سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


مساله سیگار است


مساله سیگار است
تئوری های مختلف جامعه شناسی و فلسفی در باب هنر و مجاز بودن، مخصوصاً درباره تعامل هنر با انواع حقیقت شنیدنی است. با اینکه هنوز در مدرسه های عالی ایران در مباحث فلسفه هنر بحث بر سر این است که آیا هنر علم است یا علم نیست؟، پرداختن به تئوری های هنری و آنچه امروز از آن به عنوان ابزار هنری در نقاط مختلف دنیا استفاده می شود و آنچه امروز در ایران پیاده می شود، امری است که حداقل درباره همین یک مساله مصرف کننده را دچار سردرگمی می کند،
ریه یی در حال فساد، گلویی که سرطان ملتهبش کرده و یک پای مبتلا به قانقاریا، تصاویر ریه و پا و گلوی سرطانی شده اولین بار در سال ۲۰۰۱ میلادی در کانادا منتشر شد. تصاویری که هیچ بیننده یی از دیدن آنها لذت نمی برد، مگر اینکه در اتاق تشریح در کنار دانشجویان پزشکی علوم پایه در حال گذراندن دوره خود باشند. با این حال تمام این تصاویر از ابتدای ماه اکتبر سال میلادی گذشته روی بسته های سیگار روبه روی دیدگان مشتاق به استعمال دخانیات ظاهر می شود. هشدارهای تصویری روی پاکت سیگار جایگزین هشدارهای متنی
Reduce Serious Risk To Your Health یا همان «دخانیات عامل اصلی سرطان است» یا «التدخین سبب رئیسی لسرطان و امراض الرئه و امراض القلب و الشرایین» می شود که پنج سال پیش روی بسته های سیگار عرضه شد.
نتیجه این ضدتبلیغ آن شد که یک سوم از جمعیت سیگاری های کانادایی با مواجهه با این تصاویر سیگار را ترک کردند. حقیقت این است که استفاده ابزاری از هنر و به واقع طراحی، عکاسی و حتی نقاشی و پزشکی که امروزه نوعی هنر محسوب می شود (از آنجا که پزشکان امروزه یا مجری رسانه هستند یا خواننده یا مدیر یک آتلیه یا حتی مدیرمسوول و سردبیر یک روزنامه) به ترک سیگار کمک می کند. یقیناً خانم یا آقای محترمی که از کشیدن سیگار لذت می برد پولی را که برای یک بسته سیگار می پردازد عاشقانه می پرستد. این یعنی هنر که تمام ابعاد تولید آن حتی در بسته های سیگار که تجاری و صنعتی شده است مصرف کننده را راغب به کشیدن سیگار می کند. زندگی برای سیگاری ها در کانادا مسلماً دشوارتر شده چرا که کشیدن سیگار به طور فزاینده مقبولیت اجتماعی اش را از دست داده است. اما در قهقرای پست مدرن برای جهان سومی ها زندگی برای سیگاری ها به طرز وحشتناکی لذت بخش شده است. علاوه بر اینکه شما در هر مکان سرباز و سربسته، عمومی و غیرعمومی می توانید سیگار بکشید بلکه آن را در هر جایی می توانید خاموش کنید.
برای این گروه حتی تصاویر روی بسته های سیگار هم آزاردهنده نیست. به نظر می رسد اول کیفیت نامناسب چاپ این تصاویر و دوم استفاده از این ابزار روی تولیدات سیگارهای نا مرغوب باعث شد در ایران نه تنها استعمال دخانیات کاهش پیدا نکند بلکه کسانی که تا دیروز سیگار مگنا قرمز و فروردین و زیکا با قیمت های میانگین از ۲۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان می کشیدند امروز به استعمال مارک های سیگار امریکایی و پاکستانی و عربی رو آورند. با تمام اینها اتفاقی جذاب در کنار این مسائل تبلیغاتی رخ می دهد؛ چاپ این تصاویر یک تحمیل غیرضروری دیگر بر سیگاری ها است. با فرض ممکن و آن هم اینکه سیگاری ها از زیان های کشیدن سیگار آگاه هستند، دیگر چه دلیلی وجود دارد که آنها و اطرافیان شان را آزار دهیم؟ دنیای پست مدرن امروز با تشریح تمام ابزارهای رسانه یی، می شود مصرف گرایی. البته این اقدامات می تواند برای کارآفرینان که به شدت می توانند در توسعه انواع مشاغل و بیکاری زدایی فعالیت کنند فرصتی ایجاد کند تا از بازار بهره گیرند مثلاً یک کاسبکار می تواند بعد از روبه رو شدن با این هشدارها اقدام به فروش پاکت هایی برای سیگار کند که روی آنها طرح گل چاپ شده است؛ سیگار بکشید تا ریه هایتان سرشار از گل و گیاه شود یا اصلاً باغچه شود،
هدف این نیست که سیگاری ها را مشتاق به تکرار عمل پردودشان کرد و غیرسیگاری ها را دعوت به دودکش شدن. کافی است دیگران را همان طور که از مضرات یک صبحانه سنگین که تشکیل شده از چندتخم ماکیان املت شده در روغن زیتون که سرشار از کلسترول و تری گلیسرید است آگاه می کنیم درباره سیگار نیز همین رویه را پیش بگیریم چرا که مقدار انسان جهان سومی ذاتاً احتکارگر است و ممکن است نرخ هر چیزی در خون او بالا و پایین رود و رو به آنچه نباید، بیاورد. متاسفانه صورت مساله امروز سیگار است نه کشیدن یا نکشیدن آن. باید گفت کشیدن سیگار در واقع می تواند سپر بلا باشد. چنانچه پزشک نچ نچ کنان اعلام خطر کند که یا باید دست از عادات مضر بردارید یا آماده فنا باشید. حال با توجه به این مصرف گرایی و فضای مصرفی که در آن قرار گرفته ایم باید به این فکر کرد که چه کنیم مصرف کننده بهتری باشیم.
حمید جغری
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید