاصد و اهداف ، امروزه درسازمانها و ادارات به عنوان یک اصل اساسی درمدیریت پذیرفته شده است.این ارتباط که ازآن به عنوان روابط عمومی یاد می شود یکی ازمهمترین و با ارزش‌‌ترین عوامل موثر در سرنوشت هرموسسه وگروه محسوب میگردد.بررسی وشناخت و مطالعه مداوم محیط داخل وخارج سازمان یک وظیفه مهم روابط عمومی است. پیشرفت روز افزون وسایل ارتباط جمعی وبهره گیر ی از فناوریهای نوین اطلاعاتی وارتباطی موجب شده است تا روابط عمومیهایی بتوانند درعرصه فعالیت سازمانی موفق باشد که پژوهش مدار وتحلیلگرا باشند حرکت از جامعه صنعتی به سوی جامعه اطلاعاتی وپدیده مهم جهانی شدن زمینه شناسایی، کسب پردازش وانتقال دانش واطلاعات را فراهم نموده است واگر روابط عمومی نتواند دراین چرخش اطلاعات نقش آفرینی کند روابط عمومی مرده و ناکارآمد است.
راه اندازی تلفن گویا، سایت وپایگاههای اطلاعاتی، وبلاگ، نشریات الکترونیکی، مجله الکترونیکی درتغییر کارکردها و شکل و محتوای روابط عمومی در هزاره سوم تاثیر بسزایی داشته است ودر این عرصه سازمانی می تواند موفق عمل کند که با اطلاع رسانی واطلاع یابی به موقع چالش ها را پشت سر بگذارد. درغیر این‌صورت سازمانهای با روابط عمومی سنتی وناکارآمد در آستانه شکست وناکامی قرار می گیرد.
روابط عمومی کارآمد، یک روابط عمومی است که با سازماندهی مناسب تشکیلاتی و مدیریت علمی در قالب برنامه عمل مشخص، ضمن رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای روابط عمومی و ارائه اطلاعات مشاوره‌ای به مدیریت سازمان برای نفوذ در افکار عمومی و هدایت آن، افزون بر برنامه ریزی ویژه برای رهبران فکری، به شکل اصولی رسانه‌ها را در خدمت گرفته و به اصل اطلاع‌ یابی اهمیت ویژه داده و از طرفی با توسعه فعالیتهای افکارسنجی و ارتباطات مردمی و تولید فرآورده‌های فرهنگی سعی دارد جریان مبادله پیام بین سازمان و مخاطب را دو سویه کرده و بازخورد لازم را در جریان ارتباطی خود با مخاطبان در ابعاد درون سازمانی، ملی و بین‌المللی ایجاد کرده و ازاین طریق آثارکلان و تاثیرگذارمثبت،در سطح سازمان و برنامه‌های توسعه ملی ایجاد کند، وبا گرایش بیشتر به سمت مردم در هیئت وکیل مدافع مردم و مدعی‌العموم ظاهر شده و به صورت یک نهاد مدنی حامی و پاسدار افکارعمومی درآید.
روابط عمومی کارآمد روابط عمومی است که لحظه به لحظه در جریان فعالیت ها و تصمیمات سازمان قرار گیرد و با دانش کافی و اشراف لازم بتواند بهترین شیوه اطلاع رسانی را انجام دهد.نهاد روابط عمومی برای اثر گذاری و ایفای نقش موثر تر نیازمند تغییر نگرش ، متناسب با نیاز های زمانه است و پذیرش مسئولیت در آن باید توام با دلبستگی و عشق باشد که با چاشنی عقل و اندیشه و برنامه ریزی و پیگیری به بار بنشیند .
نگرش بنیادی و ریشه ای در روابط‌عمومی بسیار مهم است و هدفهای آینده در هر مقطع زمانی ، باید از پیش ترسیم شود زیرا نگاهی که در روزمرگی اسیر شود گرفتار انجماد و ایستایی خواهد بود، براساس تجارب علمی و توصیه های علمی مناسبترین حرکت ها در روابط عمومی ، برنامه هایی است که دستکم یکدوره چند ساله را پوشش دهد.
باید به این باور برسیم که روابط عمومی در رویکردهای امروزی نقشی کلیدی در ایجاد توسعه سرمایه اجتماعی هر سازمان دارد.این سرمایه شامل گستره ای از شبکه های ارتباطی و تعاملی،بر جا گذاشتن هنجارهای قابل پذیرش برای تمام طرف های درگیر در ارتباط و نهادینه کردن آن است.
این سرمایه اجتماعی عامل جذب سرمایه اقتصادی برای سازمان است چرا که با ایجاد ارتباط سالم،شفاف و نیرومند با مردم و نهاد های بیرونی سازمان راه توسعه علمی،تکنولوژیک،جذب دانش فنی یا تولید آن ،نو آوری،خلاقیت و کار آفرینی را هموار می کند.‌

حمید حسین زاده

منبع : روزنامه رسالت

مطالب مرتبط

لطف بیش از حد به همکاران جایز نیست

لطف بیش از حد به همکاران جایز نیست
نتایج تحقیقات جامعه شناسی و روانشناسی سازمانی و شغلی نشان میدهد که آن دسته از کارمندان دفتری که نسبت به نیازهای دیگران حساس بوده، با وجدان و وظیفه شناس باشد و در کل شخصی مطبوع به نظر برسد، بسیار کمتر از دیگران شانس ترفیع مقام خواهد داشت.
دکتر نیکوس بوزیونلوس (Nikos Bozionelos) از دانشگاه شفیلد انگلستان در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام داده است و میگوید دلیل این امر این است که کارمندان مذکور، نیازهای خود را در اولویت قرار نمیدهند. " افراد ملایم و مطبوع استعداد فراوانی در از خودگذشتگی دارند و مصالح خود را به خاطر دلخوشی دیگران به خطر می اندازند.
وی در اینجا به نکته بسیار مهمی اشاره میکند:" از آنجایی که افراد " خوب" تنها برای رظایت دیگران کار میکنند، معمولا وظایفی کم ارزش و پر زحمت که هیچکس دیگر انجام نمیدهد، به آنان واگذار میشود و این عده در نهایت تنها به انجام اموری میپردازند که در ارتقا حرفه ای آنان هیچ تاثیری ندارد.
اصولا فرهنگ غالب بر محیط کار نیز، اقتدار و حتی تهاجم را بیشتر میپسندد." گری نامی (Gary Namie) محقق و نویسنده نیز چنین نظری دارد، به گفته او "خوب بودن آدم را در دردسر میاندازد. خوبی موجب استثمار شدن است."
به گفته دکتر لویس فرانکل (Lois Frankel) ، افراد خوب به چند روش مختلف پایه کار خود را تحلیل میبرند که در اینجا به پنج مورد از رایج ترین آنها و روشهایی برای خارج شدن از این دایره اشاره شده است.
شما ...
۱) اجازه میدهید اشتباهات دیگران موجب دردسرتان شود.
قبل از اینکه برای هماهنگی با اشتباه شخصی دیگر، کل برنامه زندگی خود را تغییر دهید، نقاط ضعف و قوت پذیرفتن یک خواسته نامعقول را بسنجید. گاهی اوقات برای خاموش کردن آتش شما انتخابی ندارید جز اینکه به سرعت وارد عمل شوید. اما در مقابل زمانهایی نیز وجود دارند که شما در آن حد آزادی عمل دارید که بایستید و بگویید :" این آن چیزی نیست که ما از ابتدا درباره اش گفتگو کرده و به توافق رسیده ایم.
از آنجایی که من باید برای انجام این برنامه جدید زمان بیشتری را به بررسی و کار اختصاص دهم، نمیتوانم آنرا در زمان پیشنهادی به پایان برسانم." نظر خود را طوری بیان کنید که شخص مقابل متوجه شود که قصد شما ارایه بهترین خدمات ممکن است و شما به همین دلیل به دنبال زمان و امکانات بیشتر هستید.
۲) میگذارید دیگران به خاطر ایده های شما امتیاز بگیرند
تا کنون پیش آمده پیشنهاد جالبی را مطرح کنید و هیچ کس به آن توجهی نکند؟ و آیا متوجه شده اید که این پیشنهاد اجرا شده و شخص دیگری از مزایای آن برخوردار شده است؟ برای جلوگیری از دزدیده شدن ایده هایتان، حتما آنها را به صدای بلند و با اعتماد به نفس بیان کنید یا آنها را به صورت مکتوب برای مقام مسئول بفرستید.
اگر در جلسه ای بودید که کسی پیشنهاد شما را از طرف خود بیان کرد، با گفتن چیزی مانند این " به نظر میرسد که شما هم با آنچه من قبلا گفته ام موافق هستید، متشکرم و همینجا اعلام میکنم که در اینباره میتوانید روی کمک من هم حساب کنید." توجه دیگران را به خود جلب کنید.
۳) در مواقع غیرضروری عذرخواهی میکنید.
معذرت خواهی را برای زمانی که واقعا خرابکاری کرده اید نگهدارید. اگر دچار اشتباهی شدید که واقعا ارزش عذرخواهی داشته باشد، تنها یک مرتبه پوزش بخواهید و سپس وارد مرحله رفع مشکل شوید. مشکل پیش آمده را به طور واقع بینانه ارزیابی کنید و روشهای برای رفع آن بیاندیشید. همواره از جایگاه برابر با قضیه برخورد کنید.
برای مثال : " با درنظر گرفتن اطلاعاتی که در ابتدا در اختیار من قرار گرفته بود، من به هیچ وجه نمیتوانستم حدس بزنم که شما چنین انتظاری داشته اید. اگر درباره آنچه درنظر دارید اطلاعات بیشتری به من بدهید، من اصلاحات لازم را اجرا خواهم کرد."
۴) بدون وقفه کار میکنید.
از تعطیلات خود استفاده کنید و همچنین ناهار خوردن را فراموش نکنید. بی وقفه کار کردن موجب میشود که سراسیمه، بی کفایت و فاقد مهارت به نظر برسید. این کار بازده شما را هم کم میکند. به گفته کارشناسان برای برخوردار بودن از حداکثر تمرکز و دقت باید هر ۹۰ دقیقه یکبار به خود استراحت بدهید.
۵) کار دیگران را برایشان انجام میدهید.
مواقعی که دیگران بدون اینکه واقعا نیازی باشد، شما را مامور انجام کارهایشان میکنند تشخیص دهید و با تمایل خود برای رفع مشکل همه، مبارزه کنید. تمرین کنید بدون اینکه ناراحت یا عذرخواه به نظر برسید بگویید" خیلی دلم میخواست کمک کنم اما واقعا درگیرم." و گفتگو را ادامه ندهید.
شکی نیست که خوب بودن به هیچ وجه بد نیست بلکه اگر متوجه اعمال خود باشید و بتوانید تمایل طبیعیتان به کم ارزش دانستن و بی توجهی به نیازهای خود را کنترل و تعدیل کنید، میتواند محسناتی هم داشته باشد. اما آیا واقعا میخواهید روی سنگ قبرتان بنویسند :"در اینجا کسی آرمیده که همواره در محل کار نیازهای دیگران را به خواسته های خود ترجیح میداد."؟

وبگردی
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال - در این فیلم درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقات هندبال بازی‌های آسیایی جاکارتا را می بینید که این بازی در نهایت منجر به پیروزی ایران و کسب مقام پنجمی کشورمان شد.