جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آینده فناوری در CES رقم می خورد


آینده فناوری در CES رقم می خورد
هر سال هزاران نفر از تولید کنندگان صنایع الکترونیکی، فروشگاه های خرده فروشی و خریداران و طرفداران پروپاقرص فناوری های برتر روز دنیا در لاس وگاس آمریکا گرد هم می آیند تا سرنوشت یک سال دنیای فناوری را پیشاپیش ببینند. به این ترتیب خط و مشی دنیای فناوری یا حتی سلایق مشتریان، تا حدودی به اتفاقاتی که در( CES) می افتد بستگی دارد. در این نمایشگاه حتی محصولاتی که ممکن است تا چند سال آینده نیز به تولید انبوه نرسند به نمایش درمی آیند. CES ۲۰۰۹ نیز از این ویژگی مستثنا نبود. آنچه در CES به نمایش در می آید، نمایی از آینده فناوری های الکترونیکی است. در سال ،۲۰۰۸ تمرکز بیشتر بر دستگاه های الکترونیکی قابل حمل یا دستگاه های پخش موسیقی بود. اما اینکه فن آوری های غالب CES ۲۰۰۹ چه بودند، موضوعی است که در اینجا به آن خواهیم پرداخت.
● فناوری هایی برای کودکان
The Mind Flex game یکی از مقولات تکنولوژیکی بود که در CES حسابی چشم و دل بچه ها را به خود مشغول کرد. این اسباب بازی دیجیتالی البته یکی از ده ها فناوری بود که امسال ویژه کودکان در CES به نمایش درآمد. این فناوری ها در یک طبقه نمایش ویژه به نام «کودکان و بازی» به معرض نمایش گذاشته شدند. بخشی از این طبقه به نمایش فناوری های ویژه کودکان و بخش دیگر به برگزاری سلسله نشست هایی درباره نحوه استفاده کودکان از آن فناوری ها اختصاص یافت. ابزارهای آموزشی، اسباب بازی ها و بازی های کامپیوتری از جمله این فناوری ها بودند.
● فناوری برای سالمندان
کودکان تنها گروه سنی مورد توجه خاص در CES نبودند. سالن سیلور ویژه آنهایی بود که دیگر گرد پیری بر موهایشان نشسته بود. فن آوری ها ی به نمایش درآمده در این سالن ظاهراً قرار است زندگی را برای پیران اندکی آسوده تر کنند. ایجاد قابلیت هایی برای ابزارها که استفاده از آنها را برای افراد سالمند آسان کند از اقداماتی است که به این منظور صورت گرفته است. در شرایطی که جوان ترها مایلند گیم بازی کنند، یک فایل صوتی یا تصویری را ویرایش کنند و از جدیدترین قابلیت های یک کامپیوتر شخصی بهره بگیرند، یک فرد سالمند شاید تنها به مرور ایمیل هایش و نهایتاً گردشی در اینترنت اکتفا کند. بنابراین با توجه به نیازها، باید از پیچیدگی ابزارها کاست.
● فناوری سبز
یکی از قالب های اصلی CES ۲۰۰۹ فناوری های سبز و سازگار با محیط زیست بودند. شرکت هایی که از انرژی خورشیدی یا قدرت باد در محصولاتشان استفاده کرده بودند و نیز شرکت هایی که روش هایی برای کاهش مصرف برق یافته اند از جمله شرکت کنندگان این بخش به شمار می رفتند. اما شرکت کنندگان در بخش ویژه سبزها تنها بخش کوچکی از سبزگرایی را در CES به نمایش می گذاشتند. اغلب شرکت های مطرح حاضر در این نمایشگاه در غرفه خود بخش قابل توجهی را به فناوری های سبزشان اختصاص داده بودند. بدیهی است که توجه به محیط زیست طی سال های اخیر به یکی از قالب های اصلی و مباحث مورد توجه در تولید تجهیزات الکترونیکی تبدیل شده است و به همین دلیل تقریبا تمامی شرکت ها حتی اگر محصول سبزی نداشتند، اقدامی در جهت سبزسازی غرفه شان انجام داده بودند.
● همگرایی؛ حلول چند فناوری در یک محصول
برای درک مفهوم همگرایی در تولید محصولات فناورانه، تنها یک مثال کافی است. تلویزیون های اینترنتی
Viera Cast که از سوی شرکت پاناسونیک به این نمایشگاه آورده شده بودند، نمونه ای بارز از همگرایی و یکی شدن تلویزیون با کامپیوتر هستند. در محصولاتی که با این هدف ساخته می شوند، دو رویکرد متفاوت در یک کارکرد واحد گردهم می آیند. به این ترتیب مجموع نیازهای مصرف کنندگان و برخی مقاصد مورد انتظار از طریق یک محصول واحد برآورده می شود. به عنوان نمونه، گوشی های موبایل هوشمند نیز در زمره این محصولات قرار می گیرند که هر روز بر قدرت و قابلیت های آنها افزوده می شود. یک گوشی هوشمند وای فای دار که به گیرنده جی پی اس و سیستم عامل قدرتمندی مجهز شده بود، از دیگر محصولات همگرای CES بود. از طرف دیگر در میان ابزارهای چندمنظوره، می توان به کامپیوترهای قابل حمل اشاره کرد که هر روز بیش از روز قبل آب می روند. نوت بوک های ۱۰ اینچی یا حتی کوچک تر که قابلیت های پردازشی محدودی دارند از جریان سازان عمده CES ۲۰۰۹ بودند. نتیجه اینکه کامپیوترها به گوشی موبایل نزدیک می شوند و گوشی های موبایل هم شبیه کامپیوتر.
● نمایشگرهای ۳ بعدی
یکی از پرطرفدارترین بخش های CES، غرفه شرکت های ارایه کننده فناوری های ۳ بعدی بودند. تلویزیون های پلاسمای HD پاناسونیک و دیگر شرکت کنندگان به قابلیت های پخش سه بعدی مجهز شده بودند. به این ترتیب، صفحه های این محصولات به صورت پویا، جلوه های ۳ بعدی از تصاویر را به نمایش می گذاشتند. هر کدام از این تلویزیون ها دارای لنزی هستند که شاتر آن با سرعت ۶۰ بار در ثانیه باز و بسته می شود. وجود شاتر در کنار تصویری که بر روی صفحه پخش می شود، جلوه ای استروسکوپی ایجاد می کند. علاوه بر این فناوری، برای ساخت دیگر نمایشگرهای این نمایشگاه از لنزهای قطبی که نیازی به برق هم ندارند، استفاده شده بود.
به این ترتیب، آنچه در CES به نمایش درآمد، نشان دهنده طرز تفکر تولیدکنندگان مطرح جهانی بود . اینکه به اعتقاد آنها در دنیای امروز چه چیزی از اهمیت ویژه برخوردار است. اینکه حق با آنها بوده و نیازهای مشتریان و مصرف کنندگان درست تشخیص داده شده است یا خیر، پرسشی است که برای رسیدن به پاسخ آن باید اندکی صبر کنیم.
فرین ثانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید