پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
روابط عمومی؛ حفظ افراد یا سازمان ها؟
نقش روابط عمومی ها در عصر حاضر که ارتباطات با پیچیدگی بیشتری مناسبات اجتماعی را رقم زده است تعیین کننده ی سرنوشت سازمان ها و ادارات است.
حوزه فعالیت روابط عمومی با توجه به گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به گذشته بسیار گسترده شده است و کارشناسان روابط عمومی باید مدام به فراگیری علوم و تکنینک های نوین مجهز شوند.
در این راه تسلط بر علم نظری ارتباطات که شاخه ای از علوم اجتماعی است ، می تواند محوری ترین تخصص کارشناسان روابط عمومی قلمداد شود.
پژوهش هایی که در زمینه آسیب شناسی روابط عمومی انجام شده است ، نشان می دهد که روابط عمومی در ایران از ضعف بدنه کارشناسی رنج می برد و کارکنان روابط عمومی ها فاقد تحصیلات عالی مرتبط هستند .
بنابراین مهمترین نکته برای یک روابط عمومی قدرتمند ، مجهز شدن به دانش ارتباطات است .
بسته بودن دیدگاه روابط عمومی ها همیشه زمینه ساز مشکلات و کم توانی روابط عمومی هاست.
اگر تصور کنیم که مهم ترین تلاش روابط عمومی ارتباط با دنیای خارج از سازمان برای اطلاع رسانی و گرفتن اخبار دنیای خارج برای سازمان با جهت سازمانی اش بقای سازمان خود است ؛ متاسفانه در حال حاضر اشخاص جای سازمان را گرفته و وظایف روابط عمومی ها تلاش برای حفظ جایگاه افراد شده است .
یکی دیگر از اشکالات موجود در روابط عمومی ها در ارائه اخبار سازمانی و گرفتن اخبار خارجی برای سازمان خود است که متناسب با هدف حفظ جایگاه افراد است.
رضایت مندی یکی از مولفه های جوامع مدنی به شمار می رود و روابط عمومی موظف به جمع آوری نظرات و انتقادات مردمی علیه سازمان های مطبوع خود و ارائه آن به سازمان برای از بین بردن مشکلات سازمان مورد نظر است و در این راه اگر روابط عمومی ها بتوانند اعتماد سازی کنند که مردم و مخاطبان این فضا را باور کنند ، بدون شک نتیجه بسیار خوبی برای سازمان و جامعه خواهد داشت .
بر همین اساس روابط عمومی های نوین نقش ارتباط دو سویه رادارند و البته باید با پرهیز از سازمان گرایی و حرکت به سمت مخاطب محوری نقش خود را به بهترین نحو ممکن ایفا کنند .
روابط عمومی ها می توانند با استفاده از ابزاری همچون نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها ، رسیدگی به شکایات ؛ اطلاع رسانی به موقع و دقیق ، ایجاد کانالهای متعدد ارتباطی با مخاطبان و ایجاد فضای مناسب پاسخگویی ، وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند .
توجه جدی به مقوله ارتباطات مردمی و سنجش افکار عمومی ، ارتقای سطح تشکیلات روابط عمومی ها به عنوان مشاور مدیران ، تجدید نظر در شرح وظایف روابط عمومی ها ، پیگیر جدی مطالبات مردمی ، استقرار نظام پذیرش و بررسی پیشنهاد ها ، پژوهش و تحقیق برنامه ریزی مهمترین موارد هستند که می تواند با بکار گیری آنها زمینه های شکل گیری یک روابط عمومی قدرتمند را در سازمان بنا نهاد .
در سال های گذشته شاهد حرکت روابط عمومی ها در یک بستر سنتی بوده ایم که به رقم این حرکت ها هنوز هم با پیشرفت های امروز جهان در حوزه ارتباطات کاملاً در تضاد است .
ولی بیشتر از این که حرکت به سوی سخت افزار در این حوزه مهم باشد حرکت روابط عمومی ها به سوی نرم افزار و توسعه دیدگاه روابط عمومی هاست.
علی قلی زاده
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی حجاب دولت پاکستان گشت ارشاد کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور
کنکور هواشناسی سیل فضای مجازی تهران سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس اصفهان قتل فراجا خانواده
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا خودرو دلار بازار خودرو بانک مرکزی ارز ایران خودرو قیمت سکه سایپا مسکن
ترانه علیدوستی تلویزیون فیلم سینمای ایران گردشگری سحر دولتشاهی بازیگر مهران مدیری کتاب تئاتر شعر سینما
کنکور ۱۴۰۳ علوم انسانی
اسرائیل غزه آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس طوفان الاقصی اتحادیه اروپا اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران والیبال
همراه اول فیلترینگ فناوری اپل تبلیغات ناسا تیک تاک
سلامت روان استرس افسردگی پیری داروخانه دوش گرفتن